تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793512437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پایانی بر یک پرونده هشت ساله…


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: عرب.نیا همچنین در یک اقدام جالب. توجه، دستمزد خود را در «مختارنامه» به طور شفاف اعلام کرد. او در طول ساخت «مختارنامه»….. «مختارنامه» در هشت سالی که از تولید تا پخش به طول انجامید، پرحاشیه بود؛ ساخت خانه.ی کعبه و نشان دادن واقعه کربلا همزمان با عاشورا از نکات جالب توجه سریال داوود میرباقری بود. در این مدت علاوه بر این .که «مختارنامه» با از دست دادن برخی از عواملش، عزادار شد، با مسائلی مثل نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) و وضعیت نامشخص دکورهایش، حاشیه.ساز شد.
در مدت طولانی فیلمبرداری نیز، مسائل غیرمترقبه.ای مثل سهمیه.بندی بنزین و بیماری داوود میرباقری برای تیم «مختارنامه» مشکل.ساز بود و وقفه.هایی را در ساخت به وجود آورد. فریبرز عرب.نیا ـ بازیگر نقش مختار ـ در طول فیلمبرداری این سریال تاریخی ـ مذهبی در فیلم سینمایی یا سریال دیگری بازی نکرد. عرب.نیا در این سریال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ بار گریم شد. همچنین «مختارنامه» بیش از ۱۱۰ بازیگر اصلی داشت و بدلکاران و سیاهی.لشکران زیادی نیز در این سریال حضور داشته.اند. و در نهایت حاصل کار بیش از دو هزار دقیقه فیلم مفید بود که توسط میرباقری و همکارانش ثبت شد.
سرویس تلویزیون ایسنا با مروری بر این کارنامه.ی هشت ساله، پس از پخش آخرین قسمت که جمعه هشتم مرداد ماه ـ انجام شد، در گزارش زیر به تفصیل به اتفاقاتی پرداخته که بر این سریال گذشت.

نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)
نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) از حاشیه.سازترین بخش.های «مختارنامه» بود. میرباقری در زمان فیلمبرداری سریالش بنا را بر نمایش بدون پوشش چهره حضرت ابوالفضل(ع) گذاشت اما با نزدیک شدن به روزهای پخش، نمایش این صحنه.ها با اعتراض برخی از مراجع تقلید مواجه شد که نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) را جایز نمی.دانستند. بر این اساس چهره.ی حضرت ابوالفضل(ع) در صحنه.های عاشورای «مختارنامه» طبق روال عادی نمایش شخصیت.های مذهبی در تلویزیون ایران، با نور و مه همراه شد.
البته جنجال.ها بر سر این موضوع تا مدتی قبل و پس از نمایش این صحنه.ها نیز ادامه داشت و میرباقری کماکان اظهار امیدواری می.کرد تا بتواند در قسمت.های پایانی «مختارنامه»، چهره حضرت ابوالفضل(ع) را بدون پوشش نشان دهد؛ اما تلویزیون در نهایت تصمیم گرفت که چهره.ی حضرت ابوالفضل(ع) را در قسمت آخر «مختارنامه» نشان ندهند.

دکورهای احمدآباد مستوفی
چند ماه پیش بود که هشدارها نسبت به بی.تفاوتی به دکورهای عظیم سریال «مختارنامه» در احمدآباد مستوفی آغاز شد. این دکورها قرار بود تا خرداد ماه امسال در اختیار تیم تولید «مختارنامه» باشد و بعد از آن در اختیار صاحبان اصلی قرار گیرد تا تخریب شده و به شکل زمین کشاورزی برگردد.
هشدارهای تهیه.کننده «مختارنامه» و سایر رسانه.ها ادامه پیدا کرد تا این .که معاون سیما به همراه جمعی از مدیران و معاونان این سازمان، خرداد ماه امسال راهی احمدآباد مستوفی شدند تا از دکورهای «مختارنامه» بازدید کنند. در نهایت نیز قرار بر این شد تا قرارداد زمین.های احمدآباد به مدت سه ماه دیگر تمدید شود تا سازمان صداوسیما نظر قطعی خود را درباره خرید این دکورها اعلام کند.
ضمن اینکه در این مدت برخی از سیاسیون هم بر راه.اندازی شهرک سینمایی در لوکیشن مختارنامه تاکید کردند. اما آخرین خبرها از شکایت صاحبان زمین از تهیه.کننده مختارنامه و رفتن محمود فلاح به دادگاه حکایت دارد. قرار است نتایج دادگاه طی روزهای آتی اعلام شود.

نمایش صحنه.های کربلا همزمان با عاشورا
یکی از نکات جالب «مختارنامه» که برای مخاطبان ایرانی این سریال جذاب بود، پخش صحنه.های مربوط به واقعه عاشورا همزمان با این روز بود. میرباقری که در «مختارنامه» ۵۰ دقیقه از کربلا را به تصویر کشیده بود، به فراخور داستان و فلاش.بک. به گذشته، قصه برخی شخصیت.هایی که در کربلا حضور داشتند را روایت کرد؛ در روز عاشورا نیز صحنه.هایی از کربلا در قالب مختارنامه پخش شد که با استقبال مخاطبان این سریال مواجه شد.

خشونت.های تصویری «مختارنامه»
مختارنامه با بهره.گیری از تکنیک.های جدید و جلوه.های ویژه گریم عبدالله اسکندری، صحنه.های بسیاری از کشته شدن قاتلان امام حسین(ع) خلق کرد. خشونت این صحنه.ها که تا قسمت آخر و کشته شدن مختار ادامه داشت، گاه به حدی بود که شبکه اول نیز از طریق زیرنویس به مخاطبان خود اخطار می.داد تا اگر مشکل قلبی دارند، برخی بخش.ها را نبینند. هرچند نویسنده و کارگردان «مختارنامه» دائما تاکید داشتند که خشونت جزئی از چیزی است که ساخته.اند و خشونت در برخی صحنه.ها اجتناب.ناپذیر بوده است. به علاوه آنها همواره اصرار داشتند خشونت.های «مختارنامه» خیلی کمتر از آن چیزی است که در واقعیت وجود داشته و آنها در واقع «مختارنامه». را ملایم.تر کرده.اند.

فریبرز عرب.نیا و اعلام رقم دستمزدش
حضور فریبرز عرب.نیا ـ بازیگر نقش مختار ـ در برنامه «هفت» و صحبت.هایش درباره وضعیت سینمای ایران از دیگر نکات حاشیه.یی «مختارنامه» بود. عرب.نیا که چند سال در هیچ برنامه. تلویزیونی حاضر نشده بود، در دو قسمت از «هفت» شرکت و در پاسخ به سوالات فریدون جیرانی، دیدگاه.های خود را مطرح کرد.
عرب.نیا همچنین در یک اقدام جالب. توجه، دستمزد خود را در «مختارنامه» به طور شفاف اعلام کرد. او در طول ساخت «مختارنامه» ۶۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته که به گفته خودش از دستمزد یک بازیگر یا مربی در یک فصل فوتبال کمتر است.


فشردگی ساخت و انتقاد میرباقری
مراحل پس از تولید «مختارنامه» حتی بعد از پایان فیلمبرداری به صورت فشرده ادامه داشت؛ به .طوری که آماده.سازی برخی قسمت.ها به دلیل طول کشیدن مراحلی مثل صداگذاری و جلوه.های ویژه، تا یک ساعت قبل از پخش ادامه داشته است. این مساله حتی باعث شد که قسمت سی و دوم «مختارنامه» به پخش نرسد. شبکه یک سیما نیز با اعلام این. مشکل، در آن زمان فیلم سینمایی «مورد عجیب بنجامین باتن» را در کنداکتور قرار داد.
این در حالی است که داوود میرباقری و تیم تولید «مختارنامه» از همان ابتدا به فشردگی مراحل پخش اعتراض کرده و زمان بیشتری را برای آماده سازی «مختارنامه» مطالبه کرده بودند اما این امر با مخالفت مسؤولان تلویزیون مواجه شده بود تا «مختارنامه» در اغلب موارد در آخرین لحظات به پخش برسد.

برگزاری نمایشگاه عکس «مختارنامه»
بهمن .ماه سال گذشته، نمایشگاه عکس سریال «مختارنامه» در تالار وحدت برگزار شد. در این نمایشگاه که ۱۰ روز به طول انجامید، ۷۲ عکس از «مختارنامه» به نشانه ۷۲ تن از یاران امام حسین(ع) در کربلا به نمایش گذاشته شد. در نمایشگاه عکس «مختارنامه» عکس.ها به صورت خیمه چیده شده بود تا به گفته مسعود پاکدل ـ عکاس پروژه «مختارنامه» ـ هم یادآور خیمه باشد و هم این.که تماشاگران با دیدن آنها حس کنند در صحنه فیلم حضور دارند.
از نکات قابل توجه این نمایشگاه، عدم نمایش عکس حضرت ابوالفضل(ع) بود که مسعود پاکدل، نمایش آن را تابعی از نمایش حضرت ابوالفضل(ع) در سریال دانست و گفت هر تصمیمی که در مورد تصاویر حضرت ابوالفضل(ع) در سریال گرفته شود درباره عکس.های او نیز صادق است.

موسیقی و گلایه.ها
موسیقی «مختارنامه» ترکیبی از موسیقی جنوب ایران، موسیقی حماسی و موسیقی عرب بوده است. صدای لالایی زنی در پس زمینه موسیقی تیتراژ به گفته سازنده موسیقی «مختارنامه»، فریاد فروخورده زنی است که داوود میرباقری آن را متاثر از شخصیت حضرت زهرا(س) می.داند. در حین ساخت موسیقی این سریال، ساز جدیدی نیز اختراع شده که بر حسب نام مخترع، آن را ساز ناصری نام.گذاری کرده.اند. این ساز، شکل سیمرغ است و یک ساز زهی است که با آرشه نواخته می.شود و زخمه هم دارد.
موسیقی مختارنامه با انتقادهایی هم همراه بود؛ محسن شریفیان که خود را پژوهشگر آلبوم «اهل ماتم» که بخش.هایی از آن در موسیقی تیتراژ سریال «مختارنامه» استفاده شده، معرفی کرد، با نگارش نامه.ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما نسبت عدم درج نامش در تیتراژ این سریال گلایه کرد. همچنین خواننده زن لالایی تیتراژ «مختارنامه» هم به استفاده از صدایش بدون اجازه او انتقاد داشت که در نهایت با تقدیر ضرغامی از وی قائله خاتمه یافت.
در همان زمان امیر توسلی ـ آهنگساز این سریال ـ درباره.ی انتقادها به ایسنا گفت: به نظرم این اعتراضات مباحث انحرافی است؛ به هرحال هر کار بزرگی ممکن است با چنین اعتراضاتی همراه شود. برخی آمدند اعتراضاتی کردند که اصولا به موسیقی «مختارنامه» وارد نیست.

چهره زنان
تصویر چهره زنان نیز از دیگر «حاشیه.های» سریال «مختارنامه» بود. فیلمسازان و منتقدان زیادی از قبیل انسیه شاه.حسینی به این امر معترض بودند که زنان چهره.های تاثیرگذاری در «مختارنامه» نیستند.
پوران درخشنده هم گفته بود: شخصیت.های زن این سریال با واقعیت فاصله دارند. سیدرضا اکرمی ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ـ هم متعقد بود که سریال «مختارنامه» درخصوص نقش زنان در جامعه مبالغه کرده است.
نهایتا شخصیت.های زن سریال مختارنامه همزمان با روز زن طی مراسمی مورد تقدیر رییس صداوسیما قرارگرفتند.

سهمیه.بندی بنزین و بیماری میرباقری
«مختارنامه» در مقاطعی با مشکلات عجیبی مواجه شد که از آن جمله می.توان به سهمیه.بندی بنزین و تعطیلی به خاطر کمبود بودجه اشاره کرد. در سال ۱۳۸۶همزمان با سهمیه.بندی بنزین، «مختارنامه» نیز با این مساله درگیر شد. تعداد زیاد اتومبیل.های سریال و مصرف زیاد آنها، محمود فلاح را وادار کرد تا برای جلوگیری از تعطیلی پروژه «مختارنامه» و حل این مشکل به مسؤولان سازمان صداوسیما نامه بنویسد.
«مختارنامه» همچنین در اردیبهشت سال ۸۴ به دلیل بیماری داوود میرباقری که ناشی از فشردگی کاری بود به مدت شش روز متوقف بود و بعد از آن دوباره از سر گرفته شد. میرباقری در این مدت در بیمارستان بستری بود.

ساخت خانه کعبه
علاوه بر سایر دکورهای عظیم «مختارنامه»، دکور و لوکیشن خانه کعبه نیز در این سریال ساخته شد. دکورهای مکه به این دلیل واقعی به نظر می.رسید که در مختصات نزدیک به خانه کعبه ساخته شد و این دکور در واقع ۱۰ درصد کوچکتر از کعبه واقعی و به صورت چهار بعدی است. صحنه.های آتش زدن کعبه نیز از دیگر مواردی است که در «مختارنامه» به تصویر کشیده شده است.

بازدید رییس جمهور از مختارنامه
علاوه بر بازدید رییس سازمان صدا و سیما و برخی ازمعاونان این سازمان، رییس جمهور نیز در آذرماه سال ۱۳۸۷ به پشت صحنه «مختارنامه» رفت. محمود احمدی نژاد در این دیدار از عوامل سریال «مختارنامه» تقدیر کرد. ضرغامی نیز در مقطعی برای دیدن فیلمبرداری صحنه.های کربلا به شاهرود ـ زادگاه میرباقری ـ سفر کرد.

دوبله سریال و پاسخ آی فیلم
از دیگر حاشیه.هایی که برای «مختارنامه» به وجود آمد، دوبله این سریال به زبان عربی و پخش آن از شبکه “آی.فیلم” بود. در حالی. که مخاطبان عرب .زبان از پخش «مختارنامه» استقبال کرده بودند، تهیه.کننده این سریال نسبت به دوبله عربی «مختارنامه» انتقاد کرد و آن را نامناسب دانست. فلاح همچنین از این. که با عوامل «مختارنامه» برای دوبله این سریال هماهنگ نشده بود انتقاد کرد. مسؤولان آی.فیلم نیر در پاسخ به این انتقادات در بیانیه.ای عنوان کردند که در دوبله «مختارنامه» از بهترین دوبلورهای عرب استفاده شده و حتی سعی کرده.اند برخی بخش.های «مختارنامه» را با استفاده از دوبله، اصلاح کنند.

ثبت و مستند کردن تجارب
در خلال ساخت «مختارنامه» در خصوص ثبت و مستند کردن تجاربی که برای نخستین بار در سینما و تلویزیون.مان شکل گرفت، هشدارهایی از سوی رسانه.ها داده شد و حتی عبدالله اسکندی (طرح جلوه.های ویژه) و محسن شاه.ابراهیمی (مدیرهنری سریال «مختارنامه») همزمان با ساخت و … برای این کار اعلام آمادگی کردند؛ حتی در مقطعی خبرهایی در خصوص مستند کردن این تجارب از سوی تلویزیون منتشر شد، اما به نظر می رسد در نهایت آنچه مد نظر کارشناسان برای پرهیز از دوباره کاری.ها در پروژه.های بعدی بود، محقق نشده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن