تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 9 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793257031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یک گفتگوی جنجالی با رضا رشیدپور مجری اسبق صدا و سیما


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سینمانگار: چندی پیش بود که خبری به شکل گسترده در رسانه.های گروهی منتشر شد. تلویزیونی ماهواره.ای با مجوز رسمی از وزارت ارشاد تحت عنوان «ایرانیان» یک شعبه نمایندگی در تهران دایر کرده و به تولید پخش برنامه می.پردازد. این خبر فی.نفسه اهمیت زیادی داشت اما بخش مهمتر آن مربوط به کسی بود که به این تلویزیون پیوسته بود.

به گزارش قانون، رضا رشیدپور که بعد از نیمه.تمام ماندن برنامه «مثلث شیشه.ای» جز به شکل موردی،. چندان در قاب شیشه.ای تلویزیون مشاهده نشده بود،. با یک مجله تلویزیونی تحت عنوان «شب شما به خیر» به تلویزیون «ایرانیان» پیوسته است.

حضور رشیدپور در تلویزیون «ایرانیان» و سایر حرف و حدیث.هایی که در مورد خط و ربط تلویزیون «ایرانیان» در محافل غیررسمی مطرح است، سبب شد تا وقتی فرصت تهیه گزارش و گفتگو با رشیدپور در دفتر تلویزیون ایرانیان را مغتنم بشمرم و بدون توجه به ساعت قرار که یک بامداد بود، به آنجا بروم.

با او از هر دری سخن گفتیم،. از شائبه.هایی که در مورد تلویزیون «ایرانیان» مطرح است گرفته تا ممنوع.الکار بودن خودش و رفتار مدیران تلویزیون با او و ...، همه و همه موضوعاتی بودند که در این گفت.و.گو مطرح شدند و البته با پاسخ.های نسبتاً. صریح رضا رشیدپور همراه شدند، گفت.وگوی جنجالی عباس رضائی ثمرین از قانون، با رشیدپور را در ادامه بخوانید؛


- سوال آخر را اول می.پرسم، آیا تلویزیون ایرانیان متعلّق به آقای مشایی است؟

خیر، من چند روز پیش جلوی دوربین هم این مسئله را گفتم. گفتم آقا شما را به خدا این آقای مشایی را به ما نچسبانید. ما را هم به ایشان نچسبانید. ایرانیان یک کلمه ملی است، حالا آقای مشایی روی چند انجمن خودش اسم ایرانیان گذاشته است،. ربطی به تلویزیون ما ندارد.

- مخاطب هدف شما کیست؟ قرار است رسانه.ای برای ایرانیان خارج از کشور باشید یا مخاطب داخل کشور را هم هدفگذاری کرده.اید؟

ما کاری به مخاطب داخل ایران نداریم. تعریف ما در این شبکه، قانون است. زمانی که بر اساس قانون، استفاده از تجهیزات ماهواره.ای در ایران،. ممنوع است، طبعاً هدفگذاری ما هم داخلی نیست. ما قرار است تصویر متفاوت.تری از ایران ارائه کنیم. چون عموماً رسانه.هایی که به داخل ایران دسترسی دارند، رسانه.های خبری با نگاه.های سیاسی هستند. ما شبکه غیرمستقلی که در ایران فعالانه کار غیرخبری و غیرسیاسی نداریم. عموماً شبکه.ها نگاه سیاسی دارند و تصاویر خاصی از ایران منعکس می.کنند. هدف ما این است که به مردم دنیا تصویر متفاوتی از ایران نشان بدهیم و ثانیاً به ایرانی.هایی که در گوشه و کنار دنیا هستند، حس غرور ایرانی.شان را بازگردانیم.

من خیلی از کشورهای دنیا را رفته.ام و متاسفانه بعضی جاها دیده.ام که ایرانی.ها خودشان را به ملیّت.های دیگر معرفی می.کنند، مثلاً در چین می.گویند ما ایتالیایی هستیم، در دوبی می.گویند که ما ترکیه.ای هستم. این شکست فرهنگی خیلی بزرگی برای ایرانی.ها در گوشه و کنار دنیاست. هدف ما این است که غرور ایرانی را بازگردانیم؛. ما هر کجا هستیم، سر خود را بالا بگیریم و با افتخار بگوییم که ایرانی هستیم.

- ببینید قانون ممنوعیت ماهواره وجود دارد، اما استناد به این قانون و استنباط این نکته که مردم به دلیل وجود این قانون، ماهواره نمی.بینند کمی غیرواقع.بینانه به نظر می.رسد. آمار رسمی در این زمینه وجود دارد که چند درصد مردم ماهواره دارند و ...، با این اوصاف، آیا واقعاً هیچ گوشه.چشمی به داخل کشور ندارید؟

بخشی از آن به سلیقه و عقیده شخصی من بر می.گردد. من شخصاً با قانون ممنوعیت ماهواره مخالفم و فکر می.کنم ماجرایی که در دهه 60 برای ویدئو اتفاق افتاد، در دهه 80 برای ماهواره هم خواهد افتاد. اما این نگاه شخصی من است، نگاه رسمی شبکه این نیست. نگاه رسمی شبکه کار کردن روی محمل قانونی است. به همین دلیل سایت اینترنتی شبکه را طوری تنظیم می.کنیم که حتی با اینترنت کم.سرعت ایران هم تصاویر شبکه ما قابل دریافت باشد، زمانی که این سامانه اینترنتی ما کامل راه.اندازی شود، هدفگذاری.های داخل ایران هم خواهیم داشت.. برای اینکه در آن صورت خیالمان بابت قانون راحت خواهد بود. امّا فعلاً تاکید می.کنم، سیاست رسمی شبکه برای ایرانیان خارج از کشور است. حالا اگر عده.ای در داخل کشور-مانند خانواده خود من که ماهواره دارند- تماشا می.کنند، ما به دیده منّت می.پذیریم، اما سیاست شبکه در حال حاضر ایرانیان خارج از کشور است.

- شفاف بگویم آقای رشیدپور، برخی معتقدند شبکه شما تمهیدی رسمی از سوی مراجع ذیصلاح است برای از رونق انداختن سکه برخی کانال.های ماهواره.ای، خواهش می.کنم شما هم شفاف پاسخ دهید که آیا شما قرار است مخاطب تلویزیون.هایی همچون «من و تو» و «فارسی.وان» را جذب کنید؟

من به طور شفاف نظرم را در مورد تلویزیون من و تو قبلاً گفته.ام. گفته.ام که این تلویزیون الزاماً تلویزیون خبیثی نیست، تلویزیون زرنگی است. این رسانه از نیازهایی که ما نتوانسته.ایم برآورده کنیم، استفاده می.کند، برنامه.های حرفه.ای می.سازد. مثلاً در زمینه موسیقی یک برنامه خیلی شیک حرفه.ای می.سازد و مخاطب را جذب می.کند. مستند.های فوق.العاده خوبی پخش می.کند. به عنوان مثال من مستند.های پیام اضطراری من و تو را حتما نگاه می.کنم و همیشه افسوس می.خورم که چرا این مستند را شبکه سه تلویزیون خودمان نخریده است. چرا که این مستند نه منع پخش دارد و نه مورد خاصی دارد، اتفاقاً. مستند فوق العاده. جذابی است. تلویزیون.های داخلی ما وقتی می.خواهند مستند بخرند، می.روند بنجل.ترین مستند موجود با کمترین قیمت ممکن را می.خرند، کارهایی که متعلق سال.ها پیش است و هیچ جذابیتی برای بیننده ندارد.



من هدفم این نیست که با شبکه.های ماهواره.ای بجنگم، .رسانه عرصه رقابت هست، .اما عرصه جنگ نیست. من بله دوست دارم با «من و تو» رقابت کنم، «فارسی.وان» را ریز می.بینم و آن را تلویزیون کثیفی می.دانم و هیچ لزومی برای رقابت با آن هم احساس نمی.کنم،. ولی «من و تو» تو را دوست دارم،. تلویزیون باهوش و زرنگی است و شاید بخواهیم با او رقابت کنیم اما هدفمان از تاسیس این نیست که بیاییم من و تو را منکوب کنیم. آن یک رسانه هستند، ما هم یک رسانه.ایم. ما بچه.های داخل ایرانیم و اگر خیلی عرضه داشته باشیم می.آییم و برنامه خوب می.سازیم، اما هدفمان این نیست که «رو کم کنی» کار کنیم.

- در مورد هویت حرفه.ای تلویزیون ایرانیان توضیح دهید، این رسانه در چه حیطه موضوعی کار خواهد کرد و اساساً به دنبال چیست؟

من به این سوال خیلی شفاف و عامیانه جواب می.دهم. ببینید این تلویزیون نه برای این تاسیس شده که ما به دروغ بگوییم فضایی آزادی در ایران خیلی گل و بلبلی است و نه قصد حضور در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری دارد. ما هیچ ربطی به فضاهای انتخاباتی نداریم. من به مردم هم قول می.دهم؛ تا زمانی که من در این شبکه هستم، این شبکه به هیچ وجه کار سیاسی نخواهد کرد. هر لحظه.ای که احساس کنم به نفع هر کسی مثلاً آقای احمدی.نژاد،. آقای خاتمی یا هر کسی دیگری بخواهد قدم بردارد، این شبکه را با تمام زحماتی که برایش کشیده.ام ترک خواهم کرد. به همین خاطر تا زمانی که من در این شبکه هستم اجازه نخواهم دادم کار سیاسی صورت بگیرد. این شبکه کاملاً شبکه LifeStyle است و هدفش امیدبخشی و نشاط و ارائه یک سری برنامه.های متفاوت است.

خط قرمزهای صداوسیما سلیقه.ای است
- کارهای که در این تلویزیون انجام می.شود را می.توان در تلویزیون ایران هم انجام داد؟

اگر سلیقه.ای برخورد نکنیم، بله می.توان انجام داد. تلویزیون ما پر از خط قرمزهای سلیقه..ای است. ما هیچ کار غیرقانونی در شبکه ایرانیان انجام نمی.دهیم. عین همین کارها را می.توان در شبکه.های سراسری انجام داد، منتهی مدیران رسانه دولتی سلیقه.ای برخورد می.کنند و امکان انجام این کارها از بین می.رود.

- اما شما تصویر ساز و کنسرت پخش می.کنید،. خود شما در برنامه پیراهن آستین.کوتاه می.پوشید...

هیچ قانونی در صداوسیما وجود ندارد که شما نباید آستین.کوتاه بپوشید،. یا قانونی وجود ندارد که شما نباید ساز پخش کنید. اینها سلیقه.های مدیران است که بعد از سالها تکرار، به رویه تبدیل شده است. وگرنه شما در نظامنامه قانونی حراست سازمان صداوسیما، چنین مسائلی را نمی.بینید.

- صداوسیما نظامنامه حرفه.ای دارد؟

یک سری اصول مدوّن، تحت عنوان اصول پرسنلی دارد، .اما چون به.روز نشده، سلیقه.های مدیران به تدریج در آن رسوب کرده و به رویه تبدیل شده است.

- منظورم از نظامنامه. حرفه.ای، سندی است که در اکثر سازمان.های رسانه.ای معتبر و بزرگ دنیا وجود دارد و مثلاً اگر هم قرار باشد تصویر ساز پخش نشود،. در آن به طور شفاف اشاره می.شود و جایی برای تفاسیر سلیقه.ای باقی نمی.ماند...

آقای لاریجانی زمانی که نامزد انتخابات ریاست.جمهوری شده بود، در گفتگوی انتخاباتی خود، گفت: من هم نمی.دانم که باید آن را پخش کنم یا خیر. وقتی رئیس صداوسیما نمی.داند، مشخص است که وضعیت تهیه.کنندگان به چه شکل خواهد بود.

- یعنی واقعاً در این حد سلیقه..ای است؟

بله، شما می.توانید به تیزرهای تبلیغاتی آقای لاریجانی رجوع کنید. فکر می.کنم آقای ملاقلی.پور فیلم انتخاباتی ایشان را ساخته بود. در آن فیلم وقتی از او پرسیدند که چرا هنگام ریاست بر سازمان ساز پخش نمی.کردید، پاسخ دادند: من خودم هم نمی.دانستم که بالاخره باید پخش کنم یا نکنم.

- واکنش.های اهالی صداوسیما نسبت به تاسیس این تلویزیون و برنامه شما چگونه بوده است؟

یک سری واکنش.ها رسمی است و در جلسات رسمی سازمان عنوان می.شود و من هم از آنها خبر دارم،. که شاید زیاد مثبت نباشند. اما به صراحت عرض می.کنم و فایل ضبط شده صوتی هم دارم که بیش از ده مدیر برجسته سازمان با من تماس گرفتند و موفقیت این برنامه را به شدت تبریک گفتند. تاکید می.کنم بیش از ده مدیر عالی.رتبه سازمان برای تبریک گفتن موفقیت این برنامه با من تماس گرفتند.

- خب چرا دیدگاه رسمی مثبت نیست؟

به هر حال صداوسیما علاقمند هست که انحصار برنامه.های تلویزیونی را در اختیار خود داشته باشد. من به دوستان عرض می.کنم که دچار یک سوءتفاهم قانونی شده.اند. ما نه می.خواهیم انحصار پخش را از تلویزیون بگیریم و نه تلویزیون خصوصی هستیم. ما تلویزیون ثبت شده بین.المللی هستیم، دفتر مرکزی ما در آمریکاست. علاوه بر آن در مالزی، فرانسه ، امارات و لندن هم دفتر داریم. در کنار این دفاتر یک شعبه نمایندگی هم در تهران داریم.

در این شعبه نمایندگی ما موظف هستیم که تمام قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنیم. در دفاتر دیگر اما اینگونه نیست، شاید ما برنامه ای بسازیم که با قوانین داخل ایران منطبق نباشد. مثلا ممکن است در دفتر مالزی مجری بی.حجاب جلوی دوربین بیاوریم، این مسئله به دفتر مالزی یا هر دفتر خارجی دیگری مربوط خواهد بود. امّا هر آنچه که در تهران تولید می.کنیم با قوانین جمهوری اسلامی منطبق است.

- شما می.گویید موضع.گیری.های رسمی مثبت نیست، اما بیش از 10 مدیر برجسته البته به صورت غیررسمی واکنش مثبتی نسبت به برنامه شما در شبکه ایرانیان نشان داده.اند، این موضوعی است که برخی منتقدان هم در مورد صداوسیما به آن اشاره می.کنند، چرا اظهارنظر رسمی با مواضع غیررسمی افراد در این سازمان فاصله دارد؟

یکی از دلایل افت بیننده.های سازمان صداوسیما، همین تفاوت سلیقه.های شخصی افراد با سیاست.های رسمی صداوسیماست. این دوگانگی حتی در مدیران عالی.رتبه تلویزیون هم وجود دارد. مشخصاً من مدیر عالی.رتبه.ای را می.توانم نام ببرم، اما چون ممکن است راضی نباشد نام نمی.برم. ایشان چهار سال به انگلیس رفتند و در مرکز اسلامی لندن کار کردند. از مدیران برجسته شبکه یک بودند و به شدت علاقه. داشتند که در این شبکه، کنسرت.های فاخر ضبط و پخش شود. یکی دوبار هم موفق شدند چنین کاری بکنند، امّا جلوی ایشان را گرفتند. بعد از این واقعه ایشان دچار افسردگی مقطعی شدند و به لندن رفتند، که اخیراً گویا بازگشته.اند. برنامه.سازهای تلویزیون یا مدیران عالی.رتبه این رسانه دچار دوگانگی سلیقه.ای و رسمی هستند. سلیقه. خودشان چیزی می.گوید، اما موازین رسمی چیز دیگری می.گوید. همین دوگانگی را بیننده هم می.فهمد، یعنی می.فهمد که اینها تکلیفشان با خودشان هم مشخص نیست. به همین خاطر خیلی وقت.ها جذابیت لازم را نداریم و دچار افت می.شویم.

- برخی می.گویند،. تفاوت در مواضع شخصی و کردار سازمانی افراد مختص صداوسیما نیست و اگر در حد تفاوت باشد پذیرفتنی است،. اما در مورد صداوسیما گاهی اوقات به نظر می.رسد این تفاوت به شکاف یا حتی تعارض تبدیل شده، در این صورت تکلیف چیست؟

بله من هم قبول دارم. یک زمانی هست که شما می.گویید مثلاً من چلوکباب خیلی دوست دارم. اگر چلوکباب جلویت بگذارند و شما گرسنه باشی، خیلی با اشتها می.خوری و لذت می.بری. اما یک زمانی هست که می.گویی من از ماهی بدم می..آید،. حتی اگر گرسنه باشم هم نهایتاً دو قاشق می.توانم ماهی بخورم که ضعف نکنم. این شکاف شدید بین سلیقه و مواضع سازمانی هم مثل همین چلوکباب و ماهی.پلو می.ماند. اگر طرف را به دنبال سوژه مورد علاقه.اش بفرستیم، آن موقع تا خط مقدم هم می.رود،. جلوی تفنگ هم می.ایستد و گزارش مطلوب را تهیه می.کند، ولی زمانی که شما یک موضع سازمانی را دیکته می.کنی،. می.گویی بر اساس این موضع برو یک چیزی بساز و بیاور. آن موقع طرف هم یک سرهم.بندی می.کند تا رفع تکلیف شود و کار سازمانی مورد انتظار به انجام برسد.

- در این فضا می.توان انتظار خلاقیت داشت؟

بله، حالا اوضاع در این حد هم خراب نیست، بالاخره ما برنامه.های پربیننده هم در سازمان تولید می.کنیم. مثل برنامه.ای که آقای علیخانی ماه رمضان ساخته بود،. یا برنامه.هایی که فرزاد (حسنی) گاهاً در تلویزیون می.سازد یا برنامه عادل فردوسی.پور،. بالاخره بچه.ها با تکیه بر دانش فردی و خلاقیت خودشان بعضی وقتها موفق عمل می.کنند. منتهی سازمان این موفقیت را بلافاصله به نفع حساب بانکی خودش مصادره می.کند. مثلاً می.گوید که شبکه 3 در جذب بیننده موفق بود، در حالی که .عادل فردوسی.پور در جذب بیننده موفق است نه شبکه سه تلویزیون. اینها خلاقیت.های فردی بچه.هاست که سازمان را خیلی جاها نجات می.دهد.

تلویزیون ایرانیان انتخاباتی نیست
- از بحث اصلی فاصله نگیریم، نسبت شما با تلویزیون ایرانیان چیست؟

این جزء اسرار است.

- شما گفتید تا زمانی که در اینجا هستید اجازه نخواهید داد تلویزیون کار سیاسی کند،. شاید برای مخاطب جذاب باشد که بدانید شما در این رسانه چه سمتی دارید که اینگونه در موردش صحبت می.کنید، آیا سهامدارید، .یا صرفاً برنامه.سازی می.کنید؟

اگر جذابیتش در همین حد که چیزی ندانند باقی.بماند، بهتر است.

- خب از این سوال عبور می.کنم، آقای رشیدپور، شما دیگر نمی.خواهید به تلویزیون خودمان برگردید؟ به این دلیل می.پرسم که شاید این تلقی در برخی اذهان شکل گرفته باشد که شما با حضور در یک کانال ماهواره.ای، عطای حضور در صدا وسیما را به لقایش بخشیده.اید...

اصلا اینطور نیست، به صراحت عرض می.کنم که طرح مجله «شب شما به خیر» با نام میز تهران حدوداً 8 ماه پیش به شبکه تهران، به مدیریت آقای «ناصر کریمان» ارائه شده و من هیچ جوابی نگرفتم. نظیر همین برنامه را می.خواستم برای شبکه پنج تلویزیون ایران بسازم اما آنها هیچ جوابی ندادند. مدیر شبکه پنج هم فکر می.کنم با ایسنا گفتگو کردند و فرمودند که منعی برای اجرای من(رشیدپور) در تلویزیون وجود ندارد؛ منتهی من خودم هیچ طرحی به آنها نداده.ام و یا هیچ تهیه.کننده.ای سراغ من نیامده است،. من از طریق رسانه شما می.گویم که من در طول سه سالی که در تلویزیون نبودم، بیش از 300 پیشنهاد تلویزیونی را رد کردم. پیشنهاد سریال تلویزونی داشتم، مسابقه سینمایی که شبکه چهار درحال حاضر پخش می کند، شبکه دو، برنامه راز شبکه چهار، صبح به خیر ایران در شبکه یک، برنامه شبانه شبکه پنج و ...، تهیه.کننده.هاشان سراغ من آمدند و اتفاقاً در خیلی از موارد من پذیرفته.ام اما سازمان با حضور من مخالفت کرده است. بنابراین من از این دروغ خیلی بدم آمد. نخیر، از اجرای من ممانعت کردند و طرحی که هشت ماه روی میزشان بود را حتی پاسخ منفی هم ندادند. بالاخره من هم کارم رسانه. است و باید یک محمل قانونی پیدا کنم، الحمدلله به تلویزیون بی.بی.سی که نرفتم کار کنم. تلویزیونی که در راستای قوانین کشورمان است، راه.اندازی کرده.ایم و با علاقه در آن کار می.کنیم.

- خب، حضور در این رسانه، شرایط را بدتر نخواهد کرد؟

صداوسیما هر موقع احساس کند که به حضور من نیاز دارد،. من با آغوش باز می پذیرم. رسماً اعلام می.کنم که هر وقت احساس کنند که من می.توانم کمی بکنم، صداوسیما از طرف من ممنوع.الکار نیست، بلکه از طرف صداوسیما رشیدپور ممنوع.الکار است. هر وقت این مشکل آنها حل شود،. برای آنها برنامه می.سازم و اجرا می.کنم.

- دلیل این ممنوع.الکار بودن را خودتان می.دانید؟

متاسفانه یکی از سیاست.های گل.آلود سازمان صداوسیما این است که نه نامه رسمی برای ممنوع.الکار بودن افراد وجود دارد و نه دلیلی ارائه می.شود. اینگونه اتفاقات معمولاً به صورت پچ.پچ.های درگوشی در میان مدیران می.پیچد. احتمالاً خیلی از مواقع هم دلیل آنها این است که مثلاً فلانی پررو شده است،. فعلاً به او برنامه ندهیم. نه سندی دارند و نه نامه یا مدرکی ارائه می.کنند. من هم همیشه از این بابت گلایه.مند بودم. لذا برای ممنوعیت کار من هم هیچ نامه رسمی وجود ندارد،. چیزی است که مدیران می.گویند و من.هم نفهمیدم که دلیل آن چیست.

- چون بعد از آن برنامه مثلث.شیشه.ای که قطع شد، شما باز هم اجرا داشتید...

بله،. من حتی بعد از حوادث انتخابات 88 هم دو ویژه.برنامه مفصل برای تلویزیون ساختم. دو برنامه «روی ماه» برای عید فطر و «هشتمین عاشق» برای 8/8/88 که دومی 12 ساعت برنامه زنده بود. نمی.دانم مشکلشان با من چیست. من آدمی هستم که بسیار سیاست علاقمندم،.خط مشی سیاسی.ام هم کاملاً مشخص است،. منتهی وقتی آنتن به عنوان امانت در اختیار من قرار می.گیرد، هیچ وقت خط مشی سیاسی خودم را به برنامه سازی ربط نمی.دهم. حالا دلیل این را که چرا در ذهن آنها سوء تفاهم به وجود آمده،. نمی.دانم.
محمد خاتمی را سیاستمدار محبوبی می.دانم
- داخل پرانتز یک سوال بپرسم، به آدم.های محبوب سیاست اشاره کردید، این افراد برای شما چه کسانی هستند؟

من آقای محمد خاتمی را به شدت سیاستمدار محبوبی. می.دانم. طیف اصلاح.طلبان در ایران را چزء آدمهای باهوش می.دانم. اصولگرایانی که عاقلانه عمل می.کنند همچون آقای علی.مطهری و عماد افروغ جزء سیاستمداران محبوب من هستند. من به سیاست عملگرایانه نگاه می.کنم،. هر چیزی که به لحاظ منطقی نتیجه خوبی بدهد من با آن موافقم،. چه اصولگرا باشد،.چه اصلاح.طلب. خیلی از اصلاح.طلبان هستند که من آنها را نمی.پسندم، خیلی از اصولگرایان هم هستند که من از آن.ها خوشم می.آید.

- به همان بحث ممنوع.الکار بودن خودتان برگردیم،. یک سوال کلی برای خیلی.ها وجود آمده که آیا تلویزیون ایران با افرادی که ستاره می.شوند مشکل دارد، شما چه فکر می.کنید؟

جامعه ایران،. جامعه نخبه.کش و ستاره.کشی است و صداوسیما هم بخشی از جامعه.شناسی نخبه.کشی را در وجود خودش پرورش داده است. ما ایرانی.ها کلاً آدمهای ضد.ستاره.ای هستیم.

- لطفاً به شکل اخص در مورد صداوسیما توضیح دهید.

نظر من این است که برایند این خصلت ایرانی در سازمان صداوسیما هم وجود دارد. ما همه جای فرهنگمان خوب نیست. صحبت مدام از 2500 کردن دردی از ما دوا نمی.کند. بخش.هایی از فرهنگ ما مریض است. علی دایی در هر کجای دنیا بود، چندین مجسمه از او در شهرهای مختلف نصب می.کردند، ولی ما در استادیوم.ها به او فحش ناموسی می.دهیم، ناصرحجازی هم همینطور. حتی با وجود تشییع جنازه باشکوهی که برای او گرفتند،. ولی بی.مهری.ها هرگز جبران نشد. من حرف.های دیگر استقلالی.ها راجع به ناصر حجازی را هیچ وقت فراموش نمی.کنم. در ورزشمان همین است، در سیاستمان همین است، در هنرمان همین است و .... یک شبه آدمها را بالا می.بریم. شجریان را به خاطر اینکه گفته من صدای خس و خاشاکم اسطوره می.کنیم، یعنی اینقدر هیجانی هستیم که یک. شبه یک نفر را به بت تبدیل می.کنیم، در حالی که آقای شجریان فارغ از این مسائل سیاسی، بت هنری هستند. نیازی نبود که ما یک موج سیاسی اینچنینی درست کنیم. از آن طرف علیرضا افتخاری را به این دلیل که رئیس.جمهور را بغل کرده،. به اسفل.السافلین تبدیل می.کنیم و با تریلی از رویش رد می.شویم و می.گوییم که آقا تو اصلاً ... بیش نیستی. کلا ذات مردم ایران همین است،. آدمها را یک شبه بالا می.برند و یک شبه از آن بالا بر زمین می.کوبند. شما ببنید ما چقدر آدمهای سیاسی و مدیران درجه.یک خود را سوزانده.ایم. بنابراین همه.جای کشور همین است و صداوسیما هم بخشی از کشور است.

- خب اگر این یک رویه است، چرا مثلاً در مورد عادل فردوسی.پوراین اتفاق نیفتاده است؟

اجازه بدهید در مورد این ماجرا حرف نزنم،. چون من یکبار حرف زدم و سوءتفاهم بزرگی به وجود آمد. در این حد می.گویم که من احساس می.کنم که مدیران فرهنگی از ایجاد حاشیه.های کاذبی که توجه بی.خود به خودش جلب کند،. حمایت هم می.کنند. شاید به همین خاطر است که برنامه 90 اینقدر می.تواند با تند و تیزی جلو برود و خط قرمزها را بشکند. به این نتیجه رسیدم که شاید عده.ای این جنجال.ها را دوست دارند و حمایت می.کنند.

دستمزد فردوسی.پور یک و نیم میلیون نیست
- راستی شما در برنامه خودتان در مورد دستمزد فردوسی پور صحبت کردید؟ ماجرا چه بود؟

بله، اوایل برنامه بود. من اعتقادم این بود که حساب کتابی که عادل فردوسی.پور در نود کرد،. اولاً. ربطی به بیننده ندارد. ما مجاز نیستیم که وقت برنامه را به این صرف کنیم که حساب کتاب برنامه.مان را به مردم توضیح دهیم، این حاشیه رفتن است. 90 که می.خواهد حاشیه.های فوتبال را کم کند، نباید خودش نقض غرض و حاشیه.سازی کند. دوماً اینکه اگر هم حساب کتاب می.کنیم، من به شوخی عرض کردم که دیگر درآمد تهیه.کننده یک و نیم میلیون هم نیست، بالاخره ما هم در آن سازمان برنامه ساخته.ایم. مسلماً یک و نیم میلیون نیست.

- به شوخی گفتید یا جداً نظرتان همین است؟

بله الان هم به شوخی عرض می.کنم. ببینید نه اینکه درآمدش 15 میلیارد باشد،. در آن برنامه هم گفتم، برای تهیه.کننده یک برنامه اینچنینی در سازمان، حداقل ماهی 5-6 میلیون تومان درآمد وجود دارد، یعنی یک و نیم میلیون هم نیست. نه از این طرف بام بیفتیم نه از آن طرف آن. من حرفم این بود.

- خب در جواب انتقاد اول، شاید بحث خبرسازان را پیش بکشند، مدتها بود که در مورد فردوسی.پور و دستمزدش حاشیه.سازی و شیطنت می.کردند، شاید این کار را در 90 کردند که این حرف و حدیث.ها یک بار برای همیشه تمام شود...

خیر،. جای آن در برنامه 90 نیست. آنتن باید به طور حرفه.ای مورد استفاده قرار گیرد. آقای پورمحمدی یا آقای فردوسی.پور می.توانستند یک کنفرانس مطبوعاتی بگذارند،. حساب کتاب برنامه.شان را کامل توضیح دهند. اینکه ما بیاییم وقت بیست میلیون بیننده را بگیریم و حساب کتاب برنامه را بگوییم به خاطر شیطنت 100 نفر درست نیست، خب آن تعداد محدود شیطنت کرده.اند، آن 19 میلیون و 900 نفر که گناهی ندارند، ما وقت آنها را بگیریم.

- حالا که به اینجا رسیدیم، دوست دارم نظرتان را در مورد اجرای فردوسی.پور هم بدانم

فوق.العاده سمپاتیک، باهوش و یک شومن بسیار درجه یک. من معتقدم که شومن بودن الزاماً به فن بیان و میمک صورت نیست. ما شومن.های درجه.یکی در دنیا داریم که نه خوشگل هستند و نه فن بیان خوب دارند. حالا عادل فردوسی.پور که چهره جذاب و صدای قشنگی هم دارد. به نظر من فوق.العاده مجری و شومن موفقی است.

- در مورد برنامه «شب شما به خیر» برایمان بگویید.

این برنامه یک مجله تلویزیونی که قسمت.های مختلفی دارد. از سیاست گرفته تا طنز و مستند در آن وجود دارد. هر چیزی که احساس کنیم با ذائقه بیننده منطبق است،. شب.ها در این برنامه پخش می.کنیم.

- سیاست هم جزء موضوعات هست؟

بله

- اما شما گفتید که این تلویزیون یک کانال LifeStyle است و غیرسیاسی خواهد بود...

من گفتم تلویزیون سیاسی نخواهد شد. اما سیاست یک بحث اجتماعی است. ما سیاست را از منظر جامعه نگاه می.کنیم. همین پریشب داشتیم در مورد سه هزار میلیارد صحبت می.کردیم که با این پول در کشور چه کارهایی می.شد انجام داد. ما به سیاست از منظر جامعه نگاه می.کنیم، اما تلویزیون ما خط و ربط سیاسی ندارد.

یعنی در سیاست. رسمی کشور، ورود پیدا نمی.کنید و به شکل رسمی موضع نمی.گیرید؟

اصلاً به لحاظ حرفه.ای رسانه چنین حقی ندارد. اعلام موضع رسمی کار یک حزب است. منتهی چون ما در ایران فرهنگ تحزب نداریم، روزنامه.ها اغلب به ارگان یک حزب تبدیل می.شوند و تلویزیون.ها نیز گاهی اوقات خودشان نقش حزب را بازی می.کنند. رسانه باید مثل آینه باشد و هرچه که اتفاق می.افتد را منعکس کند، قرار نیست موضع بگیرد.

- تخمینی از وضعیت و تعداد بیننده.های برنامه.تان دارید؟

ما هر شب نزدیک 1500 ایمیل داریم. بیش از 6-7 هزار پیامک داخل ایران داریم. حدود 500-600 تماس تلفنی با برنامه داریم. احساسمان این است که این روند به شکل تصاعدی در حال رشد است. خوشحالیم و تشکر می.کنیم.



با شبکه.های برون.مرزی صداوسیما رقابت می.کنیم
- تصویر یا دورنمایی از یک ماه یا دوماه آینده دارید، منظورم این است که مثلاً می.توانید در آینده رقیبی برای تلویزیون خودمان باشید یا خیر؟

ما همین الان هم رقیب هستیم،. منتهی حوزه رقابتمان خارج از کشور است. ما با شبکه.های جام جم صداوسیما رقابت می.کنیم.

- منظورم بیننده.های داخلی بود...

به بیننده داخلی کاری نداریم.

- اما شما همین چند دقیقه پیش گفتید که اگر بتوانید تلویزیون را بر روی اینترنت هم پخش کنید، برای داخل هم برنامه.ریزی می.کنید.

بله،. ما اگر از طریق اینترنت به صورت قانونی بتوانیم در داخل ایران پخش داشته باشیم،. مسلماً بیننده بسیار زیادی جذب خواهیم کرد.

- در آن صورت به رقابت هم فکر خواهید کرد؟

بله صد درصد،. البته فقط رقابت سالم. ما مثل برنامه هفت نیستیم که دیگران را ناجوانمردانه بزنیم. ما برنامه با کیفیت تولید می.کنیم و بیننده را دعوت می.کنیم تا برنامه خوبی ببینید.

- مگر برنامه هفت چه اتفاقی افتاد؟

یکی از جنجال هفته قبل بود که گفتند، مجوز تلویزیون ما باطل شده است. در حالی که تنها یک حس رقابت الکی بود که ما بیاییم چنین چیزی را در یک برنامه پربیننده بگوییم تا اینها را زده باشیم.

- فکر می.کنید این مسئله به برنامه هفت و آقای جیرانی برمی.گشت یا...

مسلماً. آقای جیرانی در حد و اندازه.هایی نیست که این حرف را مستقلاً در آنتن زده باشد.

- ساعت نزدیک به 2:30 نیمه شب است،. راستی شما چرا این وقت شب برنامه ضبط می.کنید؟

زمان را باید تغییر دهیم، الان ما دچار نوعی فشردگی و به هم.ریختگی زمانی هستیم. ولی کم کم سعی می.کنیم آن را تغییر دهیم و بعد از ظهر برنامه را ضبط کنیم.

- دوست دارم در پایان یک سوال غیرجدی از شما بپرسم، با توجه به اینکه بازی دربی هم اخیرا انجام شد، شاید برای مخاطبان قانون جذاب باشد که بدانند رضا رشیدپور طرفدار پرسپولیس است یا استقلال.

پرسپولیسی هستم.


حاشیه.نویسی از یک گفتگو:
نصفِ شب با رضا رشیدپور

ساعت یک بعد از نیمه شب است، تازه هنگام راه افتادن به این فکر می.افتم که زمانی که برای قرار انتخاب کرده.ایم، کمی نامناسب است. اما دلایلی وجود دارد که سوژه را جذاب کرده و باعث شده دشواری را به جان بخرم؛ ماجرا به شبکه ایرانیان مربوط است. در مورد این شبکه ذکر همین نکات بس که جزء معدود تلویزیون.های ماهواره.ای مجوزدار فارسی.زبان کشور است،. رضا رشیدپور اخیرا با یک جُنگ شبانه به این تلویزیون پیوسته است. مهمتر از همه، برخی این شبکه را منتسب به چهره جنجالی دولت می.کنند. پس وقتی دوستی پیشنهاد تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه «شب شما به خیر» و گفت.و.گو با رضا رشیدپور را داد، آن را مغتنم شمردم.
بعد از کمی جست.وجو به محل قرار می.رسم؛ ساختمانی چند طبقه که از بد حادثه نمی.دانم، قرار است به کدام طبقه.اش بروم. مردد می.شوم اما به سرعت از روشن بودن چراغ.های یکی از واحد.ها می.فهمم که کدام زنگ را باید به صدا در آورم. با دقت و وسواسِ تمام دکمه آیفون را فشار می.دهم؛. هر گونه غفلت در این عملیات آن.هم در ساعت یک بامداد، اشتباهی مهلک خواهد بود!

به لطایف.الحیلی موفق می.شوم. جوانی درب را باز می.کند. خودم را معرفی می.کنم و او با تعجب ورندازم می.کند، انگار انتظار آمدن یک غریبه را در آن ساعت شب ندارد،. پس از ورود می.فهمم که او مقصر نیست، نه مشاور فرهنگی شبکه ایرانیان و نه خود رضا رشیدپور که در جریان قرار ما بودند، هنوز به محل نیامده.اند.

اخیراً تلویزیون ایرانیان محمل حرف.و.حدیث.های بسیاری در فضای رسانه.ای کشور شده است. برخی آن را منتسب به اسفندیار رحیم.مشایی می.دانند و حرف.هایی از انتخابات و امثالهم به میان می.آورند. برخی دیگر نام. چهره.های سیاسی و غیرسیاسی دیگر را پیش می.کشند. حتی دیگرانی نیز هستند که این رسانه را تمهیدی حاکمیتی برای جذب مخاطبان ماهواره.بین داخلی می.پندارند؛ مخاطبانی که دل در گروی رسانه..هایی همچون "من و تو" و "فارسی.وان" دارند. این گمانه.زنی.ها درست باشد یا نباشد، نمی.توان این نکته را نادیده گرفت که در این شبکه دارای مجوز قانونی، اتفاقاتی. می.افتد که در صداوسیمای خودمان نمی.افتد. شاید به همین دلیل است که می.گویند قرار است با این تمهید، مخاطبان رسانه.هایی همچون "من و تو" جذب این تلویزیون شوند؛. هر چه باشد، در این شبکه تصویر کنسرت و ساز پخش می.شود، مجری می.تواند لباس آستین.کوتاه بپوشد و برخی خط. قرمز.های موضوعی و محتوایی نیز شکسته شود.

همین مسائل است که باعث می.شود، حتی پیش از آنکه نام رشیدپور مطرح شود، به بررسی این سوژه علاقه.مند شوم. رضا رشیدپوری که روند حرفه.ای پرفراز و نشیبش خود حکایت دیگری است؛ چهره.ای که بعد از ساخت و اجرای موفقیت.آمیز چند برنامه تلویزیونی، در هنگامی که سومین بخش از سه گانه عبور، شب و مثلث شیشه.ای، را روی آنتن داشت، گرفتار تیر غیب شد و برنامه.اش نیمه تمام ماند. اگر چه او در مقاطع بعد از آن برنامه، به شکل موردی برنامه.هایی را برای شبکه.های سراسری ساخت و حضور نیم.بندی در رادیو تهران و شبکه استانی اصفهان داشت،. اما هرگز نتوانست به جایگاه پیشین خود در تلویزیون سراسری دست یابد. او که علی.رغم تکذیب.های متعدد مدیران تلویزیون،. تقریبا ممنوع.الکار شده بود، به عرصه مطبوعات مکتوب نیز سرکی کشید و سردبیری روزنامه «فرهنگ آشتی» را به عهده گرفت. این حضور چندان موفقیت آمیز نبود و رشیدپور نتوانست راه هرمز شجاعی.مهر در انتشار موفقیت.آمیز «خانواده سبز» را ادامه دهد. از همین رو بود که با تاسیس یک موسسه فرهنگی-هنری به اموری همچون برگزاری مراسم.های هنری و کنسرت و غیره پرداخت. چندی پیش بود که خبر حضور وی در یک تلویزیون ماهواره.ای که از قضا دارای مجوز فعالیت شش.ماهه از ارشاد بود در رسانه.ها مخابره شد. تلویزیونی که نامش ایرانیان بود و ذکرش پیش از این رفت.

وقتی ساختمان که در یکی از نقاط شمالی شهر تهران واقع شده، حاضر می.شوم، در می.یابم که تجهیزات و امکانات این رسانه مطابق تصوراتم است؛ . یک ریل تراولینگ، یک دوربین بر روی ریل، دکوری نسبتاً ساده و چند جوان که در محیطی فوق.العاده کم.نور مشغول صحبت هستند. البته تجهیزات و عوامل برای تولید یک برنامه در مقیاس «have a good night». قابل قبول است اما معمولاً آنچه در درون قاب شیشه.ای از دکور و فضای برنامه.های تلویزیونی دیده می.شود، با آنچه آدمی در پشت صحنه به چشم خود می.بیند، فاصله بسیاری دارد.
زیاد منتظر نمی مانم که مشاور فرهنگی شبکه ایرانیان و رضا رشیدپور با فاصله زمانی یکی دو دقیقه وارد می.شوند. پس از آنها هم، تنی چند از عوامل برنامه می.آیند. رضارشیدپوری که در ذهن من ثبت شده، تنها از نظر صدا با فردی که هم اکنون می.بینمش مطابقت دارد؛ به گفته خودش بی.خوابی مهم.ترین دلیل این تفاوت است.

می.نشینند و در حضور من گفتگوی خود را شروع می.کنند. مشاورفرهنگی شبکه، رشیدپور و یکی دو میهمان دیگر را می.گویم. از واکنش.های رسمی نسبت به برنامه شب شما به خیر سخن می.گویند. وقتی کاغذ و قلم را از کیفم خارج می.کنم تا همین بحث را به عنوان یکی از محورهای مصاحبه یادداشت کنم،. رشیدپور با خنده تاکید می.کند که حرف.های خودمانی فعلی، قرار نیست منتشر شود، توضیح می.دهم که قصد چنین کاری ندارم و صحبت.ها ادامه پیدا می.کند وحرف.های مختلفی در باب مخاطبان تلویزیون ایرانیان، استراتژی آن، واکنش.های صورت گرفته به آن و غیره مطرح می.شود.

مشاور فرهنگی شبکه صبح عازم دوبی است و به همین دلیل با عذرخواهی محل مصاحبه را ترک می.کند،. رشیدپور وقتی او می.رود، مصاحبه را آغاز می.کند. او مخالف این است که مصاحبه.اش با عکس همراه باشد،. به او می.گویم که در این وقت شب عکاسمان را از لای پتو بیرون کشیده.ام، عادلانه نیست که دست خالی از اینجا برگردد. بعد از کمی مذاکره، قبول می.کند؛ البته با این شرط که محیط ضبط برنامه در عکس.ها لو نرود و عکس.ها حتی.الامکان پرتره باشد!

عوامل برنامه، به توصیه رشیدپور نور را برای عکاسی زیاد می.کنند و مصاحبه آغاز می.شود. با کمی صحبت، رخوتی که ناشی از بی.خوابی به نظر می.رسید، به کلی مرتفع می.گردد و رشیدپور به همان مجری پرجنب و چوش تلویزیون تبدیل می.شود. پرحرارت و با انرژی سخن می.گوید. مسائل مختلفی مطرح می.شود و او بی.پروا به کسانی که به عملکردشان انتقاد دارد، می.تازد. در بخش.هایی از صحبت.هایش و گاهاً در لحنش ردپایی از غرور هم دیده می.شود.

برخلاف گفته.های مدیران تلویزیونی، قویاً معتقد است که او در تلویزیون ممنوع.الکار است، صحبت.هایش در نقد صداوسیما و مدیرانش در بخش.هایی از صحبت، چنان تند می.شود که من از ترس اینکه اندک راههای بازگشت هم مسدود شوند، سعی می.کنم عبور کنم. همین مسئله را به او می.گویم و پاسخ می.شنوم که «صداوسیما هر وقت به وجود من احساس نیاز کند،. من در خدمتم،. صداوسیما در نظر من ممنوع الکار نیست،. این من هستم که در نگاه آنها ممنوع.الکارم».

تمام عوامل حاضر در محل ضبط برنامه، به دقت و در سکوت کامل مصاحبه ما را گوش می.کنند. مصاحبه در فضایی دوستانه پایان می.پذیرد. در پایان با لحنی مزاح.گونه از او می.پرسم قرمز است یا آبی، منتظرم طفره برود اما به طور شفاف می.گوید پرسپولیسی است. شاید همین شفافیت است که از او گزینه. نامناسبی برای مدیران صداوسیما ساخته، هر چه باشد سخن از نهادی است که رشیدپور می.گوید، در آن نوعی دوگانگی میان سلایق شخصی و موازین سازمانی وجود دارد، اگر اینگونه باشد،. چه نسبتی می.تواند میان شفافیت و چنین فضایی وجود داشته باشد؟ الله اعلم! خداحافظی می.کنم و به همراه عکاسمان از ساختمان خارج می.شویم. ساعت سه بامداد است و من خوشحالم از اینکه خسرو پرخیده، عکاس «قانون» با ماشین خودش به محل قرار آمده...






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4001]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن