تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797787949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/تناسب جرم و مجازات در«فرزندكشي»/ برخي حقوقدانان: *قانونگذاري ما درباره طفل، متناقض است *افزايش مجازات خوب است اما به‌تنهايي پاسخگو نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /تناسب جرم و مجازات در«فرزندكشي»/ برخي حقوقدانان: *قانونگذاري ما درباره طفل، متناقض است *افزايش مجازات خوب است اما به‌تنهايي پاسخگو نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

فرزندكشي، شديدترين مصداق كودك‌آزاري محسوب مي‌شود كه حتي وقوع يك مورد از آن نيز زياد به نظر مي‌رسد. اين در حاليست كه متاسفانه در سال‌هاي اخير در كشورمان شاهد تعدادي از اين نوع موارد كودك‌آزاري بوده‌ايم.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، آخرين قتل از اين دست روز گذشته اتفاق افتاد، درست يك روز قبل از روز جهاني «كودك» و درست در شرايطي كه بسياري آماده مي‌شدند تا روزي خوش را براي كودكان خود فراهم آورند. روز گذشته يك كودك چهارساله به نام «علي اكبر» در خواب از سوي پدرش به قتل رسيد. اسماعيل 36 ساله پدر كودك در حالي كه پس از اين اقدام شاهرگ خود را نيز بريده بود، گفته بود براي حل مشكلات زياد زندگي‌مان بايد قرباني مي‌داديم به همين دليل «علي اكبر» را سر بريدم اما قبل از كشتنش يك ليوان آب به او خوراندم. اسماعيل كه به گفته بستگانش از مدتي قبل اعتيادش را ترك كرده، به شدت عصباني بود و در اين اواخر از بيكاري رنج مي‌برد.

جالب آنكه حدود يك‌سال و يك ماه از وقوع قتل كودكي مي‌گذرد كه ريشه آن را نيز مي‌توان در اعتياد و بيكاري پدر جست. در اين حادثه كودك 5 ساله‌اي به نام «اميرحسين» از سوي پدر 31 ساله‌اش با تسمه خفه شد. پدر او نيز به ترياك اعتياد داشته و بيكار بوده و همسرش به دليل ترك نفقه و مطالبه مهريه، او را ترك كرده بود.

در حادثه ديگري در اواخر فروردين امسال، مردي، همسر و كودك 4 ماهه اش "پارسا" را به قتل مي‌رساند. قاضي پرونده از جمله مواردي كه انگيزه قاتل بوده است را اينگونه عنوان مي‌كند: "او با وجود داشتن آرزوهاي بلندپروازانه مدت‌هاست كه بيكار است و مخالف داشتن فرزند بوده است". چند روز بعد خبري منتشر مي‌شود مبني بر اينكه كودكي سه ساله به نام «اميرحسين» قرباني اعتياد والدينش شد.

در مورد ديگري كه در شهريور 86 در اصفهان رخ داد؛ مردي پس از مصرف حشيش، به شدت دچار توهم شده و در اقدامي جنون‌آميز كودك دوماهه‌اش را با ضربات سيلي كشته است.

نقطه مشترك همه اين حوادث، اعتياد به مواد مخدر و بعضا بيكاري است و اگرچه پرداختن به اين معضل از حوصله اين گزارش خارج است اما مي‌توان بار ديگر بر ضرورت توجه جدي و راهكارهاي عملي‌تر در برخورد با اين معضل از سوي مسوولان امر تاكيد كرد.

آنچه از نظر حقوقي حائز اهميت است، تناسب جرم و مجازات درخصوص پديده ناهنجار «فرزندكشي» است كه در آن در يك طرف كودك آسيب‌پذير قرار دارد و در طرف ديگر پدر و مادري كه حامي و نگهدار او هستند. طبق قوانين موجود اگر فرزندكشي توسط مادر طفل صورت گيرد مانند يك قتل عادي به آن رسيدگي مي‌شود كه اولياي دم كودك (پدر) مي‌تواند براي قاتل كودك تقاضاي قصاص، ديه يا گذشت كند اما اگر فرزندكشي از سوي پدر يا جد پدري انجام شود، طبق ماده 220 قانون مجازات اسلامي قصاص نمي‌شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محكوم خواهد شد.

عمدتا درخصوص اين ماده قانوني به مباني فقهي آن تكيه مي‌شود البته برخي فقها مانند آيت‌الله العظمي صانعي در اين زمينه معتقدند كه "استثناء از اصل كلي قصاص در قتل ولد توسط والد كه در روايات صحيحه و معتبره آمده به نظر اين جانب اختصاص به جايى دارد كه قتل از راه عواطف و تخلف فرزند از نصايح خيرخواهانه‌ي پدر باشد نه ساير موارد كه قتل با انگيزه‌هاى ديگر -كه در بقيه قتل ها وجود دارد- باشد، كه در آن صورت اصل كلى قصاص ثابت است و به عبارت ديگر عدم قصاص والد اختصاص دارد به جايى كه جان پدر با همه عواطف و نصايح و خيرخواهى براى فرزندش و تخلف فرزند، به لبش رسيده و تقريبا اگر نگوييم تحقيقا، پدر كانّه به خاطر همان نصايح و تخلف‌ها بدون اختيار دست به چنين عملى زده، نه در جاهايى كه پدر با انگيزه‌هايى كه در ساير قتل‌ها موجود است قتل را انجام دهد يعنى قتل به خاطر اغراض شخصى و دشمنى و طمع در مال و پست و رياست و يا فاش نشدن خيانت‌ها و امثال آنها بوده...".

وي ادامه مي دهد: چطور اگر مردي فرزند 5 ساله همسايه را بكشد، قصاص مي‌شود در حالي كه اگر فرزند خودش را بكشد كه خشونت آن به مراتب بيشتر است، شامل قصاص نمي‌شود.

البته حقيقت‌خواه، وكيل دادگستري در اين خصوص خاطر نشان مي‌كند كه دستگاه قضايي به‌ويژه در سطوح مديريتي برخورد بسيار خوب و قاطعي در اينگونه موارد دارد.

نجفي توانا، وكيل دادگستري و مدرس حقوق دانشگاه نيز در اين خصوص بيان مي‌كند: دقيقا روش قانونگذاري ما در بحث اطفال، معارض، متفاوت و متناقض است. در جايي بحث اصلاح و تربيت، انعطاف و گذشت و عدم مسووليت كيفري براي اطفال نابالغ مثل صدر ماده‌ي 49 پيش‌بيني شده و در مواردي مانند تبصره‌ي 2 ماده 49 از يك طرف، ماده 220 قانون مجازات اسلامي از طرف ديگر و ماده 147 قانون مجازات اسلامي پيش‌بيني شده است. اين مقررات با توجه به قاعده‌ي رأفت كه از گفتار نبي‌اكرم (ص) استنباط شده در تعارض بوده و اصولا اين نوع قانونگذاري، خشونت‌گرايي را ترويج و فرهنگ خشونت را نهادينه مي‌كند.

اين جرم‌شناس مي‌گويد: ما براي طفلي كه درك نمي‌كند، قدرت تشخيص و تميز كافي ندارد، در مقابل اعمال ناآگاهانه خودمان، مجازات را مشروع تلقي مي‌كنيم. تنبيه و خشونت را مجاز مي‌شماريم. آيا مي‌توان از اين كودك انتظار داشت خشونت‌گريز باشد.

آخوندي، جرم‌شناس نيز خاطرنشان مي‌كند: صرف‌نظر از اينكه قصاص نشدن پدري كه فرزندش را به قتل رسانده، مخالف اين قاعده كلي است كه هر انساني مسوول اعمال خود است اما چنين مقرراتي وجود دارد كه شايد در زمان گذشته تا حدي قابل توجيه بود اما در دنياي امروز نمي‌توان به راحتي آن را پذيرفت.

وي در ادامه مي‌گويد: پدر بايد در صورتي از قصاص معاف شود كه برخي شرايط وجود نداشته باشد؛ در زماني كه پدر اعتياد به آدم‌كشي دارد يا پس از ارتكاب جرم ديگري، مرتكب فرزندكشي مي‌شود، اين افراد نبايد از مجازات فرزندكشي معاف شوند اما قانون جزايي ما به طور مطلق انشاء شده و اصل بر تفسير مضيق قوانين جزايي و تفسير به نفع متهم است.

آخوندي با بيان اينكه با پديده فرزندكشي در اجتماع امروزي ما به نحو مطمئني مبارزه نمي‌شود، اظهار مي‌كند: ارفاق در اين راستا درباره پدر قابل توجيه نيست.

اين حقوقدان درباره‌ي نقش دادستان در پرونده‌هاي فرزندكشي مي‌گويد: دادستان نماينده جامعه است و به نام جامعه مرتكبان جرايم را تحت تعقيب قرار مي‌دهد اما در جرايم قابل گذشت دادستان حق مداخله ندارد مگر اينكه از طرف اولياي دم شكايتي شده باشد كه متاسفانه در كشور ما قتل از جرايم قابل گذشت است كه جز با شكايت شاكي رسيدگي صورت نمي‌گيرد.

وي درباره راهكارهاي پيشگيري از وقوع جرم فرزندكشي اظهار مي‌كند: افزايش مجازات اين جرم خوب است اما به تنهايي پاسخگو نيست زيرا فرزندكشي مساله‌اي اجتماعي است كه بايد همه مسوولاني كه اصلاح جامعه به دست آنهاست وارد عمل شوند. دولتمردان نيز بايد فقر را در جامعه از بين ببرند.

اگرچه بارها تاكيد شده است كه تشديد مجازات مرتكبان نمي‌تواند به تنهايي مانع از وقوع جرايم شود اما تناسب جرم و مجازات و تاثير بازندارنده قوانين در كنار انجام اقدامات زيربنايي و صحيح در حل معضلات اجتماعي همچون اعتياد و بيكاري مي‌تواند اميد به آينده‌اي خالي از حوادث ناگوار فرزندكشي را برايمان به همراه آورد.

گزارش از خبرنگار ايسنا: مرضيه خلقتي

انتهاي پيام
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن