واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حضرت محمددر 17 ربيع الاول عام الفيل در مکه معظمه براي هدايت بشر و راهنمايي انسان ها ديده به جهان گشود . پدرش عبدالله بن عبدالمطلب، دو ماه پيش از تولد وي از دنيا رفته بود، مادرش آمنه بنت وهب بن عبد مناف،وي پس از شش سال از تولد تنها فرزند حضرت محمد (ص) ، بدرود حيات گفت . کفالت حضرت محمد (ص) بر عهده جدش عبدالمطلب بود و آن حضرت در 27 رجب سال چهلم عام الفيل در چهل سالگي به رسالت مبعوث شد . آن حضرت در حالي که در غار حرا ، به عبادت و نيايش مي پرداخت، جبرئيل امين بر وي نازل شد و بر رسول خدا آياتي از قرآن مجيد را به عنوان آغاز کتاب هدايت و سعادت، بخواند و ايشان را به پيامبري برانگيخت. در تاريکي و ظلمت غاري دور، در دل کوههاي سياه و خاکستري سرزميني ناآشنا مردي در تنهايي خويش با معبودش نجوا ميکرد و عظمتش را ميستود ناگهان در سکوت و تنهايي، در نهايت هوشياري صداي رسا و ملايم را در فضاي حرا شنيد: اقراء باسم ربک الذي خلق ... بخوان، به نام پروردگارت، پروردگاري که تو و همه انسانها را خلق کرد، بخوان و او را به بزرگي ياد کن، کسي که به تو خواندن را آموخت. با صدايي لرزان پرسيد; بخوانم؟ چگونه بخوانم در حالي که خواندن نميدانم! گويا اين همان رسالتي بود که محمد(ص) ميبايست بار سنگينش را بر دوش کشد و پيش از او پيامبراني همچون عيسي(س) و موسي (س) بشارتش را داده بودند! يک تکليف الهي بود تکليفي که خداي قادر سبحان به بهترين بندگانش آن را واگذار کرده بود، تکليفي از جنس خدا! نوري از آسمان به زمين ! ابلاغ پيامي که پايههايش بر خواندن استوار ميشد و تکليفي که ابتدايش علم و آگاهي و انديشه و دانش بود. بدين سان محمد(ص)برانگيخته شد تا علم و آگاهي بر سرير ظلمت و تاريکي بنشاند و در مسير هدايت انسان از هيچ چيز فرو نگذارد. به گواه تاريخ محمد(ص)در دوراني به رسالت مبعوث شد که جهل و ناداني بر اجتماع انسانها سايهافکندهبود و نهتنها سرزمين نجد (عربستان) بلکه بسياري از سرزمينهاي ديگر در گمراهي بسر ميبردند. آيين و سنتهاي ناپسند و غيراخلاقي رواج يافته و ثروت اندوزي و تفاخر به حد اعلاي خود رسيده بود. مردم در جامعهاز امنيتاجتماعي برخوردار نبودند و از آزادي و استقلال نيز خبري نبود. نظامسياسي و اجتماعي تنها در قبيلهها پايهريزي ميشد و بزرگ قبيله تنها کسي بود که قانون اجتماعي را تنظيم ميکرد. نظامبردهداري، تبعيضهاي اجتماعي و نيز تقسيمبندي انسانهابه فقير و غني عرف جامعه آن روز بود. از دانش تنها شعر و شاعري مفهوم داشت و کلمات تنها براي استهزا و تفاخر بکار گرفته ميشدند،علم و انديشه در ديرها و معبدها محبوس بود و تنهااعراب بيابان گرد و برخي از قبيلهها به فصاحت کلام مشهور بودند. در تجارت و سوداگري ، ربا رايج بود و اين شيوه در داد و ستد بر سود عادلانه، غلبه داشت. خوشگذراني، ميگساري، باده نوشي و بيارادگي در جامعه رواج داشت، زنان از هيچ جايگاهاجتماعي برخوردار نبودند و تنها براي تطميع مردان مورد استقبال قرار ميگرفتند و دختران نيز مايهشرمساري خانواده بودند و به همين دليل زنده بگور ميشدند! در چنين زماني بود که محمد (ص) مبعوث شد و رسالتي بس دشوار به او ابلاغ شد.او مامور شد که در برابر تمام بيعدالتيها بايستاد و با جهل و خرافه و تبعيض مبارزه کند. اصليترين رسالتش، سفارش به اخلاق و ترويج خوبيها بود به طوري که خطاب به مردم فرمودند: من مبعوث نشدم مگر براي کامل کردن اخلاق. دانش مبتني بر وحي، سيماي آرام و چهرهي متين،تواضع و خشوع براي مومنان و خشم و شدت براي کافران، رافت و مهرباني با بيچارگان و درماندگان و يتيمان و تقدم در سلام، ايجاد حقوق برابر براي همه و تثبيت فرهنگ آزادي در جامعه، توجه به حقوق همسايه و تکريم بردگان و نيز انجام صله رحم از خصايص ويژه پيامبر اکرم بود که بعد از رسالتش موجب جذب مردم به آييناسلام ميشد. حضرت محمد صلي الله عليه و آله وسلم حامل اسرار آفرينش و راز خلقت بود. وجود او به ارسال پيامبران الهي و انزال کتاب هاي آسماني پايان داد. اعلاميه ختم نبوت را او در دست داشت و با منصب رحمةللعالمين، از قله حرا به طرف مردم سرازير شد تا خود تجلّي انوار رحمت الهي بر ديدگان بندگان خدا گردد. پيامبر همواره مردم را به فراگرفتن دانش و سواد تشويق که نه تکليف ميکرد، تفکر و انديشه را برترين عبادات بر ميشمرد و ميان مردمان دانا و نادان، تفاوت قايل بود. مبعوث شدن و آمدنش غلبهنور بر ظلمت بود و نويد سروري مستضعفان در جهان، بعثت اتفاقي نبود که در يک روز افتاده باشد که رويدادي در تمام تاريخاست، مبعث ختم رسل، خير بشر و عصاره خلقت است. آخرين برگزيده الهي قانوني آورد که از مبدا آفرينش شروع مي شود، تا منتهاي سير آدمي ادامه مي يابد، شريعتي که با روحيه بشر سازگار و با طبيعت او عجين و آميخته شده بود، ديني که فطري و قانون اجتماعي بود.ک/4 /7406/536
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 548]