تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797833899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واریکوسل چیست ؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: واریکوسل بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه (اسکروتوم) است. اسکروتوم کیسه پوستی شلی است که بیضهها درون آن قرار دارند. واریکوسل شبیه به وریدهای واریسی است که در پا ممکن است بروز کنند.حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند. در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد میرسد. واریکوسل شایعترین علت تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن است، گرچه همه واریکوسلها بر تولید اسپرم اثر نمیگذارند.اغلب واریکوسلها در طول زمان ایجاد میشوند. خوشبختانه اغلب واریکوسلها به آسانی تشخیص داده میشوند، و اگر علامتدار شده باشند، میتوان آنها را با جراحی ترمیم کرد.
علائم

واریکوسل اغلب علامتی ایجاد نمیکند. ندرتا واریکوسل درد ایجاد میکند که ممکن است در طول روز به علت فعالیتهای جسمی بدتر شود و به طور شاخص با خوابیدن به پشت تخفیف مییابد. در طول زمان ممکن است واریکوسلها بزرگتر و چشمگیرتر شوند.
علل

طناب اسپرماتیک که خون را بیضهها میرساند و از آنها خارح میکند، حاوی "واز دفرانس" است که اسپرم تولیدشده از بیضه را تخلیه میکند. "شبکه پامپینیفرم" گروهی از وریدها درون اسکروتوم و بالای بیضهها هستند. شبکه پامپینیفرم خون را از بیضهها تخلیه میکند. بزرگ شدن این وریدها اغلب در حین بلوع رخ میدهد.
اگر چه علت دقیق ایجاد واریکوسل معلوم نیست، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که دریجههای غیرطبیعی درون وریدها مانع جریان خون طبیعی در آنها میشوند. پس زدن خون به این علت، به گشاد شدن وریدها میانجامد.
واریکوسل معمولا در ناحیه بیضه چپ رخ میدهد، که به علت موقعیت ورید بیضهای چپ است. اما واریکوسل در یک بیضه بر تولید اسپرم در هرد و بیضه تاثیر میگذارد. در سنین 15 تا 25 سال بیشترین احتمال بروز واریکوسل وجود دارد.
تشخیص

از آنجایی که واریکوسل معمولا علامتی ندارد، اغلب در حین ارزیابی ناباروری یا معاینه جسمی معمول کشف میشود.
با این حال اگر در اسکروتومتان احساس درد یا تورم میکنند، باید با دکترتان تماس بگیرید. علل گوناگونی ممکن است باعث درد بیضه شوند، و برخی از این عارضهها نیاز به درمان فوری دارند. دکتر شما میتواند تعیین کند که کدام عارضه باعث درد بیضه شما شده است.
دکترتان در معاینه جسمی شما، ممکن است توده غیردردناک کلافهمانندی را در بالای بیضه شما لمس کند. برخی از افراد این توده به صورت احساس "کیسهای از کرم" وصف میکنند. اگر این توده به اندازه کافی بزرگ باشد، دکترتان هنگامی که ایستادهاید، میتواند آن را لمس کند. اگر واریکوسل شما کوچکتر باشد، دکتر ممکن است از شما بخواهد نفس عمیقی بکشید و چند ثانیه آن را نگهدارید و به پایین زور بزنید (مانور والسالوا). این مانور به دکترتان کمک میکند، بزرگی غیرطبیعی وریدها را لمس کند. اگر معاینه جسمی نتیجه قطعی به دست ندهد، دکتر ممکن است درخواست سونوگرافی اسکروتوم کند. این آزمون که در آن از امواج صوتی پرفرکانس برای ایجاد تصاویر دقیق از ساختار درون استفاده میشود، برای این مورد استفاده قرار میگیرد تا اطمینان حاصل شود علائم شما به دلیل دیگری رخ نداده است. یک علت چنین عارضهای ممکن ست توموری باشد که بر ورید اسپرماتیک فشار میآورد.
عوارض

واریکوسل ممکن است باعث این عوارض شود:
تحلیل رفتن (آتروفی) بیضه: توده بیضه از لولههای سازنده اسپرم تشکیل شده است. هنگامی این لولهها در نتیجه عاملی مانند واریکوسل آسیب میبینند، ممکن است بیضهها نرم شوند و تحلیل روند. روشن نیست که چه عاملی باعث تحلیل رفتن میشود، اما اختلال کارکرد دریچههای وریدها باعث تجمع خون در بیضهها میشود و افزایش فشار وریدها و قرارگیری در معرض سموم درون خون ممکن است باعث آسیب شود.
ناباروری: روشن نیست که واریکوسل چگونه باعث ناباروری میشود. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه خون را در شریان بیضه سرد میکنند، و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک میکنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه جرارت بیضهها بیش از حد بالا رود، و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.
درمان

درمان واریکوسل ممکن است ضروری نباشد. اما اگر نابارور هستید، یا واریکوسل شما باعث درد یا تحلیلرفتگی بیضهها شده است، ممکن است بخواهید واریکوسل را ترمیم کنید. درمان به هدف بستن وریدهای آسیبدیده و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام میگیرد.
گرچه واریکوسل معمولا در دوران نوجوانی رخ میدهد، اما روشن نیست که آیا باید واریکوسل را در همان زمان ترمیم کرد یا نه. در صورتی که تحلیلرفتگی پیشرونده بیضه، درد یا نتایج غیرطبیعی در آرمایش اسپرم رخ دهد، ترمیم در دوره نوجوانی ممکن است ضرورت پیدا کند.
ترمیم واریکوسل ممکن است با جراحی باز یا جراحی از طریق لاپاراسکوپی و یا بستن ورید با بالون یا فنر از راه پوست (آمبولیزاسیون از راه پوست) انجام گیرد.
منبع: همشهری آنلاین






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن