تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797556399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«حلقه‌ي مفقود اقتصاد هنر بايد مورد ارزيابي قرار بگيرد» مجتبي آقايي جزييات همايش اقتصاد هنرهاي تجسمي را تشريح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «حلقه‌ي مفقود اقتصاد هنر بايد مورد ارزيابي قرار بگيرد» مجتبي آقايي جزييات همايش اقتصاد هنرهاي تجسمي را تشريح كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

همايش اقتصاد هنرهاي تجسمي ـ چالش‌ها و راهبردها ـ با همكاري معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري و پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي بهمن و اسفندماه سال‌جاري برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجتبي آقايي – مدير هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در نشست خبري كه صبح امروز در موزه امام علي (ع) برپا شده بود درباره زمينه‌هاي برپايي اين همايش توضيح داد: با وجود آن‌كه توليد آثار هنرهاي تجسمي و ارايه آن طي سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است، اما به همان اندازه فرصتي براي پرداختن به مباحث پژوهشي فراهم نشده است.

او ادامه داد: تعداد زياد جشنواره‌ها، نمايشگاه‌ها و به خصوص اكسپوهاي هنري در چندساله اخير به تبي فراگير در عرصه هنرهاي تجسمي بدل شده است، درحالي‌كه بعد از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي كه به حق در اين دوران حجم وسيعي از توليدات هنرهاي تجسمي را شاهد بوده‌ايم نياز به آسيب‌شناسي پژوهشي اين جريان احساس مي‌شود و حقله مفقوده اقتصاد هنر كه كم‌تر به آن پرداخته‌ايم بايد مورد ارزيابي قرار بگيرد.

آقايي با اشاره به برپايي نمايشگاه‌هاي بزرگ فروش و عدم بررسي نتايج آن توضيح داد: اكسپوهاي مختلف برپا مي‌شود و رونقي هم به بازار فروش آثار هنري در ايران داده شده است كه البته منشأ اصلي آن حراجي‌هاي كريستي، ساتبي و ... است، اما اگر كمي كنكاش و جست‌وجو در ميزان موفقيت اين اكسپوها داشته باشيم مي‌فهميم كه فروش‌ها متأسفانه خيلي جدي نيست و اگر همين كلكسيونرها و گالري‌داران سرمايه‌هاي خود را براي خريد آثار مصرف نكنند، قطعا مقوله اقتصاد هنر جايگاهي ندارد.

مدير موزه امام علي (ع) پرداختن به مقوله اقتصاد هنر را مأموريت سازماني خود دانست و گفت: بايد قبل از پرداختن به اقتصاد هنر زمينه‌ها و راهبردهاي چالشي آن بررسي شود، چه بسا كه اين همايش قرار است چنين كاري انجام دهد و اميد داريم يافته‌هاي آن در كنار ساير فعاليت‌هاي ما خاك نخورد و نگاه كاربردي به آن انجام شود و در خلال آن شاهد حضور و ظهور پژوهشگران خوبي در اين عرصه باشيم تا هم‌پاي توليد اثر تجسمي به مباحث پژوهشي نيز نگاهي جدي صورت دهيم.

او تصريح كرد: متأسفانه مقوله اقتصاد هنر تاكنون مورد توجه جدي قرار نگرفته است و در حد چند سخنراني پراكنده در مراكز مختلف خلاصه شده است، درحالي كه ما تلاش داريم با رويكردي پژوهشي و دانشگاهي فراخواني عام در اين عرصه صورت دهيم و آن را به جرياني مستمر بدل كنيم.

آقايي خاطرنشان كرد: افكار عمومي خوشبختانه متوجه شده كه هنرهاي تجسمي به مانند يك كالاي سرمايه‌اي عمل مي‌كند و به ارزش‌هاي آن پي برده‌اند هرچند كه جاي تأسف دارد اين ارزش به واسطه‌ حراجي‌هاي بين‌المللي شناخته شده است.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست حسين نوري‌نيا مدير پژوهش پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي توضيح داد: يك سال پيش جهاد دانشگاهي پروژه‌اي را براي بررسي مسايل و مشكلات هنرهاي تجسمي از ديدگاه هنرمندان آغاز كرد و در راستاي آن با 30 تن از هنرمندان برجسته اين حوزه مصاحبه كرديم و با تحليل يافته‌هاي اين گفت‌وگوها به اين نتيجه رسيديم كه مقوله اقتصاد هنرهاي تجسمي در حوزه توليد و مصرف يكي از اساسي‌ترين مشكلات اين بخش محسوب مي‌شود و از آن‌جا كه موزه هم در برنامه‌ي سال جاري خود چنين همايشي را طرح كرده بود قرار شد با همكاري سازمان اين همايش را برپا كنيم.

نوري‌نيا همچنين به انواع فراخوان‌هاي منتشرشده براي اين همايش اشاره كرد و افزود: بخشي از فراخوان از طريق پوستر و به صورت عام منتشر مي‌شود و در كنار آن از دانشكده‌ها و پژوهشكده‌ها و مجموعه‌ي گالري‌داران در سطح كشور دعوت به عمل خواهيم آورد و در بخش ديگري از اين همايش سه سخنراني ويژه داريم.

او ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان عمومي و خاص چكيده مقالات توسط شوراي علمي به تأييد مي‌رسد و موارد تصويب‌شده بايد مقالات خود را به صورت كامل ارسال كنند كه اين مقاله توسط شوراي علمي بررسي و به دو داور شوراي دانشگاهي ارجاع مي‌شود تا نهايتا از ميان آن‌ها 15 مقاله براي ارايه در روز همايش انتخاب شود، البته از آن‌جا كه تعداد مقالات بيشتر است لذا اصل و چكيده تمام مقالات به صورت كتاب منتشر مي‌شود.

او همچنين درباره‌ي شوراي علمي اين مجموعه گفت: به صورت مقدماتي شورايي براي تعيين محورهاي همايش تعيين شده است كه به زودي به اين مجموعه افراد ديگر نيز اضافه مي‌شوند تا كار ارزيابي مقالات را انجام دهند، البته از آن‌جايي كه بحث اقتصاد هنر مقوله‌اي ميان‌رشته‌اي است و چند ركن جدي دارد از دانشكده‌هاي حوزه علوم اجتماعي، اقتصاد، مديريت و ... نيز دعوت به عمل مي‌آيد.

آقايي نيز تصريح كرد: ما بعد از اين نشست انتظار نداريم تمام سوال‌ها وجواب‌هاي موجود در اين زمينه را به دست آوريم و از خلال‌ آن دستورالعمل بگيريم. اما قطعا برپايي اين سمينار شروعي خواهد بود كه در حوزه مديريتي ما تعريف مي‌شود. تا حداقل در اين عرصه براساس يافته‌هاي شخصي و سليقه‌اي عمل نكنيم.

او همچنين درباره‌ي حضور سخنرانان بين‌المللي گفت: تلاش داشتيم همايش به شكل بين‌المللي برپا شود، اما بعدا متوجه شديم كه بهتر است اين مقوله ابتدا در داخل آسيب‌شناسي شود و بعد از نظرات صاحب‌نظران بين‌المللي بهره بگيريم. اما باز هم مذاكرات اوليه‌ را براي حضور مديران حراجي‌هاي كريستي و ساتبي انجام داده‌ايم كه هنوز قطعي نيست.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره‌ي برنامه‌هاي دفتر هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري براي برپايي اكسپوهاي تجسمي گفت: اكسپوي بزرگ سال تهران، اكسپوي هنرهاي ديني و اكسپوهاي موضوعي از جمله برنامه‌هاي ما در اين زمينه است كه البته بايد كم‌ و كيف آن ارزيابي شود و حتا ممكن است در بخش اكسپوهاي ديني و موضوعي به صورت منطقه‌اي نمايشگاه‌هايي برپا كنيم. زيرا كه مخاطبان و نيازهاي آن‌ها در هر منطقه از شهر متفاوت است.

آقايي در پايان گفت: راه نرفته در حوزه هنرهاس تجسمي بسيار است، اميدواريم در اين مسير بتوانيم حداقل‌ها را صورت دهيم.

به گزارش ايسنا، همايش اقتصاد هنرهاي تجسمي با محورها و موضوعاتي همچون رونق‌بخشي اقتصاد هنرهاي تجسمي و چالش‌هاي موجود پيش رو، نقش و جايگاه سياست‌گذاري‌هاي حاكميتي در رونق‌بخشي اقتصاد هنرهاي تجسمي، نقش و جايگاه بخش خصوصي و غيردولتي در رونق بخشي اقتصاد هنر، بررسي تطبيقي وضعيت اقتصاد هنرهاي تجسمي در ايران و جهان، رابطه هنر و اقتصاد و اثرگذاري آن‌ها بر يكديگر و ... 30 بهمن و يكم اسفندماه برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن