تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797890173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خون بهاى خدا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خون بهاى خدا
خون بهاى خدا منبع:مجله پرسمان معناى «ثارالله» چيست؟ آيا اطلاق اين كلمه به امام حسين عليه‏السلام، ريشه قرآنى و روايى دارد؟ «ثار» از ريشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به معناى انتقام و خون‏خواهى و نيز به معناى خون آمده است.11- براى ثارالله معانى و وجوه مختلفى ذكر شده كه هر يك تفسير خاص خود را مى‏طلبد و در مجموع به اين معناست كه خداوند، ولىّ دم آن حضرت است و خود او خون آن بزرگوار را از دشمنانش طلب مى‏كند؛ زيرا ريختن خون سيدالشهدا در كربلا، تجاوز به حريم و حرمت الهى و مقابله با خداوند است. به طور كلى از آن جهت كه اهل‏بيت عليهم‏السلام «آل الله» هستند، شهادت اين امامان، ريخته شدن خونِ متعلق به خداوند است.2اگر چه اين واژه در قرآن نيامده است؛ اما مى‏توان آن را با آيات قرآنى اين گونه توجيه نمود. خداوند مى‏فرمايد: مَن قُتل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه سلطاناً؛3 آن كس كه مظلوم كشته شده، براى ولى‏اش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم».هر كسى (صرف نظر از مسلك و مذهبش)، اگر مظلومانه كشته شود، اولياى دم او، حق خون‏خواهى دارند و از آن‏جا كه اهل‏بيت عليهم‏السلام - به ويژه امام حسين عليه‏السلام - مظلومانه و در راه ايمان و حق و خداوند كشته شده‏اند و جان به جان آفرين تسليم كرده‏اند، در واقع «ولىّ دم» و خونخواه آنان، خود خداوند است.بنابراين «ثارالله» به اين معناست كه خون‏بهاى امام حسين عليه‏السلام، متعلق به خداست و او كسى است كه خون‏بهاى امام‏حسين عليه‏السلام را خواهد گرفت. اين واژه، حاكى از شدت همبستگى و پيوند سيدالشهدا عليه‏السلام با خداوند است كه شهادتش همچون ريخته شدن خونى از قبيله خدا مى‏ماند كه جز با انتقام‏گيرى و خون‏خواهى خدا، تقاص نخواهد شد.42- اگر ثار به معناى خون باشد، قطعاً مراد از ثارالله، معناى حقيقى نيست؛ بلكه يك نوع تشبيه، كنايه و مجاز است؛ چون مسلّم است كه خدا موجودى مادى نيست تا داراى جسم و خون باشد. پس اين تعبير از باب تشبيه معقول به محسوس است؛ يعنى، همان گونه كه نقش خون در بدن آدمى نقشى حياتى است، وجود مقدس امام حسين عليه‏السلام نسبت به دين خدا نيز چنين نقشى دارد و احياى اسلام با نهضت عاشورا بوده است.3- شايد بتوان در اين باره با نگاه عرفانى مستند به روايات نيز به نتيجه‏اى نورانى دست يافت. از امام على عليه‏السلام نيز به «اسدالله الغالب» و «يدالله» تعبير شده است و در حديث «قرب نوافل» از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله روايت شده است كه خداوند فرمود:«ما تحبّب الىّ عبدى بشى‏ء احبّ الىّ مما افترضته عليه و انه ليتحبّب الىّ بالنافلة حتى احبه فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به و بصره الذى يبصر به و لسانه الذى ينطق به و يده التى يبطش بها و رجله التى يمشى بها اذا دعانى احببته و اذا سألتنى اعطيته؛5 بنده من به چيزى دوست‏داشتنى‏تر از واجبات، نزد من اظهار دوستى نمى‏كند و همانا او با نوافل نيز به سوى من اظهار دوستى مى‏كند. آن گاه كه او را دوست بدارم، گوش او مى‏شوم كه با آن مى‏شنود و ديده او مى‏شوم كه با آن مى‏بيند و زبان او مى‏شوم كه با آن سخن مى‏گويد و دست او مى‏شوم كه با آن ضربه مى‏زند و پاى او مى‏شوم كه با آن راه مى‏رود. اگر به درگاه من دعا كند، او را دوست خواهم داشت و اگر از من درخواست كند، به او عطا مى كنم»از اين روايت، به خوبى آشكار مى‏شود كه اولياى خداوند، «خليفه» او بر روى زمين و مظهر افعال الهى‏اند. خداوند جسم نيست؛ اما آن‏چه را كه اراده مى‏كند انجام بدهد، از طريق دست اولياى خود به ظهور مى‏رساند و كمكى را كه مى‏خواهد به سوى بنده‏اى بفرستد، با پاى اولياى خود مى‏رساند و خونى را كه مى‏خواهد از سوى خود براى احياى دين خودش ريخته شود، از طريق شهادت اولياى خودش ظاهر مى‏سازد. از اين رو، همان طور كه دست امام على عليه‏السلام دست قدرت خدا و يدالله است، خون امام حسين عليه‏السلام نيز خون خدا و ثارالله است.از اين رو، در زيارت عاشورا مى‏خوانيم: «السلام عليك يا ثار الله و ابنَ ثاره و الوِتر المَوتور؛ سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او! سلام بر تو اى يگانه دوران»! همان گونه كه مرحوم ابن قولويه در زيارت هفدهم و بيست و سوم امام حسين عليه‏السلام، اين فقره را نقل مى‏كند: «و انّك ثارالله فى الارض و الدم الذى لا يُدرك ترته احدٌ من اهل الارض و لا يُدركه الا الله وحده».6همان گونه كه نقش خون در بدن آدمى نقشى حياتى است و بود و نبودش، مرگ و زندگى او را رقم مى‏زند، وجود مقدس امام على و امام حسين عليه‏السلام نزد خدا و در دين او چنين نقشى دارند كه اگر آن حضرت نبود، اسلام نبود و اگر حسين عليه‏السلام نبود، اسلام و تشيع نبود.آرى، تا ياد و نام سيدالشهدا عليه‏السلام زنده و بر سر زبان‏هاست، تا عشق حسين عليه‏السلام در دل‏ها مى‏تپد، تا آتش محبت و ولايت او در قلوب انسان‏ها مشتعل است، تا فرياد «يا حسين» بر بلنداى آسمان‏ها و زمين طنين‏انداز است، نام و ياد خدا زنده و پايدار است؛ چون او همه هستى خود را در راه خدا انفاق و ايثار كرد؛ سيماى ننگين رياكاران و تحريف‏گران زمان را آشكار نمود و نقاب از چهره زشت آنها برداشت و اسلام ناب نبوى و علوى را بر مردم نماياند. خون او، شرافت ثارالله را به خود اختصاص داد پى‏نوشت‏1- ر.ك: الطريحى، مجمع البحرين، ج 1، ص 237، محمد معين، فرهنگ فارسى، ج 1، ص 1185؛ مفردات راغب، ص 81.2- جواد محدثى، درس‏هايى از زيارات عاشورا، ص 14؛ اصغر عزيزى تهرانى، شرح زيارت عاشورا، ص 35.3- اسراء (17)، آيه 33.4- ر.ك. فرهنگ عاشورا، واژه «ثار».5- محاسن برقى، ج 1، ص 291.6- كامل الزيارات، ص 368 و ص 406.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن