تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 29 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796434750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

91 نكته مهم در شيت بندي معماري


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: 91 نكته مهم در شيت بندي معماري
در شيت بندي نكات متعددي مؤثر خواهند بود . ليكن اولين تأثير مربوط به ذوق و سليقه خود شخص بوده و سپس مواردي كه در دروس مباني و مقدمات طراحي آموخته ، خواهد توانست به او در بيان درست طرح و ايده و كانسپت طراحي شده كمك كند.


در شيت بندي نكات متعددي مؤثر خواهند بود . ليكن اولين تأثير مربوط به ذوق و سليقه خود شخص بوده و سپس مواردي كه در دروس مباني و مقدمات طراحي آموخته ، خواهد توانست به او در بيان درست طرح و ايده و كانسپت طراحي شده كمك كند. اين موارد مي تواند شامل موارد زير باشد :

۱) اولين تأثير مربوط به ذوق و سليقه خود شخص بوده و سپس مواردي كه در دروس مباني و مقدمات طراحي آموخته ، خواهد توانست به او در بيان درست طرح و ايده و كانسپت طراحي شده كمك كند.

۲) تعادل بصري در شيت ايجاد كنيد .

۳) بصورت آگاهانه شيت را سنگين كنيد .

۴) استفاده از فيگوري كه خيلي پرداخت شده است بنا را تحت الشعاع قرار ميدهد و هدف اصلي نشان دادن خود بناست و نبايد عناصري ديگر، بيشتر از خود بنا به چشم بيايد .

۵) خطوط را به طور مناسب انتخاب كنيد . طوري كه در هماهنگي كامل باهم باشند . البته بعضي وقتها ممكن است كه براي تاكيد برعنصري نسبت به ساير عنصرها خطوط متفاوتي را به كار ببريد . مثلاً در ترسيم كوه خطوط شكسته استفاده كنيد ؛ در حالي كه بقيه جاها خطوط منحني انتخاب شده باشد.

۶) توجه داشته باشيد كه كنترل انرژيهاي بصري شيت اصلي اساسي و مهم است و براي جلوگيري از فرار ديد بيننده اهميت حياتي دارد .

۷) تقسيم بندي مطالب ؛ مي بايست به گونه اي باشد كه موضوعات اصلي با تأكيد بيشتري نمايانده شود . براي اينكار بايد نقاطي از كادر را انتخاب كنيد كه انرژي بصري بيشتري دارند و مطلب اصلي شيت را در اين نقاط بگذاريد .

۸) عناصر محيطي مناسبي ؛ مانند : درخت ، سنگ ، كوه ، آب و … را با ابعاد مناسب و در پلان اول قرار دهيد .

۹) با توضيحات مختصر و مفيدي كه در جاي مناسبي نوشته شده باشند ، كانسپت را معرفي كنيد .

۱۰) با استفاده از فلش و علامات راهنما در اندازه هاي مختلف راه هاي اصلي و فرعي را متمايز كنيد .

۱۱) سعي كنيد از ابزارهاي انتخاب شده براي راندو درست استفاده كنيد .

۱۲) هنگام طراحي يك محيط و يا يك عنصر يك سري مفاهيم بنيادي هستند ؛ كه اصطلاحاً كانسپت موضوع را تشكيل مي دهند . فرض كنيد ميخواهيد يك مجتمع آموزشي را طراحي كنيد ؛ قبل از هر چيزي استحكام ، تعادل و سرعت انتقال فضا و عناصر راهنماي موضوع است كه به ذهن ميرسد ، بنابراين با استفاده از شكل هندسي كامل اين استحكام را نشان بدهيد و سپس كل مجموعه ي شيت را بر اساس حركت همين اشكال طرح ريزي كنيد.

۱۳) گاهي اوقات ؛ خطوط افق و توپوگرافي و … را به هم متصل كنيد تا كل اجزاي شيت با هم هماهنگ شوند .

۱۴) استفاده ازعناصر محيطي مثل فيگور انسان و درخت و ماشين متناسب با فضاي طراحي شده در اسكيس و كروكي كه علاوه بر زيبايي مقياس را مشخص ميكنه و در بعضي شيت ها كاربري مكان را هم نشان ميدهد .

۱۵) هنگام تركيب بندي شيت ، هميشه يك وحدت بصري خاص داشته باشيد . تا هم شيت هدفمند و بامعني شده و هم باعث رنجش ديد بينده نباشد .

۱۶) براي ارائه ي بهتر ، زيبا و جذاب ؛ بايد عناصر شيت را با استفاده از نزديك هم قرار دادن عناصر مشابه تركيب كنيد.

۱۷) عناصر را طوري بايد در شيت بچينيد كه ، حس سنگيني يك طرف و حس سبكي در طرف ديگر به بيننده القا نشود .

۱۸) بايد با استفاده از عناصر داخل شيت كادر شيت را مشخص كنيد و تا حد امكان صرفاً از خط صاف استفاده نكنيد.

۱۹) بايد يكي از عناصر شيت كه داراي جزئيات بيشتري است ، به عنوان عنصر اصلي انتخاب كنيد و بزرگتر و خواناتر از بقيه ي عناصر در شيت رسم شود .

۲۰) انتخاب عنوان مناسب و گويايي براي طرحتان و شيت كه معمولا بالاي شيت قرار ميگيرد . يادداشت اطلاعات مختصري از موضوع ار جمله تاريخچه . در فضاهاي خالي شيت نقد و بررسي و تحليل قرار گيرد .

۲۱) معمولاً مشخصات دانشگاه ، دانشكده ، گروه ، استاد ، دانشجو ، ترم ، طرح ، عنوان شيت و مقياس با اندازه ي مناسب در يك گوشه و يا گوشه هاي شيت قرار مي گيرد .

۲۲) بايد خود اجزا ، كادر شيت را ببندند مقطع به دليل خط كلفت پائين به كادر بندي كمك ميكند.كروكي هم به بستن كادر كمك ميكند.

۲۳) موضوع اصلي واضح تر كشيده شود.

۲۴) از لحاظ بصري بهتر است عكس سمت چپ و نوشته سمت راست شيت باشد.

۲۵) چشم فقط به يك سمت جلب نشود و روي شيت حركت كند.

۲۶) فونت در شيت بايد هماهنگ با شكل مكان باشد.

۲۷) نكته مهم اخر اين است كه در شيت بندي نبايد بترسيد و با جرات پيش برويد.

۲۸) اولا محدوديتهاي سايت ايده هاي خوبي براي طراحي به ما ميدن كه اگه بتونيم اين ايده هارو به صورت كاملا شفاف و واضح(پرسپكتيو)در بياريم عالي ميشه ،تو كارا هم تا حدي معلومه

۲۹) داده ها تونو فرض كنيد:مطالعات(بر رسي سايت،مطالعات پايه،تكميلي،تطبيقي،ايده ها،و نهايتا نتايج

۳۰) در يك شيت¬ بندي بايد تمام اجزا خوانا باشند .اين بدان معناست كه اطلاعات فني شيت را نبايد به خاطر گرافيك شيت ، رنگ¬هاي زيادي اجزا مختلف شيت ، كم بودن فضاي شيتي كه استفاده مي¬ كنيم دچار ابهام كنيم . به عنوان مثال يك نماي فني بايد نماي معماري باشد تا صفحه پر از درخت¬ ها و آسمان رنگي ، و نبايد نيمي از پلان داخل نيمي از پرسپكتيو شود . فقط به خاطر اين¬ كه از لحاظ گرافيك زيبا شود و اطلاعات معماري از بين برود .

۳۱) كلاژ كردن اجزاي شيت ممنوع است . در شيت نبايد هر كدام از اجزا را بر روي كاغذي جدا ترسيم كنيم و بعد روي شيت بچسبانيم . بلكه بايد در حين ترسيم هر كدام از اجزاي روي آن ، آرام آرام و نيز پيوسته شود . به طوري كه در اتمام كار حتي يكي از اجزاي شيت را برداشت و يا جابه¬ جا كرد .

۳۲) استفاده از كادر بندي شيت ممنوع است .اجزاي شيت¬ ، كادر شيت را تعريف مي¬ كنند ، اما كادربندي باعث مي¬ شود تا شيت محدود و خشك شود .

۳۳) اجزاي شيت نبايد مورب ترسيم شوند .مورب ترسيم كردن اجزاي شيت ، به معني خلاقيت در شيت¬ بندي نيست ، جز پلان كه نسبت به شمال مي¬ چرخد و يا مقطع ونما كه مي¬ توانيم در چهار طرف پلان ترسيم كنيم.

34)شيت¬ بندي خود به معني پرزانته كار است و تنها ده درصد كل شيتي كه شيت¬ بندي دارد با رنگ راندو گردد .رنگ كردن به معني شيت¬ بندي نيست . در حقيقت يك شيت فني و اصولي كم رنگ مي¬شود تا وقت كمتري را بگيرد و تنها با شيت¬ بندي اصولي كه خود نوعي گرافيك به وجود مي¬ آورد كه كمتر نياز به رنگ باشد.

۳۵) نبايد در يك شيت به اندازه ¬ي زياد از متن و نوشته استفاده كرد . ( در حقيقت نبايد معماري را توضيح داد بلكه معماري بايد خود گويا باشد . )در شيت نوشتن كليد واژه ¬ها كافي است و در وسط شيت چيزي نبايد نوشت . در اسكيس¬ هاي جمعي و گروهي حتي نوشتن عنوان شيت هم ضروري نيست .

۳۶) از ترسيم درخت ، فيگور ، ماشين ، متن و … به صورت نينديشيده شانسي و به منظور پركردن شيت بايد خودداري كرد .

۳۷) از ايجاد كليشه و شيت بندي پرهيز كنيد . در هر شيت بندي درباره موضوعات مختلف مي¬توان يك خلاقيت جديد انجام داد . شيت¬ ها مي¬ توانند عمودي و افقي بسته شوند و در يك شيت¬ مي¬توان اصلا پرسپكتيو نداشت و يا اصلا اجزاي دو بعدي نداشت . ولي شيت¬ بندي اصولي و درستي داشته باشند و …

۳۸) ابعاد شيت بايد مستطيل طلايي باشد و بهتر است هميشه به رنگ سفيد باشد . از به كار بردن شيت¬ هاي مثلثي ، دايره ، مربع و… كه ذاتاً داراي تقارن و سكون هستند ، بپرهيزيد . مستطيل طلايي داراي محور و نوع پويايي است و ابعاد مناسب براي ارائه يك اسكيس را دارد .

۳۹) همزمان با ترسيم اجزاي شيت ، آنها را راندو نكنيد .اين كار باعث مي¬ شود تا همه اجزا را رنگ كرده و شيت بندي را نابود كنيد و اول كل شيت را با هم ترسيم كنيد و سپس تصميم بگيريد كه با كمترين ميزان رنگ ، چگونه شيت را راندو كنيد ، بدين گونه ، گاهي فقط زدن آسمان در يك شيت بندي كافي است .

۴۰) استفاده از شكل هاي هندسي كه با هم تلفيق شده اند به عنوان شيت كار كه بسته به نوع شكل مقوا و بافت و رنگ آنها با هم فرق كند.

۴۱) استفاده از حالتي پيوسته به صورت اندام وار با چيدمان مختص به نوع مدارك و ترتيب مدارك.

۴۲) ارتفاع عنوان شيت بيشتر از ۲ يا ۳ سانتي متر نشود.

۴۳) تمركز فونت روي يك قسمت نباشد (كار گوشه اي نباشد )

۴۴) داور نفهم نيست .

۴۵) فونت ها يا كلا فارسي يا انگليسي مكتوب شود ( ترجيحا فارسي )

۴۶) كف، بدنه و سقف است كه كار معمار را به وجودمي آورد .

۴۷) شايد يكي از مهمترين نكته هايي كه باعث ميشه يه كار براي ساخت قبول بشه نحوه ويژوال شدنش باشه..

۴۸) مشتري تا كار رو نبينه نميتونه در موردش قضاوت كنه و ما وظيفه داريم كاري رو كه به واقعيت نزديكه بهش نشون بديم! البته گاهي فقط كافيه كار زيبايي رو نشونش بديم تا پروژه رو تائيد كنه.

۴۹) شيت بندي با اصول گرافيك باعث ميشه چشم كارفرما نتونه تصوير دقيقي از نتيجه رو ببينه و اين براي ما يك برد محسوب ميشه..

۵۰) يه جنس يا عكس رو انتخاب كنين و روش اين كار كنين تا بيننده رو وادار كنين چيزيو كه شما ميخواين ببينه.. نه چيزي كه هست…

۵۱) زاويه ديد مناسبي در پرسپكتيو انتخاب كنيد . ديد پرسپكتيوي خوبي داشته باشد. اندازه و محل پرسپكتيو اصلي خيلي مهم است.

۵۲) تاثير عناصر عمودي و افقي خطوط پرسپكتيو را بر كل كادر در نظر بگيريد .

۵۳) انتخاب نما و مقطع ؛ بايد به گونه اي باشد كه اطلاعات و جزئيات نهاني بيشتري را در اختيار ما بگذارد.

۵۴) در برخي مواقع ؛ مقطع به عنوان خط زمين انتخاب مي شود و عاملي براي بستن كادر ميگردد و نيز سنگيني كادر برآن قرار مي گيرد .

۵۵) محل مقطع را روي پلان نشان بدهيد .

۵۶) محلي كه كروكي اش زده شده ، طوري مشخص شود كه به بستن كادر كمك كند .

۵۷) انتخاب محل مناسب براي مقطع زدن: مقطع را از جايي ميزنيم كه اطلاعات بيشتري به بيننده بدهد.

۵۸) پرسپكتيو هاي مهم در كار :

• ديد پرنده

• داخلي

• رسيدن به بنا

• حجم كلي(كه خيلي كوچك در گوشه ي كار استفاده شود )

۵۹) فلش خط مقطع در پلان زده شود. مقطع معمولا از پله رد مي شود.

۶۰) site plan آدرس شهري : راه هاي اصلي و فرعي با فلش مشخص بشوند .

۶۱) پلان در جهت شمال زده شود وعلامت شمال در نقشه باشد در شيت هايي كه چند پلان دارند نبايد در فاصله نزديك هم قرار گيرد.

۶۲) وجود سايه در پرسپكتيو خيلي مهم است.

۶۳) اگه از ماكتتونم عكس ۳ بعدي داشته باشين عالي ميشه

۶۴) اطراف پرسپكتيوهاي شيت بايد در حد مسير پياده و سواره و چگونگي دسترسي¬ ها طراحي شود .اطراف پرسپكتيوها نبايد خالي بماند ، زيرا يكي از ابزارهاي اتصال شيت به هم ، ترسيم و طراحي سايت اطراف پرسپكتيوها است كه بسيار مهم هستند .

۶۵) در شيت نبايد اجزا و اطلاعات تكراري داشته باشيم . به عنوان مثال وقتي يك پرسپكتيو پرنده ، نماي يك وجه را نشان مي¬دهد ، ديگر نيازي به ترسيم نماي دوبعدي و جداگانه از آن وجه نيست و…

۶۶) اگر در شيت چند پلان داشته باشيم ، نبايد آن¬ها را نزديك هم ترسيم كنيم . اگر پلان¬ ها را نزديك هم ترسيم كنيم ، يك پلان به نظر مي¬ آيند . بنابراين بايد بين پلان¬ ها فاصله باشد . در اين فاصله مي¬تواند يك نما يا مقطع قرار گيرد . از قرار دادن پرسپكتيو مابين دو پلان خودداري كنيد ، زيرا هم جنس نيستند .

۶۷) اگر در شيت چند مقطع و نما داشته باشيم بايد آن¬ها را با نظمي خاص و مرتب در شيت قرار دهيم . مثلا همه نماها در يك ستون زير هم ويا همگي بر روي يك خط برش زمين قرار گيرند .

۶۸) مي شه از رنگ شيت شروع كرد . بهتره رنگ شيت هايي كه انتخاب مي كنيد خنثي باشه مثلا كرم يا خاكستري روشن …. چون پر كردنش راحت تره و جاهاي خالي كمتر توي چشم مي زنند .

۶۹) اگه تا حالا با شيت هاي سفيد كار كرده باشيد مي بينيد چقدر جاي خاليش تو چشمه براي رنگ مقوا دقت داشته باشيد كه ماژيك چه اثري روي ان دارد .

۷۰) اگر بتونيم با كمك راندو و يا تكه هاي مقواي شيت كاري كنيم كه چشم روي شيت حركت كنه خيلي خوبه ، يعني كسي كه به كار نگاه ميكنه توجهش فقط به يه قسمت خاص جلب نشه.

۷۱) استفاده از كارتونها و مقواهاي بافت دار با تركيب رنگ سنگين .. مثل سياه و قرمز يا سياه و قهوه اي يا ساه و آبي تيره موجب بالا بردن سطح كار از لحاظ زمينه و گرافيك كار ميشه.

۷۲) در زمينه سياه استفاده از غلط گير مدادي با پاستيل سفيد يا گچي به عنوان كشيدن خطوط راهنما و فلش ها و علامات گرافيكي براي ريتم دادن به شيت بندي …

۷۳) غير از پلان ( به دليل نشان دادن جهت شمال ) اجازه ي چرخاندن ساير عناصر شيت از قبيل نما – برش _ پرسپكتيو را نداريم .

۷۴) شيت بندي يه جور بازي با عناصر داخلشه كه بايد اونقدر اونارو جابه جا كنيم تا به فرم ايده آل برسه فقط براي اين كار نبايد بترسيم و از جابه جا كردن احساس شك كني فقط جابه جا كنيد.

۷۵) سعي كنيد پرسپكتيوتونو تو كار گسترش بديد يعني تو راندو با استفاده از اون فضاهاي خاليه شيتتونو پر كنيد.

۷۶) شيتهاي معماري ميتوانند با نرم افزارهاي مرتبط با معماري ارائه شوند.نرم افزار هايي مانند اتوكد،آرشيكد،اسكچ آپ،فتوشاپ و يا تري دي استوديو مكس و پاور پوينت (اين نرم افزار ها متداولترين ها هستند و نرم افزار هايي رويت يا راينو و … نرم افزارهاي ديگيري هستند كه ميتوان براي تهيه و ارائه شيت هاي معماري از آنها استفاده كرد)

۷۷) معمولا روند به اين ترتيب است كه ابتدا نقشه ها با نرم افزار هايي مانند اتوكد يا آرشيكد يا رويت (Revit)بصورت دوبعدي رسم ميشوند و سپس با كمك تري دي مكس يا اسكچ آپ حجم نيز طراحي و ايجاد ميشود ( البته اتوكد و آرشيكد و ريت هم خود قابليت سه بعدي سازي دارند ).

۷۸) از همه نرم افزارها نقشه ها را خروجي Jpeg يا JPG ميگيرند و سپس در فتوشاپ شيت نهايي طراحي ميشود و روي مقوا پلات گرفته ميشود.

۷۹) در ارائه نهايي شيت ها با فتوشاپ ميتوان از عكسهايي كه از ماكت گرفته ميشود نيز استفاده نمود.

۸۰) تركيب رنگي شيت هاي ارائه ،افكت ها ، نوع چيدمان عكسها در شيت و … يك امر كاملا سليقه ايست كه به تجربه طراح شيت هم بسيار وابسته است.

۸۱) شيت هاي معماري به سه روش كلي قابل ارائه هستند.

• ارائه دستي

• ارائه كامپوتري

• تركيبي از دو شيوه ارائه دستي و كامپيوتري

ارائه دستي : در اين شيوه كليه نقشه هاي آماده براي ارائه ، روي مقواي ارائه مجددا ترسيم ميشوند (قبل از ترسيم بايد براي نحوه چيدمان شيت تصميم گيري شود !) و سپس با استفاده از تكنيك هاي مختلف راندو ، آنها را راندو ميكنيم.

۸۲) ميتوان شيت را سياه و سفيد يا رنگي راندو كرد.

۸۳) براي ترسيم نقشه ها روي مقوا ميتوان از روان نويس هاي نوك نمدي استفاده نمود.و سپس به راندو پرداخت.

۸۴) گاهي براي جلوه دادن به شيت در پلان هاي ترسيم شده درون ضخامت ديوار را با هاشور سياه ميكنيم و همينطور از هاشورهاي كفسازي در اطراف پلان ها استفاده ميكنيم.

۸۵) برخي ابزارهاي رايج راندو عبارتند از : ماژيك، آبرنگ، مداد رنگي، آب مركب يا رنگهاي اكولين كه هركدام با تكنيك خاص خود اجرا ميشوند

۸۶) ميتوان از رنگهاي مختلف مقوا استفاده نمود و براي ارائه نقشه ها روي رنگهاي تيره از روان نويس يا كاربن سفيد استفاده كرد.

۸۷) حتما در ارائه پلانها و نماها و پرسپكتيو از سايه استفاده كنيم.

۸۸) در اطراف پرسپكتيو بنا حتما تا حدودي محيط اطراف ولو در حد نشان دادن كفسازي ترسيم شود و به ترسيم بنا(حجم)بدون كف بسنده نكنيم.بهتر است از پرسناژ براي درك بهتر مقياس و همچنين درختان و بافت گياهي استفاده كنيم.

۸۹) حتما با فونت هاي خوانا هركدام از نقشه هاي درون شيت معرفي شوند.

۹۰) بايد دقت كنيد كه طراحي شيت يك كار سليقه اي و صد درصد تجربيست و به خلاقيت و ميزان تبحر طراح بستگي دارد .

۹۱) متبحر شدن در زمينه طراحي شيت جز با تمرين فراوان و ديدن نمونه هاي متعدد ميسر نخواهد بود

http://www.cgland.ir/post-272.aspx

يکشنبه|ا|16|ا|مهر|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن