تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797693762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعزيه خواني ، چراغي كه با نام حسين(ع) زنده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به لحاظ لغوي واژه تعزيه به معني توصيه به صبر كردن، خرسندي دادن و همچنين پرسش از بازماندگان درگذشتگان و در برخي مناطق ايران مانند خراسان به معناي مجلس ترحيم مي باشد. امروزه در ايران از تعزيه به معني ظهار همدردي، سوگواري و تسليت به طور عام استفاده مي شود، اما به مفهوم خاص كلمه تعزيه يا تعزيه خواني يا شبيه خواني،شكلي از نمايش مذهبي و سنتي ايراني شيعي مي باشد كه ريشه در نحوه به شهادت رسيدن امام حسين (ع) در ايام محرم دارد. تعزيه خواني به معني متعارف آن نمايشي است كه در آن واقعه خونين كربلا بدست افرادي كه هر يك نقشي از شخصيت‌هاي اصلي را بر دوش دارند، نشان داده مي‌شود. از آنجا كه شيعيان، شهادت امام حسين (ع) را عملي مقدس و رهايي بخش مي دانستند، اجراي مراسم محرم را نوعي تلاش به سوي نجات و فلاح به حساب مي آوردند، بعدها نيز پنداشتند كه مشاركت در نمايشهاي تعزيه، خواه در رديف بازيگران، خواه تماشاگران، آنان را از شفاعت حسين (ع) در روز قيامت بهرمند خواهد ساخت. لاله تقيان در كتاب در ب‍اره‌ ت‍ع‍زي‍ه‌ و ت‍ئ‍ات‍ر در ايران كه در سال 1374 توسط ن‍ش‍ر م‍رك‍ز، در تهران به چاپ رسيد، شدت علاقه ايرانيان به تعزيه خواني و به احترام خاندان اهل بيت را آنچنان عميق مي داند كه حتي پايه گذاري تئاتر در كشور توسط ارامنه را، برگرفته از آيين مذهبي تعزيه خواني مي داند. وي در كتاب خود اظهار مي دارد: تعزيه خواني حركتي خودجوش و مردمي است كه با آغاز نخستين روز محرم در سراسر كشور مقدمات آن فراهم شده و علاقه مندان به امام حسين(ع) در نقشهاي مختلف خود ا آماده انجام اين حركت نمايشي مي كنند. به گفته تقيان: شدت علاقه ايرانيان به امام سوم شيعيان تا بدان حد بود كه حتي در دوران قاجاريه، بر سر اينكه چه كسي در نقش حسين بن علي(ع) به جايگاه برود و شبيه خواني كند، مشاجره صورت مي گرفت و در مقابل، كسي كه قرار بود لباس يزيد يا شمر را بر تن كند، تمايل نداشت در بين نزديكان يا آشنايان شناخته شود. از منظر جامعه شناسي اين نوع تفكر و شيوه فضا سازي ريشه در معنويت خاصي دارد كه شايد به جرات بتوان گفت در اظهار ارادت به ساير ائمه (ع) كمتر ديده مي شود تا چه رسد به ارتباط معنوي ساير اديان با مريدان خود. به همين خاطر است كه هر چند در ايران تئاتر به مفهوم كلاسيك خود آن چنان رشد و پويايي نداشته، اما زماني كه قرار است متن هاي نمايش تراژيك ايران را، با تئاترهاي فاخر جهاني مقايسه كرد، حتي تاثير گذار ترين متن هاي تراژيك نظير رمئو و ژوليت نيز در مقابل تعزيه خواني ساده و بي آلايشي ايرانيان كم مي آورد. يكي ديگر از ويژگي هاي تعزيه خواني در ايران، موسيقي خاصي است كه اين حركت حماسي را همراهي مي كند. در تعزيه خواني، موسيقي از يك سو داراي رديف دستگاهي مي باشد و از سوي ديگر سبب حفظ و تداوم آن در طول ساليان متمادي شده است. در موسيقي تعزيه براي نقش‌ هاي افراد سختدل، آوازهاي متناسب با نقشهاي آنها انتخاب مي‌شود مانند شمر كه در نوا يا رجز و علي‌ اكبر كه در دشتي مي‌خواندند. از سوي ديگر رديف موسيقي تعزيه خواني، ريشه در موسيقي مقامي يا نواحي ايران دارد، به عبارت دقيقتر از آنجا كه در نقاط مختلف كشور ما موسيقي مقامي تابع شرايط جغرافيايي، فرهنگي و سياسي آن منطقه خاص است، موسيقي تعزيه خواني آن نيز تحت تاثير همان منطقه قرار گرفته و ساخته و نواخته مي شود. يك م‍ح‍ق‍ق‌ در ‌ع‍رص‍ه‌ م‍وس‍ي‍ق‍‍ي‌ تعزيه خواني در اين خصوص مي گويد: م‍وس‍ي‍ق‍‍ي‌ ح‍م‍‍اس‍‍ي‌ و ي‍‍ا ‌آي‍ف‍ت‌ م‍ن‍د‌ي‌ از شاخه هاي موسيقي مقامي خراسان است كه در ب‍رگ‍ي‍رن‍ده‌ ن‍ي‍‍از، خ‍و‌ا‌ه‍ش‌، ح‍‍اج‍ت‌ و ت‍ض‍ر‌ع‌ م‍‍ي‌ ب‍‍اش‍د و ‌غ‍‍ال‍ب‍‍ا ز‌اي‍ي‍ده‌ ي‍ك‌ ح‍م‍‍اس‍ه‌ ي‍‍ا و‌اق‍‍ع‍ه‌ ت‍‍اري‍خ‍‍ي‌ ‌اس‍ت. هوشنگ جاويد مي افزايد: زماني كه اين واقعه ‌ب‍ر‌ا‌ي‌ ق‍‍ه‍رم‍‍ان‍‍ان‌ ي‍ك‌ ق‍وم‌ رخ‌ م‍‍ي‌ د‌اده، ب‍ر‌ا‌ي‌ زن‍ده‌ ن‍گ‍ه‌ د‌اش‍ت‍ن‌ ‌آن‌ و‌اق‍‍ع‍ه‌، س‍روده‌ م‍‍ي‌ ش‍د كه ح‍م‍‍اس‍ه‌ سردار عوض و نيز ك‍ور‌ا‌غ‍ل‍‍ي از جمله اين حماسه سرايي هاست. گزارش از: عليرضا حسيني مقدم 666




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1881]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن