واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: فلسفه حج چيست و مستطيع واقعي كيست؟
درباره فلسفه حج دانشمندان بزرگ اسلامي و عقلاء قوم سخنها گفته و كتابها نوشتهاند آنچه در اين سفر به نظر نويسنده رسيد چنين است:
حج بيتالله فقط براي اشخاص مستطيع از ملل مختلف اسلامي ايجاب دارد و ساير مردم عادي اگر ميآيند و اعمال مخصوص را بجا ميآورند برايشان اجباري در كار نيست.
شخص مستطيع مطابق دستورات ديني لازم است استطاعت مالي، جسمي، رواني و عقلي نيز داشته باشد يعني آن كس كه مايملك خود را ميفروشد و براي خريدن بهشت به حج ميرود مستطيع واقعي نيست و يا آنكه با قرض و گرفتاري و تحمل هزاران مرارت به حج ميرود مخارج اصلي خوراك و تحصيل زن و فرزند خود را صرف هزينه سفر حج خود ميكند كار درستي نميكند و يا آن كس كه قوه و بنيه كافي براي تحمل شدائد حج ندارد و در بين راه امكان تلف شدنش ميرود، مستطيع واقعي نيست و روي اين اصل تمام فقهاي اسلامي به كرات فتوا دادهاند كه اگر در بين بجا آوردن مراسم حج حتي برادر آدمي بيمار سخت شود، به قسمي كه قدرت حركت نداشته باشد لازم است او را به حال خود گذاشت و به ادامه اعمال پرداخت.
شخص مستطيع بايد از لحاظ رواني و عقلي نيز سالم باشد و روي اين اصل حج به شخص ديوانه يا محجور و مجنون واجب نيست زيرا زحماتش بيفايده ميماند يعني نميتواند اندوخته تجربي و دانشي به ارمغان آورد و هموطنان خود را از تجربيات سفرش مستفيض گرداند.
بنابراين حج به مردان و زنان درجه يك كشورها كه از حيث مال و منال و علم و دانش و قدرت و مقام در رديف اول هستند واجب است و به بسياري از افراد واجب نيست و اگر خود به انجام آن ميپردازند طبق دلخواهشان است نه اينكه از لحاظ ديني مستطيع بوده باشند، اما فلسفه حج و دليل وجوبش به برگزيدگان كشورهاي اسلامي از نظر شخص من: مسلم است برگزيدگان كشورهاي اسلامي علاوه براينكه قدرت مالي و معنوي مردم را دردست دارند و در حقيقت فرمانرواي اصلي روش زندگي مردم نيز هستند چه اعمال و روش آنان همه روزه مورد تقليد مردم عادي و عامي واقعي ميشود و دستورات آنها چه از لحاظ عضويت در مراكز قانونگذاري و چه در مقام فرماندهيهاي مختلف و شغلهاي گوناگون و چه در پستهاي مهم مالي مثل تجارت و بانكداري موبهمو اجرا ميشود، يعني مردم عادي مجري دستورات مالي و قانوني آنها هستند و مسلم است خود آنان از لحاظ جسمي و مالي هميشه در رفاهند و كمتر رنج زندگي روزانه را حس ميكنند و يا گرفتار بيپولي و كسر بودجه ميشوند-حج نيز فقط به اين دسته از مردم واجب است تا اولاً در اين چند روزه در مركز مخصوصي به نام دين جمع شوند و از آن همه خوشي و لذت زندگي و اجتماع خانوادگي و احترامات شغلي دور باشند و مثل مردم گمنام در داخل توده بسر برند و افتخارات و مناصب شغلي و مالي را فراموش كنند يعني آن كس كه در كشور خود صاحب همه گونه قدرت مالي بوده يك روز خاص همه چيز جهان را ترك كند و فقط با دو حوله كه براي ستر عورت به مصرف ميرسد به عبادت در خانه خدا پردازد.
بهتر است حاجي تمامي اعمال خود را انجام دهد و حتي در مراسم قرباني نيز خود حاضر شود تا به فلسفه اصلي و حقيقي حج واقف گردد و بعدها از دستورات خلاف انسانيت بپرهيزد.سالها بعد حاجي روز عيد قربان در شهر و ديار خود به شكرانه سلامت هموطنان و دوستانش و به شكرانه واقع نشدن جنگ و خونريزي گوسفندي قرباني ميكند و به فقرا و درماندگان ميبخشد.
مسلم است بعضي ناراحتيها و عدم تجانسها كه در راه انجام اعمال حج ديده ميشود به علت حضور عدهاي از غيرمستطيعان است كه از روي ناداني فقط براي به دست آوردن عنوان (حاجي) نه براي بيداري و تنبيه بدانجا رو آوردهاند و چهره اين فريضه ديني را كدر ساختهاند و اگر دولتها اين مسئله را در نظر بگيرند و فقط اجازه حج به اشخاص مستطيع واقعي بدهند علاوه براينكه نظافت و ادب در تمام مراحل درست برقرار ميشود نتيجه اخلاقي و فلسفي حج نيز آن طور كه شارع مقدس اسلام در نظر داشته اجرا ميشود.
يقين است كه اگر صاحبان نفوذ و قدرت در كشورهاي اسلامي هرازچندي در مراسم حج شركت كنند و اين مراحل را به دقت ببينند و به دستورات آن عمل كنند، از آن پس از دستورات شديد جنگي و خونريزي و آزار مردم تا آنجا كه ممكن است پرهيز خواهند كرد و به تدريج دنيا روي آرامش خواهد ديد.
دكتر علي پريور
جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]