تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797671675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصحف فاطمه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصحف فاطمه چيست ؟ گاهي علما و دانشمندان اهل سنت ، از مصحف فاطمه سراغ مي گيرند و تصوّر مي کنند که مصحب به معناي قرآن است و دخت گرامي پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) قرآن خاصي داشته که با اين قرآن متفاوت بوده است!
فاطمه
بايد يادآور شويم که واژه « صحف » در قرآن به معناي مطلق کتاب آمده است ، چنان که مي فرمايد : ـ { وَإذَا الصُّحُفُ نُشِرَت } . ( 1 ) « آنگاه که نامه هاي اعمال منتشر گردد . » ـ { إنَّ هذا لَفِي الصُّحُفِ الأولي * صُحُفِ إبراهِيمَ وَ مُوسي } . ( 2 ) « اين ، در صحيفه هاي نخستين ، در کتاب ابراهيم و موسي است . » و همچنين « مصحف » نيز از همين ماده اخذ شده و به معناي دفتر يا کتابِ جلد شده به کار مي رفت و در صدر اسلام حتي پس از درگذشت پيامبر ، « مصحف » نام قرآن نبود بلکه هر کتاب مجلّدي را مصحف مي ناميدند . ابن ابي داود سجستاني در باب گردآوري قرآن ، در مصحفي از محمد بن سيرين نقل مي کند : وقتي پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) درگذشت ، علي ( عليه السلام ) سوگند يادکرد : « عبايي بردوش نکنم مگر اين که قرآن را در مصحفي گردآورم » ؛ ( اقسم عليٌّ علي أن لا يرتدي الردي إلاّ لجمعة حتّي يجمع القرآن في مصحف ) . و نيز ابي العاليه نقل مي کند : « إنَّهم جَمعوا القرآن في مصحف في خلافَة أبي بَکر » . « آنان قرآن را در خلافت ابي بکر در مصحفي جمع کردند . » و نيز از حسين ( عليه السلام ) نقل مي کند : « إنَّ عمر بن الخطاب أمر بجمع القرآن و کان أوّل من جمعه في المصحف » . « عمر بن خطاب فرمان به گردآوري قرآن داد و او اول کسي است که قرآن را در مصحف جمع کرد . » ( 3) اين جمله ها حاکي است که در آن روزگار ، مصحف به معناي دفتر بزرگ و يا کتابي مجلد بوده که اوراق را از پراکنده شدن حفظ مي کرده ، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن يافته است . اتفاقاً روايات پيشوايان ما حاکي است که حتي در زمان آنان ، لفظِ مصحف به معناي کتاب و يا دفتر مکتوب بوده است . امام صادق ( عليه السلام ) فرمود : « من قرأ القرآن في المصحف متع ببصره » . ( 4) « هرکس قرآن را از روي برگ هاي مجلد بخواند ، از چشم خود بهره مي گيرد . » و نيز در حديثي ديگر آمده است : « قراءة القرآن في المصحف تخفّف العذاب عن الوالدين » . ( 5) « خواندن قرآن از روي برگ هاي مجلد ، عذاب را از پدر و مادر کم مي کند . » در آن روزگار ، مصحف به معناي دفتر بزرگ و يا کتابي مجلد بوده که اوراق را از پراکنده شدن حفظ مي کرده ، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن يافته است . مورّخان درباره ترجمه خالد بن معدان مي نويسد : « إنّ خالد بن معدان کان علمه في مصحف له ازار و عري » . ( 6) « خالد بن معدان دانش خود را در دفتري ضبط کرده بود که براي آن دکمه ها و دستگيره داشت . » خالد بن معدان از تابعين بوده و هفتاد صحابي را درک کرده است . و ابن اثير ترجمه آن را در ماده کلاعي آورده است . ( 7) پس تا اينجا روشن شد که تا پايان قرن اول ، لفظ « مصحف » به معناي کتاب مجلد و يا دفترچه جلد شده بود که افراد دانش و آگاهيِ خود را در آن ضبط مي کردند . و اگر بعدها قرآن را مصحف گفته اند ، چون از ذهن ها بيرون آمده و بر برگ ها نوشته شد و به صورت مجلّد درآمد .  باتوجه به اين مسأله ، نبايد در شگفت باشيم که دخت گرامي پيامبر داراي مصحفي باشد و دانش و آگاهي هاي خود را که از پدر بزرگوارش برگرفته بود ، در آن بنويسد و براي فرزندان خود ، به صورت بهترين ميراث ، به يادگار بگذارد . خوشبختانه فرزندان فاطمه ( عليها السلام ) حقيقت و واقع اين مصحف را شناسانده و گفته اند : اين مصحف ، جز يک رشته آگاهي هايي که از پدر بزرگوارش شنيده و يا از طريق ديگر به دست آورده ، چيز ديگري نيست . اينک برخي از روايات را مي آوريم : حسن بن علي فرمود : « نزد ما جامعه اي است که در آن حلال و حرام وارد شده و مصحف فاطمه هست در حالي که در آن کلمه اي از قرآن نيست بلکه املاي رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) و خط علي ( عليه السلام ) است و همگي دراختيار ماست . » باتوجه به اين حديث و نصوص پيشين ، نبايد شک کرد که مصحف فاطمه ارتباطي به قرآن ندارد و آن کتاب مجلدي بوده که در آن حقايق و معارفي که از پيامبر گرامي شنيده شده بود ، ضبط گرديده است .پي نوشت هاــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 ـ تکوير : 102 ـ اعلي : 18 ـ 193 ـ کتاب مصاحف ، نگارش حافظ ابوبکر عبدالله بن ابي داود سجستاني ، ص10 ـ 94 ـ اصول کافي ، ج2 ، ص6135 ـ اصول کافي ، ج2 ، ص6136ـ المصاحف سجستاني ، صص 134 و 1357ـ اللباب في تهذيب الأنساب ، ابن اثير ، ج3 ، صص 62 و 63برگرفته از:در ساحل تقريب، جعفر سبحانيتنظيم: گروه دين و انديشه_شکوري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن