تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797068005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

من تو قفس نمی مونم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سیره قرآنی امام حسین علیه السلام (6)
قفس
من تو قفس نمی مونم# حضرت سید الشهداء، تمثّل جهاد اسلامیبسیاری از مردم معتقدند که جهاد، مانند حج واجب است و از فروع دین؛ امّا توان عزم بر آن را ندارند؛ زیرا عقل عملی آنان که عبادت و بهشت با آن به دست می‏آید؛ خفته است و عقل خوابیده توان عزمِ بیدارْدلان را ندارد. از این‏رو، انسان مصممی می‏طلبد که عملا نشان دهد دین در نزد او عزیزتر از برادر، فرزند و دنیاست و برای حفظ دین، همه شئون  وابسته را رها کند و روی آن سرمایه‏گذاری کند و بگوید: به جهاد در راه خدا مهر می‏ورزم و زندگی با افراد ظالم برای من رنج‏آور است و نه تنها آن را بد می‏دانم، بلکه از آن منزجرم.سالار شهیدان نمونه تامّ این صحنه است؛ یعنی عملا فرموده است: خذوا عنّى دفاعکم و جهادکم؛ یعنی آیین جنگ را از من فرابگیرید. من به شکلی زندگی می‏کنم که تلخی حیات با ظالمان در ذایقه ام محسوس است. آن حضرت فرمودند: ذائقه دل و شامّه جان من سالم است و در تشخیص و تمییز روح و ریحان از رایحه بدبو، نیازی به دیگران ندارم.از این رو، نفس کشیدن در فضای ستم برای من دردآور است و زندگی در نظام گناه برایم تلخ و دشوار است؛ «إنّى لا أری الموت إلاّ سعادة و الحیاة مع الظّالمین إلاّ برماً» (1). من از زندگی در نظام ستم به ستوه می‏آیم؛ مانند پرنده زندانی در قفس صیّاد. گرچه شهروندان دیگر در قفس طاغیان عصرند، امّا چون قدرت پرواز ندارند از ماندن در قفس احساس رنج نمی‏کنند. آن‏ها چون بال و پر ندارند، فقط در محدوده زندان یا در محدوده قفس به اندازه لازم می‏خزند، ولی اگر دَرِ قفس یا زندان هم باز باشد، آن‏ها قدرت پرواز ندارند؛ چون قلمرو دید آن‏ها بسته است و منطقه حرکت آنان محدود. برای آن‏ها نظام باز و بسته یکسان است؛ امّا من که توان پر کشیدن دارم، احساس می‏کنم که در قفسم و از محبوس بودن در رنجم و برای آزادی کوشش می‏نمایم.تا مردم از خفقان رنج نبرند و در خود ضرورت پرواز را احساس نکنند و به ستوه نیایند، توان جنگ با ظالم را ندارند.سالار شهیدان در نامه خود به مردم بصره می‏نویسند: «شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر فرا می‏خوانم؛ زیرا سنّت خدا، سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله تبیین، تفسیر، تعلیل، اجرا و حمایت قرآن کریم است اماته و میرانده شده و بدعت به جای سنّت، باطل به جای حق و ظلم به جای عدل و کژراهه به جای صراط مستقیم قرار گرفته و زنده شده است» (2)تنها عامل پیروزی صوری طاغیان اموی بر امام حسین علیه‏السلام و تنها راه شکست ظاهری آن حضرت همان اسلام امویان بود؛ یعنی اگر جنگ طغیانگران اموی به انگیزه صوری حمایت از دین مطرح نمی‏شد و گسترش نیرنگ دین باوری در میان توده ناآگاه آن عصر نبود، هرگز امویان نمی‏توانستند بر حسین بن علی علیه السلام پیروز شوند. آن‏ها فقط به نام اسلام پیروز شدند و هزاران نفر دشمن مظهر تامِّ ولایت و خلافت، همگی برای کسب بهشت به کربلا آمدند؛ «کل یتقرب إلی الله بدم الحسین» (3) بیش‏ترین کسانی که در کربلا شرکت کردند به قصد قربت و فقط برای رفتن به بهشت بوده است؛ هر چند سران سیاست اموی از این نیرنگ آگاه بودند.ادامه داردپی نوشتها:1- کلمات الإمام الحسین علیه‏السلام، ص 2562- کلمات الإمام الحسین علیه‏السلام، ص 3153- بحارالأنوار، ج22؛ ص 274منبع: کتاب شکوفایی عقل در نهضت حسینی.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن