تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793483082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجاب، زینت قهرمانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حجاب، زینت قهرمانی
مروری بر كارنامه بانوان ورزشكار در دوحه
انجمن ورزشی آلبرتا، حکم ممنوعیت موقت استفاده از روسری برای زنان مسلمان را پس گرفت. پیش از این به موجب این حکم، زنان مسلمان، در صورت استفاده از روسری و حجاب اسلامی، اجازه حضور در مسابقات ورزشی را نداشتند. این حکم بعد از آنکه داور مسابقه فوتبالی در کالگاری، از بازی صفا منهم، دختر مسلمانی که روسری به سر داشت، ممانعت به عمل آورد، وضع شده بود اما از آنجا که کشور کانادا، کشوری است چند ملیتی و افراد زیادی با فرهنگهای گوناگون در کنار یکدیگر زندگی میکنند، هیاتمدیره این انجمن جوانب مختلف موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که استفاده از نوعی روسری که مناسب مسابقات ورزشی بوده را آزاد اعلام کند. این انجمن، همچنین استفاده از آن را نیز، منوط به تایید داور مسابقه از لحاط ایمنی و عدم مغایرت با قوانین فیفا میداند. صفا منهم، مهاجم تیم چینوک فانتومز، بعد از شنیدن این خبر میگوید: «خیلی خوشحالم که این انجمن، برای من و مذهب و فرهنگ من ارزش قائل شده است و برای تطبیق خود با فرهنگهای مختلف تلاش میکند».
کم لطفی مسئولان به بانوان ورزشکار
عبیر عزاوی یکی از مهندسان اتاوای کانادا طراحی جدیدی از حجاب برای زنان مسلمان ورزشکار ارائه کرد. این حجاب مخصوص ورزشکاران است و هدف از طراحی آن حمایت و تشویق مسلمانانی که با مشکل حجاب در جامعه غربی مواجه هستند، اعلام شده است. وی شبکه های اینترنتی به نام «حجاب برای زندگی» راه اندازی کرده که در آن طرحهای جدید خود را برای کمک به زنان مسلمان محجبه در جامعه غربی ارائه میکند تا نشان دهد زنان با وجود حجاب میتوانند در تمام فعالیتهای زندگی اعم از بازیهای ورزشی، کار و دیگر امور، آزاد و بدون تنگنا مشارکت کنند. طی ماههای اخیر بسیاری از زنان محجبه از رقابتهای ورزشی به علت حجاب باز مانده و آن را مخالف معیارهای اتحادیه های ورزشی خوانده اند. از این رو عبیر عزاوی این طرح جدید را به منظور برآورده کردن نیازهای زنان مسلمان ارائه کرد که در آن حجابی از پارچه های پنبه ای ساخته است که تمام موی سر را میپوشاند و تنها صورت دیده میشود که بسیار محکم است و در هنگام کار و بازی از سر نمی افتد. در این طرح نیاز به استفاده از سنجاق برای نگهداشتن آن روی سر نیست که بر اساس معیارهای اتحادیه های ورزشی بوده و هیچ خطری ندارد و ورزشکار به راحتی میتواند از آن استفاده کند. این نوع حجاب برای همه انواع بازیهای ورزشی مناسب است.
فدراسیون والیبال به دنبال توسعه ورزش بانوان
معاون طرح و ارزیابی سازمان تربیت بدنی در ورزش بانوان با اشاره به الگو پذیری زنان دیگر کشورها از حجاب زنان ورزشکار ایران گفت: زنان ورزشکار کشورهای پاکستان، لبنان و غیره با الگوپذیری از حجاب زنان ورزشکار ایرانی در صحنه های بین المللی با رعایت حجاب حضور پیدا میکنند. شاید در نگاه اول به نظر بیاید این سه خبر ارتباطی با هم ندارند اما اگر مطلب را تا پایان دنبال کنید ممکن است تغییرعقیده دهید. تیم های ورزشی زنان ایران، دیگر تنها میزبان تیمهای سایر کشورها نیستند بلکه دراکثر رشته ها می توانند با حفظ پوشش اسلامی پای درمیادین مختلف ورزشی بگذارند. پیش از این کل فعالیت بین المللی زنان ایران به حضور در رقابت های گرامیداشت دهه فجر با شرکت تیمهای دوم وسوم کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه و یا نهایتا شرکت در بازیهای زنان کشورهای اسلامی در تهران خلاصه می شد اما امروز با فراهم شدن زمینه حضور زنان مسلمان با حفظ پوشش اسلامی در رقابتهای مختلف، امکان روبرو شدن آنها با تیم هایی در سطح بالا فراهم شده است. بحث طراحی لباس برای بانوان ورزشکار مدت ها بحث روز محافل ورزشی بود و این امید را برای زنان ورزشکار به وجود آورده بود که بتوانند در مسابقات برون مرزی شرکت کرده و افتخارآفرینی کنند. گفته میشود لباسهای ورزشی طراحی شده، متناسب با شئونات اسلامی بانوان برای شرکت در مسابقات بین المللی با همکاری کمیته ملی المپیک طراحی و تولید میشود. لباسهای طراحی شده، علاوه براینکه باعث رعایت کامل حجاب اسلامی میشود هیچ تاثیر منفی درعملکرد ورزشکاران ندارد و مانع فعالیتهای آنان نمیشود.
تیم ملی بانوان با ناداوری دوم شد
 
وضعیت گریه آور تیراندازی بانوان!
امروز سالها از زمان المپیک آتلانتا که تنها زن نماینده ورزش بانوان ایران به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران در آن حضور یافت گذشته است و اکنون در آستانه المپیک پکن زنان ورزشکار ایرانی برای کسب سهمیه المپیک تلاش می کنند. پیش از این ورزشکاران زن کشورمان تنها دررشته های تیراندازی، شطرنج و قایقرانی توانستند در رقابتهای مختلف شرکت کنند اما امروز تمامی رشتههای رزمی از جمله ووشو، تکواندو، کاراته و کونگ فو و رشتههای توپی وگروهی مثل فوتبال، هندبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال و رشته های انفرادی همچون بدمینتون، پینگ پنگ، اسکیت، گلف، دوومیدانی، سوارکاری، تیراندازی با کمان، تنیس، اتومبیلرانی، دوچرخه سواری و ورزشهای معلولان نیز امکان حضور در رقابتهای مختلف با حجاب اسلامی را دارند و دربرخی از این رشته ها همچون تیراندازی، شطرنج، تکواندو، دوومیدانی و فوتبال زنان ورزشکار کشورمان در سطح بین المللی صاحب مدال شده اند.
خوش جمال فکری تکواندو کار تیم ملی بانوان ایران
سارا خوش جمال فکری، لیلا ابراهیمی، پدیده بلوریزاده، زهره وطنخواه، فیروزه زمانی، نسیم حسنپور، نیره عاکف و بسیاری دیگر اکنون از چهرههای نامدار ورزش بانوان ایران در صحنه رقابتهای جهانی هستند که مسلما روز به روز به تعدادشان افزوده خواهد شد اما در این میان جدا از بحث رقابت ورزشی و کسب مدال نکته دیگری نیز قابل توجه است و آن حضور ورزشکاران محجبه به عنوان نماینده فرهنگ اسلامی و ایرانی در مسابقات جهانی است. نایبرئیس فدراسیون بسکتبال درباره حضور تیم ملی زنان ایران در رقابتهای چهارجانبه مالزی با حجاب اسلامی را بسیار مفید می داند و میگوید: این حضور تجربه خیلی خوبی بود و امیدوارم زمینهای برای شروع فعالیتهای برونمرزی تیم کشورمان باشد.
پیروزی بانوان ایرانی در دیدار نخست
فاطمه کرمزاده استفاده از پوشش اسلامی توسط بسکتبالیست های زن را به هیچ وجه مانع تلاش و بازی آنان نمیداند و میگوید: «لباسها بسیار سبک و خوب تدارک دیده شده بود و بازیکنان هیچ مشکلی به لحاظ حرکتی نداشتند. حضور آنان با پوشش اسلامی توجه بسیاری از شرکت کنندگان را جلب کرده بود و حتی بسیاری از آنها علاقه مند به امتحان کردن این لباسها بودند.» نایب رئیس فدراسیون والیبال در بخش بانوان نیز بااشاره به شرکت بانوان ایرانی پس از ??سال باپوشش اسلامی و حفظ ارزشها درمسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا در تایلند گفت: دختران والیبالیست ایران، تجربه حضور در میادین مهم را ندارند و فراهم شدن شرایط حضور آنان در رقابتهای برون مرزی عاملی برای افزایش انگیزه وتلاش مضاعف آنان خواهد بود. اکنون والیبالیست های ایران انگیزه زیادی پیدا کرده اند و میخواهند ثابت کنند به رغم تبلیغاتی که دراین خصوص صورت میگیرد حجاب و پوشش مانعی برای فعالیت زنان نیست. » نایب رئیس بانوان فدراسیون کاراته نیز معتقد است حضور بانوان با حجاب اسلامی در مسابقات مانعی برای فعالیت ورزشی آنان نیست چرا که در تکواندو برای جلوگیری از هرگونه آسیب دیدگی ورزشکاران از پوششهای مختلفی از جمله هوگو، ساقبند، ساعدبند، لثه و کلاه استفاده میکنند و بدون شک پوشش موی سر نمی تواند مانعی در اجرای حرکات باشد.
سرما باعث لغو اردوی تیم ملی كاراته بانوان شد
الهه عربعامری میگوید: در صورتی که کنفدراسیون کاراته آسیا با حضور بانوان با حجاب کامل در رقابتهای قارهای موافقت کند بانوان ایرانی میتوانند همچون کاراتهکاهای مرد برای کشورمان افتخار کسب کنند. اگر هدف از ورزشکردن ارتقای سطح سلامت جسم، روح و ایجاد رقابت سالم در میادین ورزشی است باید بهانهها کنار گذاشته شود و تمام شرایط برای حضور علاقهمندان به ورزش با اعتقادات مذهبی مختلف فراهم شود. پدیده بلوریزاده کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در اینباره میگوید:« وقتی ما با این لباسها در میدان مسابقه حاضر میشویم خیلی ها تعجب میکنند و می پرسند که چرا با این لباس به مسابقه آمده ایم، آنها می خواهند بدانند که ورزش کردن با این لباسها چگونه است و کنجکاویهای زیادی در این باره دارند به همین دلیل فرصت مناسبی برای ما فراهم میشود که راجع به اعتقادات و باورهای مذهبی مان برای آنها صحبت کنیم. بسیاری از آنها نیز از اینکه می بینند اعتقادات مذهبی مانع حضور زنان در میدانهای ورزشی نمی شود ابراز خرسندی میکنند و حتی زنان مسلمان دیگر کشورها درباره لباسها پرس و جو میکنند و علاقه مند به الگوبرداری از آنها هستند. » لیلا ابراهیمی قهرمان مسابقات دو?ومیدانی نیز تجربه مشابهی دارد. او میگوید:
پای دونده بانوان ایران شکست
«کسانی که اولین بار مرا با روسری در مسابقات می بینند تعجب میکنند و حتی فکر میکنند با این لباس نمیتوانم خوب بدوم اما بعد از گذشتن از خط پایان پیش من میآیند و به خاطر اینکه ضمن حفظ اعتقاداتم به ورزش آن هم در سطح قهرمانی میپردازم تشویقم میکنند.» فاطمه درودیان نیز که به عنوان نخستین داور زن محجبه فوتبال ایران با رعایت حجاب در مسابقات فوتبال زنان غرب آسیا در اردن قضاوت کرده است، میگوید: حجاب و پوشش اسلامی مغایرتی با ورزش و فعالیت اجتماعی ندارد و ما میخواهیم ثابت کنیم که با پوشش اسلامی میتوانیم در صحنه های ورزشی حاضر شده و موفق هم باشیم. به نظر من یک زن مسلمان میتواند هم ارزشهای اسلامی خود را حفظ کند و هم به بالاترین رتبه ورزشی دست یابد. من حتی امیدوارم با پوشش اسلامی بازی فوتبال را در سطح جهان قضاوت کنم.
مروری بر كارنامه بانوان ورزشكار در دوحه
نایب رئیس فدراسیون دوچرخه سواری نیز خاطره خوبی از حضور بانوان دوچرخه سوار ایرانی با حجاب کامل اسلامی در مسابقات قهرمانی آسیا در کشور تایلند دارد و میگوید: حضور بانوان دوچرخه سوار ایرانی با حجاب کامل اسلامی تعجب رئیس کنفدراسیون آسیا و حاضران را در پیست دوچرخه سواری برانگیخت. رئیس کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا از این مساله بسیار استقبال کرد و از اینکه فدراسیون دوچرخه سواری ایران، بانوان خود را برای نخستین بار در مسابقات بین المللی شرکت داده، تشکر و قدردانی کرد. حتی تمام رسانه های حاضر دراین مسابقات مهمترین رویداد این دوره را حضور بانوان دوچرخه سوار محجبه ایرانی دانسته بودند. نیسیان ادامه میدهد: تمامی کشورهای اسلامی حاضر در این مسابقات اعلام کردند که آنان نیز با الگوبرداری از پوشش اسلامی بانوان دوچرخه سوار ایرانی، بانوان دوچرخه سوار خود را در مسابقات آتی شرکت میدهند.
مروری بر كارنامه بانوان ورزشكار در دوحه
به این ترتیب طراحی لباس برای بانوان ورزشکار ایرانی نه تنها این امکان را فراهم کرده است که آنان بتوانند با رعایت کامل شئونات اسلامی در مسابقات جهانی شرکت کنند بلکه دریچهای را روی بانوان مسلمان دیگر کشورها نیز گشوده است تا با الگوبرداری از این طرح، امکان حضور در میادین ورزشی را بیابند. تابستان آینده پکن شاهد حضور بانوان ورزشکار مسلمانی خواهد بود که ضمن حفظ ارزشهای مذهبیشان مدالهای رنگارنگ ورزشی را به گردن میآویزند.        





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 926]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن