تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797823692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر:آثار تاريخي گيلان تلفيقي از هنر معماري ايراني/لزوم احياي بناهاي شاخص


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر:آثار تاريخي گيلان تلفيقي از هنر معماري ايراني/لزوم احياي بناهاي شاخص
آثار تاريخي گيلان تلفيقي از هنر معماري ايراني/لزوم احياي بناهاي شاخص
رشت - خبرگزاري مهر: گيلان داراي بناهاي تاريخي و آثار قديمي بسياري است كه از فراز و نشيب روزگار و قدمت كهن خود حكايت دارند و در اين روزگار نيازمند رسيدگي و توجه بيشتري هستند.

گيلان سابقه كهن تاريخي و فرهنگ ديرينه ‌اي دارد كه شناخت و شناساندن فرهنگ، آئين و تاريخ آن براي آحاد مردم به ويژه گردشگران از جذابيتي خاص برخوردار است.

بارندگي ‌هاي بسيار فراوان، هواي بسيار مرطوب و درختان متنوع جنگلي از آفتهاي بزرگ بناهاي تاريخي ناحيه گيلان هستند، باران و رطوبت دائمي مصالح بنا را نرم و مي ‌پوساند و آنچه نرم شده فرو مي‌ ريزد و بنا تبديل به تلي مي ‌شود و چيزي نمي‌ گذرد كه درختان جنگلي و بوته هاي زيادي روي اين تل را مي ‌گيرند و اثري جزء برآمدگي مختصري بر جاي نمي‌ ماند.

آثار تاريخي زبان گوياي هنر و معماري قديم

به هر حال بعضي از بناهاي تاريخي گيلان چندين بار در گذر زمان رو به خرابي رفته و بارها تجديد بنا شده اند و در اين تعمير و مرمت شكل اصلي و قديمي خود را از دست داده‌ اند، برخي بر اثر رشد شهرها، توسعه معابر و غيره از ميان رفته ‌اند و پاره اي ديگر هنوز در مقابل تمامي آسيبها استوار مانده ‌اند و با زبان گويايي، هنرمندي معماران و ساير اهل فن را شرح مي‌ دهند.

خانه‌هاي قديمي و شاه ‌نشينها، قلعه ‌ها، بقاع متبركه و ساير آثار تاريخي آينه هاي هستند كه زيبايي فرهنگ و تاريخ مردم با ايمان اين مناطق را تا حدي نمايانگرند.

مصطفي پور علي معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان در اينباره گفت: احياي بناهاي تاريخي شاخص استان از طريق كاربري مناسب، سياست اصلي اين معاونت در سال جاري است.

پورعلي افزود: حمام حاجي رشت، حمام گلشن لاهيجان، موزه رودبار و كاروانسراي تي تي سياهكل از بناهاي تاريخي هستند كه نسبت به مرمت و آماده سازي اين بناها با هدف احيا و زندگي بخشي آنها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: در اين راستا بخشي از كاروانسراي شاه عباسي سراوان رشت با كاربري بازارچه صنايع دستي در تعطيلات نوروز پس از 10 سال احيا و آماده بهره برداري شده است.

" حمام حاجي محمد جعفر" رشت مرمت و بازسازي شود

" حمام حاجي محمد جعفر" از آثار تاريخي شاخص گيلان است در محدوده بافت قديمي ساغريسازان رشت در امتداد گذر بادي الله قرار دارد كه از بلوار مطهري منشعب مي‌ شود، اين ساختمان حمام در فاصله 500 متري از خيابان مطهري در محل برخورد كوچه تحويلي و گذر بادي الله قرار دارد.

حمام حاجي در ميان ساختمانهاي قديمي چون خانه رحمت سميعي در شرق آن و يا ساختمان فعلي حوزه علميه مربوط به دوره قاجاريه در غرب آن و در بافت تجاري محله قرار گرفته است.

اين بنا به گواه كتيبه موجود در نماي جنوبي ( نماي اصلي ) آن از آثار اواخر دوره قاجاريه به سال 1308 هجري قمري است، نام اين حمام به دليل نام صاحب آن كه ملقب به حاجي بوده، انتخاب شده است.

حمام شامل ورودي، رختكن يا سربينه، شاه ‌نشين، محل آويزان كردن لنگ، ميان در، گرمخانه است، فرم كلي ساختمان مستطيلي به طول 48 متر و عرض 16 متر، ارتفاع 7.5 متر و سردر بنا داراي تزئينات كاشيكاري و كتيبه تاريخي است، ورودي مردانه حمام در چوبي كرم رنگ به ارتفاع 1.80 متر و پهناي يك متر كه به همراه پنجره هاي متقارن چوبي در دو طرف آن، نماي جنوبي را تشكيل مي ‌دهند.

ديوار شرقي و جنوبي بنا مشرف به كوچه و بنا داراي دو ورودي است كه ورودي اصلي آن در ضلع جنوبي مشرف به خيابان بادي الله و ديگري در ضلع شرقي در كوچه تحويلي كه در واقع ورودي مردانه است، يك در ورودي ديگر هم در امتداد كوچه تحويلي قرار داشته كه ورودي قسمت زنانه بوده كه در حال حاضر تخريب شده و امكان دسترسي به قسمتهاي آن وجود ندارد.

" حمام گلشن لاهيجان " از ديگر آثار قديمي برجسته گيلان است كه در محله ميدان در مقابل مسجد جامع و بقعه چهارپادشاهان قرار دارد در سال 1239 هجري قمري زمان فتحعلي شاه قاجار و حاج علي اكبر حاكم لاهيجان ساخته شده است، در آن زمان استفاده از حمامهاي داخل خانه در شمال كشور به ندرت معمول و فقط منازل شاهزادگان، امرا و حاكمان داراي حمام بودند، بنا بر ضرورت گرمابه گلشن لاهيجان در سطح وسيع و با عظمت و زيبايي خاصي ساخته شد.

عظمت و زيبايي " حمام گلش لاهيجان " گردشگران را متحير مي كند

اين گرمابه داراي دو سربينه است، قسمت اول كه وروديهاي حمام به آن متصل بوده محل استفاده افراد معمولي و سربينه دوم كه كوچكتر و از نظر ارتباط با هواي آزاد و سرد بيرون در امان بيشتري بود مربوط به افراد ثروتمند بوده است كه در سال 1344 هجري شمسي به دليل ادامه خيابان حافظ جنوبي بخش مهمي از سربينه بزرگ و قديمي از بين رفت و ارتباط اوليه حمام بهم خورد.

در نتيجه تغييراتي در معماري داخلي گرمابه براي ادامه استفاده از آن بوجود آمد شامل تبديل نظافتخانه قديمي به سربينه بود، نكته قابل توجه اينكه تفكيك فضاهاي آلوده و پاكيزه گرمابه در حالت اوليه بخوبي صورت گرفته و در نقاط اتصال اين دو فضا عامل واسطه اي وجود داشت.

اين حمام با وسعت هزار و 840 مترمربع شامل دو بخش عمومي مردانه و زنانه بوده و داراي سه بخش سربينه، ميان در و گرمخانه است.

فضاي داخلي حمام يك هشت ضلعي نامنظم است كه هشت ستون دايره اي شكل سنگي به ارتفاع 1.5متر سقف گنبدي و آجري آن را سرپا نگه داشته و گوشه ها، مقرنس كاري كاربندي شده و حمام در چهار ضلع اصلي داراي چهارشاه نشين است و دو اطاق هشت ضلعي در دو ضلع ديگر قرار گرفته است.

" تي تي كاروانسرا " از بناهاي تاريخي شاخص و مهم گيلان است كه در روستاي بالارود در كناره راست رودخانه شيم رود و باباكوه قرار دارد، اين كاروانسراي قديمي دو ايواني از سنگهاي رودخانه و آجر با ملات ساروج ساخته شده است، كاروانسراي تي تي به دوره كيائيان كه هم عصر با سلسله صفوي است، تعلق دارد.

كاروانسراي " تي تي خانم " هنر و معماري دوره صفويه را به رخ گردشگران مي كشد

اين كاروانسرا متعلق به " تي تي خانم " از منسوبان خاندان صفوي است، تي تي در زبان گيلكي به معني شكوفه است، اين بنا در مسير راه كارواني ديلمان به لاهيجان بر سر دوراهي رودخانه باباكوه و ميثم رود ساخته شده است.

با توجه به نسبت تي تي خانم با خاندان صفويه و شباهت نسبي پلان اين كاروانسرا با برخي كاروانسراهاي دوره صفويه و همچنين مصالح و نوع قوس هاي موجود در بنا مي توان تاريخ ساخت بنا را به دوره صفويه نسبت داد.

كاروانسرا تي تي از نوع كاروانسراهاي برون شهري و دو ايواني است، ورودي بنا در ضلع شمالي قرار دارد، پس از گذر از فضاي ورودي فضاي هشتي و سپس ميانسراست، در ضلع شرقي و غربي فضاي هشتي از طريق فضاهاي واسط به دو اتاق با مساحت 17 مترمربع را پيدا مي كنيد.

مساحت ميانسرا 398 مترمربع و در وسط آن حوض كوچكي قرار دارد، در چهار كنج بنا اتاق مربع شكلي به مساحت 14 مترمربع قرار گرفته است، قبل از ورود به اتاقها با يك فضاي نيم هشت مواجه مي شويد، در جبهه جنوبي بنا يك فضاي شاه نشين و در دوطرف آن دو اتاق همانند جبهه شمالي قرار دارد، بطوركل اصل تقارن در ساخت اين كاروانسرا رعايت شده و بنا داراي محور تقارن در جهت طولي است.

گيلان از لحاظ جاذبه‌ هاي تاريخي داراي آثار بي ‌نظير چون قلعه امير ساسان، محوطه باستاني آق اولر تالش، مجموعه بناهاي سردار امجد، قلعه بند بن، مناره آجري گسكر، پل قديمي گاز روبار صومعه سرا و ساير بناها از حيث بافت تاريخي در كشور بي‌ نظير هستند.

لزوم تدوين برنامه جامع مديريت حفاظتي آثار باستاني و تاريخي گيلان

توجه به تعدد آثار تاريخي ارزشمند در استان و همينطور مخاطرات فراواني كه شرايط جوي و توسعه شهري در منطقه تا كنون بر جاي گذاشته است، تهيه و تدوين برنامه جامع مديريت حفاظتي آثار باستاني و تاريخي منطقه در راستاي دستيابي به اهداف توسعه پايدارامري ضروري است.

در اين ارتباط مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: مرمت، احيا و ساماندهي بناهاي تاريخي و فرهنگي باعث تحكيم فرهنگ و تمدن اين مرز و بوم مي شود.

اميد عزيزي با اشاره به اينكه جلوه هاي معماري و فرهنگي بناهاي تاريخي گيلان در كشور حيرت انگيز است بر لزوم حفظ و احياي آثاركهن و قديمي استان تاكيد كرد.

وي همچنين با بيان اينكه يادگاران تاريخي آئينه عبرت و ميراثي براي جامعه بشري است، اظهار داشت: در راستاي حفاظت، شناخت و بهره ‌برداري از دارايي ‌هاي تاريخي، تبيين سياستهاي منطقي و اصولي اهميت فراواني دارد.

مديركل ميراث فرهنگي گيلان ادامه داد: ترويج و اشاعه فرهنگ صحيح گردشگري و فرهنگ عمومي جامعه نقش مهمي در حفاظت، شناخت و بهره ‌برداري از آثار تاريخي دارد.

جلوه هاي معماري و فرهنگي بناهاي تاريخي گيلان در كشور حيرت انگيز است

بدين ترتيب از آنجائيكه مطالعه، حفاظت، مرمت و احياي بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافتهاي تاريخي يك ضرورت است، معماران و مهندساني كه در اين امر فني، فرهنگي و هنري مهارت دارند بايد مانند يك معمار و هنرمند اشراف و تسلط لازم را بر ابعاد تخصصي و مفاهيم امروزي حرفه خود داشته باشند .

بسياري از آثار تاريخي ارزشمند به دليل كمبود نيروي انساني متخصص، يا كمبود اعتبار مالي يا نبود يك استراتژي هوشمندانه و اصولي مورد حفاظت، مرمت و بهره‌ برداري قرار نمي‌ گيرند و به حال خود رها شده‌ اند.

بدون شك متروكه شدن بناهاي تاريخي منجر به مخروبه شدن آن خواهد شد و اين بي ‌توجهي متوليان، منجر به تاثيرات مخرب غيرقابل جبراني بر آثار تاريخي مي ‌شود.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|16|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 601]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن