واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: داستان مرزی و قابلیت های یک فیلم بلند
"داستان مرزی" قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم بلند را ندارد فیلمساز جوان ایرانی در نخستین فیلم سینمایی خود سراغ تجربههای شخصیاش رفته و "داستان مرزی" را در روستایی مرزی روایت میکند که اتفاقی خاص در آن نمیافتد و چهار شخصیت اصلی در زمان 96 دقیقهای آن کاری برای انجام دادن ندارند. به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد "داستان مرزی" بابک جلالی که در بخش مسابقه رسمی شصت و دومین جشنواره فیلم لوکارنو به نمایش درآمد، در استان مرزی گلستان فیلمبرداری شده و شاید برخی تلاشهای ناپخته و طنز سردستی و مقاومت در برابر داستانگویی به مذاق تماشاگران خاص سینما خوش بیاید، ولی بیتردید برای راضی کردن مخاطب عادی مشکل خواهد داشت."داستان مرزی" محصول مشترک ایران، ایتالیا و بریتانیا و نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو است. نخستین تجربه فیلم بلند جلالی ـ که فیلم کوتاه "حیدر یک افغانی در ایران" را در کارنامه دارد ـ برای کسب جایزه یوزپلنگ طلایی باید با 17 فیلم دیگر از 14 کشور رقابت کند.جلالی در فیلمنامه "داستان مرزی" چهار داستان را روایت میکند که سه داستان اول آن با شخصیتهای روستایی به تصویر کشیده شده و فقط در داستان چهارم است که فیلمساز میتواند رویکرد خود را آشکار کند. این بخش فیلم درباره جوانی تهرانی است که برای عکاسی از مردی ترکمن به گلستان میرود و از مرد و چهار پسرش در پسزمینه طلوع و غروب آفتاب عکس میگیرد.فیلمساز جوان ایرانی مانند شخصیت اصلی بخش چهارم "داستان مرزی" به جای اینکه به جای اینکه چشمی شبیه یک فیلمساز داشته باشد، بیشتر عکاس است و در ثبت تصاویر منفرد یا در گروههای دو و سه تایی بهتر عمل میکند و گاهی هم آنها را ثابت نگه میدارد. نتیجه زیباست، اما فیلمنامه و زبان تصویری کفاف یک فیلم سینمایی بلند را نمیدهد.شهریار اسدی مدیر فیلمبرداری "داستان مرزی" رویکرد مینیمالیستی بازیگران فیلم را در معدود لحظات نمایشی آن به زیبایی به تصویر میکشد؛ وقتی بازیگران ناخودآگاه در حال انجام دادن کارهای عادی و روزمره خود هستند و در بیشتر لحظات تقریبا هیچ کاری برای انجام دادن ندارند.فیلمساز جوان ایرانی مانند شخصیت اصلی بخش چهارم "داستان مرزی" به جای اینکه به جای اینکه چشمی شبیه یک فیلمساز داشته باشد، بیشتر عکاس است و در ثبت تصاویر منفرد یا در گروههای دو و سه تایی بهتر عمل میکند و گاهی هم آنها را ثابت نگه میدارد. نتیجه زیباست، اما فیلمنامه و زبان تصویری کفاف یک فیلم سینمایی بلند را نمیدهد."داستان مرزی" محصول مشترک ایران، ایتالیا و بریتانیا و نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو است. نخستین تجربه فیلم بلند جلالی ـ که فیلم کوتاه "حیدر یک افغانی در ایران" را در کارنامه دارد ـ برای کسب جایزه یوزپلنگ طلایی باید با 17 فیلم دیگر از 14 کشور رقابت کند.تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]