واضح آرشیو وب فارسی:آپام:
فرانک گری :: Frank Gehry فرانک اُ گری (به انگلیسی: Frank O. Gehry) معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی-تبار است. دوران تحصیل فرانک گری در سال ۱۹۲۹ میلادی در خانوادهای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ ) دیده به جهان گشود. در سال ۱۹۴۷ به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کردودر دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت. او از شاگردان ویلیام پریرا است. در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری پرداخت و هم زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است. آثار وی در کارهای اولیه گری میتوان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان در کارهای گری مانند استفاده از فرم های هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را میتوان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است. او می گوید: من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله ای برای الهام خودم می پندارم و سعی می کنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روش های جدید را جستجو می کنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمی دانم. گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ میباشد. ما به ازای علمی زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع ازحالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی میکند. بحران یا به دو پاره شدن میانجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است. در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستال ها می آفرینند. این بازی را گری با در هم ریختن زبان های مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیر گذاشت، اجزای معماری مکعب های در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیدهاند. در کل میتوان گفت معماری گری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه های گری دیده میشود. کارهای گری به ترتیب زمانی: Merriweather Post Pavilion, and Rouse Company Headquarters, Columbia, Maryland, USA – 1974 1978 – 2002 Loyola Law School, Los Angeles, California, USA various buildings Santa Monica Place, Santa Monica, California, USA – 1980 Edgemar Retail Complex, Santa Monica, California, USA – 1984 1985 – 1991 – Chiat/Day Building, Venice, California, USA Vitra Design Museum. Weil am Rhein, Germany – 1989 Frederick Weisman Museum of Art, University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, USA – 1990 Iowa Advanced Technology Laboratories, University of Iowa, Iowa City, Iowa, USA – 1987 – 1992 Center for the Visual Arts, University of Toledo, Toledo, Ohio, USA – 1993 American Center, Paris, France – 1994 خانه رقصان – ۱۹۹۵ موزه گوگنهایم بیلبائو – ۱۹۹۷ Der Neue Zollhof, Düsseldorf, Germany – 1999 Vontz Center for Molecular Studies, University of Cincinnati, Cincinnati, Ohio, USA – 1999 DG Bank building, Pariser Platz ۳, Berlin, Germany – 2000 Experience Music Project, Seattle, Washington, USA – 2000 Gehry Tower, Hanover, Germany – 2001 Issey Miyake, Flagship Store, New York, New York, USA – 2001 Peter B. Lewis Building, Weatherhead School of Management, Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio, USA – 2002 Richard B. Fisher Center for the Performing Arts, Bard College, Annandale*on*Hudson, New York, USA – 2003 مرکز مگی ،داندی،اسکاتلند – ۲۰۰۳ تالار کنسرت والت دیسنی، در لس آنجلس – ۲۰۰۳ Ray and Maria Stata Center, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts, USA – 2004 Pritzker Pavilion, Millennium Park, Chicago, Illinois, USA – 2004 MARTa, Herford, Germany – 2005 IAC/InterActiveCorp West Coast Headquarters, Sunset Strip, West Hollywood, California, USA – 2005 ساختمان ۸ اسپروس استریت – ۲۰۱۱ جوایز جوایزی که او تا کنون دریافت کرده است از این قرارند: Arnold W. Brunner Memorial Prize in Architecture, American Academy of Arts and Letters – 1977 Pritzker Architecture Prize – 1989 Wolf Prize in Art (Architecture), Wolf Foundation – 1992 Praemium Imperiale Award for Architecture, Japan Art Association – 1992 Dorothy and Lillian Gish Award – 1994 National Medal of Arts – 1998 Friedrich Kiesler Prize – 1998 Gold Medal, American Institute of Architects (AIA) – 1999 Gold Medal, Royal Institute of British Architects (RIBA) – 2000 Gold Medal for Architecture, American Academy of Arts and Letters – 2002 Companion of the Order of Canada – 2002 همچنین او دارای ۱۲ دکترای افتخاری از دانشگاه های مختلف می باشد که بدین شرحند: دانشگاه کلتک مدرسه طراحی رودآیلند دانشگاه فنی نواسکوشا در کانادا موسسه هنر اوتیس کالج علوم انسانی غرب کالج ویتیر موسسه معماری جنوب کالیفرنیا دانشگاه تورنتو دانشگاه ادینبرگ دانشگاه جنوب کالیفرنیا دانشگاه ییل دانشگاه هاروارد روند طراحی و اجرا
خانه رقصان پراگ آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیس های متعدد، مدل های کامپیوتری و ماکت های بزرگ حاصل شده است. اسکیس ها و نمودار های اولیه به مدل های فیزیکی با مقیاس های مختلف تبدیل و این مدل ها در نهایت به ساخت ماکت های کامل می انجامد. نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرمافزارهای معمول دو بعدی و سه بعدی مانند CAD و ۳DsMAX برای کار های خود استفاده میکنند گری از نرمافزار کاتیا که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرمافزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرمافزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد. داده های عددی که به این ترتیب بدست می آمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجم ها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت و برگشت بین مدل های مطالعاتی و داده های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود می آورند. می توان گفت از دلایل استفاده از کاتیا دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرمافزار ها میباشد. به عنوان مثال در پروژه تالار کنسرت والت دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجود داشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازهای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، کارتهیه نقشه های اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهمترین و پیچیدهترین قسمت های پروژه بود. برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرمافزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد و در حدود ۸۰ درصد از کار تهیه جزییات اتصالات سازهای پروژه با آن انجام گرفت. این نرمافزار قابلیت ارتباط متقابل با کاتیا را داراست که گری از آن برای طراحی استفاده کرده بود. برای مثال ابتدا طرح در کاتیا تهیه میشد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازهها را مشخص میکرد سپس اطلاعات داده شده دوباره به کاتیا منتقل میشد. در اجرا نیز کاتیا راهگشای بسیاری از مشکلات بود. دوربین های Total station با استفاده از اطلاعاتی که از این نرمافزار میگرفتند خطوط اجرایی را مشخص میکردند. سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC که مستقیما با رایانه و CATIA کنترل میشدند تهیه شد. بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانل های نما کردند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد. در نهایت میتوان گفت گری با استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکن ها متعلق به گذشته هستند». موزه Experience Music Project با ۲۱۰۰۰ ی فولادی و آلومینیومی به اشکال هندسی نامنظم ساخته شده است. و طراحی و ساختمان آن توسط برنامههای رایانهای ۲D و ۳D انجام گرفته است. Doug Winn مدیر پروژه میگوید: در چنین کار عظیمی که شباهت به هیچ بنایی ندارد، طراحی یک چیز است و ساخت چیز دیگر. بنا وقتی شروع به کارکرد نمیدانست در نهایت چه به دست خواهد آمد. مجبور بودیم در عمل تغییرات زیادی به آن بدهیم و همهٔ دست اندر کاران – طراحان مهندسین تولیدکنندگان مواد و لوازم و غیره- در پروسهٔ کار تغییر را به عنوان یک نورم پذیرفتند و سازه بنای تالار موسیقی والت دیسنی به عنوان پیچیدهترین سازه دنیا شناخته شد و این خود موید کار مشکل و فرایند پیچیده ساخت و طراحی ان است. شکلها و مصالح مصالحی که غالبا در کارهای او مشاهده میشود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیک های رنگ شده، زنجیرها و کابل ها و فولاد و به کارگیری پانل های مشبک است. فرم های تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را میتوان از عناصر ثابت کار گری دانست بنا های تندیس وار، فرم های منحنی، پلکان های خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره های بی قاعده و مرکز گریز از نشانه های کارهای او میتوان بر شمرد. نظرات دیگران درباره او مارتین پاولی در کتاب تئوری و طراحی در دومین عصر ماشین، در انتقاد از کارهای گری ساختمان اداری ویترای را چنین توصیف میکند: «دیوانگی معمارانه، ناقص الخلقه، لاک پشت فلزی، بسیار مبتذل با مصالح ارزانقیمت، ساختمان حقیر و بی بهایی که بسیار گران تمام شده است. همچنین اشکال موجدار و منحنی که در شکل بیرونی تالار کنسرت لوس آنجلس گری منعکس شده، موجب شده منتقدان آن را « ساختارشکنی آشغال» یا «معماری زمینلرزهای» و «معماری شکسته پکسته» لقب دهند. منتقدان قایل به سرهم بندی و کلاژ در کارهای گری هستند. به نظر گری اشیا به ظاهر بی ارزش در کنار همجواری با یکدیگر ارزش پیدا میکنند و همین معرف زیباشناسی مدرن است. به طور کلی آثار گری نظرات مخالف و موافق بسیاری را برانگیخته ولی در نگاهی کلی میتوان او را در انجام اهداف زیباشناسانه مدرن خود و همچنین ساخت ساختمانهای تندیسوار مدرن بسیار موفق دانست به طوری که مشاهده میشود شهر کوچک بیلبائو با اجرای موزه خود اکنون به شهری معروف و گردشگری بدل گشته است. ادعای خسارت دانشگاه ام آی تی در اکتبر ۲۰۰۷، دانشگاه ام آی تی آمریکا از فرنک گری بخاطر طراحی مشکل دار ساختمان استاتای خود به دادگاه شکایت برد و ادعای خسارت نمود. - برگرفته از: ویکیپدیا
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آپام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]