تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796846827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرار از سوال


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرار از سؤال
علامه جعفری و پرفسور حسابی
علامه محمد تقى جعفرى «این جمله كه «براى من سؤالى مطرح نیست،» یا ناشى از این است كه اصلا واقعیتى شایسته شناخت و معرفت‏براى من وجود ندارد و یا این‏كه من علم مطلق به تمام هستى دارم و هیچ نقطه‏اى مشكوك و مبهم براى من وجود ندارد! هر دو پندار غلط است و كشف از اختلال مغزى گوینده مى‏كند . مجموعه این مسائل، با انگیزه‏هاى دیگرى كه براى فرار از سؤال و تحصیل آرامش سطحى مى‏توان در نظر گرفت، به قرار زیر است: 1 . محدودیت تفكرات و ناچیزى اطلاعات كه فقط مى‏تواند زندگى محقر شخص را در محدوده دیدگاهى كوچك كه براى خود ساخته است، اداره كند . 2 . اشخاصى هستند كه از قدرت تفكر و وفور اطلاعات درباره اصول و مسائل زندگى و كائناتى كه بر آنان محیط هستند، برخوردارند، ولى به جهت قرار گرفتن در جاذبه لذایذ از صحنه زندگى مى‏گذرند; بدون این‏كه با حقیقت و اصول بنیادین آن سر و كار داشته باشند . 3 . عده‏اى دیگر را مى‏بینیم كه به وسیله عوامل گوناگون تخدیر، از هشیارى‏ها مى‏گریزند . اصلا تخدیر نمى‏گذارد سؤال در پیش رویشان نمودار شود، تا مجبور به دادن پاسخ به آن باشند . جمله عالم ز اختیار و هست‏خود                                           مى‏گریزد در سر سرمست‏خود مى‏گریزد از خودى در بیخودى                                              یا به مستى یا به شغل‏اى مهتدى تا دمى از هوشیارى وا رهند                                               ننگ خمر و بنگ برخود مى‏نهند4 . گروهى از انسان‏ها در برابر عوامل جبرنماى زندگى، ضعف اسفناكى از خود نشان مى‏دهند، مانند اسیران دست قدرت پرستان و شهوترانان و خودكامگان . آن‏ها با این ناتوانى كاذب كه در خود احساس مى‏كنند، در همان اسارت و بردگى، احساس آرامش مى‏كنند! و در درون خود انگیزه‏اى براى چون و چرا در آن زندگى كه در پیش گرفته‏اند، نمى‏بینند . همه انسان‏ها در تحصیل معرفت، از دو حق عظیم برخوردارند: حق طرح سؤال و حق شنیدن پاسخ . حق دوم، هر دانایى را مكلف مى‏كند كه پاسخ سؤالى را كه مى‏داند، بدهد . امام معصوم علیه السلام فرمود: اگر از كسى سؤال شود و او پاسخ آن را بداند و نگوید، خداوند در روز قیامت لجامى از آتش به دهان او خواهد زد . امام باقر علیه السلام فرمود: «آگاه باشید، سؤال كلید علم است .» سپس این بیت را خواند: شفا از نابینایى در ادامه سؤال از مجهولات است; و جز این نیست كه كورى تمام، در دوام سكوت و استمرار بر نادانى است .شفاء العمى طول السؤال و انما تمام العمى طول السكوت على الجهل ». منبع:محمد تقى جعفرى، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج 18 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن