تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797953954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمینه ساز غفلت- آیة الله جوادی آملی(5)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زمینه ساز غفلت- آیة الله جوادی آملی (5)

غفلت عوامل گوناگونى دارد و یكى از مهم‌ترین عوامل آن خاطرات ناخوانده است. براى تشریح این مطلب، مقدمه كوتاهى لازم است: هرگاه ما بخواهیم كارى را انجام بدهیم، در آغاز كار، بر آن مسلط و در آن مجتهد و متخصص نیستیم و به اصطلاح، آن كار براى ما ملكه نیست. از این رو در آغاز، آن را به دشوارى انجام مى‌دهیم تا در آن رشته، مجتهد و متخصص بشویم و یا به تعبیر دیگر، ملكه شود؛ انبیا و اولیاى الهى به سرعت و سهولت، فضایل دینى را انجام مى‌دادند، چنانكه نوح علیه السلام یا رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به عنوان بنده شكور معرفى شدند؛ زیرا شكر خدا به آسانى و وفور از آنان صادر مى‌شد. خداوند در باره شخص رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم مى‌فرماید: "و نیسرك للیسرى"(1) ما تو را براى انجام كارهاى خیر به خصلت "یسرى" میسر مى‌كنیم؛ به این معنا كه، تو براى كارهاى خیر آسان شده‌اى، نه این كه كارهاى خیر براى تو آسان شده باشد. در باره موساى كلیم نیز مى‌فرماید: "و یسّر لى امرى"(2) و امتیاز وافرى است بین این كه گوهر ذات انسان به گونه‌اى باشد كه كارهاى خیر به آسانى از او صادر شود. اولى در باره رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم است و دومى درباره موساى كلیم علیه السلام. به هر تقدیر، معناى آیه این است: تو جوهر شفافى هستى كه به آسانى، كار و خصلت خیر از تو نشأت مى‌گیرد. بزرگان در نثار و ایثار موفقند و به آسانى كارهاى خیر انجام مى‌دهند. اهل‌بیت علیهم السلام نیز این گونه بودند؛ براى دیگران بسیار دشوار است كه بتوانند ایثار كنند و لقمه خاص خود را به مسكین بدهند، اما اهل‌بیت علیهم السلام به آسانى این كار را كردند: "و یطعمون الطعام على حبه مسكینا و یتیما و اسیرا"(3) و سیر تحول انسان نیز به این نحو است كه ابتدا، كار خیر به صورت عادى انجام مى‌گیرد، پس از آن به تدریج اجتهاد و تخصص و ملكه در آن پدید مى‌آید و آنگاه كار خیر به آسانى صورت مى‌گیرد.انبیا و اولیاى الهى به سرعت و سهولت، فضایل دینى را انجام مى‌دادند، چنانكه نوح علیه السلام یا رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به عنوان بنده شكور معرفى شدند؛ زیرا شكر خدا به آسانى و وفور از آنان صادر مى‌شد.خاطرات نیز چنین است. نخست، با یك سلسله گفتن، شنیدن، شركت در مجالس، خواندن برخى نشریات و... به تدریج خاطراتى در ذهن ترسیم مى‌شود و هنگامى كه متراكم و فراوان شد، زمینه شوق را فراهم مى‌كند و در نتیجه، ملكه نفسانى پدید مى‌آید كه بعد به آسانى خاطره‌ها را در ذهن، زنده نگه مى‌دارد و انسان را از یاد خدا و معاد غافل مى‌كند. از این رو انسان طبیعى دائما به فكر مسائل لذت‌بخش مادى است. تا هنگامى كه مشغول كار است؛ نه تنها بدن، كه فكر او نیز مشغول كار است. آن جا ظاهر و باطن، هماهنگ است، یعنى وقتى سرگرم لذت است قلبش متوجه جاى دیگر نیست؛ بلكه قلب و قالب، هر دو متوجه كار لذیذ است. كسى كه به مال دل بسته است در حال لذت بردن از مال، بدن و دلش، هر دو متوجه مال و لذت از آن است، لیكن هنگام نماز بدنش به ركوع و سجود مى‌پردازد، ولى روحش متوجه مال است.پی‌نوشت‌ها:1- سوره اعلى، آیه 8 .2- سوره طه، آیه 26.3- سوره انسان، آیه 8 .منبع:کتاب مراحل اخلاق در قرآن، آیة الله جوادی آملیلینک مطالب مرتبط : - موانع سیر و سلوک- آیة الله جوادی آملی (1)  - غفلت- آیة الله جوادی آملی(2)  - غفلت؛ چرك جان - آیة الله جوادی آملی (3)  - فضول و عقول- آیة الله جوادی آملی (4) 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن