تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793549914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگى استاندارد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: زندگى استاندارد
[محمدحسين فروزان]
دامنه موضوع كيفيت آن قدر گسترده است كه از ابتدايى ترين مسائل تا پيچيده ترين نكات در آن قابل بررسى است. در حقيقت امروزه و در جهان روبه توسعه كنونى اولين معيار براى سنجش هر چيز، كيفيت آن است به گونه اى كه ديگر اهميت كميت تنها در كنار كيفيت معنا پيدا مى كند.
اما در اين گردونه پرشتاب كه اكثر كشورهاى جهان در حال ربودن گوى سبقت از ديگران بوده و به فكر تسخير بازارهاى اقتصادى هستند، ما چه مى كنيم و تا چه اندازه به كيفيت در زندگى خويش مى نگريم !
كميت يا كيفيت
رحمان ميرزايى، كارشناس و كارمند يكى از شركت هاى توليدى حاشيه شهر تهران با اعتقاد به اين كه ايرانيان به كيفيت اهميت زيادى مى دهند، اما وسيله با كيفيتى را كه توليد داخل باشد كمتر پيدا مى كنند، مى گويد: «به اعتقاد بنده اكثر مردم به كيفيت در زندگى خود اهميت بسيارى مى دهند زيرا انسان همواره دوست دارد تا به سوى بهترين ها برود و بهترين ها را در زندگى به دست آورد كه اين ويژگى در فرهنگ تعالى خواه ايرانى جايگاه بيشترى دارد. بنابراين ناخودآگاه كيفيت براى ما اهميت پيدا مى كند. مثلاً وقتى شخصى حتى براى خريد يك ظرف ماست به مغازه مى رود، سعى مى كند تا از ميان انواع و اقسام مارك هاى موجود بهترين را انتخاب كند.»
وى مى افزايد: «خوشبختانه هم اكنون در سطح كشور برخى از توليدات داخلى ما اعم از مواد غذايى، تزئينى، لوازم زندگى، ادارى و.‎/‎/ از كيفيت مطلوب و خوبى برخوردارند. البته اين به آن معنا نيست كه همه توليدات چنين است. نه! ما شركت هاى مختلفى هم داريم كه سعى در افزايش كيفيت اجناس خود دارند و با استانداردهاى بين المللى رقابت مى كنند و بعضى هم كيفيت كمترى دارند.»
على كمالى، بازنشسته آموزش و پرورش نيز در اين باره مى گويد: «وقتى كه امثال بنده براى خريد اجناس خانه به بازار مراجعه مى كنيم و با انواع لوازم زندگى كه ساخت و توليد داخل است برخورد مى كنيم، مسلماً با توجه به خدمات پس از فروش و گستردگى محصولات و عرق ملى خود دوست داريم كه از محصولات داخلى استفاده كنيم، اما گاهى نمونه همان جنس با مارك خارجى ولى با كيفيت بهتر ما را وسوسه مى كند كه جنس خارجى را انتخاب كنيم و مجبور شويم كه به رغم ميل باطنى خود، از محصولات خارجى با كيفيت بالا استفاده كنيم.
علت اين مسئله هم اين است كه در درازمدت بهره ورى بيشترى از آن وسيله خواهيم داشت كه در كل برايمان مقرون به صرفه است. البته اين قضيه براى ما اين گونه است، زيرا توان خريد اجناس خارجى را به علل گوناگون داريم، اما وقتى خانواده اى داراى اين توان و قدرت نباشند مجبورند كه از همان محصول داخلى اما با كيفيت پائين تر استفاده كنند.»
وى مى افزايد: «مسلماً ادامه اين روند باعث ركود بازارهاى داخلى و هجوم بازار و محصول هاى خارجى به كشور مى شود هرچند نشانه هايى هم مى توانيم ببينيم كه كيفيت محصولات داخلى در حال بهتر شدن است. به نظر من مسئله تبليغات مى تواند مفيد باشد و تاكنون هم تأثير خوبى داشته چون وقتى براى جنسى تبليغ مى كنيم مجبوريم كيفيت آن را هم بالا ببريم وگرنه تأثير عكس خواهد گذاشت.»
متخصصين اعتقاد دارند چند سالى است كه با ارائه طرح هايى مانند جلب رضايت مشتريان، عرضه در بسته بندى هاى جديد و برگزارى همايش ها و اعطاى لوح هاى حمايت از مصرف كنندگان و.‎/‎/ شاهد بهبود اين روند هستيم و در زمينه بالا بردن كيفيت توليدات گام هاى مؤثرى برداشته ايم.
استاندارد؛ نشانه كيفيت
شايد در كشور ما تنها ملاك كيفيت كالاها همراه داشتن آرم استاندارد بر روى آن ها باشد. در واقع مردم كالاهايى كه با اين آرم ارائه مى شود را با كيفيت دانسته و مورد تأييد كارشناسان مى دانند.
استانداردها به عنوان پلى براى انجام مبادلات بويژه در مقوله تجارت جهانى شناخته شده و طى دهه اخير كه سرعت رشد تجارت از نرخ رشد توليد ناخالص داخلى كشورهاى جهان بيشتر بوده، نقش، اهميت و ضرورت توسعه قابليت هاى اين پل ارتباطى بيشتر شده است.
اگر يك گام از اين سطح پائين تر بياييم و نقش استاندارد را در زندگى مردم ايران بررسى كنيم، عينى ترين و فراگيرترين عنصرى كه مطرح مى شود علامت استاندارد ملى است ، علامتى كه فراتر از كالاهاى معدود، بايد تمامى ابعاد زندگى و بويژه تمامى خدمات و كالاهاى مورد نياز در سبد زندگى را در بر بگيرد.
ميترا كريمى، شهروند تهرانى در مورد اهميت و نقش استاندارد در خانواده و توجه به كيفيت كالاها مى گويد: «با اين كه به نظر مى رسد توجه مردم به سمت كالاهاى استاندارد بيشتر شده است و مردم رغبت چندانى براى خريد كالاهاى غيراستاندارد ندارند، اما باز هم شاهد هستيم كه بازار كالاهاى خارجى بسيار داغ است. شايد علت اين امر اين باشد كه كيفيت كالاهاى خارجى بسيار بهتر و مطلوب تر از كالاهاى داخلى و حتى بهتر از كالاهاى داراى علامت استاندارد داخلى است. يعنى مى توان نتيجه گرفت كه حتى كالاهاى استاندارد داخلى از كيفيت چندان مطلوبى برخوردار نيستند. بنابراين بايد گفت كه يا سيستم نظارتى مؤسسه استاندارد ضعيف عمل مى كند و به كيفيت اجناس و كالاها دقت چندانى ندارد و يا اين كه سطح استاندارد داخلى ايران بسيار پائين تر از سطح استاندارد جهانى است.»
وى مى افزايد: «در سبد خريد خانوارهاى ايرانى شاهد حضور بسيارى از اجناس خارجى هستيم كه البته اين در مورد كالاهايى مانند يخچال و فريزر كه به قول معروف براى يك عمر مصرف دارند بيشتر صدق مى كند. در زمينه ساير كالاها نيز مردم به سمت اجناسى مى روند كه از نظر بسته بندى و شكل ظاهرى شبيه كالاهاى خارجى باشند. البته منكر اين قضيه هم نمى شوم كه بسيارى از مردم به علامت استاندارد روى كالاهاى خود دقت دارند.»
اين در حالى است كه به اعتقاد قريب پور، كارشناس مسائل اجتماعى آنچه كه موجب جلب توجه كالايى در بين خانواده ها مى شود، كيفيت خوب و ماندگارى آن كالا است. وى مى گويد: «در تمام نقاط جهان از قديم الايام نام فرش با نام ايران گره خورده زيرا فرش اصيل ايرانى داراى كيفيتى ممتاز، رنگ هايى ثابت و دوامى طولانى است، از اين رو بدون نياز به هيچ گونه علامتى تنها با كيفيت خوب خود، به معروفيتى جهانى دست يافته است.»
وى به نقش نظارت مستمر در بهبود كيفيت كالاها و خدمات اشاره كرده و مى افزايد: «شايد اين تصور وجود داشته باشد كه استاندارد تنها در زمينه كالاهايى چون لوازم منزل يا كالاهاى ادارى و.‎/‎/ مطرح است در حالى كه در تمام ابعاد زندگى استاندارد نقش مهم و اساسى ايفا مى كند. از صنايع شيلات گرفته تا ساختمان سازى و فرش بافى، داروسازى، لوازم التحرير، ابزار رايانه اى، بانكدارى، ماشين سازى و.‎/‎/ و هر موضوعى كه به نظرتان بيايد. استاندارد و با كيفيت بودن خدمات شرايط زندگى و دستگاه ها و صنايع امرى مهم و حساس است و آنچه كه كيفيت خود استاندارد را بالا مى برد، نظارت مستمر به بهبود كيفيت آن است. من فكر مى كنم در زمينه هاى متنوعى كه عرض كردم چندان از استاندارد هاى بين المللى دور نيستيم و بيشترين مشكل شايد در بخش لوازم خانگى باشد و باز در اين ميان چند قلم كالاى اساسى را مى توان نام برد كه در مورد آنها تمايل به خريد مدل خارجى بيشتر است.»
ابتداى راه هستيم
دكتر ابوالقاسم كريمى، كارشناس مسائل اجتماعى اعتقاد دارد: « درهمه مقوله هاى زندگى كيفيت بايد مورد توجه قرار گيرد. مصرف مواد غذايى و كيفيت آن ها، تهيه اسباب و لوازم زندگى و توجه به كيفيت آن، بالا بردن كيفيت زندگى اجتماعى و تقويت و بهبود روابط مدنى و اجتماعى و.‎/‎/ در همه و همه اين موارد توجه به كيفيت نكته مهمى است كه مورد نظر اكثر كارشناسان است، اما شايد نكته مهم در اين باره شناسايى كيفيت نيز باشد. مردم بايد از واژه كيفيت تعريف درستى داشته باشند و آن را به درستى بشناسند كه اين وظيفه بر عهده مسئولان و متوليان فرهنگى جامعه است.»
در حال حاضر مردم مثلاً در هنگام خريد، استاندارد بودن يك جنس را ملاك با كيفيت بودن آن مى دانند و در صورتى كه يك محصول با علامت استاندارد از كيفيت مطلوبى برخوردار نباشد، اعتماد و اطمينان مردم نسبت به آن سلب مى شود بنابراين نظارت بر كيفيت محصولات داراى اين علامت اهميت زيادى دارد.
آنچه مسلم است ما در زمينه سيستم هاى تضمين كيفيت پيشرفت هايى داشته ايم، اما كافى نيست. ژاپن با دارا بودن بيش از ۹ هزار گواهينامه «ISO14000» رتبه نخست جهان را دارا است، در حالى كه اين رقم در كشور ما هنوز يك دورقمى كوچك است و شايد علت آن هم علاوه بر كمبود تجهيزات مدرن و دستگاه هاى پيشرفته منوط به عدم توجه ما نيز باشد.
اگر كيفيت يك محصول به مصرف كننده اين اطمينان را بدهد كه اين محصول به حد كافى ايمن و بادوام است ديگر علاقه مردم به خريد كالاهاى غيراستاندارد و بى كيفيت سلب مى شود و خود به خود اين فرهنگ در بين مردم جاى خود را باز مى كند.
البته در اين راه عرق ملى، توجه و دقت خانواده ها نيز در تهيه كالاهاى نسبتاً مرغوب داخلى و قراردادن در سبد خريد خود بسيار حائز اهميت بوده و داراى نقش مهم و اساسى است كه همگى بايد حمايت عملى خود را از كالاهاى داخلى با خريد و مصرف آن ها ادامه دهيم، هر چند اندكى كمتر از كيفيت كالاهاى مشابه خارجى داشته باشند چون با تقويت صنايع داخلى، به تدريج و در درازمدت آن ها نيز مى توانند كيفيت كالاى خود را بالا برده و به استانداردهاى بين المللى برسانند.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن