تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797589212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

« امر به معروف » و « نهي از منكر » دم و بازدم جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: « امر به معروف » و « نهي از منكر » دم و بازدم جامعه
يكي از مشكلاتي كه امروزه جامعه ما با آن دست به گريبان است و هر دلسوزي را به فكر چاره وامي دارد معضل بدحجابي است كه با كمال تاسف روزانه در حال گسترش است به گونه اي كه وضعيتي كه تا چندي پيش احساسات بسياري را جريحه دار مي كرد امروزه به خاطر پديدار شدن نمونه هاي بدتر آن شايد امري عادي جلوه كند. از سوي ديگر نياز به كار فرهنگي و در راس آن امر به معروف و نهي از منكر ضرورتي است كه توسط هر شخصي احساس مي شود.
اگر براي شروع به آيه شريفه اي كه در اين رابطه است نگاهي داشته باشيم مي بينيم اين آيه قبل از ورود به امر به معروف مطلبي را مطرح مي كند كه معمولا مورد غفلت واقع شده است ; و آن اينكه « ولتكن منكم امه يدعون الي الخير... » گروهي از شما باشد كه به خير دعوت كند. اين مطلبي است وراي امر به معروف و نهي از منكر زيرا در ادامه اين دو را با واو عطف كه تفصيل را مي رساند بيان كرده و مي فرمايد : « ... و يامرون بالمعروف وينهون عن المنكر... » .
روشن است كه « دعوت » با « امر » تفاوت دارد زيرا در « امر » برتري و علو نهفته است اما « دعوت » از موضعي مساوي و با روشي ملايم تر صورت مي گيرد. در صورتي كه بخواهيم روشي منطقي براي اجرايي كردن اين فريضه الهي به دست آوريم و ترتيبي كه در آيه رعايت شده است را ملاك قرار دهيم اين نتيجه به دست مي آيد كه ابتدا بايد با دعوت به نيكي جامعه را براي پذيرش امر به معروف آماده كرد آنگاه وارد گزينه دوم شد و پس از آن اگر افرادي با اين دو روش اصلاح نشدند گزينه سوم را به كار بست . شايد يكي ديگر از عللي كه باعث شده نهي از منكر مرتبه آخر را به خود اختصاص دهد اين است كه نفوس انسانها براي پذيرش خير آمادگي بيشتري دارند تا نهي شدن از كاري كه به انجام آن مايلند زيرا همواره حسي از غرور و تكبر مانع از پذيرش نهي ديگران مي شود به همين خاطر است كه كمتر افرادي را مي بينم كه در برابر انتقاد هرچند سازنده موضعي تدافعي به خود نگيرند.
بنابراين وظيفه دلسوزان و سازمانهاي فرهنگي خرد و كلان را مي توان حول اين محور تعريف كرد. صاحبنظران اعم از روحانيت اساتيد دانشگاه و... بايد با پرورش محورهاي امر به معروف و نهي از منكر (وهمچنين حجاب ) و برگزاري همايشها و سخنراني ها تبيين سيره معصومين عليهم السلام در اين رابطه و بررسي فوائد اجتماعي آن اين مبحث را تبديل به گفتماني همگاني در جامعه كنند و از سنگيني آن بر گوشها بكاهند.
سازمانهاي فرهنگي و در راس آنها صدا وسيما نيز وظيفه سنگيني به عهده دارد. اين دانشگاه عمومي متاسفانه نه تنها به وظيفه خود در اين راستا عمل نمي كند بلكه گاه و بيگاه مواضعي از خود نشان مي دهد كه جنبه منفي دارد. صرف اكتفا به انعكاس اخبار مربوط به طرح امنيت اجتماعي نيروي انتظامي و حتي همراهي كمرنگ و پررنگ با منتقدين اين طرح را مي توان از اين جمله دانست .
مواضعي كه در قالب گفتگوها يا طنز خود را نشان داد. صدا وسيما به جاي مغتنم شمردن اقدام نيروي انتظامي و پر كردن خلاهاي آن با برنامه هاي فرهنگي با نگاهي خوشبينانه بايد گفت : « سكوت اختيار كرده است . گرچه ممكن است بخشهايي از صدا وسيما اين نياز را احساس كرده و اقداماتي را انجام داده باشند اما پخش موازي برنامه هايي كه بار منفي به همراه دارند مطمئنا اثر آنها را خنثي خواهد كرد. سريالهايي كه پوشش نامناسب و تجمل ـ ضلع ديگر تهاجم فرهنگي ـ را در چشم و روان بيننده مي نشاند.
جا دارد رسانه ملي همانند كار شايسته اي كه در زمينه انرژي هسته اي انجام داد و همتي كه در برجسته كردن شعار نوآوري و شكوفايي به كار بسته است در اين راستا نيز برنامه اي مدون و كارشناسي شده و همه جانبه اي را به اجرا درآورد چه اينكه اهميت وضعيت فرهنگي جوانان نه تنها از وضعيت علمي آنها كمتر نيست بلكه همچون ريلي مسير حركت قطار علم و پيشرفت كشور را هموار خواهد كرد.
آموزش وپرورش هم جايي است كه بسياري از برنامه ها را با كمترين هزينه مي توان نهادينه كرد. اگر همه معلمين خانم در همان سطح علمي خود پيرامون حجاب با دانش آموزان سخن بگويند و با رفتاري محبت آميز جايگاه اين پوشش مقدس را براي آنها تبيين كنند مي توان خوشبين بود كه قسمت قابل توجهي از « يدعون الي الخير » جامه عمل پوشيده است .
در سطح بالاتر يعني خود امر به معروف و نهي از منكر نبود شجاعت از افرادي كه نگاهي مثبت دارند و نبود پذيرش از سوي افرادي كه عمل منفي دارند دو مساله اي است كه اجراي امر به معروف را در سطح جامعه با مشكل روبرو كرده آن را به حالت ركود درآورده است . ندانستن راهكار صحيح امر به معروف را هم مي توان به آن اضافه كرد. مدير معاون يا مربي پرورش مدارس مي توانند با انتخاب آموزش و تمرين افرادي كه توانايي اين كار را دارند جهت تاثيرگذاري بر دانش آموزان هم سطح خود هم آنها را براي ورود به جامعه آماده كرده روشهاي صحيح را بدانها بياموزند و هم افرادي با پيش زمينه منفي را آماده پذيرفتن نصيحت از هم سطح خود نمايند.
در پايان چيزي كه بايد بدان اشاره كنيم و از اهميت قابل توجهي نيز برخوردار است اين است كه اداره ارشاد هنرمندان شهرداري ها و... بايد با پديد آوردن آثار بصري زيبا و با شعارهايي زيبا در قالب بنر پوستر تيزرهاي تبليغاتي و... سطح شهرها را پوشش تبليغاتي دهند. تا آنگاه اميدوار بود با بسيج همگاني در انجام دو وظيفه اول كمتر كار به مرحله سوم كشيده شود.
نقدي
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن