واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > حکیمی، محمود - این صدای فروردین است . روزی نو، روزی تازه و روز و روزگاری جدید. با نوروز به روزگاری نو که طراوت طبیعت آن را تر و تازه ساخته باز میگردیم . این روز را عید می گویند. عید از ریشه «عود» است به معنى بازگشت. بازگشت به وضعیت مطلوب و به روزهاى سرور و شادى. عید نوروز یکى از بزرگترین و مهیج ترین مظاهر حیات اجتماعى یک ملت است. فرصتی است برای بازگشت به ارزشهای انسانی زندگی. اگرچه عید نوروز ریشه در سنتهاى ما ایرانیان دارد ، اما پس از اسلام، بنا به نوشته مورخین، با اندک تغییراتى که در آن بوجود آمد،در بین مسلمانان جاودانه شد. از صدر اسلام ایرانى هایى که در مرکز خلافت به سر مى بردند، طبق سنت ملى شان به این عید پاى بند بودند. اسلام به سنتهای نوروزی رویکردهایی ارزشی بخشید. ارزش هایی که نوروز ملی را به عیدی ایمانی و انسانی بدل می کنند. تا عیدی که با آراستن این ارزشها رخ می نماید ما را دیگرگونه کند. دل در سفره اسمان زنگ سال تحویل که به صدا در می آید همگان دل به کتاب آسمان می سپارند. بعضی به قرائت عربی آن و برخی ترجمه های فارسی ان را می خوانند . بسیاری نیز قران از زبان لسان الغیب حافظ شیرازی می شنوند. حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز به گونه اى است که این کتاب آسمانى ، جزو یکى از ارکان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است. واژه عید در قرآنواژه عید در قرآن فقط یک بار در آیه 114سوره مائده آمده است. در قرآن کریم وقتى یاران حضرت عیسى(ع) سفرهاى آسمانى را آرزو نموده و به عنوان آیه و نشانه الهى مىطلبند حضرت عیسى(ع) از خداوند مىخواهد که منتى برآنها نهاده و روزى آسمانى به آنان عنایت کند تا آن روز را عید امت قرار دهند وهمواره سالروز آن را پاس دارند . (اللهم انزل علینا مائده من السمإ تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منک).خدایا! نازل کن براى ما مائدهاى از آسمان که براى اولین و آخرین از ما عید باشد و نشانهاى از تو. در تفسیر این آیه آمده است: به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزیها و راحتى هاى نخستین مى کنند، عید گفته مى شود. استاد علامه طباطبائی در تفسیر المیزان آورده اند :" خصوصیت عید این است که زمینه وحدت کلمه تجدید حیات اجتماعی و نشاط و سر زندگی می آفریند و هر بار که فرا می رسد عظمت دین را تجدید می کند." از آنجا که روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى، وحدت ، پاکى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح(ع) آن را «عید» نامیده است. على(ع) فرمود: هر روزتان نوروز"هر روزى که گناهى انجام نگیرد، آن روز را عید است". (کل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید) اشاره عیدانه امیر المومنین علی (ع) گوهری است برای همیشه زندگی. چه آنکه روز ترک گناه روز پیروزى و پاکى و بازگشت به فطرت نخستین است. در روایات آمده است که: روزی چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمت امیرالمومنین(ع) آوردند، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: پس هر روز را براى ما نوروز سازید.از "سوید بن عفله" نقل شده است که گفت: در روز عید نوروز بر امیرالمومنین(ع) وارد شدم و دیدم که نزد حضرت نان گندم و خطیفه (نان شیرمال) و ملبنه (حلوا شکرى) است. به آن حضرت عرض کردم:روز عید و خطیفه؟! حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله»؛ این عید کسى است که آمرزیده شده است. قائم ما در نوروز ظهور می کندامام صادق(ع) به یکى از اصحابش به نام گمعلى بن خنیس" در باره عید نوروز فرمود: «ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(ص) لامیرالمومنین(ع) العهد بغدیرخم... و هوالیوم الذى ظفرفیه باهل النهروان... و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهل البیت» . "نوروز، روزى است که پیامبراکرم (ص) در غدیرخم براى ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت؛ روزى است که آن حضرت برخوراج نهروان پیروز شد و روزى است که قائم ما اهل بیت(علیهم السلام) ظهور خواهد کرد. "
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]