joksaz
امروز : شنبه ، ۷ شهریور ۱۳۹۴    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون

تبلیغات

shoma


آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 878812785



اوقات شرعی 

ذکر روزهای هفته


هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشك آن است كه ببوید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشك آن است كه خود ببوید
دسته گل رز
ما شیعیان باید اعتراف كنیم كه بیش از دیگران درباره كسی كه افتخار نام پیروی او را داریم ظلم و لااقل كوتاهی كرده‏ایم ، اساسا كوتاهیهای ما ظلم است . ما نخواسته و یا نتوانسته‏ایم علی را بشناسیم ، بیشتر مساعی ما درباره تنصیصات رسول اكرم ( ص ) درباره علی علیه السلام و سب و شتم‏ كسانی است كه این نصوص را نادیده گرفته‏اند بوده است نه درباره شخصیت عینی مولا علی. غافل ازاینكه این مشكی كه عطار الهی بحق معرف اوست خود بوی دلاویزی دارد و بیش‏ از هر چیز لازم است مشامها را با این بوی خوش آشنا كرد یعنی باید آشنا بود و آشنا كرد، معرفی عطار الهی به این منظور بوده كه مردم با بوی خوش‏ آن آشنا شوند نه اینكه به گفته عطار قناعت ورزند و تمام وقت خویش را صرف بحث در معرفی وی كنند نه آشنائی با او. آیا اگر نهج البلاغه از دیگران می‏بود با او همین گونه رفتار می‏شد؟ كشور ایران كانون شیعیان علی (علیه السلام) است و مردم ایران فارسی زبانند شما نگاهی‏ به شرحها و ترجمه‏های فارسی نهج البلاغه بیافكنید و آنگاه درباره كارنامه‏ خودمان قضاوت كنید. در مورچه با این جثه كوچك و اندام لطیف بیندیشید، آنچنان كوچك است‏ كه نزدیك است با چشم دیده نشود، و از اندیشه غائب گردد، چگونه با این جثه كوچك روی زمین می‏جنبد و بر جمع روزی، عشق می‏ورزدبطور كلی اخبار و احادیث شیعی، و همچنین دعاهای شیعی، از نظر معارف‏ الهی و همچنین از نظر سایر مضامین، با اخبار و احادیث و دعاهای‏ مسلمانان غیر شیعی، قابل مقایسه نیست، مسائلی كه در اصول كافی یا توحید صدوق یا احتجاج طبرسی مطرح است، در هیچ كتاب غیر شیعی مطرح‏ نیست . آنچه در كتب غیر شیعی ، در این زمینه مطرح است احیانا مسائلی‏ است كه میتوان گفت قطعا مجعول است زیرا بر خلاف نصوص و اصول قرآنی‏ است و بوی تجسیم و تشبیه می‏دهد . «هاشم معروف حسنی» در كتابی كه به‏ نام «دراسات فی الكافی للكلینی و الصحیح للبخاری» تالیف كرده ، مقایسه مختصری میان صحیح بخاری و كافی كلینی از نظر روایات مربوط به الهیات به عمل آورده‏ است .در نهج البلاغه یك بخش از بخشهای اساسی آن ، مسائل مربوط به الهیات و ماوراء الطبیعه است . در مجموع خطبه‏ها و نامه‏ها و كلمات قصار در حدود چهل نوبت درباره این مطالب بحث شده است ، البته بعضی از این موارد جمله‏های كوتاهی است . ولی غالبا چند سطر و احیانا چند صفحه است . بحثهای توحیدی نهج البلاغه را شاید بتوان اعجاب انگیزترین بحثهای آن‏ دانست ، بدون مبالغه این بحثها با توجه به مجموع شرائط پدید آمدن آنها در حد اعجاز است . بحثهای نهج البلاغه در این زمینه مختلف و متنوع است ، قسمتی از آنها از نوع مطالعه در مخلوقات و آثار صنع و حكمت الهی است، در این قسمت‏ گاهی نظام كلی آسمان و زمین را مطرح می‏كند. گاه موجود معینی را، مثلا «خفاش» یا «طاووس» یا «مورچه» را، مورد مطالعه قرار می‏دهد و آثار آفرینش یعنی دخالت تدبیر و توجه به هدف را در خلقت‏ این موجودات ارائه می‏دهد. ما برای اینكه نمونه‏ای از این قسمت به دست‏ داده باشیم بیان آن حضرت را در مورد «مورچه» نقل می‏كنیمبحثهای توحیدی نهج البلاغه را شاید بتوان اعجاب انگیزترین بحثهای آن‏ دانست ، بدون مبالغه این بحثها با توجه به مجموع شرائط پدید آمدن آنها در حد اعجاز است .در خطبه 177 چنین آمده است: « آیا در مخلوق كوچك او دقت نمی‏كنند؟ چگونه به خلقتش استحكام‏ بخشیده و تركیبش را استوار ساخته، به او دستگاه شنوائی و بینائی عنایت‏ كرده و استخوان و پوست كامل داده است؟ . . . در مورچه با این جثه كوچك و اندام لطیف بیندیشید، آنچنان كوچك است‏ كه نزدیك است با چشم دیده نشود، و از اندیشه غائب گردد، چگونه با این جثه كوچك روی زمین می‏جنبد و بر جمع روزی، عشق می‏ورزد، و دانه را به لانه خود حمل می‏كند، و در انبار نگهداری می‏نماید، در تابستانش برای‏ زمستانش گرد می‏آورد، و هنگام ورود اقامت زمستانی، زمان بیرون آمدن را پیش بینی می‏كند، اینچنین موجودی، اینچنین‏ روزیش تضمین شده و تطبیق داده شده است ، خداوند منان هرگز او را از یاد نمی‏برد، ولو در زیر سنگ سخت باشد، اگر در مجرای ورودی و خروجی‏ غذا و در ساختمان شكم او و گوش و چشم او، كه در سرش قرار داده شده تفكر و تحقیق كنی و آنها را كشف كنی سخت در شگفت خواهی رفت».ادامه دارد... برگرفته از سیری در نهج البلاغه استاد مرتضی مطهری با اندكی تصرف.مطالب مرتبط:نهج البلاغه كتابی شگفتفراتر از هر شاهكار





این صفحه را در گوگل محبوب کنید 

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3829]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب


برچسب های کاربران: مطالبی در مورد ضرب المثل مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید -  تحقیق در مورد مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید -  معنی ضرب المثل مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید -  مشک انست که خود ببوید نه انچه عطار بگوید -  توضیحاتی درمورد ضرب المثل مشک آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید -  معنی ضرب المثل مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید چیست -  مشک ان است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید -  معنی ضرب المثل مشک ان است که خود ببوید نه ان که عطار بگوید -  مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید منظور از این ضرب المثل چیست -  معنی این ضرب المثل چیست=مشک ان است که خود ببوید نه ان که عطار بگوید -  معنای ضرب المثل مشک ان است که خود ببوید نه ان که عطار بگوید - 






-


گوناگون
گوناگون



صفحه اول | تمام مطالب | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
سایت واضح آرشیو وب فارسی می باشد و تمامی مطالب بصورت خودکار از سایت های فارسی دریافت می شوند و سایت واضح مسئولیتی در قبال آنها ندارد
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید