تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797722439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وب سايت هاي اينترنتي /پورتال خدماتي يا روزنامه ديواري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وب سايت هاي اينترنتي /پورتال خدماتي يا روزنامه ديواري
مشهد - زماني كه به يك وب سايت اينترنتي مراجعه مي كنيد، انتظار ارايه خدمات از سوي اين درگاه ارتباطي داريد اما اغلب دستگاههاي دولتي و خصوصي به جاي قرار دادن خدمات اينترنتي در وب سايت ها به اين فناوري به ديد يك روزنامه ديواي جهت قراردادن اخبار نگاه مي كنند.


ارتباطات و نحوه ارائه خدمات در هزاره سوم دست خوش تغييرات بسياري شده است و يكي از اين تغييرات مهم و سرنوشت ساز، تنوع ارايه خدمات به مردم است.
در حال حاضر در شيوه ارتباطات الكترونيكي، پورتال هاي خدماتي جايگزيني مناسب براي وب سايت هاي اطلاع رساني شده اند و به راحتي انواع خدمات مختلف را به مردم ارايه مي كنند.
پورتال چيست؟
...................
اگر چه كلمه پورتال "Portal" در فرهنگ هاى لغت به «دريچه»، «درگاه» و «مدخل» ترجمه شده اما اين كلمه در تكنولوژى اطلاعات معنى متفاوتى دارد.
به زبان ساده، پورتال صفحه وب واسطى است كه امكان دسترسى آسان را به هر چيزى كه كاربر براى انجام وظيفه يا خواسته اش نياز دارد بدون توجه به اينكه محل فيزيكى آن كجاست، فراهم مى كند.
به بيان ديگر پورتال ، درگاهى به دنيايى مجازى است كه كاربر را قادر مي كند از طريق امكانات فراهم شده در آن، تمامى نيازهاى خود را از جستجو و يا خريد(مثلا يك كتاب)، دسترسى به حساب بانكى، افزايش و كاهش اعتبار يك حساب اعتبارى گرفته تا به روز رسانى اطلاعات سخت افزارى از محل كار برآورده كند.
خدمات پورتال
....................
پورتال مجموعه اي از سيستم هاي تركيبي است كه كار يافتن اطلاعات را براي كاربران ساده مي كند.برنامه هاي اين سيستم عموماْ شامل اخبار ، سرويس هاي رايگان پست الكترونيكي ، فروشگاه هاي برخط (Online)، اتاق هاي گفتگو ، انجمن ها ، تبليغات طبقه بندي شده ، پيوند به سايت هاي ديگر و از همه مهم تر يك موتورجستجو است. هدف از تمامي اين برنامه ها تنها ايجاد آسودگي و ايجاد حس "اجتماع" براي كاربران است .ايجاد اين اعتماد در كاربران به صورتي انجام مي گيرد كه آنها به جاي اين كه در سراسر وب به دنبال اطلاعات بگردند به تنهايي تكه هاي پازل را پيدا و سوار مي كنند.
البته اين عمليات از طريق پورتال هاي خدماتي قابل انجام است و كاربران سفر خود در دنيا مجازي را آز آنجا آغاز مي كنند و بنا براين در اين حالت پورتال يك سرويس با ارزش را براي جلوگيري از هدر رفتن وقت كاربران فراهم مي كند.
در يك كلام ، امروزه پورتال ها تقريباْ قادر به انجام هر موضوع قابل تصوري هستند.
ابلاغيه خدمات الكترونيك
......................................
اگرچه مصوبه اجراي طرح دولت الكترونيك مربوط به سال 1381 است و انتظار مي رفت پس از گذشت شش سال موضوع دولت الكترونيك در ايران گسترش يابد، اما در تاريخ 31/4/86 نمايندگان ويژه رئيس جمهور در اجراي تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 همه دستگاه هاي اجرايي دولتي و غير دولتي را موظف كردند تا پايان شهريور ماه 1386 تمامي خدمات خود را در جايگاه اينترنتي ( وب سايت) به طور كامل ( شامل فرم ها، فرآيندها، شرايط، آدرس ها، تعرفه هاي خدمات، نحوه دسترسي و غيره) توصيف، اطلاع رساني، و به روزرساني كنند.
بر اساس اين مصوبه قرار بود تا پايان آبان ماه 1386 تمامي دستگاه ها حداقل 20 درصد از خدمات خود را به صورت تعاملي ( قابليت ردگيري) و تا پايان اسفند ماه همان سال حداقل پنج درصد از خدمات خود را به صورت تراكنشي و داراي قابليت اجراي «درخواست و دريافت خدمات در فضاي الكترونيكي» به متقاضيان ارائه كنند.
بر اساس اين تصميم و به منظور كاهش تقاضاي سفر، وزارت كشور موظف شد با همكاري دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات نسبت به اجراي طرح كارت هوشمند ملي با رويكرد صدور مجوز فعاليت اپراتورهاي كارت هوشمند ملي اقدام كند.
تمامي دستگاه هاي اجرايي با رويكرد خريد خدمات از اپراتورهاي ياد شده هم موظف شدند امكان استفاده از كارت هوشمند ملي در ارائه خدمات الكترونيكي را براي مردم فراهم كنند.
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در همين راستا موظف شد زير ساخت هاي لازم را تامين كند.
به طور كلي دستورالعمل نمايندگان رييس جمهوري شامل سه بخش به روزرساني، تعاملي و تراكنشي و فرصت هاي تعيين شده نيز كاملا دقيق بود.اما آيا واقعا اين تصميمات اجرا شده است يا خير؟
البته در مصوبه مشخص نشده بود كه ضمانت اجراي تصميم هاي اتخاذ شده چيست؟ كما اين كه در مصوبه شوراي عالي اداري مصوب سال 1381 نيز ضمانت اجرايي وجود نداشت.
بومي سازي اطلاعات در وب هويت ملي
.................................................
رييس هيات مديره انجمن مديران مطبوعات خراسان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بحث توليد، بومي سازي و انتشار اطلاعات در وب به خاطر گستردگي آن به عنوان هويت ملي ما محسوب مي شود.
حميدرضا شوشتريان افزود: متاسفانه ما فعاليت زيادي در زمينه توليد محتوا و ساماندهي اطلاعات فارسي در وب انجام نداده ايم.
وي با بيان اينكه فعاليت هايي كه در زمينه توليد و ساماندهي اطلاعات در كشور انجام شده عموما به صورت پراكنده انجام گرفته است، گفت: به هر حال مسير براي توليد اطلاعات يك مسير عجيب و غريب نيست بلكه جمع آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل و دسته بندي آن كاري است كه بايد انجام شود.
صاحب امتياز و مدير مسوول نشريه " تجارت امروز" با اشاره به اينكه در هزاره سوم مخاطب شناسي حرف اول را در توليد محتوا مي زند، افزود: توليد محتوا بايد منحصر به فرد، جذاب و به روز باشد.
او با اشاره به اينكه "ما پورتال ها و وب سايتهاي زيادي در داخل كشور داريم"، اظهار داشت: اين وب سايتها بايد به دنبال خدمات محوري به مردم باشند تا به مبحث تسريع خدمات و برقراري ارتباط با مخاطبان خود ايجاد كنند لذا به اهداف دولت الكترونيك كشور نيز كمك خواهند كرد.
اين كارشناس ارشد تجارت الكترونيك با بيان اينكه وب سايتهاي دستگاههاي دولتي ما از اطلاع رساني آغاز به فعاليت مي كنند، افزود: متاسفانه اكثر سازمانهاي ما به سوي ايجاد يك سازمان الكترونيكي تحت وب سايت خود نرفته اند.
شوشتريان گفت: نگرش مديران مياني سازمانهاي دولتي به موضوع نگرش سازماني و نبود متخصص در سازمانها باعث شده وب سايتهاي اين دستگاهها در سطح اطلاع رساني باقي بماند.
رييس هيات مديره انجمن مديران مطبوعات خراسان افزود: شناسايي خدمات اوليه، ايجاد ارتباط بين پورتال ها يا وب سايتها با اتوماسيون اداري، ايجاد زيرساخت هاي الكترونيكي و امكان پرداخت الكترونيك به طور واقعي از اقدامات لازم جهت خدمت محوري وب سايت هاي است.
شوشتريان گفت : قاعدتا جهاني شدن فرصت ها و چالش هاي را در زمينه آموزش همگاني، آزادي دسترسي اطلاعات، تدوين استانداردهاي ذخيره و بازيابي اطلاعات و غيره ايجاد خواهد كرد.
رييس سازمان نظام مهندسي رايانه اي خراسان رضوي نيز در اين باره گفت: پورتال ها يك سري زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري مي خواهد كه خوشبختانه در قانون برنامه چهارم توسعه نيز پيش بيني شده است.
مهندس عيسي نجفي افزود: اما متاسفانه تاكنون پورتال ها در ايران پيشرفت چنداني نداشته اند زيرا هر سازمان و نهاد مطابق با نياز خود به ايجاد و ساخت پورتال يا وب سايت هاي اينترنتي اقدام كرده است .
وي در خصوص زيرساخت هاي پورتال گفت: پورتال وب سايتي است كه هر كاربري در آن در وارد مي شود خدمات گسترده و متنوعي دريافت مي كند. مثلا تا زماني كه مبحث پرداخت الكترونيكي به صورت كامل و واقعي در كشور ايجاد نشود نمي توان اميدوار بود مباحثي مانند بانكداري و تجارت الكترونيك در كشور فراهم شود.
فرهنگ سازي ، نياز مبرم
..............................
رييس سازمان نظام صنفي رايانه اي خراسان رضوي با اشاره به اينكه فرهنگ استفاده از اينترنت و فراگير شدن آن يكي از الزامات اساسي گسترش دولت الكترونيك در ايران است، گفت: پورتال وقتي قابل استفاده مي شود كه استفاده از اينترنت و امكانات آن فراگير شود.
نجفي افزود: تا زماني كه مردم متوجه اين امر نشوند كه در خانه و از طريق اينترنت و رايانه مي توانند امور روزانه خود را انجام بدهند نمي تواند زياد به گسترش دولت الكترونيك در كشور اميدوار بود.
وي با اشاره به اينكه جلب اعتماد و اطمينان استفاده و كاربرد اينترنت بايد در مردم ايجاد شود، گفت: علاوه بر فرهنگ سازي و جلب اطمينان مردم در حوزه اينترنت بايد آنها به اين ابزار ارتباطي اطمينان كنند و مطمئن شوند كه از طريق اينترنت كارها سريعتر و راحت تر قابل انجام است.
او اظهار داشت: متاسفانه بازخوردهاي مناسبي از ايجاد اطمينان مردم به اينترنت تا كنون به دست نيامده است كه اين امر زيان هاي جبران ناپذيري را در بلند مدت به وجود مي آورد.
وي افزود: به عنوان مثال مردم هم اكنون از طريق اينترنت پول به حساب واريز مي كنند ولي هنوز هم مطمئن نيستند كه واقعا پول به حساب واريز شده باشد. از طرفي هم اكنون اكثر ثبت نام ها از طريق اينترنت انجام مي شود اما مردم نگران ثبت اطلاعات خود هستند.
او با بيان اينكه "هم اكنون بي اعتمادي به قوت خود باقي است" گفت: ايجاد اطمينان و اعتماد و رضايت مندي مردم در استفاده از ابزارهاي نوين زمان زيادي مي برد لذا بايد هرچه سريعتر برنامه اي مدون براي اين منظور داشته باشيم.
تجهيز شبكه هاي مختلف
...................................
يك كارشناس ارشد فناوري اطلاعات نيز گفت: هم‌اكنون اكثر خريدهاي اينترنتي در كشورهاي پيشرفته مانند خريد پيتزا، لوازم منزل و بسيار موارد ديگر از طريق شبكه شهري و كشوري انجام مي‌شود و مسوولان بايد هرچه سريعتر اين شبكه‌ها را در سطح نرم افزاري و سخت افزاري در كشور ايجاد كنند.
مهندس عباس پورفرخي افزود: اينترنت يك شاهراه اطلاعات است كه به صورت رايگان و نامحدود در خدمت تمام عموم جامعه قرار دارد.
وي اعتقاد دارد: ما انقلاب علمي موجود را مديون اينترنت هستيم زيرا بدون در نظر گرفتن محدوديت جغرافياي به تمام كشورها و اطلاعات تخصصي دسترسي داريم.
او افزود: محققين و انديشمندان ما به اينترنت نياز دارند و ما نبايد دسترسي به اينترنت و وب سايت هاي مختلف را محدود كنيم.
پورفرخي گفت: متاسفانه در حال حاضر اكثر سايتهاي دولتي ما به يك سايت اطلاع رساني تبديل شده‌اند و هيچگونه خدمات الكترونيكي را از طريق اين سايتها به مردم نمي‌دهند.
وي افزود: درحقيقت پورتال سايتي است كه درگاهي را براي ورود به دنياي اطلاعات در مورد موضوع مشخصي به شما عرضه مي كند.
در واقع پورتال يك سايت بسيار بزرگ بر روي اينترنت است كه مي تواند حجم بالايي از اطلاعات و سرويس دهي به كاربران و بازديدكنندگان را اداره كند.
به اعتقاد كارشناسان خدماتي بودن وب سايتها و پورتال هاي داخلي در سطح كلان مجموعه نهادهاي اجرايي دولتي و خصوصي بايد به عنوان يكي از الزامات اساسي كشور تلقي شود و دولت نيز بايد با صدور ابلاغيه هاي جديد همراه با ضمانت اجرايي آن به فكر گسترش دولت و خدمات الكترونيك در كشور باشد.ك/4
/659/ 7500/1654/589
 پنجشنبه 14 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن