تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797796622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کودکان ایرانی؛ ساکنین جدید لی لی پوت! : بیماریهای کودکان


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: کودکان ایرانی؛ ساکنین جدید لی لی پوت!

تغذیه نامناسب اغلب دانش آموزان و نداشتن فعالیت جسمانی مناسب باعث شده که نسل امروز از قد و هیکل به مراتب کوچکتر و شکننده تری برخوردار شوند که ...




وضعیت جسمانی اغلب کودکان و دانش آموزان ایرانی به گونه ای است که سن آنها با قد و هیکل شان همخوانی ندارد. به طوریکه برخی از بچه ها به قدری ریز جسه و کوچک اندام هستند که حضورشان در کلاسهای مقطع راهنمایی و متوسطه با شک و تردید همراه می شود.


نخوردن صبحانه سالم و مقوی توسط نیمی از دانش آموزان و روی آوردن به خوراکیها و تنقلات شکم پر کن، باعث شده با کودکانی مواجه شویم که قد و هیکل آنها شبیه ساکنین "دهکده لی لی پوت" است.

وضعیت جسمانی اغلب کودکان و دانش آموزان ایرانی به گونه ای است که سن آنها با قد و هیکل شان همخوانی ندارد. به طوریکه برخی از بچه ها به قدری ریز جسه و کوچک اندام هستند که حضورشان در کلاسهای مقطع راهنمایی و متوسطه با شک و تردید همراه می شود.


بررسیها نشان می دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار و حضور کمرنگ لبنیات در برنامه غذایی روزانه سبب شده در طول سالهای گذشته تا 4 سانتی متر از متوسط قد کودکان ایرانی کاسته شود. از طرفی فسفر موجود در این نوشیدنیها جذب کلسیم را در دستگاه گوارش کاهش داده و عارضه‌ای به نام پوکی استخوان را برای جامعه ایرانی به ارمغان آورده است.


به گفته کارشناسان تغذیه، استفاده از روغنهای غیراستاندارد آن هم با حرارت بالا که به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد مشکل دیگری است که در مورد بعضی از میان وعده‌ها وجود دارد، حرارت بالا در این فرآورده‌ها منجر به تخریب برخی مواد مغذی شده و از طرف دیگر حرارت بالا که منجر به دود کردن روغن می‌شود و ترکیباتی به نام آکرولئین تولید می‌کند که حتی تنفس آن نیز خطرناک است.


تنقلات نیز معمولاً دارای کالری بالا و درصد مواد مغذی کم هستند بدون اینکه نیازهای تغذیه‌ای کودکان را تامین کنند، ایجاد یک حس سیری کاذب در آنها کرده و به مرور زمان باعث کمبودهای تغذیه‌ای در کودک می‌شوند.


مواد افزودنیهای زیادی که به انواع محصولات صنعتی از انواع کیک و بیسکویت، چیپس و پفک و انواع آبمیوه اضافه می‌شود مانند نگهدارنده‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، عطر و طعم‌ دهنده‌ها و رنگها ممکن است در کوتاه مدت اثری نداشته باشد یا مقدار آنها در مواد غذایی در حد استاندارد باشد ولی وقتی این مواد را در کل دریافتهای روزانه و حتی ماهانه در نظر گرفته شود می‌تواند خطری برای سلامتی باشد بویژه اگر مصرف این گونه از محصولات از سنین کودکی آغاز شده باشد.


دکتر ابوالقاسم جزایری، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: دخترانی که به دلیل سوء‌تغذیه دچار کم وزنی و کوتاه‌قدی می‌شوند دارای لگن کوچکتری بوده و در دوران بارداری جنین آنها رشد مناسبی نخواهد داشت.


مشاور دفتر تغذیه وزارت بهداشت می افزاید: احتمال تولد نوزاد کم وزن (کمتر از 2500 گرم) در این دختران بر اثر سوءتغذیه افزایش می‌یابد و خطر مرگ و میر نیز در کودکان کم‌وزن بیشتر است. علاوه براین عادات تغذیه‌ ای در دوران نوجوانی و جوانی در دختران شکل می‌گیرد و در صورتی که این افراد تغذیه نامناسبی داشته باشند امکان بروز برخی از بیماریها مانند پوکی استخوان، چاقی، سرطان و کم‌خونی در سنین بالاتر افزایش می‌یابد.

دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران با عنوان این مطلب که سوءتغذیه در کشور نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است، می گوید: حدود یک سوم کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند.

سوءتغذیه شامل لاغری، کمبود وزن و قد و همچنین چاقی می شود.


نخوردن صبحانه به عنوان یک عادت نادرست غذایی در میان بسیاری از دانش آموزان رواج دارد و این امر موجب اختلال در روند یادگیری و رشد کودکان می شود.

دکتر محمد صفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی، نقش والدین را در تغذیه مناسب دانش آموزان موثر می داند و می گوید: استفاده از مواد غذایی مقوی و مناسب، کاهش مصرف مواد قندی، مصرف مغزها همچون گردو و پسته از مواد مناسب در وعده صبحانه است و والدین می توانند با هوشمندی فرزند خود را به خوردن صبحانه ترغیب کنند.


وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی و تنقلات بی ارزش موجب کمبود ریز مغذی ها و همچنین اضافه وزن در کودکان می شود، می افزاید: والدین باید از در دسترس قرار دادن تنقلات در پیشگیری از مشکلات بعدی تلاش کنند.

تغذیه نامناسب اغلب دانش آموزان و نداشتن فعالیت جسمانی مناسب باعث شده که نسل امروز از قد و هیکل به مراتب کوچکتر و شکننده تری برخوردار شوند که توانایی لازم برای کارهای سنگین را ندارند.
پيوست ها:
کودکان ایرانی.jpg [ 23.63 KiB | بازديد 238 بار ]


واقعا متاسفام برا خودمون از خيلي چيزا محروميم.................

با كوتاهی قد در کودکان چگونه مقابله کنیم؟

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قد نهایی یك كودك پدر و مادر او هستند. به عبارتی از یك پدر و مادر قدبلند فرزند بلندقدی زاده می‌شود و عكس آن نیز در مورد زوج‌های كوتاه صادق است.
فرمول محاسبه قد به این ترتیب است: {2‌‌/‌‌ (قد پدر + قد مادر)} یعنی معدل قد پدر و مادر را در پسران بعلاوه 7 می‌كنیم و در دختران منهای 7 می‌كنیم تا قد نهایی آنها را حدس بزنیم. اما این تنها یك حدس خام است زیرا گاهی ژن‌های بلندی و كوتاهی قد در خانواده پدری یا مادری وجود دارند ولی پدر یا مادر كودك چندان بلند نیستند. در این موارد می‌توان احتمال این‌كه قد كودكان این خانواده از فرمول گفته‌شده فراتر باشد را در نظر داشت. البته این موضوع در مورد كوتاهی قد نیز صادق است.
جداولی وجود دارند كه براساس قد كودكان جوامع مختلف نوشته شده است و پزشكان بر اساس آنها می‌توانند رشد قدی یك كودك را نسبت به همسالان پسر یا دختر بسنجند. بر اساس این اعداد ما می‌توانیم بگوییم كه یك كودك در كدام صدك قدی جامعه قرار دارد. تعیین این صدك از این جهت اهمیت دارد كه بتوانیم بین یك كوتاهی معمولی كه به افراد بالاتر از صدك 3 اطلاق می‌گردد با كوتاهی شدید كه به كودكان كمتر از صدك 3 گفته می‌شود فرق قائل شویم. همان طوری كه در هفته گذشته گفتیم درمان با هورمون رشد در‌ دسته اخیر مجوز دارد و درمورد كوتاهی‌های خفیف، درمان عاقلانه نیست و تاثیرگذار نیز نمی‌باشد. البته در این موارد هم حتما باید قد پدر و مادر را در نظر گرفت.
به عنوان مثال اگر قد یك پسر 12 ساله 140 سانتی‌متر باشد او در صدك دهم جامعه است به عبارت دیگر در كل جامعه از 90 درصد پسران كوتاه‌تر و از حدود 10 درصد بلندتر است. به این مورد كوتاهی شدید گفته نمی‌شود. حال پسری را تصور كنید كه در سن 12 سالگی قدی معادل 135 سانتی‌متر دارد.این كودك در صدك سوم قدی قرار می‌گیرد و باید به او توجه ویژه‌ای شود.
باید دانست كه اهمیت اصلی توجه به قد كودكان و نوجوانان تشخیص بیماری‌هایی است كه می‌توانند رشد كودك را مختل كنند و بررسی منحنی رشد كودكان در این رابطه اهمیت بیشتری از میزان مقطعی قد آنان دارد. در واقع وقتی كودكی به موازات صدك پنجم رشد می‌كند و شیب منحنی او نسبت به منحنی نرمال خوب است، اگرچه كوتاه قد است ولی چندان نگران‌كننده نیست. در حالی كه كودكی كه چند سانتی‌متر از او بلندتر است ولی به مدت مثلا 6 ماه هیچ رشد قدی ندارد یا رشد قدی كمی دارد به طوری كه منحنی رشدش شیب بالارو خیلی كمتری از منحنی نرمال دارد بیشتر نگران‌كننده است.
بیماری‌هایی مثل راشیتیسم ، بیماری‌های كلیوی، سوءتغذیه شدید و انواعی از نقایص ژنتیكی موجب افت رشد و كوتاهی قد می‌گردند كه در مبحث هفته بعد به آنها پرداخته می‌شود.

آیا هورمون رشد تاثیر در درمان كوتاهی قد دارد؟
در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی كه در علم غدد درون‌ریز حاصل شده و با ساخته شدن هورمون رشد با روش نوتركیبی كه باعث تولید انبوه این هورمون می‌شود، رویای قد بلند شدن برای خیلی‌ها زنده شده است اگرچه در بسیاری موارد استفاده از این هورمون به صورت بی‌رویه و نامناسب دیده می‌شود.
در این مبحث در مورد استفاده صحیح و علمی از هورمون رشد و نكاتی كه باید در این زمینه بدانیم توضیح داده خواهد شد.
اولین موضوع مهم این است كه درمان با هورمون رشد بی‌خطر نیست و اگر بی‌رویه و بی‌دلیل استفاده شود،می‌تواند زیانبار باشد. به این دلیل از نظر پزشكی فقط افرادی می‌توانند تحت درمان با هورمون قرار گیرند كه كوتاهی قد شدید دارند. تعریف كوتاهی قد شدید قد كمتر از 160سانتی‌متر در مردان و كمتر از 151 سانتی‌متر در زنان است. البته این مقادیر در دوران كودكی و نوجوانی و قبل از رسیدن فرد به سن بلوغ پیش‌بینی می‌شود.
موضوع مهم دوم این است كه درمان با هورمون رشد به صورت تزریقی و به صورت هر شب یا یك شب در میان است و برای رسیدن به اثرات درمانی كافی باید چندین سال این دارو را هر روز تزریق كرد و به هیچ عنوان با چند هفته یا چند ماه درمان، افزایش قد چندانی قابل حصول نخواهد بود.
قیمت هورمون رشد نیز مساله مهم دیگری است كه وقتی بخواهیم به مدت زیاد و همه روزه از آن استفاده كنیم هزینه بسیار زیادی خواهد داشت.
موضوع دیگر این است كه براساس تجربیاتی كه در مورد چندین بیماری عامل كوتاهی قد و استفاده طولانی از هورمون رشد وجود دارد؛ با تزریق مداوم این هورمون در مدت یك سال به طور متوسط حدود یك سانتی‌متر قد بلندتر می‌شود و به این ترتیب برای چند سانتی‌متر افزایش قد می‌باید سال‌ها تزریق را ادامه داد. واضح است كه این مطلب دقیقا متضاد تبلیغات روزافزون شركت‌های دارویی در مورد اثرات معجزه آسای این داروست.
علاوه بر اینها باید بدانیم كه برای تاثیر هورمون رشد باید آن را در سنین پایین شروع كنیم و اگر كسی بعد از سن بلوغ كه صفحات رشد استخوانی بسته شده‌اند، به فكر استفاده از هورمون بیفتد دیگر دیر شده است. ذكر این نكته مهم نیز ضروری است كه اثر هورمون رشد در افراد كوتاه قد قابل ملاحظه است و افرادی كه قد مناسب دارند، در صورت تزریق هورمون تاثیر چندانی نخواهند دید.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5652]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن