تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796358493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبادت و تفكر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 عبادت و تفكر
عبادت و تفكر منبع: مجله پرسمان اساس تمام پيشرفت‏هاى مادى و معنوى بشر در طول تاريخ، انديشه و تفكر، همراه با سعى و تلاش بوده است. همه پيشرفت‏هاى مادى و معنوى جوامع و افراد، بر اثر بهره‏ورى از توان عقل، تفكر و قدرت عمل بوده است. پيامبران، امامان عليهم‏السلام و بندگان صالح الهى، اهل فكر و تعقل بوده اند.قرآن، اين كتاب الهى و آسمانى، در عين حالى كه براى انديشه و تفكر ارزش والا و حياتى قائل است، به دانش، يادگيرى، «تفقه» و علم سفارش نموده است. در قرآن 17 بار به طور صريح دعوت به تفكرشده و 50 بار كلمه «عقل» و مشتقات آن به كار رفته است و در چهار آيه نيز دعوت به تدبر شده است.1كلمه «علم» و مشتقات آن كه نشانه بارورى انديشه است، در قرآن بيش از هزار بار تكرار شده و بيش از 10 آيه با كلمه «انظروا؛ دقت كنيد» شروع شده است و همين طور از كلمه فقه، تفقه و امثال آن به كار رفته است.2پس قرآن، علاوه بر تفكر، به آگاهى در مسائل دينى و عبادى دعوت مى‏كند و به اين جهت، انسان، وظيفه دارد كه درباره عبادات واجب تحقيق كند؛ راز و رمز و حكمت آن را دريابد و معنى و تفسير و عمق آن را بفهمد.از اين گذشته، مهم‏ترين ويژگى عبادت اين است كه عبادت آگاهانه باشد؛ آگاه به معبود، آگاه به عبادت و معناى آن و آگاه به مسئوليت خويش و زمان وگرنه، انجام عبادت كوركورانه (هر چند واجب) ثمربخش نخواهد بود.على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «عبادت كننده نادان، همچون خر آسياب است كه به گرد خود مى‏گردد و گامى به پيش نمى‏رود و دو ركعت [نماز] از شخص عالم و آگاه، برتر از هفتاد ركعت نماز نادان است؛ زيرا عالم، وقتى گرفتار فتنه شود، با علم خود از آن بيرون مى‏آيد؛ ولى جاهل وقتى دچار فتنه گردد، غرق شود و عمل اندك با علم زياد، بهتر از عمل بسيار با علم اندك همراه با شك و ترديد مى‏باشد».3گاهى على عليه‏السلام مى‏فرمود: «من عَبَد الله بغير علم كفر من حيث لا يعلم؛ هر كس بدون آگاهى و معرفت، خدا را عبادت كند، از جايى كه خود نمى‏داند، سر از كفر در مى‏آورد».4مصداق بارز اين حديث در تاريخ اسلام، خوارج هستند كه با آن همه عبادت، بر عليه امام زمان خويش قيام كردند. اگر هم جاهلى‏به چنان خطرى دچار نشود، لااقل بهره كافى از عبادت نمى‏برد، چنان كه على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «لاخير فى عباده ليس فيها تفقه؛ عبادتى كه آگاهانه نباشد، خيرى در آن نيست».5در نتيجه، قرآن و روايات، انسان را دعوت به تفكر و دانش مى‏كند؛ تا عبادت و بندگى انسان، اطاعت و انتخاب انسان و به طور كلى، رفتار و كردارش، آگاهانه باشد؛ ولى از آن جا كه ما بر مصالح خويش آگاهى نداريم، خداوند برخى عبادات را به نفع ما بر ما واجب نموده، ولى اين موضوع به اين معنى نيست كه كوركورانه آن را انجام دهيم؛ بلكه منابع دينى به شدت تأكيد نموده كه عبادت آگاهانه باشد؛ اما درباره عباداتى كه حكمتش را نمى‏دانيم، از روى علم و آگاهى و يقين مى‏دانيم كه عباداتى را خداوند حكيم عليم براى ما تشريع كرده است، به خاطر خير و مصلحت ماست. براى مطالعه بيشتر به كتاب‏هاى زير مراجعه كنيد:1- گفتارهاى معنوى، استاد شهيد مرتضى مطهرى.2- نماز، محسن قرائتى.3- همراه با نماز، محسن قرائتى. پى‏نوشت:1- نحل(16)، آيه 44 و 69؛ آل عمران(3)، آيه 191.2- محمد فؤاد عبدالباقى، «المعجم المفهرس».3- شيخ عباس قمى، سفينه البحار، مكتبه السنائى، ج 2، ص 114.4- صادق احسان بخش، آثار الصادقين، ج 12، ص 298.5- محمدى رى شهرى، منتخب ميزان الحكمه، دارالحديث، ص 325، روايت 3938.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن