تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793533580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره میگرن چه می دانید؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: میگرن (Migraine)
شایـع ترین نوع سر درد بوده، عمدتا به تدریج شروع می شود، معمولا یک طرف سر است و ۴ تا ۷۲ ساعت (2 تا 72 ساعت) طول می کشد. با زمینه ارثی خانوادگی از هنگام کودکی و نوجوانی، سر درد ضربان دار(Throbbing) با احتمال دوره های تهوع و استفراغ همراهی دارد و در اکثر موارد بدون پیش درامد (Aura ) است. در ۸۰% موارد Aura می تواند به صورت اختلالات بینایی نظیر تاری دید، همی آنوپسی و یا در اندامها به صورت احساس کرختی و پارستزی و یا به صورت سر گیجه باشد و اغلب تشدید سر درد با تابش نور می باشد. در ضمن علائم پیش درآمد می تواند شامل خستگی ، گرسنگی و یا احساس عصبانیت باشد. همچنین میگرن دارای « پس اثر » نیز بوده که پس از حمله این احساس به فرد دست داده و شامل احساس تهی شدن از انرژی بوده که ممکن است برای یک تا دو روز پس از یک حمله شدید میگرن ادامه یابد . البته باید متذکر شد که تمامی افرادی که مبتلابه میگرن هستند دچار « پیش درآمد » یا « پس اثر » میگرن نمی شوند. خنده دار اينجاست كه بعضی از موارد علائم مقدماتی نیز بدون حمله میگرن پس از آن رخ می دهد! شروع میگرن می تواند از ناحیه گیجگاهی، پیشانی یا پشت سر باشد. اما درد معمولا از پیشانی یا گیجگاه شروع و به اطراف کشیده می شود.درد معمولا در ابتدای صبح و هنگام بیدار شدن از خواب ( و گاهاً نيمه شب)شروع میشود.علت ميگرن بزرگ شدن و اتساع رگ های خونی سر می باشد. قبل از شروع حملات ميگرني رگهاي خوني مغز در نواحي داخلي و پوست سر ( و يا ساقه مغز) منقبض شده و با شروع درد گشاد مي شوند. یک ماده شیمیائی موجود در مغز بنام سروتونین بنظر می آید که نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد، گرچه هنوز عاملی که باعث این تغییرات در فعالیت ساقه مغز و سطح سروتونین می شود بخوبی شناخته نشده است. علت دیگر میگرن تخلیه سلولهای عصبی مغز است. يك علت اثبات نشده نيز حكايت از وجود لخته هاي خون در مغز دارد كه بعلت عملكرد ناقص قلب ايجاد شده اند و در مغز باعث گشاد شدن شريانهاي مغزي مي شوند و در نهايت منجر به ميگرن مي گردند.حدود 20% افراد در طول عمر خود ممکن است حمله میگرن را تجربه کنند که نیمی از این افراد اولین حمله را در سنین کودکی و یا نوجوانی تجربه کرده همچنین سردرد میگرن در بعضی از خانواده ها شایعتر می باشد و افرادی که بستگان درجه اول و دوم آنها به میگرن مبتلا هستند ، احتمال ابتلا به میگرن در آنها بالاتر است.

انواع میگرن
میگرن کلاسیک
میگرن کلاسیک عموما یک سردرد یکطرفه می.باشد و به صورت ضربان.دار اتفاق می.افتد. قبل از شروع سردرد بیمار دچار تغییرات بینایی می.شود که به صورت توهمات و جرقه.های بینایی هستند که در اصطلاح به آن اورا می.گویند. اکثر بیماران یک حمله را در طول هفته تجربه می.کنند و اصولا بین 2 تا 24 ساعت طول می.کشد. بیمار دچار حالتهایی مانند تهوع ، استفراغ ، گریز از نور ، سستی و حتی گاهی در مراحل حاد دچار اخلال حس نیمه بدن و تکلم می.شود. در بین حملات بیمار سردرد یا ناراحتی دیگری ندارد.
میگرن غیر کلاسیک
در میگرن غیر کلاسیک علایم بینایی قبل از حمله بوجود نمی.آید. این نوع سر درد بیشتر دو طرفه بوده و ضربان.دار است. درد بیشتر دور حلقه چشم احساس می.شود و ممکن است در ادامه آن سفتی گردن هم بوجود آید این نوع میگرن شیوع بیشتری دارد و همراه با تهوع و استفراغ است.
ارتباط میگرن با سن
میگرن در میان کودکان هم اتفاق می.افتد اما مدت آن کوتاه است و به سرعت بهبود می.یابد با افزایش سن از تعداد حملات کاسته می.شود ولی به طول آن اضافه می.شود. میزان و شدت دفعات حمله در افراد مختلف متفاوت است و نمی.توان ارتباط معنی.داری بین حملات افراد مختلف پیدا کرد اما اصولا بعد از 55 سالگی به ندرت اتفا ق می.افتد.

عوامل شروع کننده میگرن:
نخوردن غذای کافی و منظم
- تغییر در الگوی خواب
- بیدار ماندن شبانه
- کار کردن زیاد و خستگی بیش از حد
- عوامل هیجانی و استرس
نكته : بعضی از بیماران زمانی که دچار استرس می شوند، حمله میگرن به سراغ آنها می آید در حالیکه عده ای دیگر پس از اینکه استرس آنها رفع شد، ممکن است دچار حمله میگرن شوند ( مثلاً روز بعد از یک امتحان و یا ملاقات مهم ).
- تغییرات هورمونی در خانمها(حاملگی-قرص ضد بارداری-قاعدگی)
نكته: در حدود 50% میگرن زنان با چرخه قاعدگی بستگی دارد.
-غذاهای خاص مثل پنیر- فلفل-قهوه -چای و غذاهای شیرین (ندرتاً)
نكته : بعضی از غذاها و نوشیدنی ها که حاوی تیرامین هستند مثل پنیر خصوصاً پنیر مانده، گوشت و نوشیدنی های تخمیر شده و همچنین غذاهای حاوی سولفیت مانند غذاهای کنسرو شده ، انواع شرابها ، سوسیس ، کالباس و سایر گوشتهای فرآروی شده



نكته : در طول حمله ؛ عملکرد طبیعی معده مختل می.شود و باعث می.شود داروهایی که برای تسکین میگرن خورده می.شود به خوبی جذب نشود. بنابراين بايد قبل از شروع حمله اين داروها را مصرف كرد .

نكته : به. هنگام. بروز اولین. نشانه.های. حمله. میگرنی.؛ روی. سر خود یک. پارچه. سرد یا کیسه. یخ. بگذارید، یا به. صورت. خود آب. خنک. بزنید. ـ چندین. ساعت. در یک. اتاق. تاریک. و آرام. دراز بکشید. دو عدد بالش. در دو طرف. سر خود بگذارید تا سرتان. تکان. نخورد. در صورت. امکان. بخوابید. صدا ، نور و بوها (خصوصا بوی. ناشی. از آشپزی. و سیگار) را به. حداقل. برسانید و از مطالعه. خودداری. کنید.

داروهاي درمان ميگرن
اولین راه معالجه جلوگیری از وقوع سردرد بوسیله تجویز روزانه دارویی حاوی ارگوتامین است که باعث انقباض مویرگهای مغز می.شود. برای. تخفیف. علایم. میگرن. و پیشگیری. از بروز حملات.، طیف. گسترده.ای. از داروها موجود هستند.
• ارگوتامین.ها (همراه. با کافئین.) به. صورت. خوراکی. ، شیاف . یا استنشاقی.
• آسپیرین ، استامینوفن یا ایبوپروفن.
• ترکیب. استامینوفن. و کدئین.
• آنتی.هیستامین.ها برای. گشاد کردن. رگ.ها
• داروهای. ضد استفراغ. برای. کم. کردن. تهوع. و استفراغ.
• داروهای. تنگ.کننده. رگها
• سوماتریپتان. به. صورت. تزریق. زیر پوست. توسط. خود فرد ، یا به. صورت. قرص.. داروهای. مسدودکننده. بتا آدرنرژیک. یا کانال. کلسیمی .، یا ضدافسردگی.های. سه. حلقه.ای. برای. پیشگیری. از حملات .، در صورتی. که. حملات. آن. قدر شدید باشند یا تعداد آنها آن. قدر زیاد باشد که. شما از کار و زندگی. خود باز بمانید. این. داروها ممکن. است. اثرات. جانبی. نامطلوبی. داشته. باشند و امکان. دارد در همه. افراد نیز مؤثر نباشند.
دو نوع درمان برای میگرن مورد استفاده قرار می گیرد یکی از داروهائی که با شروع سر درد مصرف شده و به آن « داروهای تسکینی » می گویند و دیگری داروهائی که هر روز مصرف می شوند تا از بروز حملات بیماری جلوگیری کرده و تعداد حملات بیماری را کاهش دهند که به این نوع داروها « داروهای پیشگیرانه » می گویند. اینکه چه موقع از داورهای تسکینی و چه موقع از داروهای پیشگیرنده استفاده شود در هر فردی متفاوت است .

داروهاي تسكيني :
در صورتیکه امکان آن وجود داشته باشد این نوع درمان بلافاصله پس از علائم مقدماتی و یا شروع سردرد باید آغاز شود.البته اشکال این روش آن است که در کسانیکه زیاد دچار علائم مقدماتی و یا سردرد میگرن می شوند، مصرف مداوم مسکنها می تواند باعث ایجاد سردردی مزمن شود که روزهای متمادی رخ داده و دلیل و علت مشخص را نمی توان برای آن پیدا کرد.
داروهای ساده مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین ، و ناپروکسن، اگر در مراحل اولیه سردرد مصرف شوند، ممکن است برای کنترل درد کافی باشند . علاوه بر آن امروزه داروهای ترکیبی که از چند دارو تشکیل شده اند نیز در دسترس بوده که نسبت به داروهای ساده معمولاً از تأثیر بهتری برای کاهش درد برخوردار هستند مثل ترکیب آسپرین، استامینوفن و کافئین که Excedrin نامیده می شود.
سایر داروهای دیگر که اختصاصی تر برای درمان سردرد میگرن می باشند مثل گروه تریپتانها که از آنها می توان که از آنها به سوماتریپتان اشاره کرد و گروه داروهای ارگوتامینی که شامل داروهائی مثل ارگوتامین زیر زبانی و یا آمپول دی هیدروارگوتامین و یا قرصهای ارگوتامین سی می باشند.
داروهاي پیشگیرانه
داروهای زیادی وجود دارند که مصرف مداوم آنها باعث کاهش علامت سردرد می شود. بهترین گروه داروهای پیشگیرنده که از نظر علمی مؤثرتر از بقیه بوده اند در زیر لیست شده اند :
- گروه مسدود کننده های گیرنده بتا: از این گروه پروپرانولول و نادولول هم از لحاظ تأثیر و هم ایمنی مصرف دارو، قابل ذکرند.از این گروه بعنوان جایگزین متوپرولول و آتنولول مصرف می شوند.
- گروه داروهای ضد صرع : در این گروه داروها از والپرات سدیم شواهد بیشتری برای تأثیر در کاهش حملات سردرد در دسترس می باشد. گاباپنتین و توپیرامات نیز مؤثرند.
- ضد افسردگیهای سه حلقه ای : این گروه داروها گرچه برای کاهش حملات میگرن بسیار مؤثر می باشند ولی گاهی عوارض جانبی آزار دهنده ای مثل گیجی، تاری دید، خشکی دهان و یبوست ایجاد می کنند . بهترین انتخاب از داروهای این گروه نورترپتیلین است گر چه سایر داروهای این دسته نیز استفاده می شوند.
- داروهای ضد سروتونین : متی سرژید که سالها مورد استفاده بوده و بسیار مؤثر است از این گروه قابل ذکر است ولی با توجه به عوارض وخیم آن و اینکه امروزه داروهای مؤثر دیگری در سایر گروهها وجود دارد دیگر از این گروه داروئی زیاد استفاده نمی شود.
درمان پیشگیرانه در موارد زیر توصیه می شود:
- کسانیکه خیلی بندرت دچار حمله بیماری می شوند ولی با هر بار حمله خوب به درمان تسکینی جواب نداده و درد زیادی را تحمل می کنند.
- کسانیکه مکرر دچار حملات میگرن می شوند.
- کسانیکه دچار استفاده زیاد از مسکنها و آرامبخشها شده اند.
- کسانیکه حتی حملات محدود بیماری برای آنها هزینه زیادی دارد ( مثلاً غیبت از شغل و کار مهم ).
- کسانیکه دچار میگرن با علائم عصبی غیر معمول هستند ( میگرن عارضه دار ).
سر درد خوشه ای(Cluster headache )
با شیوع بیشتر در مردان، معمولا یک طرف سر با کیفیت شدید و تیر کشنده، حدود ۳۰ تا ۱۸۰ دقیقه طول می کشد. پیدایش آن معمولا نیمه شب و آغاز صبح است و بیمار بیقرار است، نشانه های گرفتاری عصبی خود کار به طور شایعی دیده می شود. مثلا اشک ریزش، پر خونی ملتحمه، احتقان و آبریزش بینی، برافروختگی چهره و گاهی سندرم هورنر.

سر درد مزمن روزانه(headache Tension)
معمولا دو طرف سر و شایع است. غیر ضربان دار، بدون تهوع و استفراغ، معمولا افسردگی و اضطراب نقش بارزی در این نوع سر درد دارد. پیدایش این سر درد بیشتر در میانسالی است.


علل ثانویه سر درد
علل عروقی
خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH)
خونریزی داخل پارانشیمال
هماتوم زیر دورا یا فوق دورا
ایسکمی (Stroke, TIA)
مالفورماسیونهای شریانی- وریدی
آرتریت تمپورال
گسیختگی شریان کاروتید یا شریان ورتبرال
C N S عفونت
مننژیت
آنسفالیت
آبسه های مغزی
عفونت های غیر از C N S
سینوزیت
زونا
عفونت سیستمیک
C N S سایر اختلالات
تومورها
تومور کاذب مغزی
چشمی
گلو کوما
نوریت اپتیک
سر درد دارویی و توکسیک یا متابولیک
نیترات ها و نیتریت ها
داروهای M A O I
استفاده مزمن و نادرست ضد درد ها
هیپوکسی
هیپرکاپنه
هیپوگلیسمی
منو سدیم گلوتومات
مسمومیت منواکسید کربن
سندرم قطع الکل
متفرقه
فشار خون بد خیم
پراکلا مپسی
فئوکروموسیتوما
تب
L P پس از انجام
درد ارجاعی از دندان
درد ارجاعی گوش


معیار تشخیص میگرن حد اقل دو مورد از این موارد است:
۱- سر درد یک طرفه
۲- کیفیت ضربان دار
۳- شدت متوسط یا شدید
۴- تشدید سر درد با راه رفتن و انجام فعالیت های روز مره


يا حد اقل یک مورد از موارد زیر
۱- تهوع- استفراغ یا هر دو
۲- ترس و گریز از نور یا صدا
راه هاي عمومي مقابله با سردرد هاي «عادي»:
۱- همیشه راست ومستقیم بایستید وبنشینید طرز نشستن غلط و ناجور قرار گرفتن ستون فقرات موجب وارد آمدن فشار به مهره های گردن شده و سردرد را موجب می شود .
۲- در مصرف دارو زیاده روی نکنید. مصرف بی رویه قرصهای سر درد خود به خود موجب سر درد می شود.
۳- آب فراوان بنوشید. مصرف کم آب آشامیدنی و تشنگی باعث خشکی سلولهای بدن شده و باعث سر درد می شود.
۴- اگر پس از خوردن غذا و یا صرف آشامیدنی دچار سر درد شدید فهرستی از غذاهای مصرف شده را یاد داشت کنید.مصرف کنند گان برخی از مواد خوراکی ماننند پنیر ویا شکلات ازخود حساسیت نشان میدهند و دچار سر درد میشوند.
۵- هوای داخل خانه یا دفتر کار خود را از آلودگی پاک کنید واز هوای تازه تنفس کنید پس از رنگ آمیزی اتاق درب و پنجره هارا باز نگه دارید تا بوی تند مواد پاک کننده مانند تینر و رنگ از اتاق خارج شود.
۶- از استراحت و خواب کافی در شب و نیمروز غافل نشوید . بی خوابی از عوامل اصلی در بروز سر درد محسوب میشود . نخوردن غذا و گرسنه ماندن غیر طبیعی باعث ایجاد سر درد می شود.
۷- از زیاده روی در مصرف چای ، قهوه وآشامیدنی های کافئین دار پرهیز کنید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن