واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ناصر فرهنگ فر، چهره اي ماندگار در عرصه ريتم موسيقي ايران
تهران - "ناصر فرهنگ فر" در زمره تاثيرگذارترين فعالان عرصه ريتم در موسيقي ايران است كه با تلاش هاي بسيار توانست نقش بسزايي در شكوفايي اين هنر ايفا كند.
ناصر فرهنگ فر در چهارم آبام ماه 1226 در شهر ري در خانواده آشنا به هنر موسيقي متولد شد، با اينكه پدر وي خود تار مي نواخت اما مخالف فعاليت ناصر در زمينه موسيقي بود.
استعداد درخشان اين هنرمند در همان دوران كودكي و تنها وقتي 7 سال داشت نمايان شد ، وي با كوزه هاي گلي نخستين تمرينات خود را انجام مي داد و بعدها با خريد تنبك عمويش كه ساز نفيسي در دوران خود بود، شروع به فراگيري اين ساز كرد، در همين دوران علاقه و ممارست وي در فراگيري داشته هاي تنبك پيشرفت چشمگيري را براي وي به همراه داشت.
فرهنگ فر داشته هاي مقدماتي تنبك را نزد يكي از اقوام خود كه شاگرد " امير ناصح افتتاح" تنبك نواز سرشناس دوران به شمار مي رفت؛ فراگرفت ، همين امر مقدمات ديدار وي با "حسين تهران" را براي او فراهم كرد.
استعداد قابل ملاحظه فرهنگ فر، استاد حسين تهراني را مجاب مي كند تا كه وي را به شاگردي بپذيرد، وي مدت كوتاهي در نزد اين استاد شاگردي كرد كه در بالا بردن كيفيت سازي و شكوفايي استعدادهاي نهفته وي بسيار موثر بود، در اين دوره ناصر فرهنگ فر از داشته هاي اساتيد به نامي همچون عبدالله دوامي، نور علي برومند وسيدحسن و سيد حسين ميرخاني بهره جست.
علاقه فرهنگ فر به شعر ، ادبيات و خوشنويسي وي را به عنوان موسيقيدان آگاه به ديگر اقسام هنر مطرح كرد ، وي در سرودن شعر و كار با قلم خطاطي نيز همچون نوازندگي تبحر داشت كه همين امر سبب شد نوازندگي تحت تاثير اين هنر ها قرار گيرد.
در سال 1342 با آغاز كار مركز حفظ و اشاعه موسيقي به عنوان مدرس ساز تنبك به فعاليت پرداخت ، در اين مدت وي با تلاش خود تاثيرات قابل توجه اي در شيوه نوازندگي ساز تنبك بر جاي گذاشت ، پس از حدود يك دهه فعاليت در اين مركز در سال 1350 وارد راديو و تلويزيون شد و در برنامه هاي معروفي به نام گلهاي تازه و گلچين هفته شركت كرد.
اين نوازنده در اواسط دهه 50 با تاسيس گروه شيدا و پس از آن گروه عارف به عنوان نوازنده تنبك با اين گروه ها شروع به همكاري كرد ، فرهنگ فر نقش بسزايي در شكوفايي جريان موسيقايي اين دو گروه ايفا كرد ، چرا كه فعالان عرصه موسيقي به تنبك تنها به عنوان سازي همراهي كننده در اركستر نگاه مي كردند كه نوازندگي فرهنگ فر در اين گروه ها اين ذهنيت را تا حدود بسياري در بين اهالي موسيقي دگرگون كرد.
از اجراي ادوار ريتميك با تكنيك هاي غير مرسوم مي توان به عنوان برجسته ترين خاصيت نوازندگي اين استاد به نام ياد كرد ، شناخت وي از اوزان اشعار، خلاقيتش را در اجراي ادوار ريتميك به همراه داشت ، چرا كه اين دورهاي ريتميك وابستگي بسياري به اشعار كلاسيك دارند.
فرهنگ فر در عين حال كه در تكنوازي ساز تنبك چيره دست بود ساده نواز بسيار عالي نيز بود ، آثاري كه از وي به جاي مانده نشان مي دهد درك ملوديك اين نوازنده بالا بوده كه به همين خاطر وي در گروه نوازي نيز موثر عمل مي كرد.
تربيت شاگردان مستعد، برگزاري كنسرتهاي متعدد به همراه گروه شيدا و عارف ، حضور در برنامه هاي فرهنگي هنري از جمله جشن هنر شيراز و اجراي برنامه در كشورهاي خارجي از جمله ، آمريكا ، فرانسه و آلمان از جمله فعاليتهاي اين نوازنده چيره دست به شمار مي رود.
فرهنگ فر پس از مدت قابل توجه اي دوري از موسيقي در 23 مرداد 1376 در سن 49 سالگي درگذشت.
فراهنگ ** 9252**1588
انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80274257
دوشنبه|ا|23|ا|مرداد|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]