تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797680439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شعر وادب فارسي، شيرين و خوش گفتار


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: شعر وادب فارسي، شيرين و خوش گفتار
از عمر ادبيات پهناور و گران بار فارسي بيش از هزار سال مي گذرد در اين مدت كشور ايران فراز و فرودها و ناكامي هاي بسياري ديده و دوران هاي تلخ و شيرين زيادي را پشت سر گذاشته است. فرزندان اين سرزمين در اين گستره زماني و مكاني پهناور در زمينه هاي گوناگون دانش هاي بشري تلا ش ها كرده و تجربه ها اندوخته و از جهان پر رمز و راز علم و دانش، ره آوردهاي بسيار و با ارزش و ماندگاري به جامعه انسانيت پيش كش كرده اند واز همين رهگذر بوده است كه قرن ها، يافته ها و تجربه ها وعلوم و دانش مسلمين به ويژه مسلمانان ايران چشمان كنجكاو جهانيان را خيره كرده و به خود مشغول داشته است. ادبيات پربار فارسي جلوه گاه راستين انعكاس تلا ش هاي هزار ساله مردم مسلمان فارسي زبان در زمينه هاي گوناگون هنر و معارف از حماسه و داستان هاي دلكش وجذاب و تاريخ و افسانه و سيرو تفسير قرآن و علم و عرفان و فلسفه و اخلا ق است و از اين رو گويي از لحاظ گستردگي در مفاهيم و اشتمال بر انواع ادبي به رود پرآب و پهناور و زلا لي مي ماند كه عطش هر تشنه اي را با هر ذوق و سليقه اي كه باشد فرو مي نشاند و اين معنا را بايد در انگيزه هاي اصيل اين فرهنگ جست وجو كرد.
زبان و ادبيات فارسي در كشورهاي ديگر
زبان و ادبيات فارسي به عنوان دومين زبان جهان اسلا م و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني، با هزاران آثار گران سنگ در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي كلا مي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه و اعتقاد ايرانيان و مردمان سرزمين هاي دور و نزديك بوده است، علي رغم حوادث و رويدادهاي پرتب و تاب و گاه ناخوشايند سه سده اخير باز هم اين زبان شيرين و دل نشين در دورترين نقاط جهان امروز حضور و نفوذ دارد. اين حضور و نفوذ حكايت از آن دارد كه در ژرفاي زبان و ادب فارسي آن قدر معاني بلند و مضامين دل نشين علمي، ادبي، اخلا قي و انساني وجود دارد كه هر انسان سليم الطبعي با اطلا ع و آگاهي از آنها، خودبخود به فارسي و ذخاير مندرج در آن دل مي سپرد اگر چنين نبود ترجمه و تاليف هزاران كتاب و مقاله از سوي خارجيان درباره آثار جاودان و جهاني ادب فارسي مانند شاهنامه فردوسي، خمسه حكيم نظامي گنجوي، گلستان و بوستان سعدي، مثنوي مولا نا جلا ل الدين بلخي، غزليات خواجه حافظ شيرازي و رباعيات حكيم عمرخيام چهره نمي بست و هزاران ايران شناس و ايران دوست غيرايراني دل و عمر بر سر شناخت، فهم، تفسير و ترجمه اين آثار ارزنده در نمي باختند. زبان فارسي به عنوان يكي از زبان هاي اسلا مي و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني علا وه بر ايران در سرزمين هايي مانند هند، افغانستان، پاكستان، تاجيكستان، بنگلا دش، ازبكستان، ارمنستان و آذربايجان هنوز هم علا قه مندان و هواداران بسياري دارد.
در ميان اين كشورها، كشور هند وضع خاصي دارد چرا كه زبان فارسي قريب به هزار سال زبان دين و زبان رايج در دادگاه ها و دربارهاي آنها بوده است. ورود و حضور زبان فارسي در سرزمين هند سبب شد تا شاعران، نويسندگان و عارفان بزرگ هندي، اين زبان را براي بيان افكار و احساسات خويش برگزينند و هزاران اثر گرانبها و ارزشمند در زمينه هاي ادبيات، عرفان، فلسفه، كلا م، زبان شناسي، تفسير و تاريخ به وجود آورند. با اقتدار حكومت هاي مسلمان و گسترش روابط با ايران و مهاجرت ايرانيان به هند زبان فارسي رفته رفته رونق يافت و تا بدانجا پيش رفت كه زبان علم و سياست شبه قاره شد.
حضور همه جانبه زبان و فرهنگ فارسي تا آمدن انگليسي ها در قرن هفدهم ادامه داشت اما از اين تاريخ به بعد اين حضور اندك اندك كم رنگ شد و حتي آرام آرام زبان هاي محلي و انگليسي جاي آن را گرفتند به طوري كه از اواسط قرن 19 زبان و ادبيات فارسي به تدريج ضعيف و ضعيف تر شد و ستاره درخشان آن رو به افول نهاد.
با برچيده شدن بساط استعمارگران انگليسي در سال 1947، فارسي به دوران تازه اي قدم نهاد و صدها دانشگاه و مدرسه علوم ديني به زبان فارسي توجه نشان دادند. در همان حال برخي جريان هاي سياسي و فكري و مذهبي سعي كردند تا زبان فارسي را بي اعتبار و از كار افتاده جلوه دهند ولي تلا ش آنها به ثمر نرسيد و همچنان شعر و ادب فارسي گوي سبقت را در جهان ادب ربوده و به خود اختصاص داده است و چه خوش گفته اند كه زبان فارسي شكرشكن و خوش گفتار است.
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن