تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796820800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيضايي: بايد آداب زندگي در جهاني كه هستيم را بياموزيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: بيضايي: بايد آداب زندگي در جهاني كه هستيم را بياموزيم


سرمايه : مراسم اهداي نشان طلايي خانه سينما در حالي برگزار شد كه محمد مهدي عسگرپور نكات مهمي را در مورد جشن خانه سينما و حواشي آن و صحبت هاي مسوولان در مورد سينما گفت. به سنت هر ساله جشن هاي خانه سينما مراسم تجليل از چهار هنرمند صاحب سبك و تاثير گذار در سينماي ايران شامگاه جمعه 15 شهريور در مجموعه فرهنگي - هنري آسمان با اهداي نشان طلايي خانه سينما برگزار شد. در اين مراسم كه آن را مقدمه جشن اصلي خانه سينما كه 26 شهريور ماه در برج ميلاد برگزار مي شد

به حساب مي آورند از بهرام بيضايي راوي اسطوره هاي ايران به زبان امروزي، جمشيد مشايخي كمال الملك سينماي ايران، سيف الله داد كارگردان و طراح جشن خانه سينما و كاظم فريبرزي طراح صحنه تجليل شد. امين تارخ دبير دوازدهمين جشن خانه سينما علت انتخاب اين چهار چهره برجسته را چنين عنوان كرد: «بهرام بيضايي از بدو ورود به سينما حيثيت بخشيد،سيف الله داد سينماي ايران را شأن و شخصيت داد،كاظم فريبرزي با خطوط چهره خود هديه جسم و جان به سينما را معنا كرد و جمشيد مشايخي با ورود به سينما شخصيتي دگرگونه به بازي و بازيگري بخشيد.»
محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه«هر يك از بزرگاني كه در مراسم، مورد تجليل قرار مي گيرند از بهترين هاي سينما هستند»، گفت: «آيين بزرگداشت عمل نيكويي است و گرچه به منزلت بزرگان چيزي اضافه نمي كند بلكه پاسخي مثبت به خود ماست كه دنبال كمال و تقدير از برزگان جامعه خود هستيم.»
نكته مهمي كه در صحبت هاي مديرعامل خانه سينما گفته شده اين بود كه عسگرپور يك بار ديگر بر اين نكته تاكيد كرد كه «جشن امسال خانه سينما دو ويژگي دارد؛ اول تفكيك بخش هاي مختلف در جشن هاي مستقل و دوم كم حاشيه بودن كه در كمال آرامش كار خود را پيگيري مي كند. تقريباً تحريمي صورت نگرفته و بخش عمده فيلم ها نيز به نمايش درآمده و داوري ها حرفه اي بوده است. امسال بناست كميته اي ويژگي هاي مختلف جشن را ارزيابي كند تا اشكال ها براي سال آينده رفع شود.»
اين گفته در حالي اعلام مي شد كه روز گذشته برخي تهيه كنندگان سينما از جمله مصطفي شايسته اعلام كرده اند كه به جشن خانه سينما دعوت نشده اند. تهمينه ميلاني نيز يكي از داوران جشن خانه سينما بود كه با انتشار نامه اي در روز جمعه ضمن انصراف از داوري اعلام كرده است كه اين خانه قشنگ است اما خانه من نيست. همچنين به رغم اينكه معيار شركت در داوري داشتن مجوز پخش يا نمايش در جشنواره است به نظر مي رسد برخي از فيلم ها فاقد چنين ويژگي هستند. با اين همه عسگرپور در اين جشن گفت: «بدون جسارت به فيلم هاي سينماي ايران و بنا به آنچه توليد شده بايد بستري ايجاد شود تا شاهد ارتقاي كيفيت باشيم زيرا اين خطري جدي براي سينماي ايران است. البته هر سال شاهد فيلم هايي برجسته نيز هستيم ولي واقعيت اين است كه در طول چند سال گذشته ترازي خوب براي كيفيت نداريم كه برازنده سينماي ايران باشد. سازوكارهاي موجود در حوزه مديريت سينماي كشور اعم از دولتي و غيردولتي به گونه اي است كه جوابگوي توليد و عرضه فيلم در زمان حاضر نيست و از ابزار 20 سال گذشته استفاده مي كنيم و اصراري براي به روز شدن آنها نداريم. نتيجه اين كمبود سوءتفاهم هايي است كه در رسانه ها شاهد آن هستيم.»
مديرعامل خانه سينما در واكنش به نامه سرگشاده جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهوري حرف هاي خود را با پيامي به هيات دولت و بخش سياستگذاري سينما و فرهنگ به پايان برد: «اظهارنظرهاي خصوصي و حرفه اي خود را در جمع هاي خصوصي و حرفه اي اعلام كنند و نامه هاي سرگشاده ندهند. ما خوشحال مي شويم يك پالس از دولت مردمي داشته باشيم نه چند پالس.»
نخستين بخش از تجليل هاي دوازدهمين جشن خانه سينما به تجليل از كاظم فريبرزي سازنده دكورهاي مجموعه هاي «سر بداران»، «هزاردستان» و «كيف انگليسي» و فيلم هاي «شايد وقتي ديگر»، «كمال الملك» و «جهان پهلوان تختي» اختصاص داشت. مجيد ميرفخرايي كه براي اهداي جايزه اين استاد سينما آمده بود با ابراز اميدواري از اينكه نسل آينده طراحي و ساخت دكور سينما زيرنظر كساني چون فريبرزي تربيت شوند، گفت: «براي ساخت هر فيلم تاريخي و زمان دار اسم استاد فريبرزي در اول فهرست است. بايد رشته اي زير نظر اساتيدي چون فريبرزي در دانشگاه براي تدريس نسل جوان راه اندازي شود.»
دومين بزرگداشت اين جشن براي سيف الله داد سازنده فيلم هاي «كاني مانگا» و «بازمانده» و پايه گذار جشن خانه سينما در سال 75 بود. در اين بخش سيروس الوند از سيف الله داد گفت. الوند با ياد خاطراتي از او گفت: سخت است انسان مدير هنري و محبوب اهالي سينما نيز باشد. سخت است انسان از ايمان و اسلام صحبت كند و دافعه نداشته و جاذبه داشته باشد. سخت است انسان فيلم جنگي در زماني كه اين نوع فيلم طرفدار ندارد،بسازد و مورد استقبال قرار گيرد. من آزادي را در دوره مديريت داد در سينما تجربه كردم و در آن مقطع احساس كردم آزادم و در راه فيلمسازي تشويق مي شوم؛ چيزي كه متاسفانه در حال حاضر وجود ندارد.
سيدمحمد بهشتي مدير عامل اسبق بنياد سينمايي فارابي نيز با اشاره به اينكه در روزمرگي هاي سينما بسياري مي آيند و مي روند، گفت: «اين جريان شبيه نهري است كه جريان دارد و ساعت ها مي توان به آب آن نگاه كرد اما وقتي سن بالا مي رود به نهر نگاه نمي شود. امواج روي نهر ما را متوقف نمي كند و اگر بيشتر نگاه كنيم شاهد رشد سروهاي قدكشيده كنار نهر مي شويم. داد براي من يكي از رفيع ترين اين سروهاست.»سيف الله داد نيز پس از دريافت نشان طلايي سينما ضمن تشكر از محبت اهالي سينما گفت: «گاهي براي نشان دادن بزرگي بزرگان كوچكي مثل من را نيز بزرگ نشان مي دهند. اميدوارم سينماي ايران نظير دوره بهشتي در فارابي و انوار كه به جايگاهي مهم رسيد، جايگاه جهاني خود را كه در شأن ملت ايران است،بيابد.»
در بخشي از مراسم بزرگداشت سينماي ايران حسين پاكدل كه اجراي برنامه را بر عهده داشت از محمدرضا دلپاك دعوت كرد تا يادداشتي از اصغر شاهوردي صدابردار برجسته سينماي ايران كه بر اثر سانحه رانندگي صدمه ديده بخواند. پخش تصاويري شاهوردي در شرايط نامناسب باعث تاثر حاضران شد و به خواسته مجري همه يك دقيقه ايستادند و شاهوردي را تشويق كردند.مراسم و تجليل از جمشيد مشايخي بازيگر باسابقه سينما و تئاتر كشور شور و حالي خاص به فضاي جشن داد. پخش تصاوير و صحبت هايي از حميد سمندريان، مسعود كيميايي و زنده ياد خسرو شكيبايي درباره شخصيت و بازي جمشيد مشايخي مورد استقبال و همچنين تاثر اهالي سينما قرار گرفت.
درباره مشايخي مسعود كيميايي نخستين كسي بود كه صحبت كرد. كيميايي كه در شاهكار سينمايي خود يعني قيصر مشايخي را در كنار خود داشت،گفت: «ابعاد زيادي نياز است تا درباره مشايخي حرف زد.
24 سال داشتم كه دنبال مشايخي به اداره تئاتر رفتم و از وي خواستم در فيلم «قيصر» من بازي كند. آن زمان ايشان با بزرگواري و صبري كه داشت با من همكاري و در فيلم من بازي كرد.»
علي نصيريان بازيگر پيشكسوت سينما و تئاتر نيز با اشاره به آغاز همكاري خود با مشايخي از سال 1336 گفت: «كساني چون مشايخي و زنده يادان فني زاده و شكيبايي با تلاش و تجربه هايي كه در فعاليت هاي كارگاهي انجام دادند و با استطاعت و كار شخصي خود توانستند در عرصه بازيگري نمونه مثال زدني براي هنرمندان ديگر باشند.»
پس از آن با حضور محمد سرير، نصيريان و كيميايي از مشايخي تجليل به عمل آمد و تنديس جشن و نشان طلاي سينماي ايران به وي اهدا شد. مشايخي كه به تازگي از بستر بيماري به دليل آسيبي كه در سر صحنه فيلمبرداري به او وارد شده است؛ برخاسته در ميان تشويق مداوم حاضران گفت: «اولين كار تئاتر من بازي در نمايش «وظيفه پزشك» نصيريان بود و با «قيصر» كيميايي در سينما معروف شدم و بازي در «نفرين» ناصر تقوايي و همچنين بزرگان ديگر از افتخارهاي من بود.»آخرين تجليل جشن اختصاص به بهرام بيضايي داشت. مردي كه اسطوره هاي ايراني را به زبان امروزي و سينما و تئاتر روايت كرده است. اين نخستين تجليل رسمي اهالي سينما از بيضايي بود كه در حال آماده سازي نهمين فيلم خود يعني «وقتي همه خوابيم » است. ناصر تقوايي و داريوش فرهنگ كساني بودند كه درباره بيضايي صحبت كردند. تقوايي با اشاره به آشنايي خود با بيضايي در سينمايي در آبادان گفت: «من دو سال بعد از بيضايي وارد عرصه سينما شدم. آن زمان در حيطه ادبيات مشغول آموختن بودم ولي بهرام يك درام نويس قهار بود. با آثار بيضايي چيزي وارد نمايش ايراني شد كه پيش از آن نبود و آن ورود ساختار به نمايش ايراني بود.»
تقوايي در بخشي از صحبت هايش از گمشده اي گفت كه بيضايي در آثار خود در جست وجوي آن است: «به نظر من آن گمشده هويت ماست. بيضايي 10 سال فيلم نساخت و اثري به صحنه نبرد.روشنفكري امروز به كلمه اي توهين آميز تبديل شده و ديگر هنرمندان روشنفكر را نمي بينيم ولي بدون شك هنرمندان از دل روشنفكران بيرون مي آيند. اين در حالي است كه هر چه اين جماعت عمر خودش را بيشتر براي اين ملت مي گذارد، جواب معكوس مي گيرد كه اين ناسازگاري هم بيشتر از طرف حكومت هاي ما ديده شده است. اين چه رفتاري است كه ملت ما با هنر و هنرمندان خود دارد... چه چيزي در روشنفكري ملت ايران از ديرباز بوده كه آن را نمي پسندند؟ اگر دلتان براي بيضايي مي سوزد چرا حركتي نمي كنيد كه وي فيلم هاي خود را بسازد؟»
داريوش فرهنگ كه از شاگردان قديمي بيضايي در تئاتر است و در فيلم شايد وقتي ديگر او را همراهي كرده است؛ اين استاد بزرگ سينما را چنين توصيف كرد: «مردي موي سپيد، ژرف انديش، خشمگين هميشه معترض، اسطوره مقاومت در مقابل هر كار تحميلي و بي خود و اضافي و اسطوره اي كه به ما ياد داد معناي اسطوره را. درباره بزرگ بودن بيضايي حرف زدن راحت است ولي اينكه چرا بزرگ است كار بسيار سختي است.»
فرهنگ با بيان اينكه «بيضايي روي سه نسل نويسنده، كارگردان، تهيه كننده، بازيگر و فيلمساز تاثيرگذار بوده است»، گفت: «خوشحالم كه شاگردش بوده، برايش بازي كرده و در فيلم «باشو غريبه كوچك» دستيارش بوده ام. وي با ميزان سن هاي زيبا، جنگل ها، درياها و شاليزارها و طبيعتي كه در فيلم هاي خود دارد به ما ياد داد چگونه ببينيم، چگونه بشنويم و چگونه بسازيم.»
امين تارخ دبير جشن كه نخستين تجربه بازيگري خود را در مرگ يزدگرد بيضايي انجام داده است در هنگام اهداي جايزه گفت: «امشب يكي از شب هاي بيادماندني من است و خوشحالم كه در خدمت استاد بزرگ خود آقاي بيضايي هستم. »
مهدي هاشمي هم كه در چندين كار به يادماندني بيضايي همراه او بوده گفت: «كاش در اين سال ها استاد مي توانست كارهايي را كه بايد انجام مي داد تا در شب بزرگداشت خود اين تصوير خشمگين نبود و لبخند داشت.»
بيضايي در ميان تشويق حاضران روي صحنه حاضر شد و تنديس جشن و نشان طلا سينماي ايران را از دستان شاگردان خود دريافت كرد. او بعد از دريافت جايزه خود از كساني كه شب به يادماندني تجليل او را برگزار كردند و شاگردانش كه از او گفتند سپاسگزاري كرد: «من از فريبرزي به خاطر همكاري در فيلم «شايد وقتي ديگر» متشكرم. همچنين از داد كه بعد از 10 سال در زمان مديريت وي توانستم فيلم بسازم. از مشايخي براي بازي در فيلم «ميراث» به كارگرداني من، از نصيريان به خاطر نمايش «بلبل سرگشته» كه براي اولين بار ديدمش نيز تشكر مي كنم. همچنين از تقوايي كه در سالن تاريك سينمايي در آبادان وي را ديدم و از تارخ، هاشمي و فرهنگ كه به من لطف دارند و از كيميايي كه در اداره تئاتر و زمان تمرين نمايش ناكام «آرش» با وي آشنا شدم تشكر مي كنم.»
بيضايي با بيان اينكه «زمان به سرعت مي گذرد»، گفت: «بايد آداب زندگي را در جهاني كه هستيم، بياموزيم و وقت زيادي نداريم تا به همه چيز مشكوك باشيم. ما نه تصور داريم، نه برنامه ريزي. فقط هيجان داريم و بهتر است يك برنامه ريزي خوب نيز براي سينما داشته باشيم.»
اهداي جايزه بهرام بيضايي و صرف شام، پايان بخش مراسم بزرگداشت چهار تن از پيشكسوتان سينما در دوازدهمين جشن سينماي ايران بود.مجيد شاه حسيني، غلامرضا موسوي، علي ژكان، نادر مشايخي، سعيد راد، گلاب آدينه، مهدي كرم پور، هوشنگ گلمكاني، ژيلا ايپكچي، مژده شمسايي و حبيب ايل بيگي از جمله سينماگران و مسوولاني بودند كه در اين برنامه حضور داشتند.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 966]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن