واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تنها رسالت هنر، نزدیك كردن مردم به یكدیگر است
«كیارستمی» در گفتوگو با گاردین: دربارهی اپرای اخیرم تكاندهندهترین نظر مطرح شد عباس كیارستمی گفت: «در تمام فیلمها خواستهام این است كه تصویری مهربانتر و صمیمیتر از انسانیت و كشورم را به نمایش بگذارم.» این كارگردان سینمای ایران در گفتوگویی كه اخیرا با «آنجلیكو كریسافیس»، خبرنگار روزنامه گاردین داشته است، با ابراز ناراحتی از تبلیغات منفی علیه ایران در سطح بینالمللی، ادامه داد: « بنابراین در تمامی فیلمهایم، هدفم این است كه تصویری مهربان و صمیمی از انسانها و كشورم را به نمایش بگذارم.» وی افزود: «هرروز صبح كه بیدار میشوم، به همسایههایم سلام میكنم. این همان چیزی است كه دوست دارم در فیلمهایم بهتصویر بكشم؛ دوستی و عشق میان مردم.» «كیارستمی» كه به توصیف گاردین، «پدرخوانده» سینمای ایران است، در ادامهی مصاحبه درباره پخش نشدن فیلمهایش در سینماهای ایران گفت: «هیچكدام از فیلمهای من در ده سال گذشته در ایران بهروی پرده نرفتهاند و این تنها درباره من صادق نیست و دلیلاش این نیست كه با آنچه من انجام میدهم، مشكل وجود دارد بلكه بیشتر به خاطر آن است كه در پذیرش فیلمهای مستقل، مشكل وجود دارد.» هدف من از ساخت فیلم، ایجاد همدلی میان انسانهایی است كه هیچ نقطهی اشتراكی با هم ندارند. این تعریف واقعی من از هنر است. تنها رسالت هنر نزدیك ساختن مردم به یكدیگر استگاردین با اشاره به اینكه «كیارستمی» برای ساخت فیلم «تعزیه» به شهرهای دورافتاده سفر كرده تا نمایشهای خیابانی پیدا كند، اعلام كرد: «تعزیه» تنها فیلم كیارستمی بوده است كه در ایران خواستار نمایش رسمی آن شدهاند. كارگردان «خانه دوست كجاست» در اینباره مطرح كرد: «یكی از شهرها از من درخواست كرد تا آن را نمایش دهد، اما برای اولینبار، این من بودم كه مخالفت كردم. به آنها گفتم روزی كه همهی فیلمهایم را نمایش دهید، «تعزیه» را هم میتوانید به نمایش بگذارید.» برنده نخل طلای كن سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» در ادامه به واكنش «برناردو برتولوچی»، كارگردان بزرگ سینمای ایتالیا پس از تماشای «تعزیه» اشاره كرد و گفت: «او شیفته این فیلم شد و به من گفت، بسیار خوششانس هستی كه در كشوری زندگی میكنی كه اینقدر معصومیت و پاكی وجود دارد. عصر بیگناهی و معصومیت در ایتالیا نیز بود، اما بعد از دهه 50 كه اقتصاد ایتالیا شكوفا شد، خدا میداند چرا ما این بیگناهی را از دست دادیم. مردم هرچه ثروتمندتر میشوند، در رابطهشان با هنر كمتر بیگناه و معصوم میشوند.» «كیارستمی» در ادامه مصاحبه مطرح كرد: «هدف من از ساخت فیلم، ایجاد همدلی میان انسانهایی است كه هیچ نقطهی اشتراكی با هم ندارند. این تعریف واقعی من از هنر است. تنها رسالت هنر نزدیك ساختن مردم به یكدیگر است.» در تمام فیلمها خواستهام این است كه تصویری مهربانتر و صمیمیتر از انسانیت و كشورم را به نمایش بگذارمواكنش برخی فیلمسازان مطرح اروپا به فیلم «تعزیه» نیز تاییدی براین گفتههای «كیارستمی» است؛ بهطوری كه «ارمانو اولمی»، فیلمساز مطرح ایتالیا گفته است؛ «پس از تماشای تعزیه یك لحظه احساس كرده واقعا یك ایرانی، فرد مذهبی و سرشار از احساسات معنوی است.» «كیارستمی» همچنین درباره اجرای اپرای «زنها همه مثل یكدیگرند» در جشنواره هنری فرانسه گفت: «تكاندهندهترین چیزی كه همه به من گفتند؛ این بود كه این اجرا، صمیمیترین، مهربانترین و انسانیترین اجرایی بود كه از این اپرا تاكنون دیدهاند.» منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]