تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797045185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نحوه تشخيص اطلاعات غلط فرم اقتصادي خانوار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نحوه تشخيص اطلاعات غلط فرم اقتصادي خانوار
فارس: جزئيات تازه اي از نحوه تشخيص اطلاعات درست و غلط فرم اطلاعات اقتصادي خانوار با طرح سوالاتي در مورد ميزان پرداخت اجاره و قسط بانكي، ارزش خودرو، زمين و باغ، ثبت شماره ملي و اثر انگشت منتشر شد.

براساس اين گزارش اقلام پرسشنامه بر اساس روش مبتني بر درآمدانتخاب شدند. بررسي پرسشنامه طرح نشان مي دهد سوالات مربوط به هويت افراد در ستون هاي دو تا 10 پرسشنامه لحاظ شده. البته سوالاتي مانند روز تولد، شماره ملي، شماره سريال شناسنامه و نام پدر صرفاً به منظور امكان مقايسه با پايگاه اطلاعاتي سازمان ثبت احوال كشور در پرسشنامه گنجانده شده است.
سوال هاي وضع سواد، وضع فعاليت و عنوان شغل اصلي به گونه اي در پرسشنامه لحاظ شده اند كه درآمد فرد را از محل شغل اصلي كنترل كنند. در مورد وضع فعاليت، افراد بازنشسته به عنوان افراد داراي درآمد قابل كنترل جدا شدند. محصلان و دانشجويان اگر داراي شغل نباشند فاقد درآمد از محل شغل اصلي خواهند بود. زنان خانه دار سهم عمده اي را در كشور به خود اختصاص داده اند. همچنين براي اينكه زنان خانه دار و سربازها اشتباهاً بيكار قلمداد نشوند گزينه خاصي براي هر يك درنظر گرفته شد. با توجه به اينكه هيچ گونه طبقه بندي بين المللي كه بتواند شغل افراد را از نظر سطح درآمد مجزا كند وجود ندارد. طبقه بندي شغلي خاصي براي اين طرح طراحي شد به گونه اي كه بتوان در پايان طرح توزيع درآمد افراد بر اساس طبقه شغلي آنها را مورد ارزيابي قرار داد.
درآمد فرد از ساير منابع به غير از شغل اصلي يكي از سوالاتي است كه در طبقه بندي درآمد افراد از اهميت بالايي برخوردار است.

زمين، باغ، كارخانه و ساير مستغلات ملاك اصلي طبقه بندي افراد

با توجه به اينكه داشتن واحد مسكوني ملكي يكي از اصلي ترين ملاك هاي طبقه بندي درآمد افراد در جامعه امروز تلقي مي شود، اين سوال در پرسشنامه لحاظ شد. البته بايد توجه داشت كه داشتن واحد مسكوني ملكي به تنهايي نمي تواند ملاك خوبي باشد بلكه مساحت و ارزش ريالي روز آن نيز بايد در نظر گرفته شود. برخي دارايي ها مانند زمين، باغ، كارخانه و ساير مستغلات هم ملاك قابل توجهي براي طبقه بندي سطح زندگي و در بسياري از موارد درآمدزا هستند بنابراين در پرسشنامه لحاظ شدند.

اعلام نادرست ارزش خودرو نشانه نادرستي احتمالي ساير اطلاعات

سوال مربوط به تحت پوشش بيمه بودن به درخواست وزارت رفاه و تامين اجتماعي در پرسشنامه آورده شد زيرا هم پوشش بيمه در سطح كشور را مشخص مي كند و هم مي توان به درآمد افرادي كه براي آنها بيمه پرداخت مي شود از طريق پايگاه اطلاعاتي مربوط دست يافت.
داشتن خودروي سواري شخصي يكي از معيارهاي ارزيابي سطح رفاه خانوارها محسوب مي شود. البته بايد نوع و قيمت خودرو نيز ملاك قرار گيرد. بديهي است نوع خودرو را مي توان از طريق پايگاه كارت سوخت يا پايگاه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بررسي كرد و اگر فردي ارزش خودرو را نادرست اعلام كرده باشد به احتمال زياد ارزش ساير اقلام را نيز درست نخواهد گفت و مي توان در ابتدا در مورد راستگويي وي قضاوت كرد.

اجاره و قسط بانكي بالا ملاك شناسايي افراد برخوردار

وام بانكي از دو جهت بايد ملاك عمل قرار گيرد؛ در درجه اول ميزان قسط وام ماهانه ملاكي براي ارزيابي مقدار درآمد ماهانه فرد خواهد بود و در درجه دوم افرادي كه توانايي پرداخت قسط هاي سنگين را دارند بايد در گروه افراد برخوردار قرار گيرند. اجاره بها نيز مانند قسط وام بانكي عمل مي كند يعني هم ملاكي براي تعيين حدود درآمد فرد است و هم اگر از مقدار معيني بالاتر باشد نه تنها بر كم درآمد بودن دلالت نمي كند بلكه فرد را در طبقه افراد برخوردار قرار مي دهد. تمام افرادي كه تحت پوشش كميته امداد حضرت امام(ره)، سازمان بهزيستي يا ساير نهادهاي حمايتي جامعه هستند بايد در گروه كم درآمد جامعه قرار گيرند و مقايسه با اطلاعات پايگاه هاي دستگاه هاي مذكور ابزاري ديگر براي راستي آزمايي اطلاعات خواهد بود.
البته در بررسي هاي اوليه سوالات ديگري نيز براي درج پرسشنامه پيشنهاد شد كه عبارت از داشتن جاروبرقي، داشتن تلويزيون رنگي، داشتن تلفن همراه، داشتن ماشين لباسشويي و... بود كه براي چك كردن اينگونه سوالات بايد وارد محل سكونت خانوارها مي شديم كه امكان پذير نبود. علاوه بر اين داشتن اينگونه وسايل به تنهايي نمي تواند گروه يك خانوار را از نظر درآمد عوض كند.

كنترل سوالات پرسشنامه با يكديگر

سوالات پرسشنامه طرح به گونه اي در كنار هم قرار داده شدند كه عموماً بتوانند همديگر را كنترل يا چك كنند. براي مثال فردي كه داراي مدرك تحصيلي ليسانس است و شغل وي كارمند درج شده نمي تواند درآمدي كمتر از حداقل حقوق تعيين شده توسط دولت را اعلام كند يا كسي كه داراي درآمدي براي مثال بيش از يك ميليون تومان در ماه است و داراي واحد مسكوني ملكي است احتمالاً نمي تواند فاقد خودرو باشد. كسي كه ماهانه يك ميليون تومان قسط پرداخت مي كند نمي تواند درآمدي كمتر از يك ميليون تومان را اعلام كند و به همين ترتيب روابط مختلفي بين سوالات وجود دارد كه همديگر را چك مي كنند.

چهار روش براي ارزيابي نتايج طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار

1- بررسي توزيع درآمد در مقايسه با نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار براي مثال در سال 1385، چهار دهك اول جامعه، درآمدي كمتر از 3500000 ريال داشته اند.
2- بررسي روابط منطقي بين سوالات براي مثال فردي كه ماهانه 5000000 ريال قسط پرداخت مي كند نمي تواند درآمدي كمتر از 5000000 ريال را اعلام كند.
3- سازگاري دروني هر سوال براي مثال اعضاي هيات علمي و پزشكان بايد درآمدي بيش از آموزگاران داشته باشند.
4- مقايسه با پايگاه هاي اطلاعاتي ساير دستگاه هاي اجرايي

حذف اطلاعات غلط و اطلاع به سرپرست خانوار

در اين بخش از ارزيابي نتايج در صورتي كه اطلاعات مندرج در پرسشنامه افراد خانوار با اطلاعات مربوط به پايگاه هاي اطلاعاتي مرتبط همخواني نداشته باشد، اطلاعات مربوط به فرد يا خانوار در اين مرحله حذف مي شود كه پس از تعيين وضعيت خانوارها در آينده و آگاهي فرد يا افراد ياد شده از طريق كد رهگيري كه در اختيار دارند فرآيندي طراحي مي شود كه مغايرت ها با ارائه اسناد و مدارك توسط خانوار برطرف شود.

وزارت رفاه و تامين اجتماعي مسوول بهنگام سازي اطلاعات

با توجه به اينكه در زمان اجراي طرح و پس از آن اطلاعات مربوط به افراد خانوار از قبيل تعداد افراد خانوار، شرايط اقتصادي و درآمدي، وضعيت مسكن و ساير اطلاعات موجود در پرسشنامه كه در تعيين طبقه درآمدي و وضعيت خانوار موثر است تغيير خواهد كرد و نياز به به روزرساني پايگاه اطلاعات آماري طرح و تعيين وضعيت جديد براي خانوارهاي مزبور وجود دارد، فرآيندي انديشيده خواهد شد كه مسووليت اجرايي اعمال و اعلام تغييرات به عهده وزارت رفاه و تامين اجتماعي و ادارات استاني آن در سراسر كشور قرار گرفته و در همين حال اطلاعات مزبور براي بهنگام سازي پايگاه اطلاعات آماري كشور در اختيار مركز آمار ايران قرار مي گيرد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1082]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن