تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797158677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیماری میگرن


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: بیماری میگرن


http://www.parsiteb.com/images/normall/migren.jpg

خلاصه : در این خبر با علایم، مشکلات و اطلاعاتی در رابطه با این بیماری آشنا خواهید شد

متن کل خبر : بيش از 90 درصد افراد در طول عمر خود، سردرد را تجربه کرده اند.اکثر سردردها مدت زمان کوتاهي طول مي کشد. براي مثال ، سردردي که به علت يک بيماري عفوني ايجاد مي شود، بعد از بهبود اين بيماري از بين خواهد رفت. اين نوع سردردها معمولا باعث نگراني نمي شوند؛ چون علت ايجاد آنها مشخص است ؛ اما سردردهايي که چنين علت هاي مشخصي ندارند، مي توانند منجر به نگراني و اضطراب شوند.

خوشبختانه در اکثر موارد، علت ايجاد سردردها، موارد بدي چون وجود تومور مغزي يا سکته مغزي نيستند، بلکه آنها را مي توان با عنوان سردردهاي خوش خيم عود کننده طبقه بندي کرد اين سردردها مسوول ايجاد حداقل سه چهارم سردردها هستند بنابراين شايع ترين نوع سردردي هستند که پزشکان هر روزه با آن مواجه مي شوند، اما اگر شرح حال درستي به پزشک ندهيد، او از کجا خواهد فهميد که سردرد شما از نوع ميگرني است يا از نوع تنشي و يا بر اثر درد عضلات موضعي سر و گردن ايجاد شده است.

بنابراين بهتر است آگاهي کافي از بيماري ميگرن داشته باشيد. ميگرن را مي توان به صورت سردردهاي دوره اي که از 4 ساعت تا 72 ساعت طول کشيده و همراه با تهوع يا استفراغ است ، تعريف کرد.بعضي حملات ميگرن با يک اورا aver يا پيش درآمد شروع مي شود، که معمولا علايم بينايي هستند. اين نوع ميگرن را ميگرن کلاسيک مي نامند. در بين فواصل حملات ميگرن ، بيمار هيچ گونه سردرد يا ناراحتي ديگري ندارد.سردردهايي که هر روز ايجاد مي شوند، ميگرن نيستند. نام ميگرن از کلمه همي کرانيا Hemicrania گرفته شده که به معني يک طرف سر است ، گرچه بعضي سردردهاي ميگرني مي توانند همه جاي سر را هم درگير کنند.

ميگرن بيشتر از فقط يک سردرد است و سردرد و ميگرن لزوما اصلي ترين مشکل نيست. اکثر افراد هنگام حملات ميگرني ، کاملا بيمار مي شوند و نمي توانند به کارهاي روزمره شان ادامه بدهند.بعضي مبتلايان اين بيماري مجبورند در يک اتاق ساکت و تاريک ، بي حرکت دراز بکشند، تا حمله ميگرني پايان يابد. بعضي از اين بيماران نمي توانند حتي فکر غذا خوردن را هم داشته باشند، چون حالشان به هم مي خورد، اما بعضي مبتلايان به ميگرن با غذا خوردن به تهوعشان پايان مي دهند.

خواب آلودگي و رخوت ، علامت شايع اين بيماري است. فعاليت و عملکرد طبيعي معده مختل و باعث مي شود داروهايي که براي تسکين ميگرن خورده مي شود، بخوبي جذب نشوند.گاهي اوقات يک حمله ميگرني با استفراغ به پايان مي رسد، اما در اکثر موارد، سردرد بعد از يک خواب خوب يا بتدريج تسکين مي يابد. يک حمله ميگرني مي تواند خيلي وحشتناک باشد.بيماراني که تجربه اختلالات بينايي را به عنوان پيش درآمد حملات ميگرني دارند، از ايجاد دايمي اين اختلالات بينايي هراس دارند. اين افراد همچنين از ايجاد يک تومور مغزي يا سکته مغزي مي ترسند.

خوشبختانه وجود چنين موارد خطرناکي نادر است و ساير علايم ممکن است قبل از بروز سردرد اتفاق بيفتد.گرچه علايم ميگرن باعث بروز مشکلاتي مي شوند، اما علايمي نيستند که تهديد کننده حيات باشند و بعد از پايان حملات ميگرني ، بدن دوباره به وضعيت طبيعي خود برمي گردد، تا حمله بعدي دوباره شروع شود.طول مدت حملات ميگرني : يک سردرد ميگرني معمولا بعد از 24 ساعت بهبود مي يابد. با اين حال مي تواند مدت آن از 4 ساعت تا 72 ساعت هم طول بکشد.اغلب بعد از بهبود سردرد، يک روز هم طول مي کشد تا بدن به حالت طبيعي برگردد و خستگي اي که در اثر بيماري ايجاد شده از بين برود، با اين حال بعضي افراد، بعد از پايان يافتن يک حمله ميگرني احساس مي کنند حالشان حتي از قبل از بروز سردرد بهتر شده است.کودکان اغلب داراي حملات ميگرني شديد اما کوتاه مدتي هستند که فقط چند ساعت طول مي کشد و بسرعت بهبود مي يابد.

با افزايش سن ، از شدت حملات کاسته مي شود، اما به طول مدت آن افزوده مي شود و پيش درآمد حملات ميگرني نيز بيشتر مي شود.تعداد حملات ميگرني: تعداد حملات ميگرني در افراد مختلف و حتي در يک فرد در زمانهاي مختلف ، تفاوت مي کند. حملات ميگرني مي توانند ماهي يک تا 2 بار اتفاق بيفتند، اما در بعضي افراد ممکن است حملات پشت سر هم ميگرن به صورت هفته اي يک يا 2 بار هم اتفاق بيفتد.اين حملات مي توانند به دنبال چند ماه يا چند سال بهبود کامل هم رخ دهد. به طور کلي بعد از سن 55 سالگي از شدت و تعداد حملات ميگرني کاسته مي شود، با اين حال هميشه هم اين مطلب صدق نمي کند.

***** عوامل مستعد كننده *****با وجود اين که هنوز پزشکان نمي دانند بعضي افراد به ميگرن مبتلا مي شوند، اما مشخص شده است که عواملي در شروع حملات ميگرني دخيل هستند.بسياري از افراد در روزنامه ها يا مجلات خوانده اند يا به آنها گفته شده است که از خوردن موادي مثل پنير، شکلات يا فلفل خودداري کنند.متاسفانه براي اکثر مبتلايان ميگرن ، تنها نخوردن چند ماده غذايي براي جلوگيري از بروز حملات ميگرني کافي نيست.اين امر بدين دليل است که عوامل شروع کننده در طي دوره اي از زنان ايجاد مي شوند و در ترکيب با ساير موارد، باعث بروز حملات مي شوند. بنابراين مثلا وقتي شما از کار روزانه خسته هستيد، اگر اين نوع موادغذايي را مصرف کنيد، دچار حملات ميگرني خواهيد شد.

عوامل شروع کننده ممکن است طي چند سال تغيير کنند. وقتي شما جوان تر هستيد، ممکن است استرس و بيخوابي از مهمترين علل شروع کننده حملات ميگرني باشند، اما وقتي سن شما بيشتر مي شود، مشکلاتي همچون گردن درد و پشت درد مي توانند نقش مهمي را در بروز حملات ميگرني ايفا کنند. غذاهاي خاص: حدود 20 درصد افراد مبتلا به ميگرن ، اظهار مي کنند که خوردن بعضي غذاها باعث شروع حملات ميگرني آنها مي شود. بيشترين غذاهايي که باعث اين کار مي شوند، عبارتند از: شکلات ، پنير، ميوه هاي ترش و فلفل.البته اين عدم تحمل بعضي غذاها را نبايد با آلرژي يا حساسيت غذايي اشتباه گرفت.بسياري از افراد بدون اين که بدانند با خوردن اين غذاها دچار حملات ميگرني مي شوند يا خير، از خوردن اين غذاها پرهيز مي کنند.هر کسي که فکر مي کند، ممکن است با خوردن يک غذاي خاص دچار اين نوع حملات شود، بايد به مدت 2 ماه از خوردن آن غذا پرهيز کند و با يادداشت کردن سردردهايش در اين مدت ببيند که آيا با نخوردن آن غذاي خاص تغييري در سردردهايش ايجاد شده است يا خير.اگر تغييري در تعداد حملات ايجاد نشد، او مي تواند از آن غذا استفاده کند و غذاي ديگري را به مدت 2 ماه مصرف نکند و اين عمل را براي آن غذاي خاص نيز تکرار کند.

خوردن غذاي ناکافي: نخوردن يک وعده غذا، کم غذا خوردن يا خوردن غذاي شيرين مي تواند منجر به بروز حملات ميگرني شود. خوردن صحيح صبحانه اهميت زيادي دارد. بعضي مبتلايان ميگرن با خوردن غذاهاي مختصري بين وعده هاي غذايي از بروز حملات جلوگيري مي کنند.زيرا آنها مي دانند که گرسنگي مي تواند موجب شروع حملات ميگرني شود.

تغيير در الگوي خواب: بيخوابي هاي شبانه ، کارکردن بيش از حد و ديرخوابيدن در شب مي تواند باعث خستگي بيش از حد و موجب بروز حملات ميگرني شود. برعکس ، گاهي خوابيدن بيشتر از حد هم مي تواند باعث بروز حملات شود.تغييرات هورموني در خانمها: بسياري از خانمها بروز حملات ميگرني خود را به دوره هاي ماهانه قاعدگي شان نسبت مي دهند.خوردن قرصهاي ضدبارداري مي تواند باعث تشديد ميگرن شود. با اين حال ، بعضي خانمها با خوردن اين قرصها از حملات ميگرني شان کاسته مي شود.

يائسگي مشکل ترين دوره براي خانمهاي دچار ميگرن است ، اما تحقيقات کمي درباره اثر هورمون درماني در اين خانمها و ارتباط آن با ميگرن انجام شده است.درد سر و گردن: کشيدگي و خستگي عضلات گردن و شانه ها، يک مشکل شايع است. بخصوص اگر شما کاري داريد که بايد پشت ميز بنشينيد يا اين که مجبوريد مسافت زيادي را رانندگي کنيد.درد موضعي در سر و گردن مي تواند باعث سردرد شود و به عنوان يک عامل شروع کننده در حملات ميگرني مطرح شود. همان طور که بدن شما پيرتر مي شود، در استخوان ها تغييراتي ايجاد مي شود و مفاصل دچار آرتريت مي شوند.در بعضي موارد، مشکلات دندان ها (به خصوص دندان هاي عقل) و مفاصل فک مي تواند باعث تشديد ميگرن شود

تمرينات ورزشي: تمرينات سخت ورزشي ، بخصوص اگر بدن شما به اندازه کافي ورزيده نباشد، مي تواند منجر به شروع حملات ميگرني شود، تمرينات منظم و بدون فشار بيش از حد مي تواند به پيشگيري از حملات ميگرني کمک کند.

سفر و مسافرت: در مسافرت هاي طولاني بخصوص اگر در الگوي خواب يا غذاخوردن شما تغييراتي ايجاد مي شود، مراقب باشيد.در اين موارد، هيچ گاه عجله نکنيد و وقت کافي در نظر داشته باشيد و هميشه چيزي براي خوردن همراه داشته باشيد، تا در صورت تاخير در خوردن وعده هاي غذايي ، آنها را مصرف کنيد.استرس و فشار عصبي: نگران و هيجان ، نقش مهمي را در بروز حملات ميگرني ايفا مي کنند، اما ساير عوامل شروع کننده ميگرن همچون نخوردن يک وعده غذايي يا نخوابيدن به مقدار کافي نيز اغلب همراه با استرس هستند.


ساير عوامل شروع کننده: صداهاي بلند، نورهاي شديد و درخشان ، بوهاي شديد، تغييرات آب و هوا، محيط آلوده و دود آلود و اتاقهاي شلوغ و دم کرده مثل سالن سينما، همگي مي توانند در افراد حساس باعث شروع حملات ميگرني شوند.

چرا بعضي افراد دچار ميگرن مي شوند و بقيه به اين بيماري مبتلا نمي شوند؟ درد يک راه طبيعي است که به شما مي گويد چيزي اشتباه است و کمک مي کند از وارد آوردن آسيبهاي بيشتر به بدن خودداري کنيم.بنابراين يک حمله ميگرني شايد به عنوان يک نقش حفاظتي عمل مي کند و باعث مي شود ما از محيطهاي آلوده خارج شويم.به طور کلي اين عقيده وجود دارد که در بعضي خانواده ها ميگرن بيشتر ديده مي شود. معمولا مادراني که دچار ميگرن هستند، دخترانشان هم به اين بيماري گرفتار مي شوند، اما هنوز ژن خاصي که مسوول بروز ميگرن باشد، کشف نشده است.

تشخيص ميگرن

از آنجا که هيچ آزمايش خاصي براي ميگرن وجود ندارد و تشخيص براساس شرح حال بيمار و معاينه صورت مي پذيرد، تشخيص ميگرن مشکل است.سوالاتي از قبيل محل سردرد، تعداد دفعات آن ، نوع سردرد و عواملي که باعث شروع سردرد مي شوند، مي تواند به تشخيص صحيح ميگرن کمک کند. زندگي با ميگرن: بسياري از افراد، اين حقيقت را که آنها دچار ميگرن هستند را از دوستان ، خانواده و همکارانشان مخفي مي کنند، که اغلب به اين خاطر است که مي ترسند به عنوان يک فرد بيمار عصبي يا رواني از طرف آنها تلقي شوند.ميگرن مي تواند هنگام بروز حملات ، باعث مختل شدن زندگي مبتلايان شود که تا قبل از بروز حمله هيچ گونه مشکلي نداشته اند. براي افراد سالمي که تا حالا با فرد مبتلا به ميگرن برخورد نداشته اند، مشکل است که وسعت و شدت حملات سردرد را در افراد مبتلا به اين بيماري درک کنند. با وجود اين که هيچ معالجه قطعي براي ميگرن کشف نشده است ، اما براي کنترل ميگرن راههاي مختلف دارويي و غيردارويي وجود دارد.ميگرن يک مشکل فردي است و آن چيزي که براي درمان ميگرن شما مناسب است ، ممکن است براي درمان ميگرن فرد ديگري مناسب نباشد. ابتدا براي حل مشکلاتتان از راههاي ساده شروع کنيد. اگر تغييري در خودتان احساس نکرديد، با پزشکتان مشورت کنيد. گاهي اوقات ممکن است براي بررسي هاي بيشتر، نياز به رفتن به نزد پزشک متخصص داشته باشيد.

راههاي پيشگيري از بروز حمله ميگرن

با دانستن اين که چه چيزهايي مي توانند باعث بروز حملات ميگرني شما شوند، مي توانيد با انجام ندادن آنها، از شدت يا تعداد حملات خود، کم کنيد.يک دفتر يادداشت تهيه کنيد و به دقت زمان و تمام مسائلي که قبل يا هنگام حمله رخ مي دهند را يادداشت کنيد. شما بايد نوشتن عوامل شروع کننده در اين دفتر يادداشت را تا هنگامي که حداقل 5 حمله ميگرني رخ دهد، ادامه دهيد.سپس با مطالعه اين دفترچه ببينيد که چه چيزهاي مشترکي در هر بار حمله ميگرني اتفاق مي افتد. اکنون مي توانيد با پرهيز از کارهايي که به نظر شما باعث بروز حملات مي شوند، ببينيد که آيا واقعا آنها مسوول بروز بوده اند يا خير.اگر حملات ميگرن شما به طور منظم در ساعات نزديک ظهر يا عصرها رخ مي دهند، احتمالا به علت گرسنگي هستند، بنابراين سعي کنيد که با خوردن وعده هاي کوچک غذايي در بين وعده هاي اصلي ، از گرسنه شدنتان جلوگيري کنيد.اگر شبها شام زود مي خوريد و وقتي صبحها از خواب بلند مي شويد، دچار حملات ميگرن مي شويد، احتمالا به علت گرسنگي است.بنابراين سعي کنيد شبها قبل از اين که به رختخواب برويد، غذاي مختصر بخوريد تا صبح با گرسنگي از خواب بلند نشويد.خوردن بعضي غذاها مثل شکلات ، ميوه هاي ترش ، لبنيات و فلفل مي توانند به عنوان عوامل شروع کننده ميگرن مطرح باشند.

درمان ميگرن

احساس خستگي ، خميازه کشيدن ، انجام کارها با بي دقتي و تحريک پذيري يا زودرنجي از علايم شايع پيش درآمد هستند.ساير علايم عبارتند از: احساس تشنگي ، گرفتگي عضلات گردن و حساسيت بيش از حد نسبت به نور و صدا. بعضي علايم پيش درآمد ممکن است به اشتباه به عنوان يک عامل شروع کننده ميگرن فرض شوند.شناسايي اين نشانه هاي پيش درآمد مي تواند بسيار مفيد باشد و با پرهيز از عوامل شروع کننده ميگرن در اين زمان ، مي توان از بروز حمله جلوگيري کرد.

هر آنجه درباره میگرن باید بدانید


http://www.parsiteb.com/images/normall/ff.jpg
تیتر : هر آنجه درباره میگرن باید بدانید
خلاصه : علل بیماری، رژیم های مخصوص، داروهای مفید و بایدها و نبایدهای دانستنی درباره این بیماری
متن کل خبر : واژه میگرن از لفظ یونانیHemicrain( به معنی" نیمی از سر") گرفته شده است كه خود این كلمه ریشه در زبان مصری دارد. میگرن، نوعی اختلال سردرد است كه با تركیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. درد میگرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یك طرفه است كه ابتدا خفیف است و كم كم شدید می شود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه هستند.

درهنگام حملات میگرنی، بیماران به وضوح دچار تحمل نكردن نورهستند( فوتوفوبی) و برای استراحت، به محلی تاریك می روند. ممكن است تحمل نكردن صدا( فونوفوبی) و گاهی اوقات تحمل نكردن بوها (Osmophobia) نیز وجود داشته باشد. در كودكان، میگرن اغلب با حملات دردشكم، بیماری حركت(Motion Sickness) و اختلالات خواب همراه است. شروع دیررس میگرن( در سنین بالای 50 سال) نادر است؛ با وجود این، عود میگرنی كه بهبود یافته است، غیرمعمول نیست.

تشخیص بیماری، براساس خصوصیات سردرد و علائم همراه صورت می گیرد. چرا كه نتایج معاینه فیزیكی و مطالعات آزمایشگاهی به طور معمول طبیعی است. در مورد میگرن انواع متعددی از آن توصیف شده اند كه شایع ترین آنها عبارت اند از: میگرن معمولی( میگرن بدون وجود پیش درآمد) و میگرن كلاسیك( میگرن همراه با مرحله پیش درآمد).

میگرن چیست ؟

میگرن عبارت است از اختلال یا سردردی كه معمولا" تكرار می شود و با تغییرات موقتی قطر رگهای خونی در سر ، صورت می گیرد .
امروزه سردردها ، یكی از هدفهای تحقیقات پزشكی به شمار می روند . تخمین زده می شود كه شش نفر از صد نفر به میگرنها،كه نوعی از سردردهای مزمن محسوب می شوند، مبتلا هستند و معمولا" خانمها بیشتر به میگرن مبتلا می شوند .
میگرن می تواند به علائم عصبی غیر از سر درد ، شامل تغییرات بصری ، اشكال در گفتار ، ضعف یا كرخی در قسمتی از بدن ، احساس مورمور و سوزش منجر شود .
در مورد میگرنها ، فاكتورهای وراثتی و محركهای محیطی در ایجاد شرایطی كه قطر غیر طبیعی و التهاب عروق خونی را موجب شود ، شركت دارند .

حمله های میگرنی ممكن است در اثر عكس العملهای آلرژیك ، نورهای شدید ، سروصداهای بلند ، فشار روحی و جسمی ، تغییر درعادت خواب ، كشیدن سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود سیگار ، گرسنگی ، مصرف الكل ، كافئین ، نوسانات هورمونی (مصرف قرصهای ضدبارداری) و... ایجاد شوند . ارتباط غذاها با میگرن شامل غذاهایی است كه حاوی
Amino
asid
Tyramine
هستند مثل پنیر كهنه ، ماهی دودی ، جگر مرغ، انجیر ، بعضی انواع بنشن ، شكلاتها ، آجیل ، خمیر ، بادام زمینی ، میوه هایی مثل آواكادو ، موز ، مركبات همچنین پیاز ، لبنیات ، گوشتهای حاوی نیترات ( مثل بیكن ، سوسیس ، سالامی ، گوشت دودی شده ) غذاهای اشباعشده، فرآوری و تخمیرشده ، ترشی یا غذاهای خوابانده شده در ترشیجات و آبلیمو موادی هستند که می توانند در بروز این بیماری موثر باشند .

راههای پیشگیری

پرهیز غذایی : به طور كلی هر یک از بیماران شخصا می تواند تشخیص دهد كدامیك از غذاهای یاد شده با بروز میگرن در وی ارتباط دارد . یك روش برای این امر حذف این غذاهاست. و فرد بیمار می تواند دوباره و به تدریج مواد حذف شده را به رژیم غذایی خود بیافزاید. با این روش بسیاری از بیماران می توانند غذاهایی را كه باید از خوردن آن پرهیز كنند ، تعیین نمایند .

علائم میگرن

غالبا" سردرد میگرنی به صورت كوبیدن در یك طرف سر شروع می شود و به دو طرف گسترش می یابد یا درهمان یك طرف باقی می ماند . بعضی ها از وجود درد در پشت چشمها و پشت سر در گردن خبر می دهند .میگرن معمولا" به صورت سردردی گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به دردی بسیار شدید مبدل می شود.حتیممكن است ساعتها یا روزها طول بكشد

Aura یا علائم اولیه ومقدماتی میگرن ، ممکن است چند دقیقه تا24 ساعت قبل از شروع سردرد پیش بیاید و موجب تغییرات در دید، زیگزاگ دیدن خطوط، کم اشتهایی، احساس سرما، لرز، حالت تهوع وافزایش ادرار، پف کردگی صورت، خستگی و زودرنجی شود.
پس بنابراین اگر با سردردهایی غیر معمولی ، تغییر رنگ پوست ، خواب آلودگی ، سرفه مداوم ، استفراغ ، تهوع ، اسهال ، یبوست ، گرفتگی عضلات یا درد شکم مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مراحل میگرن

حمله های سردرد میگرن به طور معمول صبح ها و اغلب آخرهفته شروع می شود. هر حمله از چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد، و تعداد حمله ها درهرماه بین یك تا سه بار تكرار می شود. یك سردرد میگرنی به طور معمول دارای دومرحله است:

الف) مرحله پیش درآمد(Aura). در این مرحله مجراهای خونی مغز منقبض می شوند و علائم این مرحله عبارت اند از: اختلال در گفتار، مشكلات بینایی، بی حسی، سوزش خفیف، كم سو شدن چشم، وجود صدا در گوش، ضعف و كرختی در اندام. بیشتر اوقات دیده شده است كه به علت سردرد میگرن، آشفتگی هایی در سیستم گردش خون و عروق به وجود می آید. دست و پا( به ویژه انگشتان) در حین حمله های درد، سرد و پیشانی خیلی گرم می شود.
این مرحله و علائم آن كمتر از یك ساعت طول می كشد. افراد تا پایان این مرحله كمی باید صبر كنند.
ب) مرحله مغزی یا سفالیك(Cephalic). در این مرحله مجراهای خونی مغز، منبسط می شوند و علائم این مرحله عبارت اند از: دردهای ضربان دار در كنار سر، تهوع و حال به هم خوردگی، حساسیت زیاد به صدا و نور، كاهش اشتهاء و احتقان در بینی.
مرحله سفالیك حدود 2 ساعت تا حداكثر 3 روز طول می كشد. بنابراین بهتر است تا قبل از شروع میگرن از داروهای خود استفاده كنید و با پرهیزهای لازم، شدت آن را كاهش دهید.

شیوع میگرن

براساس متون روانشناسی بیماری ها، حدود 10 درصد كل جمعیت جهان به سردرد میگرن مبتلا هستند و همه انواع میگرن، در هر سنی، از اوایل كودكی تا بعد از آن می تواند شروع شود. با این وجود حمله های میگرن كمتر قبل از 5 سالگی رخ می دهد و بیشترین سن شیوع بیماری در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی است. با افزایش سن، زنان بیش از مردان از سردردهای میگرنی رنج می برند، زیرا شیوع میگرن در زنان حدود 15 درصد و در مردان 7 درصد گزارش شده است. هم چنین شیوع میگرن در میان شهرنشینان بیشتر از روستاییان است.

عوامل غذایی تشدید كننده میگرن

1- گلوتامات : نمك یا اسیدآمینه ای كه در بافت های عصبی موجود است. این ماده در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد. به این منظور باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه كرد. این ماده در انواع كنسرو و غذاهای یخی وجود دارد.

2- آمین ها: بعضی غذاهای حاوی آمین ها، فعال كننده رگ ها هستند و به نظر می رسد آغازگر انقباض رگ های خونی در مغز می باشند. تیرآمین و فنیل اتیل آمین دو ماده اصلی مسبب این مشكل هستند. اگرچه سایر آمین ها نیز ممكن است اثرات مشابهی داشته باشند. در ذیل به بررسی منابع برخی آمین ها می پردازیم.

تیرآمین(Tyramine) در الكل، برخی پنیرها به خصوص پنیرهای مانده، میوه ها و سبزی های كال و فاسد، خوراك كلم، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، كنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آواكادو، سوسیس های تخمیری و گوشت های مانده یا چرب وجود دارد.

فنیل اتیل آمین(Phenyl ethylamine) در كاكائو، شكلات، پنیر و موادغذایی ای كه دارای این سه ماده غذایی هستند، یافت می شود.

اكتوپامین(Octopamine) در مركباتی مثل لیمو، پرتقال، گریپ فروت و... یافت می شود.
موادغذایی نام برده از گروه آمین ها، باعث افزایش آزادشدن سروتونین در مغز و تحریك اعصاب مغز می شوند. همچنین ایجاد سردرد می كنند.

3- مس: گمان می رود كه مس در متابولیسم آمین های فعال كننده رگ ها(Vasoactive) نقش داشته باشد و احتمال بروز حمله میگرن را افزایش دهد. آجیل ها، شكلات، جوانه گندم و صدف خوراكی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می روند. پرتقال و گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند. زیرا مركبات جذب روده ای مس را افزایش می دهند و ممكن است در فرآیند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشند.

4- كافئین: زیاد مصرف كردن و یا كاهش كافئین در بدن نیز در تشدید میگرن مؤثر است. هم چنین ترك ناگهانی مصرف چای و قهوه، كه هر دو كافئین دارند، ممكن است در برخی اشخاص مستعد، زمینه ساز بروز میگرن باشد.

5- موادغذایی چرب و سرخ شده: مواد چرب و مواد غذایی ای كه با روغن زیاد سرخ می شوند عامل تشدید میگرن هستند.

6- نیتریت: سوسیس و گوشت نمك سود كه به آنها ماده نگه دارنده نیتریت افزوده شده ، نباید مصرف شود، چون می توانند عامل بروز میگرن در افراد مستعد باشند.

غذاهای مفید :

مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهای كم چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف غذاهای پروتئینی منجر به نوسان میزان قند خون نمی شود. گمان می رود كه كمبود میزان قندخون از جمله عوامل میگرن است. غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی گنجانده شوند. مصرف میان وعده های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.

سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و انگور میوه هایی هستند كه مصرف آن ها موجب افزایش منظم قند خون می شود. این میوه ها میان وعده های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و كنترل قند خون هستند.
حلیم جو، نان چاودار و حبوباتی نظیر لوبیا قرمز،عدس سبز و قرمز، نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول بوده و به تثبیت قند خون كمك می كنند. این غذاها منابع خوب كربوهیدرات بوده و حبوبات نیز منابع خوب پروتئین هستند.

تازه‌ ترین توصیه‌های پزشكان در مورد میگرن

دو گروه پزشكی كه بزرگترین انجمن‌های مراقبتهای اولیه در آمریكا به شمار می‌روند، برای نخستین بار توصیه‌هایی در مورد پیشگیری و درمان میگرن ارائه كردند. به گزارش سایت اینترنتی هلث اسكات نیوز Health Scot News) )، در این رهنمودها كه توسط كالج پزشكان داخلی آمریكا و فرهنگستان پزشكان خانواده آمریكا تهیه شده و در اختیار پزشكان قرار گرفته است، آسپرین یا ایبوپروفن به عنوان درمان های مرحله نخست میگرن (درمان با داروهای شیمیائی) توصیه شده است.
رهنمودهای جدید، براساس بررسی تمامی مطالب منتشر شده در رشته‌های فوریتهای پزشكی، پزشك داخلی، اعصاب و دیگر زمینه‌های مربوطه تهیه شده است.
این رهنمودها ممكن است از دید بسیاری از مردم محافظه‌كارانه باشد، اما واقعیت این است كه این توصیه‌ها نشان دهنده تمامی اطلاعات علمی هستند كه در زمینه میگرن منتشر شده است.
در هر حال، توصیه پزشكان رشته‌های مختلف در مورد میگرن از این قرار است:

در نخستین گام باید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) استفاده شود كه مطمئن‌ترین آنها آسپرین و ایبوپروفن است كه بدون نسخه به فروش می‌رسد.
در تحقیقات انجام شده، شواهدی كه از تأثیر استامینوفن بر رفع میگرن دلالت كند، دیده نشده است.
تهیه كنندگان این توصیه‌ها می‌گویند مردم باید بدانند كه همه مسكن ها برای رفع میگرن مفید نیستند.
اگر آسپرین و ایبوپروفن روی بیماری تأثیر نكرد، پزشكان باید به سراغ داروهای مخصوص میگرن مانند تریپتان‌ها و یا افشانه بینی (D.H.I) بروند.
اگر بیماران دچار حالت تهوع یا استفراغ باشند، باید داروهای غیرخوراكی در این مورد به كار گرفته شود. حالت تهوع و استفراغ را نیز باید به طور مستقیم درمان كرد.
افرادی كه میگرن های مكرر دارند، باید برای درمان های پیشگیرانه مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولاً بیمارانی كه دو مورد یا بیشتر سردرد میگرنی دارند، كه در ماه سه روز یا بیشتر به طول می‌انجامد؛ كسانی كه بیش از دو بار درهفته دارو مصرف می‌كنند و یا حالتهای غیرمعمول میگرنی مانند پیش علامتهای دیداری (ئورا) دارند، مناسبترین افراد برای درمان های پیشگیرانه هستند.
افراد مبتلا به میگرن باید به طور فعال در تهیه برنامه درمانی خود شركت داشته باشند. این افراد باید سردردهایشان را ثبت كنند و عواملی را كه باعث تحریك سردرد آنان می شود، شناسایی و از آنها پرهیز كنند.
در رهنمودهای مربوط به میگرن، الكل، شكلات، غذاهای محتوی مواد افزودنی (ام. اس. جی، تیرامین یا نیترات ها)، كمبود خواب، اضطراب، فشار روحی و عطر به عنوان شایع ترین محرك‌های میگرن معرفی شده است.

گیاهانی كه خواص دارویی دارند و می توانند بدون عارضه برای مبارزه با این درد مفید باشند. از جمله:

1- عصاره شیرین بیان كه موجب بالا رفتن انرژی شده و با كمك به از بین رفتن علائم آلرژی، باعث كاهش درد می شود.
هشدار: روزانه و به طور مرتب بیش از 7 روز مصرف نشود. افراد دارای فشارخون مطلقاً مصرف نكنند.

2- گل گاو زبان باعث تخفیف درد می شود.

3- مواد مفید دیگر در معالجه میگرن از قبیل بابونه ، نعناكوهی، اكلیل كوهی ، سنبل الطیب ، پوست درخت بید، افسنطین (در زمان حاملگی و به مدت زیاد مصرف نشود) هستند.
بالا بردن درجه حرارت دست ها می تواند از سردرد جلوگیری كرده و حمله را متوقف سازد. یك حمام آب داغ هم می تواند مفید باشد.

توصیه ها :

1- رژیم غذایی را انتخاب كنید كه كم حجم و از نظر كربوهیدرات ها ساده و با پروتئین بالا باشد.
2- مغز بادام، شیره بادام، آب تره، شاهی، جعفری، رازیانه، سیر، گیلاس، آناناس تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
3- غذاهای حاوی آمینواسیدتیرامین را كه شامل گوشت های مانده (كهنه ـ نمك اندود شده) انبه، موز، كلم، كنسرو ماهی، مواد لبنی، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، تمشك، آلو قرمز، مخمرها هستند و همین طور نوشابه های الكلی، شكلات، آسپرین و غذاهای چاشنی دار (ادویه جات) را از رژیم غذایی حذف كنید.
4- از خوردن نمك، غلات، گوشت زیاد، نان، حبوبات، غذاهای چرب و سرخ شده بپرهیزید.
5- غذا را به مقدار كم و با كیفیت بالا مصرف كنید. بین وعده های غذا اگر ضرورت دارد غذای مختصر مغذی برای كمك به تثبیت قندخون استفاده نمایید و هیچ وعده غذایی را حذف نكنید.
6- با دندان پزشك خود برای معالجه هرگونه مشكل دهان و دندان ، لثه، عفونت یا هر مسئله دیگر مشورت كنید.
7- نوشیدن قهوه را برای معالجه میگرن امتحان كنید. هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی 1 یا 2 فنجان قهوه غلیظ نوشیده، سپس به یك اتاق تاریك بروید و در سكوت مطلق استراحت كنید. برای این كه این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی كه حاوی كافئین است مصرف نكنید.
8- از كشیدن سیگار و نشستن در محیط آلوده به دود سیگار جداً خودداری كنید.
هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی 1 یا 2 فنجان قهوه غلیظ بنوشید، سپس به یك اتاق تاریك بروید و در سكوت مطلق استراحت كنید. برای این كه این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی كه حاوی كافئین است مصرف نكنید. اگر دارویی برای این كار مصرف می كنید حتماً با تجویز دكتر باشد.

ملاحظات :

1- استفاده مكرر از مسكن های موجود ممكن است احتمال حملات میگرن را افزایش دهد.
2- طبق مطالعات گزارش شده وقتی غذاهای آلرژی زا از برنامه غذایی مبتلایان به میگرن حذف شد، 93 درصد آنها تسكین یافتند.
3- دردهای میگرنی در زنان ممكن است به علت تغییرات هورمونی در طول سیكل عادت ماهانه باشد و بعد از اتمام دوره معمولاً به تدریج كاهش می یابد.
4ـ سرد شدن دست ها و كم شدن درجه حرارت قبل از حمله میگرنی علامت هشدار انقباض رگ های خونی و شروع درد است.
بالا بردن درجه حرارت دست ها می تواند از سردرد جلوگیری كرده و حمله را متوقف سازد. یك حمام آب داغ هم می تواند مفید باشد.
6ـ بسیاری از مبتلایان به میگرن به این نتیجه رسیدند كه به طور مرتب و دائمی از مسكن های موجود استفاده كنند. ابتدا درد به دارو جواب می دهد ولی پس از مدتی دوباره برمی گردد و شخص را وادار به مصرف بیشتر دارو می كند.هرچه مقدار دارو بیشتر می شود درد شدیدتر می گردد، اما این قضیه برای کسانی است که داروهای موقت و شیمیائی مصرف می کنند، اما کسانی که داروهای گیاهی موثر مصرف می کنند از ابتلای دوباره به این بیماری در امانند.
7- طبق یك مطالعه در یكی از دانشگاه های انگلیس بر روی افرادی كه از گل گاوزبان استفاده كردند مشخص شد كه آنها به طور متوسط 24درصد كمتر از افرادی كه از این گیاه استفاده نكردند دچار حملات میگرنی شدند و استفراغ آنها نیز- بدون هیچ گونه عوارض جانبی- كاهش پیدا كرد.
8ـ دارویی كه به طور معمول توسط پزشكان تجویز می شود آرگوتامین است كه می تواند اعتیادآور باشد و نباید بیشتر از 2 روز در هفته مصرف شود. داروی دیگر سوماتریپ تان (IMITREN) كه برای حمله های میگرنی شدید استفاده می شود كه باعث بالا بردن سروتونین در مغز می شود. طبق مطالعات كلینیكی 82 درصد افرادی كه از این دارو استفاده می كنند در طول 2 ساعت وضعیت بهتری پیدا می كنند اما درمان کامل پیدا نمی کنند.
این دارو به صورت تزریقی مصرف شده و دارای عوارض جانبی گیجی، خواب آلودگی، بی قراری و نگرانی است كه برای همه افراد مناسب نیست زیرا باعث انقباض شریانی می شود. افرادی كه ناراحتی های قلبی دارند باید از مصرف این دارو خودداری كنند و همین طور ممكن است باعث بالا رفتن فشارخون شود و برای افرادی كه از فشارخون رنج می برند تجویز نمی شود.

برای درمان بیماری میگرن می توانید به بخش داروهای گیاهی مراجعه نمایید

سر درد و میگرن


http://www.parsiteb.com/images/normall/ff.jpg
تیتر : سر درد و میگرن
خلاصه : علت سر درد و میگرن و راههای پیشگیری و رژیمهای غذایی مناسب
متن کل خبر : سـردردهـای مضمن در میان انسانها رواج بسیاری دارنـد.
هـر چـند عده ای نیز هستند که از سردردهای دائمی رنج مـی بـرنـد. امـا کشـف علـلی که باعث ایجاد سردردهای مختلف می شود ممکن است به شما در پیدا کردن روش درمـان و تـا حـدودی پیشـگیری کـمـک کند تا بتوانید از این طریق درد آنرا کاهش دهید.
درد های اساسی
2 نوع سردرد وجود دارد:
1- سردردهای اولیه
این سردردها جزئی علائم سایر بیماری ها به شمار نمی روند. سردردهای اولیه شامل سردردهای عصبی، میگرن و سردردها گروهی می باشند.
سردردهای عصبی از رایج ترین انواع سردردهای اولیه می باشند و اغلب به دلیل وجود اضطراب و تشویش به وجود می آیند. در بعضی موارد درهای ملایمی را ایجاد می کنند و گاهی فشارهای شدیدی را در دو طرف سر به وجود می آورند.
میگرن به اندازه سردردهای عصبی شایع نیست. از انواع بیماری هایی است که به دلایلی عود می کند سپس درد آرام شده و بسته به شرایط مجددا باز می گردد. میگرن معمولا با یک درد شدید در یک طرف سر به همراه گزگز شروع می شود و با حال تهوع و حساسیت شدید به نور و صدا ادامه پیدا می کند. حدود 6 درصد از مردان به بیماری میگرن مبتلا هستند.
سردردهای گروهی از انواع بسیار نادر سردردهای اولیه به شمار می روند و تقریبا 85 درصد کل افرادی که از این بیماری رنج میبرند را مردان تشکیل می دهند. سردردهای گروهی آن دسته از سردردها هستند که می توانند برای ساعتها روزها و یا هفته ها ادامه داشته باشند. آنها اغلب از اطراف یکی از چشم ها شروع می شوند و چشم مورد نظر کمی باد می کند و پر از اشک می شود و در بعضی موارد با آبریزش بینی و بیرون آمدن خلط نیز همراه است.
2- سردردهای ثانویه
این نوع سردردها گاهی به دلیل بروز بیماری های معمولی مثل عفونت سینوس ها یا آنفلونزا و بعضی مواقع به وسیله بیماری های حادتری مثل تومور مغزی، ضربه مغزی و مننژیت ایجاد می شوند.

ضد درد
حال که متوجه شدید با چه نوع بیماری مواجه هستید می توانید برای جلوگیری از بروز آن تلاش کنید. اغلب رژیم های غذایی نادرست و شیوه های نامناسب زندگی باعث ایجاد سردرد می شوند. البته دلایل دیگری هم وجود دارد: تازمانیکه نتوانید رییس خود را برای رفتن به سیبری متقاعد کنید و یا گربه پشمالوی همسایه را از بالکن خود بیرون کنید تا بتوانید شب آرامی را سپری کنید، ممکن است سردرد به سراغ شما بیاید.

عوامل رایج ایجاد سردرد
علل وابسته به رژیم های غذایی
مصرف غذاهایی که دارای تیرامین بالا هستند : پنیرهای مانده، ماست، سرکه، سس سویا
مصرف غذاهایی که دارای سولفیت (دی اکسید سولفور) هستند: شراب، میوه های پلاسیده و بعضی جانوران دریایی صدف دار
مصرف الکل : شامل اتانول می باشد که باعث کم شدن آب بدن می شود در چنین شرایطی شریان های خون اتساع پیدا می کنند و همین امر باعث ایجاد سردرد می شود.
استفاده از گوشت های دودی شده، هات داگ، گوشت خوک و گوشت های آماده: کلیه این غذاهای دارای مواد نگهدارنده نیتریت دار هستند که به گوشت رنگ صورتی می دهند و باعث ایجاد سردرد می شوند.
MSG یا نمک اسید گلوتامیک: این ماده برای افزایش طعم مواد غذایی کاربرد دارد که در انواع مختلف پنیرها، برخی چیپس های سیب زمینی، آجیل و سایر فراورده ها به کار می رود.
کافئین: هر چند کافیین برای بالا بردن قابلیت جذب بسیاری از داروها در بدن استفاده می شود اما خود می تواند عامل ایجاد سر درد باشد (به دلیل مصرف بیش از اندازه یا قطع مصرف.) ممکن است متوقف کردن مصرف کافئین باعث ایجاد سر درد شود. این ماده باعث انقباض رگ های خونی می شود. اگر شما استفاده از کافئین را زمانیکه بدن شما به مصرف دوز معینی از آن به طور مداوم عادت کرده باشد قطع کنید این امر باعث اتساع شریان های خونی شده و سبب بروز سردرد می شود.
روش پیشگیری از درد
نوشیدن چای زنجبیلی و یا خیساندن ریشه آن در آب: زنجبیل دارای مقدار کمی آنتی هیستامین می باشد و به عنوان ماده کاهش دهنده تشویش شناخته می شود.
استفاده از میوه ها و سبزی ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. برای اینکه مطمئن شوید بدن شما به اندازه کافی ویتامین و آنتی اکسیدان دریافت می کند می توانید از قرص های مولتی ویتامین نیز استفاده کنید.
به تدریج مصرف کافئین را کاهش دهید تا بدن شما به آن وابسته نشود.
مصرف غذاهایی را که دارای نیتریت، سولفیت و تیرامین هستند را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید.
پایین بودن قند خون
سپری کردن چند ساعت بدون غذا، تغذیه نا منظم، استفاده نکردن میزان کافی از غذاها در طول روز، از جمله عللی هستند که می توانند باعث بروز سردرد شوند. روزه گرفتن نادرست (بدون خوردن سحري) بر روی تعداد مشخصی از گیرنده های عصبی تاثیر می گذارد در مقابل شریان های خونی منبسط می شوند و سردرد ایجاد می شود.
روش پیشگیری
میزان غذای یک فرد معمولی را مصرف کنید و در طول روز هر زمان که احساس گرسنگی به شما دست داد از میان وعده هایی که دارای طبخ سریع می باشند استفاده کنید.
کم شدن آب بدن
60 درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد پس به راحتی می توان تصور کرد که هنگامیکه سلول های بدن از بی آبی خشک می شوند و چروک می خورند نتیجه خوشایندی را در بر ندارند. به همین دلیل اگر سلول های عصبی شما حتی به میزان بسیار محدودی نیز آب خود را از دست دهند، شکی وجود نخواهد داشت که شما دچار سردرد می شوید
روش پیشگیری
احساس تشنگی به این معنا است که بدن شما در حال حاضر با کم آبی مواجه است. سعی کنید بیش از اندازه از کلوچه و شیرینی استفاده نکنید. باید 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید و اگر ورزش می کنید این میزان را افزایش دهید. در حین انجام تمرین و ورزش بهتر است هر 10 تا 15 دقیقه یکبار آب بنوشید.
شیوه های زندگی
کمبود خواب، ورزش نکردن، استرس، تنش و افسردگی می توانند شما را به راحتی دچار سردرد کنند.
روش پیشگیری
شما می بایست سطح اندروفین بدن را (هورمون طبیعی ضد درد در بدن) از طریق ورزش های ممتد، خنده و شادی افزایش دهید. در مقابل کاری که برای نامزد خود انجام می دهید از او درخواست کنید که سر و گردن شما را برای رهایی از فشار و درد ماساژ دهد. و یا می توانید یکی از روش های آزاد کردن استرس مثل طب سوزنی، نفس های عمیق و تمدد اعصاب را امتحان کنید شما همچنین می توانید مرکز درد را پیدا کنید و آن قسمت را کمپرس آب سرد کنید تا هم بی حس شده و از تورم نیز جلوگیری شود.
سرگرمی بیش از حد در زیر نور خورشید
قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب، گرما زدگی و آفتاب زدگی می توانند به میزان زیادی آب بدن شما را کاهش دهند و همانطور که قبلا توضیح داده شد خشک شدن سلول های مغزی باعث ایجاد درهای ناخوشایند در ناحیه سر می شود.
روش پیشگیری
می توانید یک دوش آب سرد بگیرید و آب زیادی بنوشید تا جبران آب از دست رفته بشود و اگر می توانید نباید مدت زمان طولانی در زیر نور خورشید باقی بمانید.
زاویه دید نامناسب
خستگی چشم چه به دلیل نیاز به عینک باشد چه زاویه دید نادرست، به هر حال می تواند ماهیچه های چشم را خسته کند. این ماهیچه ها کنترل حرکت مردمک چشم را به عهده دارند با ایجاد خستگی در این ماهیچه ها شما دچار سر درد می شوید. (البته ما نخواستیم ذکر کنیم که در چنین شرایط چشم های شما لوچ می شوند.) در برخی موارد نادر بيماريهاي چشمي نظیر آب سیاه (کوری تدریجی) نیز می توانند باعث بروز سردرد شوند.
روش پیشگیری
هر چند وقت یکبار به چشم پزشکی مراجعه کنید و از چشم دوختن به صفحه کامپیوتر برای ساعت های متمادی پرهیز کنید (اگر کار شما با کامپیوتر است باید هر یک ساعت یکبار از جلوی آن بلند شوید) سر خود را به اندازه آرنجتان بالاتر از سطحی قرار دهید که آنرا مطالعه می کنید و در هنگام مطالعه هر 10 دقیقه یکبار سر خود را بلند کنید و به شیئی که با فاصله زیادی از شما قرار دارد خیره شوید.
داروهای ضد سردرد روی پیشخوان
اگر شما به طور روزانه داروهای ضد سردردی را که بر روی پیش خوان آشپزخانه قرار داده اید مصرف کنید، بدون شک سردرد شما از بین نخواهند رفت. این سردرد ها از انواع جهش یافته می باشند. هنگامیکه شما قرص را مصرف می کنید، سردرد برای مدت زمان کوتاهی فروکش می کند اما هنگامیکه اثر دارو از بین رود، ممکن است سردرد شما به طور شدیدتری باز گردد. بنابراین نیاز شما به دارو دو برابر می شود تا بتواند بر روی درد اثر کند.
روش پیشگیری
وابستگی خود را به مصرف دارو کاهش دهید و سعی کنید روش های مختلف دیگری را امتحان کنید. مثلا رژیم غذاییتان را تغییر دهید و به شیوه های درمانی هومیوپاتی متوصل شوید.
عوامل محیطی
وجود آلودگی صوتی دائمی مثل گربه شوم همسایه و یا تهویه هوا و پنکه های سقفی نیز به شما سر درد های بی پایانی را می دهند.
روش پیشگیری
چند گوش گیر خریداری کنید. اگز ذرات معلق رنگ در هوا پراکنده هستند پنجره ها را باز کنید و اگر در محیط کار با نورهای درخشان و خیره کننده سر و کار دارید حتما عینک های تیره رنگ بر چشم هایتان بزنید.

سردرد صبحگاهی و میگرن


http://www.parsiteb.com/images/normall/migren563.jpg
تیتر : سردرد صبحگاهی و میگرن
خلاصه : سر درد مزمن صبحگاهي ارتباطي با ميگرن ندارد
متن کل خبر : ابتلا به سردرد مزمن صبحگاهي و هنگام بيدار شدن از خواب معمولا ارتباطي با ابتلاي فرد به ميگرن ندارد و ريشه در عوامل محيطي فرد دارد.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از فاكس نيوز، فشار (استرس) و اضطراب يكي از جمله عواملي است كه ممكن است باعث به هم خوردن خواب شبانه و ابتلاي فرد به سردرد صبحگاهي شود.

علت سر دردهاي مزمن صبحگاهي ارتباطي به ابتلاي فرد به ميگرن ندارد و معمولا بعد از نيم ساعت از بين مي رود.

همچنين سيگار كشيدن زياد و استفاده الكل نيز در ابتلاي افراد به سردرد مزمن صبحگاهي موثر است.

پزشكان به افرادي كه به اين نوع سر درد مبتلا هستند توصيه مي كنند در گام اول فشار خون خود را كنترل كنند و محيط خواب خود را به شكلي در آورند كه بتوانند با آرامش بخوابند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 659]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن