تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797063839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لزوم معرفت به خدا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
لزوم معرفت به خدا
لزوم معرفت به خدا نويسنده:على شيروانى در بخش اخلاق الهى كه ناظر به رابطه انسان با خدا است، نخستين فعل نفسانى كه مطرح مى‏شود، ايمان است.پيش از اين دانستيم: 1. ايمان ريشه ارزش ديگر رفتارها و صفت‏هاى اخلاقى است. 2. از آن جا كه ايمان يك فعل اختيارى و نفسانى است، در حوزه بحث‏هاى اخلاقى قرار مى‏گيرد. 3. براى تحقق ايمان، شناختن متعلق ايمان ضرورى است. 4. از آن جا كه علم معمولا از راه‏هاى اختيارى حاصل مى‏شود، تحصيل علم مى‏تواند در شمار افعال ارزشمند اخلاقى قرار گيرد. از مجموع امور ياد شده نتيجه گرفته مى‏شود، تحصيل علم به متعلق ايمان مانند: خدا، فرستادن پيامبران، انزال كتابهاى آسمانى، بعث، نشور و حساب از لحاظ اخلاقى امرى شايسته و بايسته است؛ آنچنان كه بدون آن، راه به جايى نتوان برد.در اين ميان، بنيادين‏ترين علوم، علم به خداى سبحان است كه اساس و پايه ساير معارف دينى است. انواع معرفت به خدا شناخت خداى سبحان براى انسان از دو راه ممكن است: شناخت حضورى؛ شناخت حصولى.شناخت حضورى نيز دو گونه است: 1. درك فطرى يا خداشناسى فطرى كه يك علم حضورى غير اكتسابى در نهاد انسان و بيرون از محدوده اختيار او است و از اين رو در عرصه اخلاق نمى‏گنجد. [2]درك فطرى در بيشتر انسان‏ها تنها استعداد و مايه‏اى است كه آدمى با تلاش خود مى‏تواند آن را از استعداد به فعليت و از حالت ابهام به مرحله درك حضورى آگاهانه برساند. 2. علم حضورى اكتسابى، كه يك علم حضورى روشن و آگاهانه است و آدمى با تلاش و پس از پيمودن مراحل تكامل، اين شايستگى را مى‏يابد كه خداوند آن را به او افاضه كند. اين‏علم حضورى داراى مراتب گوناگون شديد و ضعيف است. آخرين مرحله اين نوع علم ارزشمند، همان هدف نهايى آفرينش و بالاترين مرتبه كمال انسانى است.از اين رو، فعاليت اخلاقى نيز بايد رو به همين سوى داشته باشد.در متون دينى با تعابير گوناگونى مانند رؤيت، شهود و نظر، به اين حقيقت اشارت رفته و آمده است كه اولياى خدا در جهان ديگر بدان نايل مى‏گردند و بدين سان به سعادت جاودان خويش مى‏رسند. [3]هر چند دريافت معرفت حضورى مستقيما در اختيار آدمى نيست، اما مقدمات دستيابى به آن، افعال اختيارى است.در حقيقت، افاضه اين كمال، پاداش بخشى از افعال اختيارى آدمى است كه به صورت تام و كامل در آخرت به او داده مى‏شود؛ اگر چه مراتب پايين‏تر اين درك حضورى به صورت حال يا ملكه، گاهى در دنيا نيز براى اولياى خدا فراهم مى‏گردد. آنچه با موضوع اين نوشتار تناسب دارد، دو چيز است: 1. ادراك‏هاى حصولى و استدلالى كه نسبت به خداى متعال، صفات و افعال او مى‏توانيم به دست آوريم. 2. كارهاى اختيارى شايسته‏اى كه در نزديك شدن انسان به ادراك حضورى آگاهانه مؤثرند. ارزش خداشناسى دانستيم ريشه تمام ارزش‏هاى اخلاقى ايمان به خدا است و اين ايمان بر معرفت و شناخت خداوند مبتنى است، و هر چه اين معرفت كامل‏تر و زنده‏تر باشد، آن ايمان نيز بارورتر و كامل‏تر بوده انسان بر خوردار از آن، سعادت‏مندتر خواهد بود.بنابراين علم و معرفت به متعلق ايمان پايه‏هاى ارزش‏هاى اخلاقى است.اين معرفت هرچه شديدتر و كامل‏تر باشد، از طريق تأثير در ايمان، ارزش والاترى مى‏آفريند و در نيل آدمى به سعادت جاودان، تأثيرعميق‏ترى خواهد داشت.از اين رو، لازم است پس از حصول اين معرفت، با توجه مكرر به آن و احضار آن در ضمير آگاه خود، آن را زنده و فعال نگه داريم؛ در غير اين صورت، خاموش و بى‏اثر مى‏گردد.در آياتى كه خداوند مؤمنان را رستگار مى‏خواند؛ [4] به ايمانى نظر دارد كه زنده، فعال و در رفتار فردى و اجتماعى آدمى مؤثر است. تأثير معرفت بر ايمان معرفت خداوند از دو سو در تكامل انسان تأثير مى‏گذارد: 1. هر چه شناخت آدمى استوارتر، روشن‏تر و از ترديد و ابهام پيراسته‏تر باشد يعنى به يقين برسد و آن يقين نيز افزايش يابد به همان ميزان انسان از ايمان قوى‏تر و بارورتر و التزام عملى عميق و گسترده‏ترى بر خوردار خواهد بود. 2. آدمى علمى را كه تحصيل كرده و بدان توجه دارد و بكوشد آن را در زندگى روزمره خود تأثير دهد، در پناه آن مى‏تواند ايمان خويش را مصون و محفوظ دارد. تأكيد فراوان قرآن بر فضيلت علم و معرفت از همين جا است.روشن‏ترين و كامل‏ترين مصداق علمى كه در قرآن ستايش شده، معرفت به ذات، صفات و افعال خداوند است؛ بلكه برخى از آيات تنها به همين معرفت نظر دارد. [5] پى‏نوشت‏ها: [1]. كتاب: اخلاق اسلامى و مبانى نظرى آن، ص 124 [2]. آيه فطرت (سوره روم، آيه 30) و آيه ميثاق (سوره اعراف، آيه 172) به همين نوع معرفت ناظر است. [3]. در آيات كريمه قرآن بارها به اين مرتبه از شناخت خداوند اشاره رفته است، كه برخى در حيات دنيا بدان نايل مى‏شوند: و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات و الارض و ليكون من الموقنين ، و اين گونه ملكوت آسمان‏ها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين كنندگان باشد. (سوره انعام، آيه 75) و برخى در آخرت بدان مى‏رسند: وجوه يومئذ ناضرة الى ربها ناظرة ، رخسارهايى در آن روز برافروخته [ و به چشم دل ] به سوى [ جمال ] پروردگارشان نظر كننده‏اند. (سوره قيامت، آيه 23). [4]. قد افلح المؤمنون . (سوره مؤمنون، آيه 1). [5]. بحث درباره راه‏ها و روش‏هاى شناخت خداوند و ديدگاه قرآن در اين باره، بر عهده دروس معارف اسلامى است و در اين مجال نمى‏گنجد.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن