تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797989645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي شيرازي:خوشنويسي پارچه‌نوشته‌هاي عاشورايي تاكنون بسيار بازاري بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: علي شيرازي:خوشنويسي پارچه‌نوشته‌هاي عاشورايي تاكنون بسيار بازاري بوده است
گروه هنر: خطوطي كه در پارچه نوشته‌هاي عاشورايي استفاده مي‌شود، بسيار بازاري است. اگر اين پارچه‌نوشته‌ها براي مردم ارائه مي‌شود، بهتر است كه كار زيبايي را ببينند.
«علي شيرازي»، هنرمند نام‌آور خوشنويسي معاصر، كه پيش‌تر نيز چندين قطعه قرآني را با قلم كتيبه خوشنويسي كرده بود، اين بار به خوشنويس تركيب‌بند دوازده بخشي محتشم كاشاني پرداخته است كه توسط گروهي از نگارگران و مذهبان كشورمان در «كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي» واقع در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) تذهيب مي‌شود. در ضمن خود او نيز در اين كارگاه حضور داشته تا علاقه‌مندان و خوشنويسان جوان كشورمان از نزديك با كارش آشنا شوند.

اين استاد خوشنويس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه هنر خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، سبك خوشنويسي خود را اين‌چنين تعريف كرد: خط من نستعليق است كه خطي ايراني است ولي نوع كاري كه انجام مي‌دهم، قلم درشت است، يعني قلم كتيه و در آثارم سعي بر اين هستم كه حركات يك‌ضرب انجام شود و آن سايه روشن در حركت قلم ديده شود تا خط حالت زنده پيدا كند.

وي علاوه بر تأييد اينكه اين آثار پس از فراهم شدن قرار است براي استفاده عموم چاپ شود و اين ايده در كنار ارزش هنري آثار، خود گامي بزرگ و قابل ستايش است، در اين‌باره توضيح داد: اين طرح چهار يا پنج سال پيش به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ارائه شد كه بر اساس آن قرار بود اشعاري را با موضوع عاشورا خوشنويسي كنيم تا در پارچه‌نوشته‌هايي كه به اين مناسبت در كل كشور و به تعداد زياد كاربرد دارد، مورداستفاده قرار دهيم.

عضو شوراي ارزشيابي انجمن خوشنويسان ايران درباره ضرورت انجام اين كار اضافه كرد: خطوطي كه در پارچه نوشته‌هاي عاشورايي استفاده مي‌شود، بسيار بازاري است. اگر اين پارچه‌نوشته‌ها براي مردم ارائه مي‌شود، بهتر است كه كار زيبايي را ببينند، زيرا به هر صورت مواد و مصالح هزينه مي‌شود، پس اگر طرح و خط و نقش هم از ارزش هنري برخوردار باشد، كار در سطح بسيار متفاوتي قرار خواهد گرفت.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا انجام چنين كاري نياز به زماني چند ساله دارد، اظهار كرد: درست است كه ما اين طرح را سال‌ها پيش ارائه داديم اما به دليل اينكه هر ساله مديران عوض مي‌شدند، اين طرح انجام نمي‌شد، براي مثال مديري از اين قضيه استقبال مي‌كرد اما با عوض شدن او، كار دوباره به تعويق مي‌افتاد تا اينكه چند وقت پيش دكتر سرسنگي، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به من گفتند كه ما از قبل چنين طرحي را در ذهن داشته‌ايم، پس بهتر است اين كار را پيگيري كنيم.

مسول اسبق كانون خوشنويسي سازمان فرهنگي شهرداري تهران درباره زمان آماده شدن آثار اضافه كرد: پيش بيني مي‌كنيم كه اين كار ان‌شاءالله تا آخر بهمن‌ماه تمام ‌شود.

وي در پاسخ به اينكه پس تكليف اصل آثار پس از چاپ شدن و در اختيار عموم قرا رگرفتن چه مي‌شود، افزود: آثار فعلا به صورت موقتي در همين موزه نگهداري مي‌شود اما بعد به موزه‌اي كه براي اين كار در نظر گرفته خواهد شد، منتقل مي‌شود.

شيرازي درباره اين مبحث كه آيا كاربرد اين آثار تنها در استفاده براي موزه و پارچه‌نوشته‌ها خلاصه مي‌شود و اينكه آثاري كه به اين شكل تهيه مي‌شود، بدون شك براي استفاده‌هاي ديگر نيز قابليت خواهد داشت، اذعان كرد: اين آثار قابليت چاپ هم دارد، يعني مي‌توان آنها را به صورت پوستر نيز مورد استفاده قرار داد و در اين صورت هم كساني كه به خوشنويسي علاقه‌مند هستند و هم عموم مردم از آنها استفاده خواهند كرد.

مسئول برگزاري «كارگاه كتيبه‌نگاري عاشورايي» كه تا به حال كارگاه‌هاي تخصصي بسياري در داخل و خارج از ايران برگزار كرده، درباره تفاوت كارگاه‌هاي داخلي و خارجي گفت: چه در داخل و چه خارج از ايران استقبال مردم بسيار زياد بوده است. روز افتتاحيه كارگاه نيز جمعيت بازديد كننده بسيار زياد بودند، به طوري كه دوستاني كه از صدا و سيما آمده بودند، به سختي توانستند تصوير بگيرند.

وي كه پيش از اين نيز در موزه‌هاي هنرهاي ديني امام علي (ع) كارگاهي با نام «مشرق قلم» را به صورت مشترك با گروهي ژاپني برگزار كرده بود، در توضيح سوابق هنري خود ادامه داد: من اولين كارگاهم را در سال 69 و در شوروي سابق برگزار كردم و پس از آن نيز در يونان، امارات، دبي، قطر، كويت و مراكش و گهگاهي نيز در شهرهاي كشور خودمان كارگاه‌هايي داشته‌ام.

در پايان اين استاد خوشنويس جايگاه خوشنويسي در كشور را چنين ارزيابي كرد: خوشنويسي در بين مردم جايگاه خوبي دارد، زيرا همه مردم خوشنويسي را دوست دارند اما اين مسئله كه استقبال بخش دولتي هم همين‌طور باشد، بستگي دارد به اينكه مديري كه عهده‌دار مسئوليت مي‌شود، آدم با ذوقي است يا خير، زيرا در غير اين صورت نه تنها اتفاق تازه‌اي در اين زمينه نمي‌افتد كه موانعي نيز به وجود خواهد آمد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن