تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796994929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انيميشن «كربلا ارض الطف» داستان امام حسين(ع) را روايت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: انيميشن «كربلا ارض الطف» داستان امام حسين(ع) را روايت مي‌كند
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: انيميشن عربي«كربلا ارض الطف» يا «كربلا سرزمين طف» روايت‌گر حركت امام حسين(ع) از مدينه تا شهادت ايشان و ياران‌شان است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه ‌اطلاع‌رساني خيمه، انيميشن عربي«كربلا ارض الطف» يا «كربلا سرزمين طف» (طف: به معناي كنار رود فرات است) در لبنان و سوريه به نمايش درآمد.

اين فيلم به نويسندگي و تهيه‌كنندگي «شيخ محمد يقظان»، كارگرداني «جهاد شانه شاز» و آهنگسازي «نصير شمه»، داستان حركت امام حسين(ع) از مدينه تا كوفه (بعد از رد بيعت با يزيد) را به تصوير مي‌كشد تا به كربلا مي‌رسد و داستان شهادت امام حسين(ع) و فرزندان و ياران حضرت را بيان مي‌كند.

تهيه‌كننده و نويسنده اين فيلم مي‌گويد: هدف ما بيان اهداف و پيام‌هاي تربيتي و اخلاقي قيام امام حسين(ع) در اين واقعه تاريخي است.

شيخ يقظان مي‌افزايد: كار نگارش فيلمنامه اين انيميشن حدود دوسال و نيم طول كشيده است كه فقط از كتب و منابع اهل تسنن مثل كتاب «تاريخ طبري» استفاده شده است.

اين انيميشن با رسيدن پيك نامه‌رسان دمشقي كه حامل خبر مرگ معاويه است ادامه پيدا مي‌كند و با چگونگي امتناع امام از بيعت با يزيد، خروج از مدينه، رفتن به مكه، خروج از مكه به سوي كوفه، مسلم و وقايع كوفه، ملاقات لشكر حر با كاروان حسيني، رسيدن كاروان اهل بيت(ع) به كربلا و رويارويي با لشكر عمربن سعد پي گرفته مي‌شود و در نهايت با شهادت ياران و اهل بيت و شخص امام حسين ( ع ) به پايان مي‌رسد.

اين انيميشن كامپيوتري از اين جهت كه نخستين فيلمي است كه حركت و قيام امام حسين(ع) را از شهر مدينه تا شهادت در كربلا به تصوير مي كشد، اثري ستودني و قابل تقدير است.

از ويژگي‌ها و نقاط قوت نسبي آن مي‌توان به موسيقي متن زيبا و تاثيرگذار كه شباهتي به موسيقي متن سريال راه قدس دارد و تيتراژ خوب، تدوين و گرافيك زيبا و همچنين رعايت امانت در نقل‌قول‌هاي تاريخي در برخي موارد اشاره كرد.

اما اين فيلم علاوه بر همه زيبايي‌ها و محاسني كه داراست در برخي موارد دچار نقص، كم‌كاري و حتي گاهي اشتباهات تاريخي نيز هست.

مجموعه كمبودها يا انتقادات را در سه دسته مي‌توان تقسيم كرد:

1. صدا: موسيقي فيلم اگرچه يكي از نقاط قوت فيلم محسوب مي‌شود، اما هماهنگ نبودن آن با وقايع و رويدادهاي داستان در بعضي از موارد مي‌تواند جزو نقاط ضعف آن حساب شود كه استفاده از موسيقي حماسي روي نماها و سكانس‌هاي حمله يزيديان به سپاهيان امام حسين(ع) نمونه‌اي از اين نقص ‌است.

همين نقد در صداي شخصيت‌ها هم وارد است، مخصوصا در مورد شخصيت حضرت زينب(س)؛ صداي استفاده شده براي شخصيت ايشان نامناسب است ولي از انصاف نگذريم كه در مورد امام حسين(ع) گويندۀ خوش‌صدا و مناسبي به نام «جهاد الأطرش» انتخاب شده است.

در مورد صداي پس زمينه و فضاي داستان نيز انتخاب مناسبي صورت نگرفته است؛ مثلا در شب عاشورا صداي زوزه گرگ‌ها و شغال‌ها به عنوان پس زمينه به كار رفته است، در حالي كه پذيرش اين افكت‌هاي صوتي براي صحراي خشك و سوزان كربلا با در نظر داشتن اين نكته كه در آن شب خاص حداقل 40 هزار نفر در آن صحرا حضور داشتند، اين مساله براي مخاطب مسلمان يا غيرمسلمان كمي سخت است.

2. تصوير و گرافيك: در موارد متعدد ملاحظه مي‌شود كه تفكيك بين چهره شخصيت‌هاي به كار رفته در فيلم به خاطر شباهت چهره‌ها مشكل است و در مورد برخي از شخصيت‌ها در فيلم آن چنان كه بايد كاري صورت نگرفته است.

مثلا چهره حضرت علي اكبر(ع) بسيار معمولي و شبيه افراد ديگر است، در حالي كه رواياتي كه ترسيم‌كننده چهره ايشان است، ايشان را به عنوان شبيه‌ترين خلق خدا به رسول‌الله معرفي مي‌كنند.

اما از انصاف نگذريم در مورد چهره امام حسين(ع) و حضرت زينب(س) دقت لازم رعايت شده است و به جهت حفظ قداست و شأن اين دو بزرگوار به صورت «هاله نور» بر چهره آنها كار شده است.

3. محتوا: متاسفانه اين فيلمنامه از آنجايي كه بازگوكننده يك واقعيت تاريخي خيلي مهم است در بسياري از موارد اصل امانت‌داري مراعات نشده و يا متن سخنان در برخي موارد كامل نقل شده و در برخي صحنه‌ها ناقص ارايه مي‌شوند.

مثلا در مورد حوادث قبل از خروج امام از مدينه و حين خروج، محتواي نامۀ اول مسلم بن عقيل به امام، حوادث كوفه پس از ورود مسلم به كوفه، حوادث بين راه مكه تا كربلا، كيفيت نبرد اصحاب و اهل بيت امام با سپاه عمربن سعد، كيفيت شهادت علي اكبر(ع)، كيفيت شهادت حضرت عباس(ع) و كيفيت شهادت امام حسين(ع) صحبتي نشده است.

مهمتر از همه تشنگي و عطش در خيمه‌هاي امام حسين(ع) خيلي كمرنگ است و از آب بستن كوفيان خبري نيست!

با همه اين انتقادات، اين فيلم به عنوان اولين انيميشن عربي قابل تقدير است و توانسته است بخشي از ظلم‌ها، بي‌عدالتي‌ها و ددمنشي‌هاي حكومت يزيد و گوشه‌اي از مظلوميت اهل بيت(ع) را براي مسلمانان و غيرمسلمانان به زباني ساده بيان كند.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن