تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796371840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رویا دیدن، خیال بافتن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > قیصری، مجید  - آدمی وقتی تحقق رویاهای خود را می بیند به ذهن خود شک می کند که دارد تحقق یک رویا را می بیند یا در حال پروریدن یک رویای دیگرست؛ خواب است یا بیدار؟ 1. وظیفه­ی ادبیات پیش گویی یا طالع بینی امور نیست. ادیب همانطور که بورخس گفته کارش، رویا دیدن، بافتن خیال و نوشتن و نوشتن است. اما روزگاری پیش می­آید که رویا و خیال از واقعیت پیشی می­گیرند، دست رد به سینه­ی کابوس­ها و خیال آدمی می­زنند و در آسمان عینیت، بال می­گشانید. تحقق رویاهای آدمی، باور نکردنی، ولی دور از دسترسی نیست. حتی اگر آن رویا پرواز با عقاب باشد، و رویا بین­اش پادشاهی که به طمع شکار خداوند تخت و جهاز و تیر و کمان برداشته باشد! یا نویسنده­ی  نازک خیالی  بسان ژول ورن؛ یکی از همین مردان رویا ­بین که سفر به اعماق زمین را در رویاهای جوانی و نوجوانی خود دیده و با جسارت آن را بر کاغذ حک کرده؛ اگر مردمان دیروز به این نوشته­های خیال انگیز، فانتزی، دل خوش بودند، امروزه روز مردمانی هستند که بی­هیچ خیال و اضطرابی بر کف اقیانوس­ها راه می­پیمانید و در عرض چند ساعت از این سوی کره زمین به آنسوی آن می­روند، بی­ آن که فکر کنند برای تحقق این رویا­ها چه خون دلها که خورده نشده؛ فقط خداوند می­داند چند صد تایی از این رویاهای خیال انگیز ژول ورن گونه، و خلف­های پاک او، به ما رسیده. آدمی وقتی تحقق رویاهای خود را می­بیند به ذهن خود شک می­کند که دارد تحقق یک رویا را می­بیند یا در حال پروریدن یک رویای دیگرست؛ خواب است یا بیدار؟ 2. این روزها که شور طناب کشی مردم آسیا و آفریقا هر چه بیشتر و بیشتر می­شود، اضطراب درون کاخ­های گلین دیکتاتورها افزون­تر می­شود. این روزها با هر فریادی پایه­های مجسمه­های سنگی و سیمانی دیکتاتورها متزلزل­تر می­شود؛ شور و اشتیاق جوانان و امید به تحقق رویا­ها نزدیک­تر می شود؛ اگر مردم این سرزمین­ها در حال دیدن رویاهای خود هستند در مقابل چکمه پوشان حکومت­های خوکامه، دون کیشوت­وار به صف مردم بی­سلاح می­زنند تا از تحقق رویاهای مردم جلو گیری کنند؛ بادبانی که پره­هایش به چرخش افتاده با این نیزه­های پیزری و دوزاری و با شلاق این اسب­های لندوک و مفلوک از کار نمی­افتاد، باد بی­نیازی خداوند در آسیا و آفریقا وزیدن گرفته. 3. این­ها را گفتم که اگر قرار باشد خوشبخت­ترین نویسنده­ی زنده­ی این دوران را نام ببریم، بی شک آن شخص "وارگاس یوسا" است. این که آکادمی سوئد در کدام طالع سعد اسم وارگاس یوسا را رصد کرده یا به کدام هشت پای پیش گوی متوسل شده، کس نمی­داند؛ هر چه باشد، جایزه نوبل ناخواسته دست به یک پیش گویی نادر زده؛ (گاه می­شود که بی­هدف تیری به غلط به هدف می نشیند.) اما این که آرزوهای یک نویسنده پا به سن گذاشته آمریکای لاتین دارد به تحقق می­پیوند جای شور و شعف فراوان دارد. یوسا، نویسنده­ای که در طول چند دهه عمر نویسندگی خود تمام هنر و نبوغ خود را مصروف به چالش کشیدن سلطه­ی قدرت­ها کرده بر کسی پوشیده نیست. آثار او و تاکید جایزه نوبل گواه این مدعاست. او در هر کجا که توانسته به فساد پذیری قدرت­های خودکامه حمله کرده؛ و تاوان سنگینی برای این کار پرداخت. رمان گفت گو در کاتا درال را در دوران دیکتاتوری ژنرال" مانوئل اودریا " در پرو منتشر شد به تبعید خود خواسته یوسا منجر شد. تبعیدی 16 ساله. بعد از برکناری نظامیان از قدرت در سال 1982 او به وطن بازگشت و خود را در معرض نمایش قدرت سیاسی قرار داد؛ کاندیدای پست ریاست جمهوری در تابستان 1990شد؛ طعمه­ای که با خوش اقبالی ادبیات به چنگ سیاست نیافتاد، اگر می­افتاد معلوم نبود حالا باید از یک مستبد یا یک بت دیگر حرف می­زدیم یا یک مصلح­گر راستین. در حالی که می­دانیم به گواه آثار خود یوسا، اسب چموش قدرت هیچ سواری را به سلامت به زمین نگذاشته. مرد مبازر و سخت کوش پرویی که این روزها هنوز کامش از جایزه­ی نوبل سیراب نشده بود، با یک شگفتی دیگر دردهه­ی هفتاد سالگی زندگی­اش روبره شده؛ سونامی سقوط دیکتاتورها.  اگر چه بستر آثار یوسا در آمریکای لاتین می گذرد، خاصه کشور پرو، اما نفس سلطه قدرت و مبازره با استبداد و خود کامگی  قدرت­های تمامیت خواه یکی از دغدغه­های بنیادین او بوده؛ سوبز، عصرقهرمان و زندگی واقعی الخاندو ماتیا؛ هر کدام به نوعی به گوشه­ای از این مبارزه و همت جنبش­های چریکی ولی ناکام آمریکای لاتین اشاره دارد. یوسا در وصف رمان "جنگ آخر زمان " می­نویسد: (می­خواستم در قالب داستان "پدیده­ای قاره­ای" را توصیف کنم، یعنی چیزی که هر کشور امریکای لاتین می­تواند آن را بخشی از گذشته خود و در برخی موارد بخشی از اکنون خود بداند، زیرا در امریکای لاتین معاصر نیز هنوز می­توانید "کانودس" را در بسیاری از کشورها ببینید. برای مثال ما در پرو، یک "کانودس" زنده در "آند" داریم .) یوسا از پدیده­ای قاره ای نام می­برد، نه پدیده­ای جهانی! همین جاست که می­گویم این روزها وارگاس یوسا هم شگفت زده شده، جنگ آخر زمان، جنگ پاپتی­های بیابانی که او در صحراهای برزیل توصیف کرده بود این روزها در کف خیابان­های آفریقا و آسیا به راه افتاده؛ آن هم با شور و شعفی. هلهله­هایی که پس زلزله­های آن به چین ودیگر خودکامگان هم رسیده یا می­رسد. این سونامی خواب از چشمان مستبدان زیادی  پرانده، زیر دریایی خیال انگیز آزادی مردمان آسیا و افریقا در حال آفتابی شدن است؛ آیا باید در خیال­ها و رویاهای خود تجدید نظر کنیم؟  آیا می­توانیم کم کم روزی را در خیال­های خود بپرورانیم که گرگ و میش از یک جوی آب می­خورند؛ گرسنه­ای در خیال نان نیست، زندانی در فکر چهار دیواری ،حبس و حصار و درفش و شلاقی در کمین مردان و زنان آزاده نیست، کاندیدی برای پست هیچ ریاستی نیست، چه می­شود کرد، باید خیال کرد، رویا دید، رویا بافت، کار هنرمند همین است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن