تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796873889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معماري امروز از ناهمگوني رنج مي برد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: معماري امروز از ناهمگوني رنج مي برد
حيدرزاده بدون شك پيشرفت صنعت ساختمان سازي و سرعت نوسازي و بهسازي شهرها تأثير مستقيمي بر معماري بناها و ساختمان هاي شهر مي گذارد. در اين ميان بي توجهي به معماري اصيل اسلامي، ايراني كه روزگاري زبانزد خاص و عام بود، در فرآيند ساخت و سازها به فراموشي سپرده شده است، به طوري كه در يك فضاي كوچك شهر شاهد معماري هاي متفاوت ناهمگون و ناهماهنگ هستيم كه هر يك به نوعي آشفتگي هايي را به شهر و شهروندان تحميل كرده است.يكي از شهروندان در اين باره مي گويد: در گذشته معماري اسلامي، ايراني در بسياري از بناهاي خراسان ديده مي شد، در حالي كه اكنون بناهاي فرسوده و قديمي تخريب مي شود و ساختمان هاي بلند با معماري و طرح هاي مختلف و ناهماهنگ جاي آن ها را مي گيرد.اكرمي مي افزايد: سرعت در ساخت و سازها موجب كم رنگ شدن و حتي گم شدن معماري اسلامي، ايراني شده است.يك شهروند ديگر به نام ذاكريان هم اظهار مي دارد: در ساخت و سازهاي جديد توجه به معماري اسلامي، ايراني روز به روز كمرنگ تر مي شود و بسياري از افراد به دليل نبود الگوي مناسب و منسجم در احداث بناهاي خود سر در گم مي شوند.به گفته يك كارشناس معماري شهرها نشانگر نوع نگاه، فرهنگ و باور مردم هر دوره تاريخي و بيانگر جهان بيني، ايدئولوژي، وضعيت اقتصادي، اقليمي و طبيعي است.علي مستوفيان اظهار مي دارد: امروزه معماري شهري ما هيچ گونه مشخصه فرهنگي، تاريخي ندارد و فضا و محيط كالبدي شهر حجم هايي مكعبي، تك عملكرد بدون سايه روشن هاي مناسب و توجه به ديد و منظر چشم نواز و حتي بدون نشانه و شناسنامه است.وي مي گويد: اين موضوع مي تواند زمينه بروز بحران هاي اجتماعي و فرهنگي مرتبط با شهر سازي را به همراه داشته باشد.وي خاطر نشان مي كند: در حال حاضر ما در شهرهاي خود شاهد بي نظمي، آشفتگي و بي توجهي به نيازها و اصول اوليه شهر سازي و استفاده نكردن از ظرفيت هاي اقليمي و طبيعي و دستاوردهاي گذشته هستيم.به گفته وي آشفتگي بر الگوهاي شهر سازي و معماري غالب شده است كه براي رهايي از آن به برنامه ريزي و مطالعات عميق نياز است تا بتوان ناهماهنگي و ناهمگوني در تمام وجوه شهر سازي از شبكه هاي شهري گرفته تا جداره سازي ها و نماسازي ها و ... را اصلاح كرد.وي تصريح مي كند: تمام مسائل و مشكلات شهر سازي و معماري كه از آن به عنوان ناهماهنگي و ناهمگوني ياد مي شود، در نهايت سبب ايجاد آشفتگي در سيما و كالبد شهر مي شود و شهري بي هويت را براي افراد جامعه به وجود مي آورد.وي اضافه مي كند: محيط و فضاهاي شهري بايد پاسخ گوي نياز شهروندان باشد زيرا ظاهر شهربر روحيه افراد تاثيرگذار است. اين در حالي است كه به دليل بي توجهي به موارد ذكر شده فضاهاي شهري روز به روز بدون جاذبه مي شود و بي اعتنايي افراد نسبت به محيط اطراف حاصل اين امر است.مستوفيان با بيان اين كه منظر عمومي و سيماي شهري اولين جلوه از هر شهر است و مي تواند خاطره مناسبي در ذهن هر فرد به يادگار بگذارد، مي گويد: اين موضوع از ديد طراحان و برنامه ريزان شهري دور مانده است و برنامه جامعي براي آن وجود ندارد.وي معتقد است: توجه به معماري اسلامي ايراني علاوه بر پاسخ گويي به نيازها مي تواند دربرگيرنده هويت، فرهنگ و هنر اين مرزوبوم باشد.به گفته وي هنوز هم مي توان با مطالعه و بررسي علمي كاربردي معماري و شهر سازي، شهرها را به سويي كه متناسب با فرهنگ و تمدن كشور است هدايت كرد.يك كارشناس ارشد معماري و شهر سازي هم با بيان اين كه معماري اسلامي ايراني در شهرها بسيار كم رنگ شده است، مي گويد: بيشتر معماري ها در حال حاضر مدرن است و بسياري از نماها مانند نماهاي سراميكي، شيشه اي و ... با شرايط اقليمي سازگار نيست و با يكديگر هم خواني ندارد.قلي زاده مي افزايد: در يك خيابان يا يك كوچه نماي ساختمان هاي شيشه اي، آلومينيومي، آجري، موجب ناهماهنگي مي شود و كسي متولي و پي گير اين موضوع نيست.وي اظهار مي دارد: مشاوران توجه زيادي به معماري اسلامي ايراني نمي كنند از اين رو نوعي ناهمگوني و ناهماهنگي در شهر به وجود مي آيد.وي مي گويد: در احداث ساختمان هاي اداري و دولتي هم به معماري اسلامي ايراني توجه نمي شود و اين امر مشكلاتي را به وجود مي آورد.وي به ناهماهنگي نماها و درست طراحي نشدن پلان ها اشاره و بيان مي كند: ضوابط شهرداري در خصوص تعداد طبقات ساختماني در حال تغيير است از اين رو در ساختمان ها با انواع تيپ ها، نماها و ارتفاعات مواجه مي شويم؛ در حالي كه در معماري اسلامي ايراني به بافت شهري توجه مي شد. وي مي گويد: معماري اسلامي ايراني در تاراج شهرنشيني مدرن امروزي از بين رفته است و توجه چنداني به آن نمي شود و برخي مسئولان نسبت به آن حساسيت و دلسوزي لازم را ندارند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي هم با بيان اين كه معماري اصيل اسلامي ايراني به نوعي كم رنگ شده است، اظهار مي دارد: بناها در دوره هاي مختلف تاريخ شاخص هاي مختلفي داشت اما در معماري كنوني اين اتفاق نيفتاده است.

علي كاظمي مي افزايد: معماري كنوني يك تقليد ناشيانه از معماري غرب است و در طول سال هاي متمادي مهندسان عمران نقشه كشي را بر عهده داشتند در حالي كه طراحي وظيفه معماران است.

وي خاطر نشان مي كند: معماري شهرها در حال حاضر غير كارشناسي است.

وي ادامه مي دهد: هيچ الگوي معماري واحد حتي در يك خيابان يا يك كوچه ديده نمي شود و معماري بناها به شدت با يكديگر متناقض است.

به گفته وي در قوانين معماري كاستي هايي ديده مي شود و معماران، سازمان هاي نظام مهندسي و شهرداران، قانوني مبني بر الزام توجه به معماري سنتي ندارند.

وي معتقد است: شناسايي معماري سنتي بر مبناي منطقه اي و مطالعه آن و استفاده از ظرفيت هاي سنت هاي معماري اصيل در آموزش به معماران، مي تواند معماري اسلامي ايراني را زنده كند.

كاظمي مي افزايد: اصلاح قوانين به طوري كه استفاده از الگوهاي معماري اصيل الزامي شود، مي تواند كمك كننده باشد.

وي مي گويد: فرهنگ سازي و آگاه كردن افراد براي استفاده از الگوهاي ايراني و اسلامي در امر ساخت و ساز هم در منظر شهري و معماري اسلامي، ايراني آن تأثير زيادي دارد.

معاون معماري و شهر سازي سازمان مسكن و شهر سازي خراسان شمالي مهم ترين دليل استفاده نكردن از الگوهاي گذشته معماري اسلامي، ايراني در فرآيند ساخت و سازهاي شهري و حتي روستايي را نبود الگوي مناسب تعريف شده و هماهنگ با فناوري هاي روز مي داند.

محمد علي منصوري اظهار مي دارد: هنوز طراحان، معماران و ديگر بخش هاي دست اندركار در ساخت و سازها، نمونه عيني را كه بتواند به شكل ملموس با معماري اسلامي و ايراني ارتباط بدهد در اختيار ندارند.

وي ادامه مي دهد: صاحب نظران و بخش معماري و طراحي شهري به يك مشي مشترك و ثابت نرسيده اند تا بتوانند امكان اشاعه آن را فراهم كنند.

به گفته وي در بخش نماها با توجه به وجود فناوري و مصالح جديد انتظار كپي برداري از الگوهاي معماري گذشته بدون هيچ گونه تغيير مشكل به نظر مي رسد اما مي توان با الگوگرفتن از معماري گذشته، با توجه به نيازهاي جديد طرح هاي مناسبي ارائه داد.

وي خاطر نشان مي كند: با توجه به مشكل كمبود مسكن و ضرورت اعمال سرعت بيشتر در بهره برداري از ساختمان ها و ابنيه مسكوني يا غير مسكوني، توجه و دقت به رعايت كردن نمادهاي تاريخي رنگ باخته است و وقت كمتري براي ايجاد الگوهاي جديد آميخته با شاخص هاي قديم معماري اسلامي ايراني صرف مي شود.

وي به اندك بودن افراد با تجربه و آشنا به شاخص هاي معماري اسلامي و ايراني در بخش ساخت و ساز اشاره و بيان مي كند: اطلاع رساني ناكافي سازمان ها و نهادهاي مرتبط و همچنين نبود توجه كافي به معماري هاي اسلامي، ايراني در سيستم آموزش عالي كشور از مشكلات پيش روست.وي اولين آثار نامطلوب موارد ذكر شده را بي هويت شدن شهرها مي داند و مي گويد: اكنون اگر بخواهيم هويت شهري را از نوع معماري آن دريابيم، به جواب درست و قانع كننده اي دست نخواهيم يافت.وي مي افزايد: دومين اثر نامطلوب، تطابق نداشتن بناهاي ساخته شده با شرايط طبيعي و اقليمي است كه بي گمان نمي تواند پاسخ گوي نياز افراد باشد.منصوري عنوان مي كند: تدوين الگو و نمونه هاي ملموس و قابل اجراي معماري كه شاخص هاي معماري اسلامي، ايراني، اقليمي را با توجه به نيازها و فناوري جديد در خود داشته باشد، مي تواند به عنوان يك راهكار مطرح شود.وي اضافه مي كند: پرورش متخصصان آشنا به اصول معماري اسلامي، ايراني و ايجاد زمينه مناسب براي فعاليت آن ها در بخش اجرا، هم چنين توجه بيشتر مراجع نظارتي و كنترلي به رعايت اصول ياد شده مي تواند به امر معماري اسلامي و ايراني كمك كند.به گفته وي الزام اداره ها و بخش هاي عمومي و دولتي به رعايت اصول والاي معماري اسلامي، ايراني همراه با ويژگي هاي بومي در ساخت اماكن و بناهاي مورد نياز امكان ترويج اين اصول در بخش هاي خصوصي را نيز فراهم مي كند.

وي خاطر نشان مي كند: سازمان مسكن و شهرسازي شركت هايي را كه در بخش انبوه سازي و ساخت مسكن اقشار كم درآمد فعاليت مي كنند، ملزم به رعايت اصول ياد شده در طراحي و ارائه نقشه هاي اجرايي كرده است و كميته ويژه اي براي بررسي طرح ها و كنترل آن ها تشكيل مي دهد و پس از تأييد آن مجوز پروانه را صادر مي كند.

وي ادامه مي دهد: در ساختمان هايي كه اين سازمان در رأس و متولي اجراي آن هاست تلاش مي شود تا شرايط اقليمي، طبيعي همراه با معماري هاي اسلامي ايراني رعايت شود.

وي با بيان اين كه معماري اسلامي، ايراني تمامي ويژگي هاي مرتبط با شرايط آب و هوا را مورد توجه قرار مي دهد، مي گويد: اين نوع سبك معماري در گذشته با اقبال زيادي مواجه مي شده است.معاون معماري و شهر سازي سازمان مسكن و شهر سازي خراسان شمالي ناهمگوني در سيما و منظر ساختمان هاي شهر را نبود الگوي مناسب با اصول ياد شده ذكر و بيان مي كند: اصول طراحي شهري كه يكي از اهداف آن ايجاد هماهنگي در جداره ها و سيماي بافت كالبدي شهري است، در بسياري از شهرها رعايت نمي شود.

وي ادامه مي دهد: بيشتر شهروندان از اصول منطبق با معماري اسلامي، ايراني و حتي شرايط اقليمي و آب و هوايي اطلاعي ندارند و اين موضوع بايد از طريق رسانه ها اطلاع رساني شود.منصوري روند نوسازي شهرهاي استان را از نظر كمي خوب مي داند و مي گويد: اين مسئله از نظر كيفي و رعايت ضوابط و استانداردهاي موجود جاي تأمل و به اقدامات بيشتري نياز دارد.

وي به مهم ترين معضلات كيفي ساخت و سازهاي شهري اشاره مي كند و اظهار مي دارد: توجه ناكافي به ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي، بي توجهي به انسجام بافت فيزيكي شهر از نظر دانه بندي، قطعه بندي و بلوك بندي شهري از جمله اين مشكلات به شمار مي رود.

وي مي افزايد: بي توجهي به تناسب منظر شهري از نظر رنگ، فرم، حجم، ارتفاع و خط آسمان از اشكالات ديگر كيفي ساخت و سازهاي شهري است. به گفته وي طي دهه هاي اخير در بجنورد و ديگر شهرها هنوز فضايي ايجاد نشده است كه بتوان از آن به عنوان فضاي برجسته و قابل نمود نام برد.

وي تصريح مي كند: معماري اسلامي، ايراني يكي از عوامل ايجاد تعادل است اما بايد مواردي مانند استفاده از مصالح، رنگ هاي هماهنگ، خطوط و حجم هاي هماهنگ، خصوصيات اجتماعي و فرهنگي و كاركردهاي هر فضا هم مورد توجه قرار گيرد.وي مي گويد: بايد دنبال ساختار و مكانيزمي باشيم كه با استفاده از آن بتوان به نيازهاي جديد الگوهاي اصلي معماري اسلامي، ايراني پاسخ داد.

وي مي افزايد: نبايد انتظار داشته باشيم معماري گذشته بدون هيچ تغييري كپي برداري شود؛ مي توان شاخص ها و اصول كلي آن ها را متناسب با نيازهاي جديد به كار گرفت و اين امر به الگو سازي و تعيين مشي هاي كلي و مناسب نياز دارد.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 786]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن