تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 9 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793262458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علائم بیماری فشار خون چیست و چگونه درمان می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سرخرگ ها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می رسانند. برای آن كه خون بتواند در این عروق به جریان درآید به نیرویی نیاز دارد كه در هر انقباض، عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ ایجاد می شود. این نیرو «فشار خون» نامیده می شود.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، هنگامی كه سرخرگ های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحكام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق كوچك نیز باریكتر شوند، فشار خون بالا می رود.
قلب مانند یك پمپ با انقباض و استراحت خود، خون را به داخل عروق می فرستد. در زمان های مختلف مراحل این پمپاژ، فشار خون در سرخرگ ها تغییر می كند.
بالاترین میزان فشار خون، فشار سیستولیك نام دارد. سیستولیك همان فشاری است كه هنگام انقباض ماهیچه قلب موجب می شود تا خون از قلب به سرخرگ اصلی وارد شده و به سایر نقاط بدن برسد.
كمترین میزان فشار خون نیز فشار دیاستولیك است كه فشار بین ضربان های قلب محسوب می شود و مربوط به زمانی است كه قلب در حالت استراحت است. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (mmhg) اندازه گیری می شود.
میزان فشار خون بر پایه دو عدد نشان داده می شود. اولین عدد مربوط به فشار سیستولیك یا ماكزیمم و دومی مربوط به فشار دیاستولیك یا مینیمم است.


بیماری فشار خون بالا
بر اساس اعلام مركز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، فشار خون بالا عبارت است از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی. فشار خون بالا گاهی «قاتل بی صدا» نامیده می شود چرا كه تا مراحل انتهایی اغلب هیچ علامتی ندارد.
باید توجه داشت كه فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می رود. اما فردی كه دچار بیماری فشار خون بالا است هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.
رژیم های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمك، بی تحركی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد كننده برای ابتلا به بیماری فشار خون بالاست.


علایم شایع فشار خون بالا
بسیاری از افراد كه به فشار خون بالا مبتلا هستند، علامتی نداشته و احساس بیماری ندارند. ۱۵ درصد افراد مسن دارای فشار خون هستند و خودشان خبر ندارند مگر آن كه فشار خون بطور ناگهانی خیلی بالا برود. به این ترتیب تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری میزان آن است.


علل فشار خون بالا
از هر ده نفر مبتلا به فشار خون بالا، در نه نفر آنها، یعنی در۹۰ درصد آنها علت دقیق برای فشار خون شناخته نشده است. این نوع فشار خون، نوع اولیه فشار خون بالا نامیده می شود.
در تعداد كمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا (نوع ثانویه فشار خون بالا) عواملی همچون تنگ شدن سرخرگ كلیوی و یا اختلال در تولید هورمون های مترشحه از غدد فوق كلیوی و بیماری های بافت كلیه در ایجاد بیماری نقش دارند.


عوامل مستعد كننده یا تشدید كننده عوارض بیماری فشار خون
چاقی و اضافه وزن، سیگار كشیدن، مصرف الكل، رژیم غذایی حاوی نمك یا چربی اشباع شده زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی، كم تحركی و نداشتن فعالیت بدنی كافی، استرس و عوامل ژنتیكی از علل مستعد كننده بیماری فشار خون هستند. اگر یكی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است.
سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سكته مغزی و حمله قلبی نیز احتمال ابتلا را افزایش می دهد.


چگونه از ابتلا به بیماری فشار خون بالا پیشگیری كنیم
برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون، وزن تان را كنترل كنید. اگر اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید. كم كردن حتی یك كیلوگرم از وزن تان در این زمینه مفید است. مرتب ورزش كنید. ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است.
مصرف روزانه نمك را كم كنید (حداكثر یك قاشق چایخوری). سدیم علاوه بر نمك در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده، وجود دارد. برای اطلاع یافتن از مقدار سدیم بكار رفته در مواد غذایی برچسب آنها را قبل از مصرف به دقت مطالعه كنید.
اگر می خواهید از مواد جایگزین سدیم استفاده كنید حتما با پزشك مشورت كنید؛ چرا كه برخی از این مواد برای همه افراد مناسب نیستند.
از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان و غذاهای حاوی پتاسیم مانند دانه های سبوس دار و خشكبار استفاده كنید.
پتاسیم از فشار خون بالا جلوگیری می كند. لوبیا، عدس، نخود، آب میوه، میوه جات تازه بویژه زردآلو، موز، گیلاس، طالبی، كیوی، انبه، شلیل، پرتغال، هلو، تشمك و نارنگی حاوی پتاسیم بالایی هستند. دانه كنجد و سبزی های برگ سبز، منابع كم سدیم و تامین كننده كلسیم هستند. سیر نیز به كاهش فشار خون كمك می كند. از مصرف مشروبات الكی بپرهیزید.
در نظر داشته باشید كه اندازه گیری فشار خون را در برنامه بررسی سلامت خود قرار دهید. زیرا اگر فشار خون بالا زود تشخیص داده شود و درمان به موقع انجام گیرد از عوارض آن پیشگیری می شود.
اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا وجود داشته باشد، فشار خون باید حداقل سالی یكبار كنترل شود. اگر باردار هستید، مرتب برای انجام مراقبت های دوره بارداری به مراكز درمانی مراجعه كنید تا ضمن انجام سایر مراقبت ها فشار خون شما نیز به موقع كنترل شود.
اگر از قرص های ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می كنید یا تحت هورمون درمانی هستید، فشار خون تان را به طور منظم كنترل كنید.


عوارض فشار خون بالا چیست؟
سكته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب، نارسایی كلیه و آسیب چشمی و مشكل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند. هرچه فشار خون بالاتر باشد، طول عمر افراد پایین تر خواهد بود.
اگر فشار خون بالا به مدت طولانی بدون درمان باقی بماند ممكن است نارسایی كلیوی رخ دهد و یا حتی به بینایی آسیب وارد شود.
در ضمن امكان دارد كه قلب بطور غیر طبیعی بزرگ شده و كارایی آن كم شود كه چنین وضعیتی می تواند منجر به نارسایی قلبی و اختلال در پمپاژ خون توسط قلب شود.
اگر فشار خون بالا درمان شود، از خطر ابتلا به حملات قلبی كاسته خواهد شد. فشار خون بالا از ابتدایی ترین عوامل بروز بیماری های قلبی و سكته است.
طبق آمارهای جهانی، از هر ۵ مورد نارسایی قلبی در زنان، ۳ مورد به دلیل كنترل نكردن فشار خون بالا ایجاد می شود. فشار خون بالا به كلیه ها آسیب می رساند و موجب نارسایی كلیوی، سكته مغزی، حمله قلبی و بیماریهای مرگبار دیگری می شود.
همچنین، افرادی كه علاوه بر فشار خون بالا به بیماری دیابت مبتلا هستند به مراتب بیشتر از سایرین به نارسایی كلیوی و سكته مغزی دچار می شوند.


درمان فشار خون بالا
علاوه بر اندازه گیری فشار خون، ممكن است بنا به تشخیص پزشك، برخی بررسی های تشخیصی دیگر برای تعیین علت ابتلا به فشار خون بالا یا بررسی عوارض و آسیب های احتمالی آن لازم باشد.
اقدامات درمانی با توجه به ویژگی های هر فرد تعیین خواهند شد و ممكن است شامل كم كردن وزن، ترك دخانیات، برنامه ورزش مناسب و تغییر شیوه زندگی برای كاهش استرس باشند.
در صورتی كه اقدامات غیر دارویی اثر نداشته باشند، با استفاده از داروهای ضد فشار خون می توان فشار خون را پایین آورد. این داروها باید بطور مستمر و تحت نظر پزشك مورد استفاده قرار گیرند.
اگر فرد علاوه بر فشار خون بالا به بیماری دیگری نیز مبتلا باشد، به عنوان مثال به دیابت نیز مبتلا باشد درمان دارویی فشار خون بالا از همان ابتدای تشخیص شروع خواهد شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 590]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن