تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793456510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگترين اكتشافات نجومي +تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: بزرگترين اكتشافات نجومي +تصاوير
به گزارش مهر، دو رصدخانه فضايي پلانك و هرشل آژانس فضايي اروپا در ماه مي 2009 با موشك آريان 5 پرتاب شدند و در مدت 30 ماه فعاليت خود تاكنون توانسته اند با ارائه اطلاعات با ارزشي از كيهان تحولي در نوع نگاه دانشمندان به آسمان ايجاد كنند.

ماه گذشته، اسا اعلام كرد كه يكي از دو چشم ماهواره پلانك بسته شده است و اين ماهواره مي تواند حداكثر تا اكتبر 2012 تنها با يك چشم به كار خود ادامه دهد.

اكنون دانشمنداني كه در پروژه برادر پلانك يعني هرشل كار مي كنند اعلام كردند كه رصدخانه فضايي ميليارد يورويي اسا نيز آخرين سال زندگي خود را پشت سر مي گذارد.

درحقيقت، حجم مايع خنك كننده دو ايزوتوپ هليم (هليم 3 و هليم 4) كه مسئوليت خنك كردن دستگاههاي هرشل را به عهده داشت به كمتر از 100 كيلوگرم رسيده و اعتقاد بر اين است كه بين 11 تا 14 ماه از دوره زندگي اين رصدخانه فضايي باقيمانده باشد. اين ماهواره به همراه پلانك در فاصله 1.5 ميليون كيلومتري از زمين ماموريت خود را انجام مي دهد.

در حالي كه پلانك، دستگاهي است كه تمام پرتوهاي منتشر شده از اعماق كيهاني را رديابي و شكار مي كند، هرشل يك تلسكوپ فضايي واقعي و بسيار پر قدرت است كه از اجرام آسماني تصاويري با وضوح تصوير بسيار بالا تهيه مي كند.

رصدخانه فضايي هرشل در مي 2011 توفانهاي كهكشاني خشني را از گازهاي مولكولي شناسايي كرد كه مي توانند از تشكيل ستارگان ممانعت كنند

بنابراين، اين دو ماموريت علمي تفاوتهاي بسياري با هم دارند، هرچند امكان برقراي ارتباط ميان اين دو ماهواره وجود دارد. به طوريكه وقتي پلانك يك جرم آسماني را كه مي تواند يك كهكشان جديد باشد رصد مي كند مي تواند با هرشل ارتباط برقرار كرده و هرشل نيز از جرم آسماني مورد نظر تصاويري با وضوح تصوير بالا به دست آورد.

همچنين، ماموريتهاي هرشل و پلانك كاملا از ماموريت تلسكوپ فضايي هابل متفاوت هستند به طوري كه پلانك قبل از هر چيز بايد به رصد تمام آسمان بپردازد و با وضوح تصوير بسيار بالا از پرتوهاي اعماق كيهان نقشه برداري كرده و مشاهده اجرام كيهاني را در حوزه فيزيك نجوم امكانپذير كند.

هرشل همانند هابل يك تلسكوپ فضايي است يعني به رصد و تصويربرداري از اجرام آسماني مي پردازد. اما تفاوت آن با هابل در اين است كه تصاويري كه هابل تهيه مي كند اپتيكي هستند كه در نور مرئي يعني نوري كه با چشم انسان ديده مي شود گرفته شده اند اين درحالي است كه هرشل تصاوير را در طيف فراسرخ توليد مي كند. يعني طيفي بالاتر از طيف نوري كه با چشم انسان قابل مشاهده است.

در طيف فراسرخ امكان رصد اجرام آسماني دورتر وجود دارد و بنابراين وظيفه اصلي هرشل رصد چگونگي تشكيل اين اجرام آسماني و شكل گيري كهكشانها در كيهان است.

دستگاههاي هرشل همانند دستگاههاي پلانك در دماي نزديك به صفر مطلق (273.15- درجه سانتيگراد) عمل مي كنند. در زمان پرتاب، مخازن اين تلسكوپ محتوي بيش از 2 هزار ليتر مايع خنك كننده بودند كه درحال حاضر كمتر از 100 كيلوگرم آن باقيمانده است با به پايان رسيدن اين مايع، هرشل نيز كور مي شود.

چشمهايي كه به جهان هستي خيره اند

تلسكوپها و رصدخانه هاي فضايي، چشمهايي هستند كه در باندهاي مختلف آسمان را رصد و اسكن كرده، سپس داده ها و تصاوير را پردازش مي كنند و آنها را به زمين مي فرستند.

از آغاز عصر فضا، رصدخانه هاي مدارگرد به يكي از نقاط مهم در اكتشافات فضايي و جهشي مهم در پيشرفت نجوم تبديل شده اند.

اين مدارگردها با كمك چشمهاي الكترونيكي پيشرفته و در بسامدهايي كه چشم انسان قادر به درك آنها نيست جهان را رصد كنند. اتمسفر، پرتوهاي الكترومغناطيسي را در بسياري از طول موجها فيلتر مي كند و از رسيدن آنها به زمين جلوگيري مي كند.

بنابراين مزيت بزرگ اعزام اين رصدگرها يا تلسكوپها به فضاي فراتر از لايه هاي اتمسفر زمين در اين است كه اين ابزارها مي توانند اين طول موجها را به ويژه در طيفهاي مادون قرمز و ماوراء بنفش شكار كنند.

تلسكوپ فضايي هابل

هابل در 24 آوريل 1990 همراه شاتل ديسكاوري در ماموريت STS-31 روانه فضا شد. اكتشافات اين تلسكوپ تاكنون تقريبا تمامي زمينه هاي علم نجوم، از علوم سياره اي گرفته تا كيهان شناسي را تحت تاثير خود قرار داده است.

اين تلسكوپ، در حدود 22 سال است كه در لايه هاي خارجي اتمسفر زمين در ارتفاع 560 كيلومتري هر 92 دقيقه يكبار يك دور در اطراف زمين مي چرخد و جهان را رصد مي كند.

هابل در حدود 11 تن وزن و 13.2 متر طول دارد. حداكثر قطر آن 2.4 متر است و در طيفهاي نوري، ماوراء بنفش و نزديك به مادون قرمز رصد مي كند.

معروفترين تلسكوپ فضايي دنيا تاكنون كشفيات بسيار مهمي را انجام داده است كه از ميان آنها مي توان به اولين تلاشها براي اثبات وجود سياراتي اشاره كرد كه در اطراف ساير ستارگان مي چرخند.

همچنين اين تلسكوپ خوشنام رصدهايي را انجام داد كه پيشنهاد كردند جهان در حال گسترش است. هابل در سال 2010 توانست دورترين كهكشاني را كه از ما در فاصله 13.2 ميليارد سال نوري از زمين قرار دارد شناسايي كند. امروز هابل در آستانه بازنشستگي قرار دارد و تا قبل از سال 2014 تلسكوپ فضايي جيمز وب جايگزين آن خواهد شد.

تلسكوپ فضايي هابل در دسامبر 2011 تصويري تماشايي از يك منطقه تشكيل ستارگان با عنوان Sharpless 2-106 واقع در كهكشان راه شيري تهيه كرده كه شبيه به يك "فرشته برفي كيهاني" است

تلسكوپ فضايي جيمز وب

تلسكوپ فضايي مادون قرمز جيمز وب با هدف ساخت جانشين مناسبي براي تلسكوپهاي فضايي هابل و اسپيتزر و رصد دورترين اجرام كيهاني درحال ساخت است.

اين تلسكوپ يك پروژه بين المللي است كه با همكاري آژانس فضايي آمريكا (ناسا)، آژانس فضايي اروپا (اسا) و آژانس فضايي كانادا اجرا مي شود.

بر طبق پيش بيني ها اين تلسكوپ بايد در بازه زماني 2016 تا 2018 همراه با موشك آريان 5 آژانس فضايي اروپا از پايگاه فضايي گوييانا در فرانسه پرتاب شود.

تلسكوپ وب از چهار نوع آينه تشكيل شده است. اولين نوع اين آينه ها فضايي در حدود 25 متر را اشغال مي كند. اين آينه به دانشمندان اجازه خواهد داد كه نور اجرام تيره و بسيار دور را بسيار سريعتر از تلسكوپهاي فضايي فعلي رصد كند. اين آينه ها از فلز برليم ساخته شده اند.

اين آينه ها در مركز "سيستمهاي نوري يكپارچه L3" در ريچموند كاليفرنيا صيقل داده شدند. دقت آنها كمتر يك ميليونيم يك اينچ است. اين دقت براي تهيه تصاوير با وضوح بسيار بالا در دماي 400- فارينهايت (240- درجه سانتيگراد) از اهميت ويژه اي برخوردار است.

پس از صيقل دادن آينه ها دانشمندان پروژه جيمز وب مرحله روكش گذاري آنها را آغاز كردند. در اين مرحله، آينه ها با لايه هاي نازك ميكروسكوپي طلا روكش مي شوند. اين روكش ميزان اثربخشي بازتابش نور مادون قرمز را افزايش مي دهد.

ناسا تاكنون روكش گذاري 13 آينه از مجموع 18 آينه اوليه را به اتمام رسانده و قرار است از ابتداي سال آينده تمام روكش گذاريها را انجام دهد. اين 18 آينه اوليه در كنار آينه اصلي تلسكوپ وب را مي سازند. قطر اين آينه بزرگ 6.5 متر است.

فرمي، انتگرال و آيجل

اين سه رصدخانه فضايي كه تاكنون توانسته اند خدمات شاياني را به فيزيك نجوم در انرژيهاي بالا ارائه كنند در طول موجهاي پرتوهاي ايكس و پرتوهاي گاما حساس هستند.

طول موجهاي گاما و ايكس دو باندي هستند كه در آنها مي توان درباره خشن ترين پديده هاي جهان از انفجار لامپهاي گامايي تا انتشار تششعات تابيده از پالسارها و سياه چاله ها را مطالعه كرد.

"آيجل" ثمره يك برنامه آژانس فضايي ايتاليا است كه در سال 1997 شكل گرفت. اين برنامه اي براي رصد پرتوهاي گاما بود و "آيجل" (AGILE) با عنوان پروژه "ماموريت كوچك" (Small Mission) در اين برنامه انتخاب شد. در واقع خود ماهواره نيز از نظر ابعاد بسيار كوچك است و وزن آن حدود 300 كيلوگرم است. اين ماهواره يك دهه بعد يعني در سال 2007 پرتاب شد و الان 5 سال است كه در خدمت دانشمندان است.

ماموريت "آيجل" رصد در طيف گاما است. بنابراين دستگاههاي اين ماهواره فضا را در طيف انرژي بين چند مگا الكترون ولت تا چند گيگا الكترون ولت رصد مي كنند. AGILE ابزار جديدي است كه به ما اجازه مي دهد رصدهاي زياد و خوبي از اجرامي انجام دهيم كه با ساير دستگاهها قابل رصد نيستند.

رصد لامپ پرتوهاي گاما توسط ماهواره AGILE كه در سپتامبر و اكتبر 2010 انجام شد

اين ماهواره حساسيت بالايي به انرژيهاي حدود 100 مگا الكترون ولت دارد بنابراين "آيجل" تنها رصدگري است كه مي تواند اجرام در اين طيف را رصد كند. پيش بيني مي شود كه AGILE حداكثر تا 12 سال آينده بتواند رصدهاي خود را انجام دهد.

ماهواره "انتگرال" حساسترين تلسكوپ به پرتوهاي گاما است كه تاكنون توسعه يافته است. اين تلسكوپ را اسا با همكاري ناسا و آژانس فضايي روسيه ساخته است.

"انتگرال" موفق شده است چشمه هاي گامايي را طيف نگاري و تعداد وسيعي از لامپهاي گامايي را آشكار كند و در باند گامايي با انتشاراتي كه از مركز راه شيري گسيل شده اند از طرح كهكشان نقشه برداري كنند.

ناسا تلسكوپ فضايي پرتوهاي گامايي فرمي را كه با عنوان "رصدخانه بزرگ گلاست" نيز شناخته مي شود در سال 2008 پرتاب كرد.

از ميان مهمترين كشفيات فرمي (گلاست) مي توان به شناسايي جمعيت جديدي از پالسارها، قدرتمندترين لامپ گامايي كه تاكنون شناسايي شده است، 12 پالسار گامايي جديد و ارائه كاملترين نقشه آسمان در طيف گامايي اشاره كرد.

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن