تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796881538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موانع معرفت به خدا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
موانع معرفت به خدا
موانع معرفت به خدا نويسنده:على شيروانى موانع معرفت به خدا اهميت و جايگاه انديشيدن دانستيم ايمان، كه بنيان ارزش‏هاى اخلاقى است، متوقف بر معرفت است بنابراين، انسان سعادت‏جو، بايد براى تحصيل معرفت صحيح تلاش كرده، قواى ادراكى خويش را به كار اندازد و به انديشه و تأمل پردازد. انديشيدن يك عمل اختيارى است كه براى اقدام به آن، آدمى بايد دست به انتخاب زند و با اراده خويش آن را برگزيند؛ زيرا يك فعاليت درونى و عقلانى است، نه يك انفعال و تأثر صرف از عوامل بيرونى. اما براى انديشيدن، به ويژه درباره موضوع‏هاى غيبى و دور از دسترس حس، بايد از بسيارى لذت‏هاى مادى چشم برگرفت و بسيارى كام گيرى‏ها را كنار نهاد. عادت‏ها و خلق و خوهايى كه به انجام رفتارهاى خاص، مانند شنيدن موسيقى، فرا مى‏خواند، در بسيارى موارد مانع انديشيدن بوده مجالى براى آن باقى نمى‏گذارد.پس آدمى در اين مرحله بايد دست به گزينش زند و از ميان ديگر كارهايى كه اميال گوناگون به سوى آنها مى‏خواند، انديشيدن را برگزيند. اين گزينش به نوبه خود نياز به انديشه دارد: انديشه درباره فوايد بى‏پايان انديشيدن، پيامدهاى وحشتناك بى‏فكرى و بى‏خيالى. توجه به آثار عظيم تأمل و انديشه درباره آينده خود و اين كه براى آينده چه بايد كرد تا سعادتمند شد، زمينه گزينش فكر كردن براى آينده و صرف نظر نمودن از لذت‏هاى مادى مزاحم را مى‏گسترد. در اين جا نيز عقل است كه مى‏گويد بايد درباره آينده انديشيد و نبايد به لذت‏هاى گذراى مادى دل خوش بود؛ زيرا پرداختن به آنها، آدمى را از سعادت جاودان محروم مى‏سازد. تفاوت ميان انسان آينده‏نگر و انسان هوس‏باز در همين جا است: اولى به آينده مى‏انديشد و براى آن برنامه‏اى دقيق مى‏ريزد، تا به لذت‏هاى برتر و ماندنى‏تر دست يابد؛ دومى اساسا نمى‏انديشد و چون غرق در شهوت است، راه به جايى نمى‏برد. حال اگر انسان انديشيدن را برگزيد، بايد دست به انتخاب ديگرى زند: درباره چه چيز بينديشيم؟ آيا درباره اين كه چگونه به ثروتى عظيم دست يابيم؟ يا موقعيت اجتماعى خوبى به دست آوريم؟ يا داراى قدرت سياسى مهمى شويم؟ و يا آن كه درباره خدا و قيامت تأمل كنيم و اين كه از چه راهى مى‏توان شاهد سعادت را در آغوش گرفت و در جوار رحمت حق آرميد؟ اين جا است كه باز هم بايد انتخاب كرد و از ميان موضوع‏هاى گوناگون، يكى را براى انديشيدن برگزيد. در اين مرحله برخى عوامل روانى، مانند علاقه شديد به مال، مقام و قدرت، ممكن است انسان را مقهور خويش سازد و او را از اتخاذ تصميم صحيح باز دارد.انسان براى آن كه آماده انديشيدن درباره امورى چون خدا، جهان پس از مرگ، بهشت و دوزخ شود، بايد نخست با هواى نفس مبارزه كند و اين نبردى است ميان انگيزه‏هاى مادى و معنوى؛ تا كدام يك پيروز گردند. اما براى پيروزى انگيزه‏هاى معنوى در اين مبارزه نيز نيازمند انديشه‏ايم: انديشه درباره رهاوردها و پيامدهاى هر يك از انديشه‏هايمان. از اين جا است كه مى‏توان گفت: مرتبه‏اى از تهذيب نفس حتى بر تحصيل علم پيشى دارد؛ زيرا آدمى تا اين قدرت روانى را به دست نياورده باشد كه بتواند بعضى از خواست‏هاى خويش را سركوب كند، اساسا قادر نخواهد بود خود را به انديشيدن صحيح وادارد.شايد به همين دليل است كه در برخى آيات قرآن كريم، تزكيه پيش از تعليم ذكر شده است. [2]موانع انديشيدن ما به عنوان فردى كه مى‏خواهد راه تكامل را بپيمايد، بايد نخست با آن چه مزاحم اصل انديشيدن است و سپس با آنچه مانع درست انديشيدن يا انديشيدن درباره امور شايسته و ارزشمند است، مبارزه كنيم و با اختيار و انتخاب خود زمانى را به انديشيدن درست درباره‏آنچه شايسته انديشيدن است، اختصاص دهيم.با توجه به آيات قرآن، موانع انديشه و تحصيل معرفت صحيح را مى‏توان در دو دسته قرار داد: الف: شناخت‏هايى كه مانع رويش يا قوت معرفت صحيح و يا باعث ضعف آن مى‏گردند. (موانع شناختى) ب: گرايش‏هايى كه چنين تأثيرى مى‏گذارند. (موانع گرايشى) در اين جا به اختصار به اين دو گونه موانع اشاره مى‏كنيم. الف. موانع شناختى 1. حس گرايى: انس فراوان با امور حسى موجب مى‏گردد انسان دانسته‏هاى خود را بيشتر از راه حس به دست آورد و يا حتى آنها را در امور حسى منحصر سازد.هر چند به وسيله عقل مى‏تواند به حقايقى بيرون از قلمرو حس دست يابد، انس با طبيعت و مدركات حسى و تماس سهل و آسان با آنها سبب مى‏گردد كه در امور نامحسوس نيز از حس بهره گيرد و در پى امور حسى برود .از همين رو است كه اهل حكمت گفته‏اند: «وهم آدمى، او را از تعقل صحيح باز مى‏دارد» .همين نكته موجب گشته است كه بسيارى از مردمان در برابر دعوت پيامبران به ايمان آوردن به غيب كه بيرون از قلمرو حس است مقاومت كنند.قرآن كريم نمونه‏هايى از اين نوع سركشى‏ها را گزارش كرده است. [3]2. تقليد: آنان كه انديشه‏اى سست دارند، به جاى آن كه خود بينديشند، به دانسته‏هاى ديگران اعتماد كرده، باورهاى خود را از آنان مى‏گيرند.نمونه رايج آن، تقليد يك نسل از نسل پيش از خود است.به گزارش قرآن كريم، گروهى در برابر دعوت پيامبران به اين بهانه كه پيرو آيين پدران‏خود هستند، مقاومت ورزيده و مى‏گفتند: «آنان جز اين باور داشتند كه اكنون شما مى‏گوييد». [4]قرآن كريم با نكوهش منطق تقليد از گذشتگان، روح برهان گروى و دليل جويى را زنده مى‏سازد و قدرت عقلى را در انسان برمى‏انگيزد و آن را جايگزين تقليد مى‏سازد. [5]انسان مسؤول سرنوشت خويش است و خود بايد در اين باره بينديشد و تصميم بگيرد و خداوند اين قدرت را به آدمى داده و خوب و بد را به وى شناسانده است. [6]ناگفته پيداست كه نكوهش تقليد به معناى منع هر گونه بهره‏ورى فكرى از ديگران نيست.بى‏نياز ساختن خود از آنچه كاروان انديشه بشرى بدان رسيده است، نه تنها خرد پسند نيست كه خرد ستيز است.آنچه از نظر قرآن نكوهيده است، آن است كه با تقليد كوركورانه مانع رشد مادى، معنوى، فكرى و عقلانى خود شويم و به بهانه آن، خود را از هدايت‏هاى بركت خيز وحى، معارف بلند آسمانى، سير درست انديشه، راهنمايى‏هاى استوار عقلانى، داده‏هاى گسترده و عظيم تجربه‏هاى صحيح دانشمندان و جوامع بشرى و ارزش‏هاى والاى انسانى محروم سازيم. 3. تكيه بر گمان: قرآن كريم عادت بر تكيه كردن بر گمان را از ديگر موانع معرفت مى‏شمارد [7]. مقصود از تكيه بر گمان، دو چيز است: الف: تكيه بر باور باطل و خلاف واقع؛ هر چند باورى جز مى‏باشد. ب: تكيه بر باور غير جزمى؛ هر چند مطابق با واقع باشد. در مورد نخست، آدمى به حقيقت نرسيده است و در دومى شيوه‏اى نا استوار، كه تضمينى‏براى درستى آن نيست، اختيار كرده است. ب. موانع گرايشى 1. هوس‏هاى لحظه‏اى: برخى از مردم چنان در پى كامجويى و كسب لذت‏هاى مادى‏اند كه هيچ انديشه و برنامه‏اى براى آينده، حتى آينده مادى خود ندارند و تنها بر اساس غرايز و ميل‏هاى حيوانى خود حركت مى‏كنند.اينان به گفته قرآن كريم، غفلت زدگانى هستند كه همانند حيوان‏ها مى‏خورند و كامجويى مى‏كنند؛ [8] بلكه از حيوان‏ها نيز فروترند. [9]روشن است كه اين گونه حاكميت اميال حيوانى بر رفتارهاى آدمى، مجالى براى درست انديشيدن و كسب معرفت صحيح باقى نمى‏گذارد. 2. انديشه افراطى درباره آينده مادى: كسانى هستند كه انديشه خويش را به كار مى‏گيرند؛ اما فقط براى رسيدن به اهداف دنيوى.انديشه اين دسته، بر خلاف گروه پيشين، نمرده است، اما در اسارت گرايش‏هاى ماى قرار دارد و مجالى نمى‏يابد تا معرفت درست درباره حقايق غيبى و معنوى به دست آورد.افزون طلبى، اينان را به خود مشغول مى‏دارد، تا آنگاه كه مرگشان فرا رسد. [10]اينان را بايد به حال خود گذارد تا بخورند و از لذت‏هاى مادى بر خوردار گردند و آرزوها سرگرميشان سازد، كه به زودى خطاى خود را خواهند دانست. [11]آرى، اينان تنها خواستار نعمت‏هاى دنيا هستند و بهره‏اى از آخرت ندارند. [12]خداوند نيز پاداش كارهاى ايشان را در دنيا به آنان مى‏دهد و چيزى از مزد كارشان نمى‏كاهد، اما در آخرت جز آتش در انتظارشان نيست و كارهايشان در دنيا سودى به حال آخرت آنان نخواهد داشت. [13] دشمنى با خدا، پيامبر و دين: دسته‏اى از انسان‏ها، تحت تأثير گرايش‏هاى مادى يا غير آن، نسبت به خدا و خدا پرستان نفرت و دشمنى دارند.اينان تنها در انديشه تكذيب آيات خدا و ستيز با مؤمنان‏اند.اين گونه عناد، مانع بزرگى براى انديشيدن درباره حق و حقيقت خواهد بود. [14]موانع گرايشى معرفت و ايمان به خدا، منحصر به امور ياد شده نيست.گرايش به رفاه و آسايش، وابستگى به موقعيت اجتماعى و ترس از دست دادن آن، گرايش به استكبار و خود بزرگ بينى كه ممكن است آن اندازه شدت يابد كه شخص، تواضع در برابر موجود ديگر را ننگ انگارد و حتى نتواند در برابر خداى متعال سر فرود آورد و تواضع نشان دهد و عجب و خودپسندى نيز از موانع معرفت و ايمان به خدا است. پى‏نوشت‏ها: [1]. كتاب: اخلاق اسلامى و مبانى نظرى آن، ص 130 [2]. ر.ك: سوره آل عمران، آيه 164 و سوره جمعه آيه.2 [3]. نگاه كنيد به: سوره بقره، آيه 55؛ سوره فرقان، آيه 21، 33 و 34 و سوره مؤمنون، آيات 45 47.اين نكته شايان توجه است كه قرآن كريم هرگز ادراك حسى را به طور كلى تخطئه نمى‏كند .چه، ادراك حسى اگر در جايگاه اصلى خويش قرار گيرد، خود جزء مقدمات لازم براى دستيابى به بسيارى از معارف صحيح است و اگر كسى فاقد ادراك حسى باشد، از درك بسيارى از معارف اعتقادى و ادراك‏هاى عقلانى نيز ناتوان خواهد بود.پس اگر حس گرايى را از موانع معرفت مى‏شماريم، مقصودمان از حس‏گرايى دو چيز است: 1. گرايش فكرى افراطى به ادراك‏هاى حسى و اين كه منشأ اصلى همه ادراك‏هاى بشرى تنها حس و ادراك‏هاى حسى دانسته شود. 2. گرايش عملى افراطى به ادراك‏هاى حسى كه به جاى بهره‏بردارى ابزارى از دانسته‏هاى حسى و وسيله قرار دادن آن براى دستيابى به مراحل بالاى انديشه و معرفت، چنان در خود آنها غرق گرديم كه از انديشيدن و نتيجه گيرى باز مانيم. [4]. بل قالوا انا وجدنا آبائنا على أمة و انا على آثارهم مهتدون و كذلك ما ارسلنا من قبلك فى قرية الا قال مترفوها و انا وجدنا آبائنا على امة و انا على آثارهم مقتدون ؛ بلكه آنان گفتند: ما پدران خود را بر آيينى يافتيم و ما هم با پى‏گيرى از آنان، راه يافتگانيم.و بدين گونه در هيچ شهرى پيش از تو هشدار دهنده‏اى نفرستاديم مگر آن كه خوشگذرانان آن گفتند ما پدران خود را بر آيينى [ و راهى ] يافتيم و ما از پى ايشان راهسپريم». (سوره زخرف، آيه 22 و 23) [5]. ر.ك: سوره انبياء، آيات 51-54 و سوره شعراء، آيات 69-74. [6]. و نفس و ما سواها فألهمها فجورها و تقواها ، سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد، سپس پليدكارى و پرهيزگاريش را به آن الهام كرد. (سوره شمس، آيات 7-8) [7]. ر.ك: سوره يونس، آيه 36 و 66؛ سوره ص، آيه 27؛ سوره نجم، آيات 27 28 و 21 23 و سوره انعام، آيه 116. [8]. و الذين كفروا يتمتعون و يأكلون كما تأكل الانعام و النار مثوى لهم ؛ كسانى كه كافر شده‏اند بهره مى‏برند و به مانند چهارپايان مى‏خورند و جايگاهشان آتش است. (سوره محمد، آيه 13) [9]. اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون ؛ آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند. آنها همان غافل ماندگانند. [10]. الهيكم التكاثر حتى زرتم المقابر . (سوره تكاثر، آيه 1 و 2) [11]. ذرهم يأكلوا و يتمتعوا و يلههم الامل فسوف يعلمون . (سوره حجر، آيه 3) [12]. و من الناس من يقول ربنا آتنا فى الدنيا و ما له فى الاخرة من خلاق . (سوره بقره، آيه 200) [13]. من كان يريد الحياة الدنيا و زينتها نوف اليهم اعمالهم فيها و هم فيها لا يبخسون اولئك الذين ليس لهم فى الاخرة الا النار و حبط ما صنعوا فيها و باطل ما كانوا يعملون. (سوره هود، آيه 15 و 16) و نيز سوره اسراء، آيه 18 و سوره شورا، آيه 20. [14]. وليد بن مغيره از جمله اين كسان بود و آيات 11 تا 25 سوره مدثر درباره او نازل شده است.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن