واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - علیرضا داودنژاد بعد از سه سال موفق به ساخت «مرهم» شد و این در شرایطی بود که نگرانیها در مورد پروانه ساخت این پروژه از همان ابتدا وجود داشت. به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» با حضور در کافه خبر جریان ساخت فیلمش را روایت کرد. او در مورد خبری که روزهای ابتدایی ساخت این فیلم از سوی موسسه رسانههای تصویری منتشر شد، اظهار داشت: «جریان تولید این فیلم کمی مفصل است. برخلاف گفته آقای سجادپور زمانی که فیلمبرداری این کار تمام شد تازه آقای شمقدری وارد معاونت سینمایی شد، بنابراین این امکان برای معاونت آقای شمقدری وجود نداشت که بتواند از این کار حمایت کند. آقای سجادپور از حمایت فارابی از «مرهم» گفتهاند. فارابی هم وقتی فیلم تولید شده را دید از آن حمایت کرد، آن هم مشروط به اینکه من فیلم را تا زمان برگزاری جشنواره اکران نکنم.» او ادامه داد:«من هم چنین کاری کردم و فیلم تا جشنواره فجر ماند و دیدیم که در جشنواره چه اتفاقی برای آن رخ داد. نه تنها آقای شمقدری از این فیلم حمایت نکرد، بلکه تا آنجا که امکانش را داشت سنگ سر راه این فیلم انداخت. البته آقای سجادپور بعد از اینکه فیلم به ارشاد رفت اذیت نکرد و با فیلم برخورد خوبی کرد. او با وجود آنکه شورای پروانه نمایش گفته بود باید تغییراتی در کار ایجاد شود با مسئولیت خودش پروانه را صادر کرد.» او گفت: «در مورد اینکه چرا این حرفها زده میشود، به همان ماجرای موسسه رسانههای تصویری برمیگردد. واقعیت این است که من برای این فیلم هیچ کمکی برای تولید دریافت نکردم. سال 1386 که سرمایهگذاری برای «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی پیدا کردیم و فیلم به جریان تولید افتاد، خودم هم فیلمنامهای به نام «مواد» نوشتم و به بنیاد سینمایی فارابی دادم. البته قبل از اینکه فیلمنامه را به فارابی بدهم، آن را به چند نفر از همکارانم همچون فخیمزاده، پوراحمد، کیمیایی و تقوایی دادم و آنان متن را خواندند و مجموعه نظرات این بود که فیلم را بسازم.» او در مورد سرمایهگذاری در ساخت این فیلم گفت: «فیلمنامه را به چند سرمایهگذار دادم و همگی مایل بودند با شرایط خوبی وارد سرمایهگذاری فیلم شوند، ولی همه نگران این بودند که این فیلمنامه بعد از تولید پروانه نمایش نگیرد و عقیده داشتند اگر نهادی از فیلم حمایت کند آنوقت آنان میتوانند با اطمینان سرمایه خود را برای فیلم صرف کنند. به بخشی از نیروی انتظامی که مربوط به موضوع فیلم میشود مراجعه کردم که در آنجا به نتیجه نرسیدم. البته همان موقع پروانه ساخت گرفتم و وقتی به فارابی رفتم میخواستم به هر نحوی از فیلم حمایت کند تا بتوانم کار را بسازم. بنیاد فارابی زیر بار نرفت.» او گفت: «در این شرایط فکر کردم پیش آقای جعفری جلوه معاون سینمایی وقت بروم و شرایط را توضیح دهم و به او بگویم وقتی بیضایی بعد از 10 سال قصد ساخت فیلمی دارد، برای معاونت خوب نیست از آن حمایت نکند. او قبول کرد از فیلم حمایت کند و با آقای داروغهزاده که در موسسه رسانههای تصویری فعال بود صحبت کرد و ایشان هم مثبت برخورد کردند.» او ادامه داد: «به موسسه رسانههای تصویری رفتم و 120 میلیون تومان از آنان قرض کردم و چک دادم و قراری گذاشتیم که ویدئوی «وقتی همه خوابیم» را اگر به قیمت خریدند که هیچ، اگر نه ما ویدئوی فیلم را به قیمت روز بفروشیم و پول آنها را پس بدهیم. بعد که تولید فیلم تمام شد و اینجا رسیدیم که از «مواد» حمایتی صورت نگرفت، بیضایی رایت ویدئویی فیلم را فروخت و 120 میلیون تومان را مستقیما به من داد.» داودنژاد اظهار داشت: «من هم به جلوه زنگ زدم و گفتم کسی از «مواد» که موضوعی درباره مواد مخدر صنعتی و شیوع آن در بین جوانان دارد حمایت نمیکند و اگر این حمایت نکردن ادامه داشته باشد من هم 120 میلیون تومان را پس نمیدهم و آن را به زخم تولید این فیلم میزنم. جلوه هم به خاطر فرهنگی بودن و حسن نیتش گفت مشکلی نیست به این شرط که فیلمنامه «مواد» را نسازی. من گفتم فیلمی با این موضوع خواهم ساخت، او گفت به هر حال توصیه میکنم پایانش زهرآگین باشد.» او یادآور شد فیلمنامه «مرهم» و «مواد» کاملا متفاوت است و گفت: «اصلا «مرهم»، فیلمنامه «مواد» نیست. به هر حال من پذیرفتم و به این ترتیب من عملا بابت مساعدت به «مرهم» وامی نگرفتم. فقط پولی که بیضایی به من داده بود، به آنها پس ندادم. آقای جلوه هم میگفت خیلی بد است که این را نخواهی پس بدهی. پیش داروغهزاده رفتم و او گفت بهتر است قراردادی با ما ببندی که میخواهی فیلمی ویدئویی برای ما بسازی. همان موقع به او گفتم اگر فیلم سینمایی شد با هم شریک هستیم و من آن را اکران میکنم و او این را در قرارداد ذکر کرد.» این کارگردان درباره هزینه تولید فیلم گفت: «من از سال 86 گرفتار فیلم بودم تا حالا که سال 90 است. این بخشی از هزینه تولید فیلم بود که ربطی هم به آقای شمقدری نداشت. شاید تنها مساعدتی که در این دوره با فیلم شد توسط آقای عباسیان رئیس کنونی موسسه رسانههای تصویری بود که در جریان واگذاری فیلم به من سنگ نیانداخت.» او ادامه داد: «در آن زمان ما چنین قراردادی با موسسه رسانههای تصویری بسته بودیم و داروغهزاده برخوردی بسیار فرهنگی با ما داشت و اجازه داد فیلم را آنطور که میخواستم بسازم. فیلم را ساختم و به آن را داروغهزاده نشان دادم و گفتم طبق قرارداد میخواهم آن را تبدیل به سینمایی کنم. در آن زمان آقای شمقدری تازه آمده بود. قرار شد ویدئوی فیلم را به او نشان دهیم. او فیلم را دید و ماهها جواب نداد و در نهایت گفت این فیلم ضعیفی است که به درد اکران نمیخورد و باید وارد شبکه نمایش خانگی شود. من مقاومت کردم و گفتم میخواهم فیلم را تبدیل کنم. چون فیلم سینمایی است برطبق قراردادمان دیگر متعلق به شما نیست و ما شریک هستیم.» متن کامل سخنان داودنژاد را در مورد «مرهم» اینجا بخوانید. 58243
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3810]