تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797540799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوشتن را انسان اختراع نكرده است-توحید مفضل 18


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نوشتن را انسان اختراع نكرده است
خط
توحید مفضل 18خدا شناسی در كلاس امام صادق علیه السلام ... پایان روز بود و مفضل در "روضه"، میان قبر و منبر رسول خدا نشسته بود. "ابن ابی العوجاء" و دوستش مشغول گفتگو بودند و مفضل حرفهای آنان را می‌شنید تا آنكه صحبت آنان به اینجا رسید كه ابن ابی العوجاء ‏گفت: هیچ پردازش، تدبیر و تقدیری نبوده و آفرینش، صانع و تدبیرگری ندارد، بلكه همه ‏چیز خود به خود و بدون تدبیرِ مدبری پدید آمده و دنیا همیشه چنین بوده و چنین خواهد ‏بود. مفضل سخت از این سخن برآشفت ولی توان مقابله‌ی علمی با آن را نداشت و همین باعث شد تا به سراغ امام صادق -كه سلام و درود خدا برو باد- برود... در 17 شماره پیش، كلام دلنشین امام را در عجایت خلقت و تدبیر آفریدگار آن، نوش كردید و اكنون ادامه بحث را پذیرا باشید.برای اطلاع از موضوع بحث و فرایند آن حتماً سری به مقالات پیشین این مجموعه بزنید! اى مفضل! بنگر كه چگونه خداوند تقدست اسمائه به آدمى نعمت نطق عطا كرد و او می‌تواند با این نیرو آنچه را كه در نهان و قلب دارد باز گوید و اندیشه‌اش را بیان نماید و از درون مردم آگاه شود؟ اگر این توان نطق در او نبود، هر آینه به یك حیوان چهارپا می‌مانست كه نتواند دیگران را از درون و اندیشه‌هاى خود آگاه سازد و نه از ما فى الضمیر دیگران باخبر شود. قدرت كتابت و نوشتن نیز اینگونه (با اهمیت و) مخصوص انسان است. با نوشتن، اخبار گذشتگان براى حاضران و اخبار حاضران براى آیندگان حفظ و منتقل می‌شود.با نوشتن، دانشها و علوم و آداب مختلف در قالب نوشته‌ها و كتابها جاودان و ماندگار می‌مانند.با نوشتن، حساب و كتاب و روابط بین انسانها در معاملات ثبت می‌شود.اگر انسان نعمت نطق را نداشت نمی توانست دیگران را از درون و اندیشه‌هاى خود آگاه سازد و نه از ما فى الضمیر دیگران باخبر شود.اگر نوشتن نبود، اخبار و حوادث روزگاران نابود و منقطع می‌گشت، خبرى از غایبان به میهنشان نمی‌رسید، دانشها مندرس و محو می‌شد، آداب (و فرهنگها) از میان می‌رفت، در كار، زندگى و معاملات مردم نارسایى و دشوارى پدید می‌آمد.مردم نمی‌توانستند كه براى حفظ دین و عمل به شریعت به احكام نوشته شده و روایات نقل شده كه آنها را نمی‌دانند بنگرند.ممكن است پندارت چنین باشد كه این نیروى نطق در سرشت و آفرینش ‍ انسان نیست بلكه او با كیاست و چاره جویى آن را می‌یابد. سخن گفتن نیز اینگونه است. خود مردم این الفاظ و كلمات را در میان خود اصطلاح كرده اند و در میانشان جارى است؛ از این رو هر امتى و ملتى زبان و كلماتى متفاوت با زبان و كلمات دیگر امتها دارد. در نتیجه یكى به عربى، دیگرى به سریانى، كسى به عبرى و یكى به رومى و... می‌نویسد. این لغتها و زبانها در میان اقوام منتشر است و خود آنان آنها را وضع نموده‌اند.در پاسخ پندار این مدعى باید گفته شود:اگر چه انسان، خود با كیاست و چاره جویى به این دو می‌رسد ولى باید اندیشید كه ابزار این امور چیست؟ جز آن است كه خداوند جل و علا در آفرینش و طبیعت او ابزار نطق و نوشتن را به ودیعت نهاد؟ بى تردید اگر زبانى مناسب براى سخن گویى و اندیشه و ذهنى براى درك اشیاء و معانى نداشت، هیچ گاه قادر به سخن گفتن نبود. اگر كف دست و انگشتانى مناسب براى نوشتن نداشت، هیچ گاه توان نوشتن چیزى در او نبود. این حقیقت را در نگرش و تاءمل در حیواناتى دریاب كه نه سخن می‌گویند و نه می‌نویسند؛ پس اصل و ریشه این نعمتهاى سترگ، آفرینش حكیمانه خداى جل و علا و تفضل او بر آفریدگان است. آن كه سپاس گوید پاداش ‍ می‌گیرد و آن كه كفر و ناسپاسى ورزد بى تردید خداى جل و علا از همه عالمیان بى نیاز است. (سوره نمل، آیه 40) عجایب خلقت را در ادامه‌ی این مطلب پیگیر باشیدتنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن