تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797815047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود داروي كزاز در هاله اي از ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كمبود داروي " كزاز " در هاله اي از ابهام
به دنبال ايجاد كمبود داروي كزاز و نگراني هاي حاصل شده از آن، چندي پيش مديركل دارو و موادمخدر وزارت بهداشت از رفع كمبود داروي كزاز با ورود محموله 70 هزارتايي به كشور خبر داد اين درحالي است كه مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني معتقد است برخلاف گفته هاي مسئولان در چند روز اخير مبني بر رفع كمبود ايمنوگلوبين كزاز، همچنان اين كمبود در كشور وجود دارد البته بهتر از قبل شده اما مثل گذشته در دسترس تمام داروخانه ها نيست.


سرويس اجتماعي// ويدا پوريگانه

كزاز چيست؟

كزاز يك بيماري عفوني است كه به وسيله يك نوع باكتري با نام كلوستريديوم تتاني Clostridium tetani به وجود مي‌آيد. اين باكتري در محل بريدگي ها شروع به توليد سم مي‌ كند كه چنين مسئله اي باعث انقباض عضلات بدن مي شود. گاهي اوقات ممكن است اين گرفتگي در عضلات تنفسي رخ داده و باعث مرگ بيمار شود.

به نظر مي رسد اولين نوشته هاي پزشكي درباره كزاز مربوط به بقراط باشد اما تا سال 1884 اتيولوژي بيماري ناشناخته بود.

با توجه به اينكه بساط بيماري كزاز از كشورهاي صنعتي برچيده شده است اما هنوز در كشورهاي آفريقايي و شرق آسيا ديده مي شود. ماهيت برخي از بيماري ها به گونه اي است كه قابليت ريشه كني ندارند؛ از آنجا كه اسپور ميكروب كزاز در خاك زندگي مي كند قادر به ريشه كني آن نبوده و فقط مي توانيم انتقال آن را به انسان تحت كنترل در آوريم.

تزريق واكسن كزاز مؤثرترين روش حفاظت در برابر اين بيماري است كه مي تواند افراد را در برابر ابتلا به كزاز مصون دارد. با اين وجود كه بيماري كزاز يك بيماري قديمي است و ساليان سال است كه واكسن آن كشف شده است اما امروزه مي بينيم كه در تهيه اين واكسن هنوز مشكلاتي وجود دارد.

ايمنوگلوبولين كزاز در كشور ما از كشورهاي توليد كننده اين ماده وارد مي شود كه چندسالي است اين فرآورده نيز نظير ساير ايمنوگلوبولين‌ها دستخوش فراز و نشيب‌هاي جهاني شده است.

همچنين چندي پيش در رابطه با كمبود واكسن كزاز خبرهايي به گوش مي رسيد و عنوان مي شد كه اين دارو در كشور ما كمياب شده است و در اين زمينه با مشكل روبرو هستيم. در كنار اين اخبار خبرهايي مبني بر گران شدن اين دارو به طور غيرمعقول نيز شنيده مي شد.

رفع كمبود ايمنوگلوبولين كزاز با ورود محموله 70 هزارتايي

به دنبال ايجاد كمبود داروي كزاز و نگراني هاي حاصل شده از آن، چندي پيش وزير بهداشت ابراز اميدواري كرد كه با اتخاذ تدابير مناسب مشكل موجود طي 2 تا 3 هفته آينده رفع خواهد شد.

همچنين اكبر عبداللهي مديركل دارو و موادمخدر وزارت بهداشت از برطرف شدن مشكل كمبود داروي كزاز در كشور خبر داد.

به گفته وي علت افزايش دو برابري قيمت اين دارو در زمان كمبود، وارد شدن آن به صورت تك نسخه اي با هزينه بالا بوده است.اما خوشبختانه با ورود محموله 70 هزارتايي به كشور، كمبود ايمنوگلوبولين كزاز رفع شد.

انتظار مي رفت كه به دنبال رفع كمبود ايمنوگلوبين كزاز و تامين آن در كشور، مشكل افزايش قيمت آن نيز برطرف شود، اين درحالي است كه نتيجه گفتگو با مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني نشان از واقعيتي ديگر دارد.

كمبود داروي كزاز همچنان در كشور باقي است

در گفتگويي كه داوود حاج قاسم علي مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني با خبرنگار اجتماعي برنا در زمينه بحث قيمت و كمبود داروي كزازا انجام داد اينطور بيان شد كه: برخلاف گفته هاي مسئولان در چند روز اخير مبني بر رفع كمبود داروي كزاز، همچنان اين كمبود در كشور وجود دارد البته بهتر از قبل شده اما مثل گذشته در دسترس تمام داروخانه ها وجود ندارد .

سردرگمي به دنبال اظهارات ضد و نقيض مسئولان

با شنيدن چنين خبري ناگهان تمام دغدغه هاي گذشته به سراغم مي آيد و از احساس اطمينان خاطري كه به رفع كمبود داروي كزاز داشتم خنده ام مي گيرد. مگر به گفته خود مسئولان مقوله بهداشت و سلامتي مهم ترين مسئله افراد يك جامعه نيست. مگر بارها و بارها اين شعار گفته نشده است كه عقل سالم در بدن سالم است پس چرا در اين زمينه شفاف سازي صورت نمي گيرد تا اطلاع رساني به آحاد جامعه مبتني بر واقعيت باشد. اظهارات ضد و نقيض مسئولان باعث سردرگمي و عدم اطمينان افراد مي شود كه از اين پس به هيچ خبري اعتماد نكرده و بلافاصله نسبت به آن خبر جبهه گيري كنند.

خسارت دو برابري بيمه ها به دنبال كمبود واكسن كزاز

مديركل دفتر ارزيابي خدمات سلامت سازمان بيمه خدمات درماني ادامه مي دهد: كمبود اين دارو نه تنها بيماران را متضرر مي كند بلكه به سازمان هاي بيمه گر نيز خساراتي را وارد مي سازد. زيرا همانطور كه آشكار است بيمه ها موظف به پرداخت 70 درصد هزينه داروها در زمان درمان سرپايي و پرداخت هزينه 90 درصدي دارو در زمان بستري است كه به دنبال هرگونه تغيير در قيمت ها بيمه گر نيز دچار خسارت مي شود به طوري كه به دنبال كمبود داروي كزاز سازمان هاي بيمه گر متحمل دو برابر خسارت شدند.

افزايش دو برابري قيمت داروي كزاز در كشور

حاج قاسم علي با اشاره به افزايش دو برابري قيمت اين دارو در سه ماهه اخير مي گويد: براساس آمارهاي موجود، قيمت داروي كزاز در تاريخ 5/1/86 شامل 9 هزار و 380 تومان، در تاريخ 26/3/87 يازده هزار و 350 تومان كه در تاريخ 10/6/87 به بيست و يك هزار و 142 تومان و 6 ريال افزايش يافت كه تقريبا حدود دو برابر با افزايش قيمت روبرو بوده است. اين افزايش قيمت دو برابري باعث شد كه سازمان ها بيمه گر نيز دو برابر ضرر كنند.

به فرض محال كه كمبود اين دارو برطرف شده باشد پس چرا درحال حاضر اين دارو دو برابر قيمت قبلي به فروش مي رسد؟ مگر به گفته مسئولان، افزايش قيمت داروي كزاز به خاطر تك نسخه اي وارد شدن آن به دنبال كمبود نبوده است؟
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1961]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن