تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797583152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درگفت‌وگوي دنياي‌اقتصاد با فعالان بازار مطرح شد:استقبال بازار از غيبت ذوب آهن اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: درگفت‌وگوي دنياي‌اقتصاد با فعالان بازار مطرح شد:استقبال بازار از غيبت ذوب آهن اصفهان
به دنبال ركود معاملات فولاد در بازارهاي جهاني شمش فولاد محصولات فولادي در بازار داخل نيز با كاهش نرخ و ركود مواجه شد.از اوايل مردادماه امسال قيمت فولاد در بازار داخل با افت روبه‌رو شد به طوري‌كه ميلگرد و تيرآهن كاهش شديدي را تجربه كردند.


در اين ميان علاوه بر بازار غيررسمي، بازار رسمي نيز شاهد ركود معاملات فولادي بود به گونه‌اي كه طي مردادماه جاري رينگ مبادلاتي بورس كالا كاهش 67درصدي در زمينه معاملات آهن‌آلات را تجربه كرد.
در پي كاهش حجم دادوستد در بازار رسمي و غيررسمي برخي از توليدكنندگان فولادي بزرگ از عرضه محصولات خود طي هفته جاري خودداري كردند كه اين امر به طور حتم تبعاتي را به دنبال خواهد داشت.
دنياي‌اقتصاد براي بررسي آثار و تبعات ناشي از عدم عرضه ذوب‌آهن در بورس كالا بر بازار غيررسمي و همچنين به بخش‌خصوصي با تني چند از توليدكنندگان خصوصي بخش فولاد و فعالان بازار آهن به گفت‌وگو نشسته است كه در پي مي‌خوانيد:
عدم عرضه ذوب‌آهن به نفع بازار است
بهروز سليماني، مديرعامل نورد فولاد كرمانشاه در اين خصوص گفت: اگر ذوب‌آهن عرضه نكند به نفع بازار خواهد بود.
وي افزود: در صورت عرضه ذوب‌آهن اصفهان با نرخ‌هاي پايين، بخش‌خصوصي متضرر خواهد شد و در صورت عرضه محصولات با قيمت‌هاي بالاتر با عدم خريدار مواجه مي‌شود.
به گفته مديرعامل نورد فولاد كرمانشاه، ذوب‌آهن اصفهان بهتر است كه از عرضه محصولات خود در بورس دست نگه دارد تا بازار از لحاظ قيمتي به يك ثبات نسبي دست يابد.
وي درخصوص وضعيت بازار آهن طي ماه‌هاي آتي تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود در ماه رمضان قيمت ميلگرد روي نرخ هزار تومان تثبيت پيدا كند اما بعد از اين ماه با افزايش نرخ روبه‌رو خواهد شد.
سليماني خاطرنشان كرد: پس از ماه رمضان قيمت آهن به صورت پلكاني افزايش خواهد يافت و به 1200 تومان خواهد رسيد.

بازار از آهن اشباع شده است
مديرعامل فولاد البرز نيز با اشاره به اينكه عدم حضور ذوب‌آهن اصفهان در شرايط كنوني تاثيري بر بازار آهن ندارد، گفت: زيرا هم‌اكنون بازار از آهن‌آلات اشباع شده و با كمبود تقاضا مواجه است.
حسن مصيب‌زاده درخصوص عدم عرضه ذوب‌آهن اصفهان در بورس كالا افزود: علت اين امر فروش محصولات اين شركت با حجم زياد طي هفته‌هاي اخير بوده و فعلا بايد نسبت به تحويل اين محصولات اقدام كند از اين رو نسبت به عرضه در بازار دست نگه داشته است.
وي درخصوص وضعيت بازار آهن طي روزهاي آينده تصريح كرد: به علت كاهش نرخ‌هاي جهاني قيمت آهن در بازار داخل نيز رو به پايين است كه اين افت بخش خصوصي توليد‌كننده فولاد را با مشكل مواجه كرده است.
به گفته وي، پيش‌بيني مي‌شود كه با پايان يافتن ماه آگوست و بازي‌هاي المپيك پكن بازار فولاد با ثبات مواجه شود اما اين امر تحقق نيافت زيرا كاهش نرخ نفت باعث كاهش قيمت فولاد در بازارهاي جهاني و داخلي شده است.
مديرعامل فولاد البرز خاطرنشان كرد: روند كاهش قيمت آهن تا پايان ماه مبارك رمضان نيز ادامه خواهد داشت و پيش‌بيني مي‌شود كه نرخ هر تن شمش 800دلار و هر كيلو ميلگرد به قيمت 950تومان برسد.

عرضه نكردن در بازار سياست سازنده‌اي بود
در همين راستا محمدحسين ديده‌ور، مديرعامل كارگزاري فولاد مبنا نيز با تاكيد بر اينكه قيمت انواع آهن‌آلات در بازار ايران با توجه به قيمت‌هاي بين‌المللي در حد معقول و منطقي قرار گرفته است، مي‌گويد: با توجه به وابستگي 50درصدي بازار فولاد ايران به بازارهاي جهاني و نوسان قيمت مواداوليه، طي هفته‌هاي اخير نرخ انواع محصولات فولادي رو به كاهش گذاشت اما كاهش بيشتر از اين، براي بازار پيش‌بيني نمي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي نيفتد و رويداد خاصي در اقتصاد جهاني رخ ندهد بعيد است كه قيمت‌ها بيشتر از اين كاهش پيدا كند اما به‌رغم رسيدن قيمت‌ها به كف نرخ‌هاي بازار، به نظر مي‌رسد اگر ذوب‌آهن اين هفته عرضه مي‌كرد اين امكان وجود داشت كه باز هم قيمت‌ها كاهش پيدا كند.
ديده‌ور اظهار داشت: در شرايط فعلي بازار آهن در وضعيت خاصي قرار دارد و عرضه كردن ذوب‌آهن در بورس كالا در حالي كه تقاضا كاهش پيدا كرده باعث افت بيشتر بازار مي‌شود بنابراين عرضه شدن محصولات اين شركت طي هفته جاري به تثبيت قيمت‌ها كمك كرده و مي‌توان گفت سياست سازنده‌اي در اين خصوص در پيش گرفته شده است.
وي با اشاره به متضرر شدن بخش‌خصوصي از كاهش بيش از حد قيمت‌ها مي‌افزايد: طي اين مدت بخش‌خصوصي متضرر شده و اگر قيمت‌ها بيشتر از اين كاهش پيدا كند تعادل بازار از بين مي‌رود. وي اظهار داشت: سرمايه‌گذاران بالاخص بخش‌خصوصي طي سال‌هاي گذشته تلاش زيادي در بازار كرده و منابع مالي زيادي را در اين بازار خرج كرده‌اند بنابراين بايد نيم‌نگاهي نيز به آنها داشت و نبايد شرايطي را ايجاد كرد كه اين قشر از بازار ضربه زيادي را متحمل شوند و مطمئنا كسي راضي نيست كه چنين اتفاقي بيفتد.
وي درخصوص عدم عرضه محصولات ذوب‌آهن يادآور شد: طي هفته‌‌هاي گذشته باتوجه به تداوم قيمت فولاد در بازار و كاهش تقاضا، مرتبا قيمت‌ها كاهش پيدا كرد بنابراين چه لزومي دارد كالايي كه در بازار خريدار ندارد را عرضه كنند. اين مساله اثر منفي در بازار مي‌گذارد و جو رواني خوبي ندارد.
كارگزار بورس كالا پيش‌بيني كرد وضعيت فعلي در بازار تا انتهاي ماه رمضان ادامه پيدا كند و معتقد است پس از گذر از اين زمان خريداران واقعي در بازار حاضر خواهند شد و نوسان هر روز قيمت‌ها كه باعث عدم تصميم‌گيري قطعي خريداران شده از بين رفته و تقاضا در بازار تقويت شود.
از حجم خسارات كاسته مي شود
حاج اسماعيلي، يكي از فعالان بازار نيز معتقد است اگر ذوب‌آهن طي هفته جاري محصولات خود را در بورس عرضه مي‌كرد باز هم مجبور مي‌شد تا با قيمت‌هايي پايين‌تر محصول خود را به فروش برساند كه اين مساله باعث ضرر و زيان كساني مي‌شود كه قبلا با نرخ‌هاي بالاتر از بورس خريد كرده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر سرمايه‌گذاران و خريداران قبلي، بخش‌خصوصي هم كه شمش 1200 دلاري را با تمامي مشكلاتي كه واردات كالا به كشور دارد، وارد كرده و از بندر گذرانده مجبور مي‌شود كالاي خود را ارزان‌تر در بازار به فروش برساند. به گفته اين فعال بازار در شرايطي كه بازار بي‌ثبات است ارائه كالا در حجم بالا، حجم خسارت‌ها را بيشتر مي‌كند.
وي خاطر نشان ساخت: يك تاجر يا فولادساز بخش خصوصي در جريان ورود شمش به كشور با پيچ‌وخم‌هاي زيادي همچون بازگشايي LC، تغيير قوانين مربوط به واردات و قوانين عمومي كشور و مشكلات زيادي در بنادر كشور روبه‌رو مي‌شود. حال تصور كنيد در اين شرايط شمش گران وارد كرده و در كمتر از يك ماه ارزان‌تر از نرخ شمش، مجبور به فروش محصول نهايي شود.
وي تاكيد كرد: البته ممكن است در برخي مواقع اين مساله برعكس باشد و شمش ارزان وارد كشور شده و محصول گران فروخته شود اما با توجه به شرايط اقتصادي كشور ما، معمولا چنين اتفاقاتي كمتر مي‌افتد.
حاج اسماعيلي به ابهامات موجود در قيمت و حجم توليد محصولات اوليه اشاره كرد و افزود: متاسفانه بازار فولاد ايران هميشه درچند مورد گرفتار ابهام است براي مثال در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است كه خريدار و فروشنده ابهامات زيادي دارند براي مثال نمي‌دانند كه افزايش ظرفيت سنگ‌آهن در كشور و همچنين رشد قيمت آن به طور مشخص چه تاثيري بر كارخانه‌ها مي‌گذارد و اين تاثير چه زماني مشهود و مشخص مي‌شود.
وي به نبود اطلاعات كافي اشاره كرد و گفت: براي مثال شايعاتي مبني بر افزايش توليد سنگ‌آهن در كشور ( 3ميليون تن) در بازار مطرح شده اما هنوز براي تجار مشخص نيست كه اين مساله چه زمان بر بازار اثر مي‌گذارد.
حاج اسماعيلي در خصوص آينده بازار فولاد خاطر نشان كرد: با توجه به عرضه پايين فولاد در بازار طي هفته‌هاي اخير و كاهش حجم واردات اين احتمال وجود دارد كه قيمت‌ها افزايش پيدا كند. در مورد بازار جهاني نيز اين احتمال كه قيمت‌ها رشد پيدا كند و به زمان قبل از المپيك بازگردد بعيد است و اگر هم رشدي در انتظار بازار جهاني باشد بعيد به نظر مي‌رسد شديد باشد.
 پنجشنبه 14 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن