تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797782115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزی که خونین ترین رمضان در جنوب شرق آسیا لقب گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > جعفری چمازکتی، احمد  - ( بخش دوم و پایانی ) سیاست های آمریکا پس از 11 سپتامبر وضعیت مسلمانان تایلند ، نمونه خوبی جهت انعکاس اوضاع کلی اقلیت های مسلمان در سراسر دنیاست.در حال حاضر، رابطه اقلیت های مسلمان با دیگر اقشار هموطن خود بشدت تحت تاثیر سیاست های جدید امریکا پس از حوادث 11 سپتامبر قرار گرفته است.  اسناد اداره امنیت ملی امریکا نشان می دهد سیاست های جدید امریکا در راستای برپایی جنگ برتری جویانه ، تحقق نظریه برخورد تمدن ها و تدارک حملات گسترده علیه مسلمانان و دین اسلام است. دولتمردان امریکا ، دین اسلام را خطر بزرگی برای امریکا به حساب می آورند ، چراکه آموزه های دین اسلام به هیچ وجه با اهداف امریکا در راستای بازسازی نظم جهانی سازگار نیست. از این رو طی چند سال گذشته ، امریکا اقدام به حملات نظامی و تبلیغاتی گسترده علیه مسلمانان و دین اسلام کرده است. در چنین شرایطی ، کشورهای اسلامی در بیم و اضطراب به سر می برند ، چراکه هر لحظه ممکن است نوک پیکان حمله قرار بگیرند. این امر در باره اقلیت های مسلمان در سراسر دنیا ، صرف نظر از تفاوت نظامهای سیاسی و فرهنگی ای که این اقلیت ها تحت سیطره آنها زندگی می کنند، صادق است. طی سالهای اخیر ، رواج اندیشه های جدید امریکا ، نظامهای سیاسی و فرهنگی سراسر دنیا را علیه مسلمانان برانگیخته است. همچنین باعث به وجود آمدن نوعی جنگ سرد تمدنی میان دولتهایی شده است که اقلیت های مسلمان تحت حاکمیت آنها زندگی می کنند. حکومت هایی که معروف به تساهل و تسامح اند مواضع و سیاست های سختگیرانه ای را نسبت به اقلیت های مسلمان در پیش گرفته اند. موضع فرانسه در قبال مساله حجاب ، نمونه ای از این سیاستهاست. در امریکا، مسلمانان هر روزه با حملات نژادپرستانه متعددی روبه رو می شوند. در آلمان نیز مسلمانان بشدت تحت فشارند. در حال حاضر در اروپا و آسیا ، فعالیت های جریان های افراطی به اوج رسیده است ؛ این جریانها دارای گرایش های نژادپرستانه هستند و مواضع خصمانه علیه اقلیت های مسلمان دارند ، به طوری که آنها را برای فرونشاندن احساسات نژادپرستانه خود مورد هدف قرار داده اند. سیاست های جدید امریکا ، نه تنها به رواج وضعیت فراگیر برخوردهای نژادپرستانه غربی ها با مسلمانان انجامیده است که حتی خصومت های ایدئولوژیک با دین اسلام را نیز برانگیخته است. مسلمانان ؛اولین هدف جنگ علیه تروریسم در آغاز قرن جدید میلادی و بویژه پس از حوادث 11 سپتامبر ، وضعیت مجددا تغییر یافت. هنگامی که ایالات متحده امریکا به تعبیر دولتمردان امریکایی ، جنگ علیه تروریسم را آغاز کرد ؛ مواجهه با مسلمانان در مناطق دیگر جهان نیز به تحریک امریکا شدت یافت. امریکا کشورهای جنوب شرق آسیا را نه تنها شریک خود در جنگ علیه تروریسم بلکه صحنه اصلی این جنگ و هدف آن معرفی کرد.  آمریکا معتقد است گروههای اسلام گرای جنوب شرق آسیا با سازمان القاعده در ارتباطند؛ «جماعت اسلامی » که مرکز اصلی فعالیت هایش ، اندونزی و مالزی است و گروه «ابوسیاف» که در فیلیپین فعالیت می کند، از سوی امریکا به عنوان گروههایی معرفی شده اند که متهم به همکاری با القاعده اند. راهبرد به کار گرفته شده از سوی امریکا در منطقه جنوب شرق آسیا ، بیش از همه مورد توجه آن دسته از کشورهای آسیایی قرار گرفت که مسلمانان در آنها، اکثریت را تشکیل نمی دهند. تایلند نمونه بارز این کشورها است. برخی مقامات تایلند ، اقلیت بزرگ مسلمان در تایلند را هدف جنگ علیه تروریسم معرفی می کنند و از نظر آنها، تک تک افراد مسلمان در تایلند مظنون به انجام عملیات تروریستی هستند؛ به این ترتیب طی چند ماه گذشته ، بازداشت های بی حساب و کتاب در این کشور آغاز شد و هر کسی که ظواهر اسلامی اش را آشکار کند (مانند داشتن ریش بلند ، پوشیدن لباس های سفید و رعایت حجاب از سوی زنان) مورد ظن یا اتهام قرار می گیرد. این گروه از مقامهای دولتی ، افرادی را که در راستای احیاء و رواج شعائر اسلامی از قبیل ساخت مسجد ، شرکت در مراسم حج و انجام برخی فعالیت های معروف اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کنند با مشکلاتی مواجه می سازد. حکومت تایلند تا به حال به خواسته های مسلمانان در مناطق جنوبی مبنی بر توقف پروژه های توسعه گردشگری در مناطق مسلمان نشین ، توجهی نکرده است (پروژه های توسعه گردشگری به شدت رسوم و ارزش های دینی مسلمانان این کشور را تهدید می کند). علاوه بر این ، حکومت تایلند تلاش فراوانی در جهت همکاری با دستگاه های اطلاعاتی امریکا در زمینه دستگیری اسلام گرایان تحت تعقیب در منطقه وسیع جنوب شرق آسیا به کار بسته است ؛ حتی سعی کرده است مسائلی را به راه اندازد و رنگ و بوی تروریستی به آنها بدهد. البته در این میان ، فشارهای مقامات امریکایی بر حکومت تایلند نیز موثر بوده است. مقامات امریکایی معتقدند جنوب تایلند تبدیل به میدان فعالیت های گروههایی تروریستی اسلامگرا شده است اما راهبرد جدید تایلند ، یعنی ایفای نقش تاثیرگذار در منطقه جنوب شرق آسیا و تامین خواسته های امریکا ، منجر به احیاء «جبهه متحد جهت آزادسازی فطانی» و ظهور مجدد و گسترده جریان های اسلامخواه شده است. خشونت بی سابقه ای که در تایلند علیه مسلمانان اعمال می شود موجب خواهد شد مطالبات جدایی طلبانه در مناطق خاصی قوت بگیرد ؛ با توجه به این مطلب که مناطق مجاور مانند منطقه میندانائو در فیلیپین و آچه در اندونزی نیز خواستار استقلال هستند. تمامی این قضایا به اعتقاد کارشناسان احتمالا به یک نزاع میان تفکر و فرهنگ اسلامی در منطقه مسلمان نشین مالایایی زبان و تمدن بودایی که در کشورهای متعددی در شرق و جنوب شرق آسیا حضور دارند، منجر خواهد شد. مگر این که دولتمردان منطقه ، روش دیگری در پیش بگیرند. سنایورهای جدید امریکا و شعار این کشور مبنی بر جنگ علیه تروریسم - که کاملا موضع خصمانه نسبت به جهان اسلام دارد- اقلیت های مسلمان در سراسر دنیا را در تنگنا قرار داده است ؛ چرا که حکومت های حاکم بر اقلیت های مسلمان با بهره جستن از حساسیت و دشمنی امریکا نسبت به مسلمانان و دین اسلام و با مطرح کردن شعارهای مقامات امریکایی مبنی بر جنگ علیه تروریسم ، بدون دغدغه خاطر اقدام به قلع و قمع مسلمانان و زیر پا گذاشتن حقوق آنان می کنند. امریکا در عمل ، عکس فرضیه ساموئل هانتینگتون عمل کرده است. هانتینگتون پیش بینی کرده بود: در آینده ، پیروان 2 تمدن اسلامی و بودایی به منظور مواجهه با تمدن غرب با یکدیگر متحد خواهند شد اما اکنون مشاهده می کنیم در حال حاضر امریکا علیه جهان اسلام با تمدن های مختلف از جمله تمدن بودایی هم پیمان شده است. این مساله موجب صف آرایی تمدنها در برابر یکدیگر خواهد شد. کشتار تاک بای مسلمانان ساکن در جنوب تایلند در قرن 10 هجری ، منطقه «فطانی» (پاتانی) را تشکیل دادند که مرکز 3 منطقه دیگر ازجمله گالا ، بنگارا و وستول است. این مناطق از نظر جغرافیایی به «هلال اسلامی» می پیوندند که از آسیای جنوب شرقی تا جنوب فیلیپین گسترش یافته است. مردم ساکن این هلال همگی به زبان مالایی صحبت می کنند و از آیین و رسوم مشترکی برخوردارند. استعمارگران اروپایی و آسیایی ازجمله پرتغال ، هلند، بریتانیا و ژاپن ، فشارهای طاقتفرسایی بر مردم مسلمان ساکن این مناطق اعمال کردند تا به حکومت های ملی غیرمسلمان ملحق شوند. پس از جنگ جهانی دوم طی پیمان منعقده میان بریتانیا و تایلند، بریتانیا، اعمال حاکمیت تایلند بر فطانی را تایید کرد و بدین ترتیب ، با پایان دوران استعمار، مناطق مسلمان نشین جنوب تایلند در قلمرو این کشور قرار گرفتند. پس از این تاریخ، مسلمانان تایلند در بسیاری از مواقع از سوی دولتهای مرکزی در تایلند با مشکلاتی مواجه شده اند و از بسیاری حقوق فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی خود محروم گشته اند. این امر به پیدایش جنبش های مقاومتی انجامیده که در مناطق جنوبی شکل گرفته اند. دهه 50 شاهد ظهور جنبش های مقاومت در مناطق مسلمان نشین بود اما مهمترین این جنبش ها در اواخر دهه 60شکل گرفت و تا دهه 80 به فعالیت های خود ادامه داد. جنبش «پولو» (Pulo)، یکی از بخشهای مقاومت در این منطقه بود که به فعالیت های سیاسی می پرداخت ، اما عمده ترین خواست مردم منطقه ، به استقلال هویت فرهنگی مربوط می شدکه مواردی چون : حق آموزش زبان محلی ، پیاده کردن قوانین مربوط به احوال شخصیه اسلامی (مانند نامگذاری) ، ساخت مدرسه و خدمات دیگر را دربر می گرفت. در پایان دهه 80 ، دولت تایلند با جبهه آزادیبخش فطانی به توافق رسید و میان این دو، پیمانی منعقد شد که طی آن مقرر شد جبهه آزادیبخش منحل و در مقابل ، دولت تایلند برخی از حقوق مسلمانان را تامین کند. مساله ای که تا به امروز از سوی بانکوک نادیده انگاشته شد. روز واقعه : رمضان خونین عقربه های ساعت ، شش صبح روز دوشنبه چهارم آبان ماه سال 1383 را نشان می دهد. دهها نفر در مقابل پاسگاه پلیس منطقه "تاک بای " در استان جنوبی ناراتیوات تایلند تجمع کرده اند. تجمع کنندگان به بازداشت شش تن از نیروهای داوطلب بومی به اتهام گزارش دروغ به مقامهای دولتی و سرقت اسلحه معترض و خواستار آزادی فوری آنها شدند. پلیس منطقه از جمعیت حاضر که هرلحظه بر شمار آنان افزوده می شود می خواهد متفرق شوند. نمایندگان جمعیت تجمع کننده با پلیس وارد مذاکره می شوند اما این گفت وگو نتیجه ای دربر ندارد. ساعت 11 صبح ، فرمانده عملیات جنوب ، شخصا موضوع را به اطلاع " تاکسین شیناواترا" نخست وزیر وقت تایلند می رساند. در دقایقی که سپری می شود، کامیون های مملو جمعیت از نقاط مختلف استان ناراتیوات به محل تجمع رسیده و به جمعیت معترض ملحق می شوند. پلیس و نیروهای امنیتی نیز بتدریج خود را تقویت می کنند. تلاش های میانجیگرانه روحانیون محلی و خانواده های دستگیرشدگان به نتیجه نمی رسد. ساعت 14:30 دقیقه بعدازظهر ، شمار جمعیت حاضر در صحنه ، پلیس را به وحشت می اندازد. نیم ساعت بعد و پس از دستور فرمانده میدان ، پلیس و نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله با تجمع کنندگان درگیر می شوند. تیراندازی مستقیم پلیس به سوی مردم ، شش کشته و صدها زخمی برجای می گذارد. یک هزار و 300 نفر از تجمع کنندگان دستگیر و با کامیونهای ارتشی در حالی که دست های آنها از پشت به یکدیگر بسته شده به سوی پادگانی در استان "پاتانی " واقع در 120 کیلومتری محل حادثه منتقل می شوند. ساعت یک صبح روز سه شنبه کامیونها به محل مورد نظر می رسند. هنگام تخلیه بازداشت شدگان ، مشخص می شود 78 نفر از آنان بر اثر خفگی جان باختند. مرگ این افراد تا اواخر بعدازظهر روز سه شنبه مخفی نگاه داشته شد اما خبر کشته شدن این افراد در منطقه دهان به دهان گشت. عصر سه شنبه ، نخست وزیر تایلند دستور می دهد خبر مرگ بازداشت شدگان را معاون پزشکی قانونی این کشور رسما اعلام کند. تاکسین که روز حادثه ، با تقدیر از عملکرد نیروهای امنیتی اعلام کرده بود از این پس نظم و قانون با شدت تمام اعمال می شود، دو روز بعد از واقعه تاک بای ، در مجلس سنای تایلند حاضر و ادعای رفتار غیرانسانی نظامیان با دستگیرشدگان را تکذیب می کند. تاکسین در مجلس سنا گفت : " ما ساعت سه بعدازظهر روز حادثه ( دوشنبه 4 آبانماه 1383 ) به این نتیجه رسیدیم که یک شورش همگانی در منطقه اجتناب ناپذیر است . لذا دستور دادم جمعیت را با گاز اشک آور و شلیک های اخطاری متفرق کنند. سربازان به هوا شلیک می کردند نه به مردم "! اما عکس های منتشر شده در مطبوعات و رسانه های منطقه ، سخنان نخست وزیر تایلند را در خصوص نحوه برخورد نظامیان به چالش کشید. در این عکس ها، سربازان اسلحه خود را کاملا بصورت افقی گرفته و در حال نشانه گیری و تیراندازی به سوی مردم هستند. این عکس ها حکایت از آن داشت که برخوردی شدید و غیرانسانی با تظاهرکنندگان صورت گرفته است . چند روز پس از کشتار تاک بای و در سکوت روسای دولت های غربی مدعی طرفداری از حقوق بشر ، "ماهاتیر محمد" سیاستمدار کهنه کار در منطقه جنوب شرق آسیا و نخست وزیر اسبق مالزی در گفت وگو با یک روزنامه محلی ، به کالبد شکافی فاجعه تاک بای پرداخت . موضع گیری ماهاتیر، خشم بانکوک را برانگیخت و وزارت خارجه تایلند با صدور بیانیه ای در مقام پاسخ به سخنان وی برآمد. نخست وزیر سابق مالزی در مصاحبه با روزنامه اتوسان چاپ کوالالامپور با مقایسه قضیه جنوب تایلند با مساله فلسطین از بانکوک خواست به استانهای مسلمان نشین جنوب تایلند خودمختاری اعطا کند. به گفته ماهاتیر این قضیه دقیقا مشابه قضیه فلسطین است که اگر در مراحل اولیه حل و فصل می شد، دیگر مشکلی وجود نداشت . وی افزود: جدایی طلبان مسلمان نمی توانند به استقلال دست یابند و بهترین امیدی که می توانند داشته باشند تشکیل یک سرزمین خود مختار در داخل مرزهای تایلند است . ماهاتیر همچنین گفته بود که دولت تایلند مدتها از کنار مسایل جنوب با سهل انگاری گذشت و اکنون برای رسیدگی و توجه به مسایل آن بسیار دیر شده است . این سخنان ماهاتیر خشم بانکوک را برانگیخت . "سیهاساک فونگ کتکیو" سخنگوی وقت وزارت امور خارجه تایلند در واکنش به سخنان ماهاتیر گفت : چنین اظهاراتی نشان می دهد که نخست وزیر پیشین مالزی از درک حقیقت اوضاع و شرایط جنوب تایلند عاجز است . وعده هایی که هرگز تحقق نیافت پانزده روز پیش از واقعه تاک بای ، مردم تایلند پای گیرنده های خود نشستند تا شاهد یک مسابقه فوتبال میان سفرای کشورهای اسلامی در تایلند و تنی چند از وزرای کابینه و روسای مراکز اسلامی باشند. این مسابقه که در استادیوم مرکزی شهر بانکوک برگزار می شد، به صورت زنده از شبکه سراسری تلویزیون این کشور پخش شد. مسابقه در زمین چمن با نتیجه مساوی 5 بر 5 خاتمه یافت تا تاییدی بر این حقیقت باشد که در زمین سیاست نیز چیزی تغییر نخواهد کرد ، اگر چه ژنرال "چاوالیت " معاون وقت نخست وزیر تایلند در دایره میانی زمین بازی به جمعیت حاضر در استادیوم اعلام کرد که برگزاری این مسابقه نشان دهنده علاقه دولت تایلند به تحکیم مناسبات خود با مسلمانان است . یک هفته پس از نمایش دیپلماسی فوتبال ، روزنامه بانکوک پست به نقل از "پونگساپات پونگچارویین " سخنگوی وقت رییس پلیس سلطنتی تایلند اعلام کرد دولت برای ساکنان مناطق فقیر و مسلمان نشین جنوب کشور ، خانه می سازد. این خبر در حالی منتشر شد که "تاکسین شیناواترا" پیش از این با شدت گرفتن ناآرامی ها در استان های جنوبی تایلند ، با تایید تبعیض های صورت گرفته در حق مردم جنوب ،از آنان عذرخواهی کرده بود. یونگساپات گفته بود که دولت در اولین مرحله طرح خانه سازی برای ساکنان فقیر استان های جنوبی تایلند، 200 باب خانه در استان های "یالا"، "پاتانی " و "ناراتیوات " احداث می کند. این استانها به دلیل مخالفت با تبعیض های صورت گرفته توسط دولت مرکزی بارها از سوی بانکوک به عنوان "منطقه قرمز" اعلام شده بود . تداوم اعتراض سازمانهای غیردولتی به اعمال فشار توسط دولت تایلند علیه مسلمانان جنوب این کشور، دولتمردان بانکوک را به تکاپوی بیشتری واداشت . نخست وزیر تایلند بیست روز پس از کشتار تاک بای در جمع خبرنگاران این کشور گفت که پادشاه ، دولت را به خودداری از اتخاذ اقدامهای خشونت بار در استان های جنوبی توصیه و از کابینه خواست برای ساماندهی اوضاع در مناطق جنوب تنها به راههای صلح آمیز بیاندیشد. تاکسین اعلام کرده بود که در ملاقات خصوصی با پادشاه ، "بهومیبول آدولیادیج " از دولت خواست به منظور حل بحران در استان های جنوبی کشور، از این پس برای اجرای طرح ها ، تصمیم گیری ها و سیاست های اجتماعی در جنوب کشور، از ساکنان این مناطق نظرخواهی کند. نخست وزیر تایلند به خبرنگاران قول داد " از آنجایی که توصیه های پادشاه بهترین راه حل برای رفع مشکلات جنوب کشور است ، به طور حتم کابینه تایلند به آنها عمل خواهد کرد". دو روز بعد از قول تاکسین به خبرنگاران ، نماینده مردم تاک بای در مجلس تایلند گفت که دولت خواستار تسریع مطالعات در خصوص دادن " حق امتیاز " ویژه به شهروندان استان های جنوبی برای اداره این مناطق شد. " عبدالمناف داوود" تصریح کرد که دادن حق امتیاز اداره مناطق جنوبی به شهروندان شامل خودمختاری منطقه نمی شود. وی گفت : واگذاری مسوولیت اداره استان های جنوبی تایلند توسط شهروندان این مناطق همانند "حق امتیازی " است که حدود 20 سال پیش به شهرهای بانکوک و پاتایا برای اداره امور اقتصادی و دیگر امور آنها داده شد. به اعتقاد نماینده تاک بای ، هدف دولت تایلند از اعطای آتی حق امتیاز اداره مناطق جنوبی به شهروندان این منطقه ، فرونشاندن ناآرامی ها در این مناطق است . اولین بیانیه پس از واقعه تاک بای که مستقیما نخست وزیر را نشانه می رفت ، مربوط به پانزده سازمان غیردولتی در تایلند بود. این سازمان های غیردولتی "تاکسین شیناواترا" نخست وزیر وقت را مسوول واقعی کشتار مسلمانان در "تاک بای " دانستند. تشکل های غیردولتی همچنین خواستار آن شدند که نتایج بررسی ها و تحقیقات پیرامون قتل عام مسلمانان جنوب به صورت شفاف در اختیار نمایندگان منتخب این سازمان ها قرار گیرد. آنان از بانکوک خواستند که گزارش تحقیقات صورت گرفته در خصوص واقعه تاک بای را برای رسیدگی قانونی و مجازات عاملان آن ، به دادگاه تسلیم کنند. اما خواسته دولت تایلند در تضاد با درخواست سازمانهای غیردولتی این کشور و دیگر آزادی خواهان جهان بود. چهار ماه پس از واقعه تاک بای وزیر دفاع تایلند از تنبیه عاملان کشتار مسلمانان خبر داد. وی اعلام کرد که سه تن از نظامیان ارشد این کشور در جنوب تایلند تنزل رتبه یافتند. " سومپان بونیانون " گفته بود که تنزل مشاغل این سه نظامی برای تنبیه آنان در سهل انگاری واقعه "تاک بای " است که منجر به کشته شدن 78 تن از مسلمانان شد. " پیسارن وتناونگکیری " فرمانده لشکر چهارم ، " سینچای نوتساتیت " معاون وی و " چالومچای ویرولپچ " فرمانده لشکر پنجم در جنوب کشور از جمله این افراد بودند. لشکر چهارم تایلند مسوول حفظ و تامین امنیت استانهای جنوبی و لشکر پنجم نیز مسوول انتقال بازداشت شدگان به مرکز پلیس در روز حادثه بود. آنچه دولت تاکسین برای سه تن از مسوولان کشتار مسلمانان جنوب این کشور در نظر گرفته بود، آن چیزی نبود که وزیر دفاع تایلند گفته بود، بلکه این سه نفر به مکانی خوش آب و هوا در پایتخت این کشور منتقل شدند. دیری نگذشت که " مرکز ارتش سلطنتی تایلند در بانکوک " شاهد حضور فرماندهان اسبق جنوب کشور در جمع خود بود تا پیامی روشن برای مسلمانان جنوب این کشور باشد. تبعیض های مضاعف علیه اقلیت مسلمان در جامعه بودایی تایلند، موجب شد تا کشتار تاک بای نقطه پایان اعتراض های مردمی در این نقطه از کشور نباشد. تداوم سیاست های سرکوبگرانه دولت مرکزی و اعلام تبعیض ها بصورت آشکار و اجرای محدودیت های سختگیرانه علیه مردم ساکن در این نقطه از کشور، به درگیریها و بروز ناآرامیهای بیشتر در مناطق جنوبی تایلند دامن زد. پاشنه سیاست بانکوک بر مدار خشونت می چرخد پنج ماه پس از کشتار تاک بای نخست وزیر تایلند برای تحت فشار دادن اقلیت های مسلمان ساکن در مناطق جنوبی و جلوگیری از اعتراض های بیشتر در خصوص تبعیض های روا شده به این مناطق ، اقدام به تقسیم بندی جنوب کشور به سه منطقه " قرمز"، "زرد" و "سبز" کرد. بر اساس این طرح ، نیروهای امنیتی تایلند بیش از یکهزار و پانصد روستای مناطق مرزی جنوب کشور را به منظور تعیین سطح همکاری های آنان با دولت مورد بررسی همه جانبه قرار دارند. بر اساس بررسی های انجام شده از مجموع یک هزارو 580 روستای مناطق جنوبی تایلند، 358 نقطه در منطقه قرمز ، 200 نقطه در منطقه زرد و بقیه در منطقه سبز قرار داده شدند. بر اساس این طرح نظامی ، روستاهای واقع در چهار منطقه "رانگای "،"جنیی " "روی سوه " و تاک بای " از استان ناراتیوات در منطقه قرمز قرار گرفتند. در این طرح تاکید شده است که " منطقه سبز " بیشترین بودجه دولتی برای توسعه را به خود اختصاص خواهند داد. منطقه زرد دومین منطقه ای خواهد بود که از بودجه و کمک های دولتی در زمینه های توسعه ای بهره مند خواهد شد. دولتمردان بانکوک اعلام کردند که ساکنان منطقه قرمز تا زمان تغییر رفتار خود و پایان دادن به ناآرامی ها، از دریافت هر گونه کمک های توسعه ای دولت محروم خواهند بود. نخست وزیر تایلند در زمان اعلام این طرح آن را برای ترغیب ساکنان این مناطق به همکاری با دولت محلی موثر خوانده بود اما با گذشت زمان این حقیقت به اثبات رسید که که عمق فاجعه در مناطق جنوبی بالاتر از آن است که بتوان با این تهدیدها نسبت به ساماندهی آن امید داشت . در همان زمان نیز احزاب مخالف دولت تایلند با اعتراض به اقدام تاکسین در تقسیم بندی مناطق جنوبی ، چنین اقدامی را عامل تشدید ناآرامی های در این مناطق ارزیابی کرده بودند و گذشت زمان نیز بر این نظریه صحه گذاشت . در پاسخ به اعتراض های موجود، نخست وزیر تایلند از منتقدان دولت خواست به منظور پیشگیری از کشیده شدن مسایل داخلی کشور به سطح بین المللی در ارایه انتقادهای خود در خصوص تقسیم بندی مناطق جنوبی محتاطانه تر عمل کنند. تاکسین در ادامه تحرکات سیاسی خود، از اعزام 25 نفر از اعضای حزب حاکم "تای راک تای " برای گفت وگو با روستاییان مناطق جنوبی این کشور خبر داد. وی اقدام دولت در اعزام نمایندگان حزب تای راک تای به مناطق جنوبی و گفت وگو با روستاییان این منطقه را در حل و فصل ناآرامی های منطقه موثر ارزیابی کرده بود. تاکسین بار دیگر با پافشاری بر طرح خود مبنی بر تقسیم بندی مناطق جنوبی ، منتقدان خود را به جانبداری از جنگجویان غیرنظامی متهم کرد. پافشاری نخست وزیر تایلند بر اجرای طرح های سختگیرانه علیه مسلمانان منطقه جنوب هر روز بر دامنه درگیرها در این منطقه افزود. آخرین تیر ترکش تاکسین با تداوم درگیرها در مناطق جنوبی تایلند ، کابینه تاکسین شیناواترا در اواخر تیر ماه سال 84 طی یک نشست فوق العاده ، تصمیم های سخت گیرانه تری علیه مردم این منطقه اتخاذ کرد. وی به بهانه کشته شدن دو پلیس در منطقه یالا، "قانون اختیارات فوق العاده " را تصویب کرد. بر اساس این قانون ، نیروهای امنیتی و پلیس تایلند اجازه یافتند هر فردی را بدون داشتن اتهامی دستگیر کنند. این قانون همچنین به دست اندرکاران دولتی اجازه می دهد برای جلوگیری از دامن زدن به بحران مناطق جنوب و تشویش افکار عمومی ، خطوط تلفن را کنترل کرده و به سانسور روزنامه ها بپردازند. کابینه دولت به مجریان اجازه داده است در صورتی که مطلب نشریه ای را مخل امنیت عمومی تشخیص دادند، از انتشار آن جلوگیری کنند. این قانون که از زمان تصویب به اجرا درآمد، جایگزین حکومت نظامی در سه استان "یالا" ، "ناراتیوات " و "پاتانی " شد. با توجه به دربرگیری محدودیت های اعلام شده از سوی بانکوک قشر وسیعی از جامعه تایلند را به اعتراض واداشت . روزنامه نگاران تایلندی با اعتراض به تصمیم دولت این کشور در اعلام حالت فوق العاده در مناطق جنوبی کشور ، این اقدام را گامی برای قدرتمندتر کردن نخست وزیر دانستند. این روزنامه نگاران هشدار دادند که وضع چنین قانونی اختیارات " تاکسین شیناواترا " در سانسور اخبار ، استراق سمع و ضبط مکالمات تلفنی به بهانه فرونشانی ناآرامی های جاری در مناطق جنوبی را افزایش می دهد. علاوه بر روزنامه نگاران ، شمار زیادی از گروههای تایلندی به این اقدام بانکوک اعتراض کردند. این گروهها دلیل مخالفت خود با اعلام حالت فوق العاده در مناطق جنوبی تایلند را سوق دادن این حالت به وضع حکومت نظامی ، تشدید قدرت دولت ، دستگیری و زندانی کردن افراد بدون هیچ اتهام موثقی اعلام کردند. روزنامه نیشن چاپ بانکوک ، اعلام وضعیت فوق العاده در مناطق جنوبی تایلند را به " بزرگترین بحران رسانه ای در تاریخ تایلند مدرن " توصیف و بر عزم راسخ روزنامه نگاران این کشور در مخالفت و مبارزه با چنین وضعیتی تاکید کرد. " چاوارونگ لیمپاتاناپانی " عضو شورای ملی مطبوعات تایلند گفت : قشر مطبوعات کشور خواستار حذف فوری قانون حالت فوق العاده در مناطق جنوبی است . وی ادامه ناآرامی ها در مناطق جنوبی تایلند را بواسطه عدم وجود راه حل های منطقی و کافی در رویارویی با این شرایط دانست . چاوارونگ افزود : در جنوب تایلند مشکل قانونی وجود ندارد که دولت بخواهد برای این مناطق قانون جدید وضع کند. تاکسین و شماری از وزرای کابینه او پس از این واکنش اصحاب مطبوعات ، همواره رسانه های کشور را به تلاش برای ایجاد حساسیت در رویدادهای مناطق جنوبی و وخیم تر کردن شرایط متهم کردند. استیصال بانکوک در کنترل ناآرامیهای جنوب که ریشه در تبعیض های چندین ساله دولت مرکزی نسبت به مردم به این منطقه دارد، موجب شد تا دولتمردان این کشور انگشت اتهام خود را به سوی دیگر کشورها نشانه روند. بیستم مهرماه همین سال معاون فرماندهی عملیات داخلی ارتش تایلند مدعی شد که بیش از سه هزار شبه نظامی مستقر در استانهای جنوبی کشور، در لیبی آموزش های نظامی پیشرفته را طی کردند. " ژنرال پانلوپ " با انتقاد از عملکرد دولت در مقابله با خشونت های جاری در جنوب کشور گفت : توانایی این شبه نظامیان با واحدهای نخبه ارتش تایلند قابل مقایسه است . این موضع گیری رسمی در حالی عنوان شد که بانکوک بارها بر داخلی بودن درگیریهای جنوب تاکید و از ارتباط آن با بیرون مرزها خودداری می کرد. اظهارات این مقام نظامی تایلند، فردای آن روز در صفحه اول روزنامه های "نیشن" و "بانکوک پست" به عنوان تیتر اول برجسته شد تا این گمان در اذهان کارشناسان مسایل منطقه قوت بگیرد که ممکن است از این پس استراتژی دولت مرکزی تایلند در برخورد با مسایل جنوب دستخوش تغییراتی بنیادین شود. پس از این اظهارات بود که " کونگساک وانتانا " وزیر کشور تایلند اعلام کرد بر اساس تصمیم های تازه ، از این پس فرمانداران سه استان ناراتیوات ، یالا و پاتانی موظف هستند گزارشهای مربوط به مناطق خود را به صورت منظم و هفتگی به کابینه ارایه دهند. دو روز بعد ، مطبوعات تایلند سخنانی از سفیر آمریکا در بانکوک را منتشر کردند که معاون نخست وزیر تایلند در مقام پاسخ به آن برآمد. "رالف بویس " گفته بود: ایالات متحده معتقد است که اگر خشونت های جاری در جنوب تایلند بسرعت حل و فصل نشود، این منطقه به مکانی مستحکم برای تروریسم بین الملل تبدیل خواهد شد. پس از این سخنان بود که سفرهای مسوولان امنیتی و سیاسی آمریکا و متحدان آن به منطقه شدت گرفت که بیانگر اتخاذ راهبردهای جدید در خصوص چگونگی برخورد با مناطق مسلمان نشین جنوب تایلند بود. کشتار تاک بای نه پایان مقاومت مردمی جنوب تایلند علیه ظلم مضاعف بانکوک بود و نه دولت مرکزی تایلند از شدت حملات خود علیه مسلمانان کاست . دولت تایلند در سایه حمایت های پیدا و پنهان آمریکا همچنان به سرکوب مسلمانان این کشور ادامه می دهد. پی نوشت:  * این هلال که 400 میلیون مسلمان را در خود جای داده است از جنوب تایلند آغاز و به جنوب فیلیپین منتهی می شود. "پراکندگی جغرافیایی " و در"اقلیت بودن مسلمانان " این مناطق ، دلایلی است که آمریکا را برای برخورد با اسلامخواهان این حوزه جغرافیایی ترغیب کرده است .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 882]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن