واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گوران: اركستر فيلارمونيك ايرانيان در اروپا هم حرفي براي گفتن دارد
mirzazade-abdolvahed-3-4.jpg
«اركستر فيلارمونيك ايرانيان» نام اركستري است كه 5 سالي ميشود عشق به موسيقي، نوازندگانش را سرپا نگه داشته است. اركستري كه هيچ پشتوانه مالي نداشت، خرداد ماه 90 بود كه به رهبري «آرش گوران» در تالار وحدت به صحنه رفت.
اكنون يك سال از آن اجرا مي گذرد و اركستر ميخواهد با نوازندگان پر انرژي فعاليتش را از سر گيرد و قصد دارد با ادعاي بهترين بودن به روي صحنه برود.
به همين بهانه آرش گوران ـ رهبر اركستر فيلارمونيك ايرانيان ـ با همراهي پوريا منوچهري به عنوان مدير برنامه اركستر در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حضور پيدا كردند و در نشستي از همه برنامههاي اركستري كه به آن عشق ميورزند، سخن گفتند.
«اركستر با آرامش پيش ميرود»
آرش گوران درباره پايه اصلي اركستر و تغييرات گروه با آغاز دور جديد فعاليتها، گفت: تعداد زيادي نوازنده به اعضاي اركستر فيلارمونيك ايرانيان اضافه شده و اركستر پايه اصلي خود را تشكيل داده است، اما امسال اركستر به شكل كوچكتري فعاليت ميكند.
او ادامه داد: بعضي از نوازندههاي اركستر فيلارمونيك با نوازندگان ساير اركسترها مشترك هستند، اما اين نوازندگان برنامههاي خود را بر اساس فعاليتهاي اركستر تنظيم خواهند كرد و اين باعث خوشحالي است كه آنها ترجيح ميدهند اول برنامههاي اركستر فيلارمونيك را دنبال كنند. البته بايد بگويم كه تعداد اين نوازندگان مشترك بسيار محدود است.
اين هنرمند درباره فعاليتهاي آتي اركستر فلارمونيك نيز توضيح داد:خوشبختانه با تشكيل دوباره اركستر و با اضافه شدن پوريا منوچهري به عنوان مدير برنامههاي اركستر، تغييرات جديدي در اجراهاي ما ايجاد خواهد شد. همه نوازندگان از جوانترين تا با تجربهترين آنها از پايههاي قوي برخوردار هستند و اركستر با آرامش جلو ميرود. رپرتوار اجراي ما نيز اين بار متفاوت خواهد بود.
«جامعه نوازندگان كوچك است»
گوران درباره دليل مشترك بودن نوازندهها در اجراهاي موسيقي نيز اظهار كرد: به طور كلي جامعه موسيقي و جامعه نوازندگان كوچك است و اين موضوع در موسيقي كلاسيك مشهودتر است. البته در يك اركستر صرفا تكنيك نوازندگي مهم نيست بلكه موزيكاليته نيز از اهميت برخوردار است و نوازنده بايد قابليت همنوازي نيز داشته باشد.
اين رهبر اركستر معتقد است: بخش اصلي يك نوازنده، شعور موزيكاليته و آنسامبل است. نوازندهاي كه صرفا از لحاظ تكنيكي تربيت شده اما درك درستي از واژه آنسامبل ندارد، نميتواند حرف رهبر اركستر را بفهمد.
رهبر اركستر فيلارمونيك يادآور شد: اين روندي است كه بايد در هنرستانها و دانشكدههاي موسيقي طي شود و نوازندههاي كلاسيك بايد محصول اين مراكز باشند و تحصيلات آكادميك برتري بيشتري نسبت به فضاي خصوصي داشته باشند. چرا فرد بايد تازه در اركستر اين چيزها را بياموزد ؟
او همچنين گفت: دليل اين امر هم آن است كه استاندارد در اين اركسترها به حدي است كه نوازنده بايد طوري تربيت شده باشد تا پذيراي مفاهيم بيان شده در اركستر باشد. رهبر اركستر به اين منظور با نوازندگان همكاري ميكند كه تغييري جديد در آنها ايجاد كند و صدايي جديد از دل سازها بيرون بكشد. بايد اين پتانسيل را در يك نوازنده پيدا كرد.
گوران يادآور شد: در همه جاي دنيا يك رهبر تمريني و يك رهبر ثابت براي اركستر وجود دارد. اين استاندارد اركستر در همه جاي دنياست كه ما هم بايد به آنجا برسيم.
*** «مي خواهم وقتي نام رپرتوار ميآيد،همه ياد اركستر فيلارمونيك بيفتند»
اين رهبر اركستر جوان در بخشي از سخنانش از حساسيتهاي خود نسبت به رپرتوار اجرا نيز سخن گفت.
او در اين رابطه توضيح داد: در نوع رپرتوار بسيار وسواسي هستم. براي همين ميخواهم وقتي نام رپرتوار ميآيد همه ياد فيلارمونيك بيفتند. بنده در چيدمان رپرتوار نيز دقت زيادي دارم.
گوران معتقد است: رپرتوار بايد شنونده را از قهقرا به اوج برساند.
وي ادامه داد: در كنسرتها براي اجراي قطعات مسيري خاص را طي ميكنم و مخاطب با آن حركت ميكند. ميانه راه رپرتوار تغيير كرده و در اوج به رنگي ميرسد كه گاهي برايشان آشنا است. اين كه رپرتوار را با چه كيفيتي به ذهن و گوش مخاطبت هدايت كني بسيار مهم است.
اين پيانيست درباره اجراي سال گذشتهاش نيز گفت: رپرتوار كنسرت قبلي در خرداد ماه با «رقصهاي مجار» برامز آغاز شد كه براي خيليها متفاوت بود. همچنين «والس» آرام خاچاطوريان را براي مخاطبان نواختيم كه ارتباط خوبي با آنها برقرار كرد. قطعه «سوگواري باد» را هم كه بيش از 10 بار در دنيا اجرا نشده بود، براي اولين بار در تالار وحدت به صحنه برديم.
او در همين رابطه اضافه كرد: توانستيم در آن اجرا موسيقي خوب را به مردم بشناسانيم. آنها آن قدر بهتزده شده بودند كه بعد از اجراي آخرين نت حتي دست هم نميزدند. بعد از اجرا هم بازخوردهاي زيادي از اجرا گرفتم كه تاثير خوبي بر من داشت، زيرا ما دو دسته مخاطب داريم. مخاطبي كه موسيقي گوش ميكند تا آن را آناليز كند و مخاطبي كه موسيقي را براي بهتر شدن احساسش به گوش ميسپارد.
***
آرش گوران
پوريا منوچهري كه به تازگي به عنوان مدير برنامههاي اين اركستر فعاليت خود را آغاز كرده، درباره برنامههاي جديد اين گروه به ايسنا گفت: اكنون سه هفته است كه اركستر فيلارمونيك ايرانيان تمرينهايش را آغاز كرده و به مشكلي برنخورديم. ما به دو روز تمرين در هفته احتياج داريم و دفتر موسيقي نيز قولهايي را در اين زمينه به ما داده است و حمايتهايي را از ما انجام داده تا بتوانيم به سرعت به تمرينهايمان ادامه دهيم.
وي اضافه كرد: در چيدمان اركستر بر روي نوازندهها تفكر زيادي داشتيم و در واقع بهترين نوازندگان را گلچين كرديم. بعضي نوازندهها هستند كه در اركسترهاي مطرحي ساز ميزنند و بعضا در اركسترهاي پاپ نيز ديده ميشوند اما اركستر فيلارمونيك، همنيشيني بهترينهاست.
او افزود: بهترينها در جامعه موسيقي كم هستند، اما آنها در اركستر فيلارمونيك گرد هم آمدهاند.
مدير برنامههاي اركستر فيلارمونيك ايرانيان همچنين گفت: داستان متفاوت بودن را نميتوان كنار گذاشت. بحث بهتر بودن به اين معناست كه اركستر آن قدر قوي عمل كند كه اركسترهاي ديگر دوست دارند با آن رقابت كنند. ميخواهيم بهترين باشيم، چون بهترين نوازندگان و بهترين رهبر را در اختيار داريم. ما به اركستر ارق داريم و نميتوانيم از بهترينها استفاده نكنيم.
**** «بارها و بارها تمرين مي كنيم، حتي بدون حمايت»
گوران معتقد است: سعي ميكنم اركستر را متفاوت تحويل دهم و از تركيبي كه به دست آمده راضي هستم. حضور نوازندهها هميشه به من انرژي ميدهد و شايد يكي از دلايل اين تفاوت اين باشد كه ما بارها و بارها تمرين ميكنيم، حتي اگر اركستر حمايت مالي نداشته باشد.
منوچهري نيز درباره اين موضوع اضافه كرد: ما حمايت زيادي نگرفتهايم و بيشتر از جيب خودمان خرج كردهايم. براي تمرينها هم دفتر موسيقي قول مساعد مالي موثر را به ما داده كه منتظر آن هستيم. البته نميشود اسمش را بودجه گذاشت، بلكه يك پول توجيبي است.
او افزود: حضور نوازندگان جوان در اين اركستر بيدليل نيست. خواستيم به آنها هم فرصت بدهيم تا در كنار بهترينها رپرتوار جديدي اجرا كنند. برنامه زياد داريم، اما حمايت نداريم. اگر اركستر حمايت شود با توجه به اينكه در اين اركستر هيچ چيز را كم نميبينم، بهتر هم ميشود. گاهي اوقات گروههاي پاپي حمايت ميشوند كه وجودشان بر پايه همان نوازندگاني است كه ما در اختيار داريم.
منوچهري بيان كرد: ما براي تهيه رپرتوار هميشه نتها را سفارش مي دهيم و هيچ وقت آنها را از اينترنت تهيه نكرديم. بلكه به رهبران كشورهاي مختلف تماس گرفتيم و از آنها خواستيم نتهايي را در اختيارمان قرار دهند، چرا كه ميخواهيم شنونده را تربيت كنيم.
گوران نيز درباره عدم حمايتهاي مالي اركستر گفت: عشق، پنج سالي ميشود كه نوازندگان را سرپا نگه داشته است، اما بايد از نوازندگاني كه از گام اول با من بودند قدرداني كنم. پيشبرد اركستر بدون پشتوانه مالي كار سختي است. وقتي امنيت مالي و شغلي نوازنده تامين نباشد، شرايط فرق ميكند. آخر ما داريم راجع به يك هنرمند حرف ميزنيم. هنرمند چيز كمي نيست بلكه او نيز مانند سايرين كارهاي روزمرهاش را انجام ميدهد و در عين حال خلاق است.
او تصريح كرد: اگر نوازنده تامين باشد، چرا در اركستر آشفتگي به وجود آيد؟ اما مساله همان باندبازيها در موسيقي است، چرا اين مساله بايد در موسيقي كلاسيك وجود داشته باشد. اين امر شايد در موسيقي پاپ طبيعي باشد اما ذات هنر و ذات موسيقي چيز ديگري است.اگر بخواهيم با همين شرايط كارمان را ادامه دهيم كار راحتي نيست، در حاليكه وقتي همه چيز ايدهآل شود آشفتگي ديگر معنايي ندارد.
***
«فيلارمونيك ،مهرماه پرقدرت بر صحنه حاضر ميشود»
گوران با بيان اينكه كنسرت جديد اركستر فيلارمونيك مهر ماه برگزار خواهد شد، گفت: رپرتوار را كامل نميتوانم بگويم اما از آهنگسازاني آثار اجرا خواهيم كرد كه بعضي هنوز زندهاند. آثاري از آهنگساز مطرح ژاپني داريم و قرار است دنيا را طي كنيم. حتي دلم ميخواهد رپرتوار ايراني هم اجرا كنيم. چون رپرتوار بايد بعد بينالمللي داشته باشد.
منوچهري نيز درباره حضور نوازندگان ميهمان در اركستر گفت: اگر بخواهيم نوازندهاي به اركستر بياوريم، مهم است كه آن نوازنده كارنامه درستي داشته باشد. شايد ما پول بهترين نوازندهها را نداشته باشيم اما خيلي از نوازندگان خارجي ميتوانند وارد موسيقي كشور ما شوند كه ميتواند جنبه آموزنده هم داشته باشد.
«خاورميانه كه هيچ، در اروپا هم حرف براي گفتن داريم»
گوران گفت: با حضور نوازنده مهمان بايد بعد بينالمللي داشته باشيم، چرا كه اركستر فيلارمونيك قصد دارد در فستيوالهاي بينالمللي نيز شركت كند به جرات ميتوانم بگويم هيچ اركستري نميتواند رپرتوار به اين سنگيني را اجرا كند. ما در خاورميانه كه هيچ، در اروپا هم حرف براي گفتن داريم.
***
«آرش گوران در فيلارمونيك با آرس نوا زمين تا آسمان با هم فرق دارند»
گوران كه سابقه همكاري با اركستر «آرس نوا» را نيز در كارنامه كاري خود ثبت كرده و اين اركستر را هم رهبري ميكند، توضيح داد: ژانر «آرس نوا» متفاوت است. آنها بهترين نوازندگان بادي هستند و رپرتواري را هم كه اجرا كردند، مخاطب عام به خوبي ميشناخت. قيطاسي تنظيمها را به بهترين نحو انجام داده بود، اما آرش گوران در «آرس نوا» با آرش گوران در «فيلارمونيك» زمين تا آسمان فرق ميكند. به هر حال هر دو اركستر توانستهاند مخاطب را جذب كنند. «آرس نوا» مخاطب عام و «فيلارمونيك» مخاطب خاص دارد، اما بايد مخاطب خاص را بيشتر كنيم.
منوچهري نيز در اين زمينه گفت: ما بايد در تركيب «آرس نوا» و «فيلارمونيك» مخاطب عام را خاص كنيم. شايد كارهاي «آرس نوا» از نظر مخاطب ساده است اما نوازندهها كار عجيب و غريبي ميكنند و فقط شنيدن آهنگها آسان است.
او ادامه داد: آرش گوران ،رهبري جدي است. آنچه را كه ميخواهد از اركستر ميسازد و به راحتي نميگويد ديگر بهتر از اين نميشود. موزيك ميتواند عامهپسند باشد، اما هجو نباشد.
***
«نوازنده پروري در سراسر ايران»
منوچهري اضافه كرد: براي هر دوي اركسترها برنامه خاصي داريم .اهداف خاصي داريم كه يك بُعد آن نوازنده پروري است. از خود اعضاي اركستر استفاده ميكنيم تا نوازنده تربيت كنيم كه تا قسمتي از آن عملي شده است. قرار است در شهرستانهايي كه ميخواهيم اركستر اجرا كنيم. مستركلاسهايي را براي افراد بيبضاعت اجرا كنيم تا موجب استعداديابي شود، البته روز به روز تعداد برنامههاي ما بيشتر خواهد شد.
*** «دستان مرا قلب نوازندهها همراهي ميكند»
گوران در پايان سخنانش در اين نشست درباره احساسش به اركستر فلارمونيك گفت: به جملهاي اعتقاد دارم كه آن بعد احساسي من است. هميشه به نوازندهها گفتهام، دستان مرا قلب نوازندهها همراهي ميكنند.
انتهاي پيام
شنبه|ا|3|ا|تير|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]