تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797775554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسرار معماری حمام شیخ بهایی می میرند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آبروی مهندسی ایرانیان در حال دفن شدن است، باید در حراست از مهندسی حمامهای کشور اقدامی جدی انجام شود که این مهم بر عهده ...



یک کارشناس و متخصص بناهای تاریخی با اشاره به اینکه آبروی مهندسی ایرانیان در حال دفن شدن است گفت: باید در حراست از مهندسی حمامهای کشور اقدامی جدی انجام شود که این مهم بر عهده سازمان میراث فرهنگی ایران است.
عبدالعظیم امیر شاه کرمی که در خصوص حمام شیخ بهایی و دیگر حمام‌های موجود در کشور مطالعاتی داشته افزود:‌‌‌ نباید فراموش کرد که حمام یک صنعت بهداشتی، اجتماعی است که مهندسین برای سلامت نفر و جامعه‌آن را خلق کرده و با وجودی که در تاریخ مهندسی ایران، این اثر ثبت شده متاسفانه در اروپا و جهان این مهم به نام ترکیه و حمام ترکیه معروف شده این در حالی است که در ایران از دیر باز بهداشت شخصی اهمیت بسیاری داشته است.
وی با اشاره به اینکه در تخت جمشید نیز حمام شناسایی شده اظهار داشت: در گذشته شبکه حمام‌ها در اصفهان با شبکه‌های مدرسه‌ها،‌ حوزه‌های علمیه، ‌مساجد و حوزه تجاری همسانی داشته و از یک پایه و بنیاد بوده است.
امیر شاه کرمی با اشاره به اهمیت مهندسی بکار رفته در حمام‌های اصفهان اظهار داشت: در مجموعه حمام‌های اصفهان به خصوص حمام شیخ بهایی مهندسی‌های متفاوتی بکار رفته که البته مجموع آنها در حمام یکپارچه شده چنانچه فضاهای عظیم و زیبا، گرم‌خانه، ‌خزینه، حفاظت آب، حفظ رطوبت، حفاظت گرما، محیط زیست و دفع فاضلاب از مهندسی‌های ملوس حمام است.
این کارشناس آثار تاریخی و استاد دانشگاه اظهار داشت: در حمام شیخ بهایی طرح‌های سلامت و اکسیژن دهی آب از جمله مسائلی است که علاوه بر مسائل فوق به وضوح به چشم می‌خورد. شاه کرمی ادامه داد: ‌در حمام شیخ بهایی و دیگر حمام‌ها به نوعی جریان سازی در هوا برای پاک سازی جسم و پالایش روح و خرسند سازی انسان طراحی شده که از اهمیت بسیاری برخوردار است .
حمام نمادی از مهندسی ارزش در ایران است
امیرشاه کرمی در ادامه خود با اشاره به شاهکارهای مهندسی بکار رفته در حمام شیخ بهایی اظهار داشت: از جمله ابتکارات شیخ بهایی در این حمام در خزینه این بنای تاریخی و مهندسی مهمندسی خزینه است که جنس سینی خزینه از چه عنصری است که با حرارت یک شمع به آب موجود در خود حرارت می‌دهد.
وی تصریح کرد:‌ مهندسی موجود در حمام گواهی دهنده این امر است که حمام از یک مهندسی خاصی برخوردار بوده و این کار مهندسی در دوران گذشته تمدن ایرانیان را نشان می دهد چرا که اروپائیان هرگز در 400سال پیش حمام نداشتند این در حالی است که حمام شیخ بهایی در نقطه اوج مهندسی خود در آن زمان تنها با شعله شمع گرم می‌شده که خود گواهی دهنده اوج مهندسی شیخ بهایی در حمام است.
آبروی مهندسی ایرانیان در حال دفن شدن است
امیر شاه‌کرمی تصریح کرد: در حمام شیخ بهایی مهندسی ارزش بکار رفته که نمونه بارز آن در کوره آتش این بنای تاریخی و چند طبقه کردن ساختمان است و در مجموع می‌توان گفت حمام شیخ بهایی از یک المان سازه ای و آرایش بسیار زیبا و آراسته ای برخوردار است. وی تصریح کرد: با توجه به نکات یاد شده باید به فکر حفظ و ثبت حفظ مهندسی حمامها بود چرا که ممکن است آثار تاریخی و این حمام‌ها از بین برود اما اگر مهندسی آنها ثبت شود این مهندسی نسل به نسل خواهد گشت و در دانشگاه‌ها نیز دانشگاهیان از آن بهره لازم را می‌برند که این مهم یکی از رسالت‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی است.
امیر شاه کرمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته با نام سال "اصلاح الگوی مصرف" نامگذاری شده است خاطر نشان کرد: می‌توان الگوی مصرف را از مهندسی حمام‌ها بیاموزیم و نباید گذاشت مهندسی این حمام‌ها دفن شود و مهندسی حمام‌ها آبروی مهندسی ایران است که باید از دفن این مهندسی‌ها جلوگیری کرد و از این مهندسی می‌توان سالهای سال در دانشگاه بهره گرفت و اجرای این مهم نیز هیچ هزینه گزافی را به همراه ندارد.
شمع حمام شیخ بهایی یک مهندسی نهفته است که باید شناسایی شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ در مهمندسی حمام شیخ بهایی دو جریان به هم پیچیده فیزیکی وجود دارد چنانچه تولید،‌ حفظ و بهره برداری جریان انرژی (آتش)، ‌تخصص، حفظ و بهره برداری صحیح از آب با تلفیق آتش از جمله این نکات است.
امیر شاه کرمی ادامه داد: در ادبیات اجتماعی به اشکال مفاهیمی نسبت داده می‌شود که باید آنها را کشف و شناسایی نمود و شمع نیز با توجه به اهمیت و عملکرد آن که در هنگام سوختن تولید انرژی و نور مختصری دارد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است چرا که با هزینه‌ای در حد معقول مهندسی و بدون اصراف در حدی که طراحی و ساخته شده بهره‌وری دارد. وی تصریح کرد: به همین سبب است که از شمع نیز برای روشن شدن مفاهیم استفاده می‌شود.
این متخصص بناهای تاریخی یادآور شد: وقتی گفته می‌شود حمام شیخ بهایی با شمع گرم می‌شده است شمع خود نشان خرد، دانایی و تلاش انسانی است؛ چنانچه در طراحی و ساخت این حمام از چنان علم، مهندسی و هنری استفاده شده که نسبت شمع را به مهندسی بکار رفته در آن می‌توان دید. وی تصریح کرد:‌ اکنون وظیفه سازمان میراث فرهنگی کشف این مهندسی و خرد بکار رفته در این حمام است تا در نهایت بتوان مهندسی بالاتری از آن را در امروز خلق نمود و اکنون باید در این رابطه دو مرحله کاری را انجام داد.
امیرشاه کرمی گام اول در این خصوص را کشف معنی و مهندسی بکار رفته آن با بازگشت به زمان و مکان دانست و مرحله دوم را نیز در آفریدن معنی و مهندسی در این دوران متناسب با امکانات کنونی و روشن نمودن یک شمع دیگر است.
این متخصص بناهای تاریخی خاطر نشان کرد: ‌شمع آتشکده کوچکی است که باید بازخوانی شود و علاوه بر آن شمع می‌گوید رازهای در حمام نهفته که به علت عدم وجود مدارک از طریق تقارن‌ها می‌توان معنی شمع و یا مهندسی حمام شیخ بهایی را بازخوانی نمود که این مهم نیز وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که باید برای دانشگاه‌های امروز پایه مهندسی ایجاد کند تا در نهایت ریشه درخت مهندسی امروز در آن قرار گیرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن