تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797612874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كميسيون ويژه /سه مدل غيرقطعي اجرايي دولت در بخش نقدي كردن يارانه‌ها/ لزوم بهره‌گيري از كارشناسان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش كميسيون ويژه /سه مدل غيرقطعي اجرايي دولت در بخش نقدي كردن يارانه‌ها/ لزوم بهره‌گيري از كارشناسان
كميسيون ويژه مجلس در نخستين گزارش خود خبر داد كه دولت در ارائه طرح تحول اقتصادي به مجلس در بخش يارانه ها، طرح اجمالي اصلاح يارانه ها مبتني بر سه مدل غيرقطعي اجرايي را ارائه كرده كه اين مدلها با سئوالات بسياري از سوي اعضاي كميسيون ويژه روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، متن كامل اين گزارش كه درجلسه علني امروز مجلس توسط سيد كاظم دلخوش مخبر كميسيون ويژه قرائت شد به اين شرح است:

طرح تحول اقتصادي دولت دراوايل تابستان سال جاري از سوي رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد اعلام عمومي گرديد و ايشان هدف از اجراي اين طرح را حركت دولت به سوي عدالت اجتماعي ، كاهش شكاف طبقاتي ، توزيع عادلانه ثروت و اصلاح ساختار اقتصادي دانستند.

اين طرح كه مقرر بود بخشهايي از آن توسط دولتهاي پيشين نيز به مرحله اجرا در آيد و قوانين برنامه توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي دوم وسوم نيز براي دولتها تكاليفي تعريف كرده بود، به دلايل متعددي به اجرا نزديك نگرديده و گفته مي شود كه در دولت نهم، پس از 5/2 سال مطالعات مجدد اجرايي و گسترش ابعاد طرح تحول نسبت به مطالعات و اقدامات مقطعي گذشتگان ، اين بسته سياستي آماده عرضه به جامعه و اجرا در بستر اقتصادي جامعه گرديده است.

براساس اظهارات رياست محترم جمهوري واعضاي كارگروه طرح تحول اقتصادي، دراين طرح قرار است حداقل هفت موضوع مورد بررسي واصلاح ساختار قرارگيرد. اين هفت موضوع عبارت از اصلاح نظام مالياتي ، اصلاح نظام بهره وري، اصلاح نظام يارانه ها، اصلاح نظام گمرك، اصلاح نظام توزيع كالا وخدمات، اصلاح نظام بانكي و بالاخره اصلاح نظام ارزش گذاري پول ملي است.

پس از اعلام رسمي ابعاد اين طرح و بيان كليات آن توسط رياست محترم جمهوري درمجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مردم در مجلس هشتم با توجه به رسالت و جايگاه قانوني مجلس، وظيفه خود دانستند با تشكيل كميسيون ويژه، در بررسي ابعاد آن، رفع نيازهاي قانوني و اطمينان از كارشناسي و عالمانه بودن روشهاي اجرايي ، در بررسي و نظارت بر اجراي اين طرح مشاركت نمايند و بدين منظوركميسيوني مركب از پانزده نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درتير ماه سال جاري و با راي نمايندگان انتخاب و اين كميسيون شروع به كار نمود.

گزارش حاصل ، اولين گزارش و بر اساس نتايج بررسيها تا پايان شهريور 1387 مي باشد.

كميسيون ويژه با رويكرد مثبت به بررسي اين طرح پرداخت، برگزاري شش جلسه كارشناسي با وزير محترم امور اقتصادي و دارايي و اعضاي كارگروه طرح تحول و يك جلسه 4 ساعته با رئيس جمهور محترم و 4 جلسه هيئت رئيسه كميسيون ، ساعت ها كار فشرده كارشناسي ، بخشهايي از اين بررسي ها بوده است و خلاصه نتايج آن به اجمال در سطورآتي آمده است در اولين جلسه ضمن تاكيد اعضاي كميسيون ويژه مبني بر ضرورت پرداختن به رفع مشكلات اقتصادي كشور و تمجيد از اقدامات دلسوزانه و شجاعانه دولت نهم ، سئوالاتي اساسي به شرح زير از اعضاي كارگروه دولت پرسيده شد تا آنان در مباحث خود به آن پاسخ دهند:

1-با توجه به قرار داشتن درسال پاياني دوره نهم رياست جمهوري ، امكان اجراي اين طرح وجود دارد؟

2-مجموعه اين طرحها از نظر موضوع و ابعاد با يكديگر ارتباط ، تجانس و به هم پيوستگي دارند؟

3- بازه زماني براي تحقق اين اقدامات چه ميزان است؟

4- نقش قواي مقننه و قضاييه در اين طرح چگونه ديده شده است؟

5-هزينه اجراي اين طرح به چه ميزان و راههاي تامين آن چگونه است؟

6-ارتباط اين طرح با اسناد بالادستي " سند چشم انداز 20 ساله كشور" ،" سياستهاي كلي نظام " ، " قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي " ، " قانون سياست هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي " چگونه است؟

7- مجموعه آمار واطلاعاتي كه اين طرح را حمايت مي كند، چگونه تدوين و تهيه شده و يا مي شود؟ تدوين فرم شناسايي خانوار بر چه مبنايي استواراست؟

8- پس از اجراي اين طرح، شاخصها " تورم " ،" نقدينگي "، " ارزش پول ملي" ، " تراز بازرگاني خارجي" ،" نرخ بيكاري " ،" در آمد سرانه"،" توليد ملي " ،" رشد اقتصادي" ،" نرخ سود در مبادلات بانكي "،" حجم پس از انداز ملي " ،" سبد هزينه خانوار"، " توزيع در آمد"،" كسري بودجه" ، "جايگاه ايران در منطقه از منظراقتصادي و اجتماعي" چگونه و به چه ميزان بهبود خواهد يافت؟

9- آيا هدقمند شدن يارانه ها به معناي حذف يارانه ها در تمام بخشهاي اقتصادي است؟ يا مقصود از هدفمند شدن ، نشانه رفتن به سوي " توانمندي جامعه هدف" در هرم اقتصادي كشور است؟ اين جامعه هدف چه ميزان از خانوارها را درخود جاي مي دهد؟

10- آيا اين طرح به صورت همزمان و جامع به اجرا در مي آيد و يا اينكه هر يك از اجزاي آن در ظرف زماني مستقل عمل مي كند؟

11-آيا با اجراي اين طرح، حجم دولت كوچك مي شود؟

در جلسات كارشناسي مشترك كميسيون ويژه و كارگروه دولت، تاكنون فرصت تشريح كليات طرح، معرفي طرح تفصيلي آمار گيري خانوار به روش خود اظهاري ، طرح اصلاح نظام توزيع كالا، طرح اصلاح نظام گمرك و طرح نظام جامع مالياتي فراهم گرديده وبا تاكيد اعضاي كميسيون مبني بر اولويت دادن به بررسي " طرح اصلاح نظام يارانه ها" و ابعاد آن و اثر اين اصلاحات بر متغيرهاي اقتصادي - اجتماعي جامعه، كارگروه دولت طي دو جلسه به تشريح اين بخش از طرح پرداخته و تا زمان تنظيم اين گزارش ، كليات و طرح اجمالي اصلاح يارانه ها مبتني بر سه مدل اجرايي ( غيرقطعي ) را ارائه نموده اند كه اين مدلها مجددا با سئوالات بسياري از سوي اعضاي كميسيون ويژه روبرو شد.

در جلسه مشترك اعضاي كميسيون ويژه با رئيس جمهور محترم نيز ضمن تاكيد بر اهميت طرح و لزوم بررسي دقيق ابعاد آن توسط دولت و مجلس ، در موارد زير تفاهم گرديد:

1- كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت به صورت جدي در جلسات كميسيون ويژه حضور يافته و پاسخگوي كميسيون باشند.

2-اطلاع رساني ابعاد اين طرح از سوي دولت متمركز و مطابق با پيشرفت طرح باشد.

3- قبل از اجراي طرح، كميسيون ويژه وساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به طرح قانع شده باشند.

4- از اقدامات شتابزده در اجراي طرح پرهيز شود.

نظر به مجموعه مباحث مطروحه در جلسات كارشناسي و مطالعات كليه مكتوبات ارائه شده به عنوان خلاصه اسناد مطالعات پشتيبان اين طرح و برخي نظر خواهي هاي اعضاي كميسيون از كارشناسان و خبرگان مباحث اقتصادي ،كميسيون ويژه ضمن اداي احترام به همه نمايندگان ملت شريف ايران وتاكيد بر بررسي دقيق طرح، جمع بندي خود از مرحله اول بررسي را به شرح زيرتقديم مي دارد:

جمع بندي

1- ضرورت اجراي اينگونه طرحها كه در راستاي اصلاحات بنيادي در اقتصاد كشور و حركت به سوي رشد اقتصادي و عدالت اجتماعي مي باشد، مورد تاكيد همه كارشناسان و فعالان اقتصادي و مسئولان كشور ونمايندگان مجلس شوراي اسلامي بوده و همانگونه كه مقام معظم ر هبري نيز تاكيد فرموده اند، دولت نهم با شجاعت به اين مهم پرداخته و لذا بر همه مسئولان است كه دولت را در اين مسئله ياري نمايند. لكن ورود به جزئيات و روشهاي اجرايي و زمان آن و ... نيازمند تفاهم و اقناع قواي سه گانه كشور بوده و مناسب است شرايط فراهم گردد تا همه مردم اينگونه تحولات را پشتيباني نمايند.

2-هر چند برخي اظهارات مسئولين دولت مبني بر كافي بودن قوانين موجود براي اجراي طرح تحول اقتصادي مشخص گرديد كه بسياري ازاقدامات ، نيازمند ارائه لايحه از سوي دولت و بررسي و تصويب آن در مجلس مي باشد و دولت محترم نيز در حال نهايي كردن لايحه هدفمند سازي يارانه ها براي ارائه به مجلس مي باشد كه در جاي خود اقدامي مثبت ودر خور تقدير است گرچه معتقديم با توجه به فرا رسيدن زمان تدوين وتصويب برنامه توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي پنجم و نظر به دوره نسبتا طولاني احكام اساسي اين تحولات، بخشهايي از طرح تحول مي تواند در قالب برنامه پنجم نيز گنجانده شود.

3- بررسيها نشان داد كه اجزاي اين طرح نيازمند تدريج زماني بوده و هريك از موارد آن بايد در ظرف زماني مناسب به مرحله اجرا درآيد.

4- ابعاد موضوعات تحول اقتصادي داراي وزن يكسان نيست و برخي از آنها از جمله وظايف ذاتي دولت هاي پيشين و دولت نهم بوده كه به تدريج از سالهاي گذشته به مرحله اجرا در آمده و ضروري است متناسب با شرايط و تحولات جهاني نوسازي ساختار سازماني صورت پذيرد. طرح تحول در گمركات، اصلاح نظام ماليات و اصلاح نظام توزيع كالا از اين جمله اند.

5- تاكنون دولت با كميسيون ويژه مجلس تعامل نسبتا فعال و مثبتي داشت و ضرورت دارد لوايح مورد نياز اين طرح علاوه بر كميسيون ويژه در ساير كميسيونهاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي و اظهارنظر قرار گيرد.

6- نظر به اهميت اصلاح نظام يارانه ها در گستره كشور و تاثير آن بر آحاد جامعه، ضروري است كميسيون ويژه از نظرات كارشناسي برخي كارشناسان خبره خارج از سيستم دولت و مجلس نيز استفاده نمايد.

7- تاكيد مي گردد كه قبل از تفاهم دولت و مجلس در جزئيات اجرايي، از اعلام شتابزده برخي ابعاد طرح و برخي آمار و ارقام و زمانهاي ارجراي طرح در رسانه ها، توسط مسئولين دولتي پرهيز گردد.

8- ضمن تاكيد بر ايرادات وضعفهاي جدي طرح آمارگيري اخير مركز آمار ايان، ضروري است كارگروه دولت در ايجاد ارتباط نتايج آما تهيه شده با سايربانكهاي آماري كشور به گونه اي عمل نمايد تا كميسيون ويژه از قابل اتكا بودن مباني علمي و كارشناسي نحوه طبقه بندي دهكهاي اقتصادي اطمينان حاصل نمايد.

9- تاكنون ارزيابي هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي از نتايج مدلهاي طرح تحول اقتصادي دولت به كميسيون ويژه ارائه نگرديده است. اميدوار است در جلسات آتي به اين موارد پرداخته شود و انشاءالله در گزارشات بعدي كميسيون به اطلاع نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نيز رسانيده شود.

10- تاكنون فرصت بررسي ابعاد اصلاح نظام بانكي، اصلاح نظام پولي و ارزش گذاري پول ملي در برابر ارزهاي خارجي و افزايش بهره وري مهيا نگرديده و موكول به جلسات آتي كميسيون ويژه مي باشد.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن