تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793496141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصول سرطان : اطلاعات عمومی پزشکی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سرطان چیست؟
کلمه سرطان به خیلی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود نه فقط یک  بیماری. درواقع، بیشتر از 100 نوع بیماری وجود دارد که تحت نام عمومی سرطان خوانده می‌شوند. چیزی که در همه این بیماری‌ها مشترک است، رشد بیش از  اندازه سلول‌هاست، واحدهای ریزی که تشکیل‌دهنده موجودات زنده هستند. سرطان  زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها شروع به رشد و تکثیر شدن به طریقی  غیرکنترل‌شده می‌کنند.

سلول‌های طبیعی بدن در طول مدت زمانی رشد  کرده و تکثیر می شوند تا زمانیکه بالاخره می‌میرند. اما سلول‌های سرطانی به رشد و تکثیر شدن خود همینطور ادامه می‌دهند.در آخر، درکنار هم جمع شده و  تومورها را می‌سازند. تومورها غده‌هایی هستند که می‌توانند در فرایندهای  طبیعی بدن ایجاد مشکل کنند. گاهی‌اوقات، سلول‌های یک تومور به یک بافت یا  اندام دیگری می‌روند که متاستاز یا انتشار سرطان نامیده می‌شود.

بااینکه ممکن است به نظرتان خیلی ترسناک برسد،  اما بیشتر سرطان‌ها قابل کنترل و  درمان هستند و افراد سرطانی زیادی می‌توانند بهبود یافته و به زندگی عادی  خود برگردند.



آدم‌ها چطور به سرطان مبتلا می‌شوند؟
هیچکس دقیقاً نمی‌داند که چطور سرطان در برخی افراد ایجاد  می‌شود. دانشمندان و محققان مشغول تلاش برای کشف این مسئله هستند که چرا  بعضی‌ها سرطان می‌گیرند و بعضی دیگر نمی‌گیرند. این به آنها برای پیشگیری  از بروز سرطان نیز کمک می‌کند.

البته دکترها تصوراتی از علت ابتلای افراد به سرطان دارند. دلایل اصلی آن عوامل ژنتیکی و برخی محرک‌های محیطی و رفتاری هستند.

تمایل به ایجاد برخی از انواع سرطان ارثی شناخته شده است. این یعنی ژن‌‌هایی که  با آن متولد می‌شوید ممکن است به ابتلا به سرطان گرایش داشته باشند. مثلاً  اگر یکی از اقوام نزدیک شما قبلاً سرطان سینه یا روده داشته است، احتمال  اینکه شما نیز این ژن را از او به ارث برده باشید زیاد است، حتی اگر هیچوقت به آن مبتلا نشوید.

بعضی محرک‌های رفتاری و محیطی هم می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های بدن شود که آنها را به سمت سرطانی شدن تحریک  کند. مثلاً، سیگار کشیدن یکی از عوامل متداولی است که احتمال ابتلا به  سرطان ریه را بالا می‌برد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هم یکی دیگر از  دلایلی است که احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد. این نوع محرک‌ها به مرور زمان در بدن اثر می‌گذارند، به همین دلیل سرطان‌هایی که از آنها  ایجاد می‌شود ممکن است تا رسیدن شما به بزرگسالی خود را نشان ندهد. این یک  دلیل برای این است که نوجوانان کمتر از بزرگسالان به سرطان مبتلا می‌شوند.

دکترها می‌دانند که سرطان به خودی خود مسری نیست، پس نباید نگران باشید که آن را  از یک نفر یا از محیط بگیرید (اما بعضی از افراد مثلاً آنهایی که به  بیماری‌هایی مثل ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد سرطان  بگیرند). سرطان تقصیر خود شخص نیست. یعنی خود شخص کار اشتباهی انجام نداده  است که سرطان گرفته است.

اشخاص از کجا می‌ فهمند که سرطان گرفته ‌اند؟
اولین نشانه  سرطان بروز یک علامت است—علامتی که نشان می‌دهد  چیزی درست پیش نمی‌رود. علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک شخص ممکن  است سرطان داشته باشد، درست همانطور که انواع مختلفی از بیماری وجود دارد. در زیر به چند مورد از متداول‌ترین انواع علائم سرطان اشاره می‌کنیم:

- خستگی شدید
- برآمده شدن برخی از قسمت های بدن مثل شکم یا گردن
- سردرد
- تار شدن دید
- حالت ‌تهوع
- مشکل در راه رفتن یا تعادل
- عفونت‌های دیگر
- خونریزی بی‌دلیل

فقط خودتان می‌دانید بدنتان چطور کار می‌کند و می‌دانید وقتی سلامت هستید چه  حسی دارید. اگر احساس سلامت نمی‌کنید، بهتر است که به یکی از بزرگترها  اطلاع دهید تا شما را پیش دکتر ببرند تا علائمتان را بررسی کنند. درمان  سرطان، مثل بیشتری بیماری‌ها، وقتی زودتر تشخیص داده شود ساده‌تر خواهد  بود.

وقتی دکترها به سرطان شک پیدا کنند، آزمایشات مختلفی برایتان  تجویز می‌کنند. این آزمایشات احتمالاً شامل آزمایش خون، که در آن  گلوبول‌های قرمز خود زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شوند، رادیولوژی و MRI،  آزمایشی که برای تشخیص تومور انجام می‌شود، می‌باشد.

پزشکی که در  درمان بیماران سرطانی تخصص دارد متخصص سرطان خوانده می‌شود. این دکترها  معمولاً برای تشخیص سرطان از بیوپسی استفاده می‌کنند. در این عمل، دکتر یک  تکه کوچک از بافت عضو مورد نظر را برداشته و آن را آزمایش می‌کند تا ببیند  سلول سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.

دکترها چطور سرطان را درمان می‌کنند؟
بیشتر سرطان‌ها قابل درمان هستند، مخصوصاً انواعی از سرطان که  نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند. تعداد کسانی که از سرطان بهبود می‌یابند هر  سال بیشتر می شود زیرا هر روز روش‌های درمانی جدیدی کشف می‌شود.

سه  روش اصلی برای درمان سرطان جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. ازآنجاکه  سرطان در بیماران مختلف متفاوت است، برنامه درمانی هر فرد مخصوص خود او  تنظیم می‌شود. ممکن است یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها برای بیمار  سرطانی استفاده شود.

در جراحی بافت سرطانی برداشته می‌شود. برحسب محل سرطان، جراحی می‌تواند ساده یا پیجیده باشد، ازاینرو  عمل ممکن است سرپایی (که در آن نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود) باشد و یا نیاز به بستری شدن پیدا کند. به‌طور عمومی، جراح بافت سرطانی را  به همراه قسمت از بافت سالم اطراف آن برمی‌دارد تا مطمئن شود همه سرطان  برداشته شده و پخش نشده است.

درمان سرطان بااستفاده از دارو، شیمی‌ درمانی نامیده می شود. برخی از انواه سرطان خیلی خوب به شیمی ‌درمانی که معمولاً  نیاز به بستری شدن بیمار ندارد، پاسخ می‌دهند. کسی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد، دچار حالت‌تهوع، خستگی، ریزش مو یا عوارض جانبی دیگر می شود. برخی از این عوارض‌جانبی به این دلیل اتفاق می‌افتند که داروهای شیمی  ‌درمانی برخی سلول‌های سالم بدن را نیز در جریان از بین بردن سلول‌های  بدخیم، نابود می‌کنند. با گذشت زمان این سلول‌های سالم دوباره شروع به رشد  می‌کنند و بیشتر عوارض‌جانبی ناپدی می‌شوند.

پرتو درمانی یکی دیگر از روش‌های درمان سرطان است. شخصی که تحت پرتودرمانی برای سرطان  قرار می‌گیرد، معمولاً توسط متخصص پرتودرمانی درمان می‌شود، شخصی که در  استفاده از پرتو برای کشتن سلول‌های سرطانی تخصص دارد. دستگاه‌های  پرتودرمانی اشعات بسیار قوی یا الکترون‌هایی با انرژِ بسیار بالا به قسمتی  از بدن که سرطانی شده است، می‌رساند. پس از رسیدن دوزهای مختلف از اشعات  سطوح بالا، بسیاری از تومورهای سرطانی از بین می‌روند.

پرتودرمانی  معمولاً بدون درد است اما ممکن است عوارض جانبی مثل خستگی، حالت‌تهوع،  استفراغ یا اسهال داشته باشد. برخی بیماران شکایت می‌کنند که ناحیه آسیب  دیده به شکل آفتاب‌سوختگی در‌می‌آید. اما بیشتر این عوارض‌جانبی موقتی  هستند.



کنار آمدن و بهبودی از سرطان
  کنار آمدن با سرطان و درمان‌های آن می‌تواند برای مدتی در  زندگی عادی بیمار اخلال ایجاد کند. معمولاً لازم است که بیماران سرطانی از  جاهای مختلف پشتیبانی و مراقبت بگیرند. مثلاً نوجوانان سرطانی لازم است که  در منزل توسط معلم خصوصی درس بخوانند و به بزرگسالان سرطانی نیز لازم است  که در کارهای خانه و شغلشان کمک شود. و بسیاری از افراد نیز از مشاوران  متخصص درمورد جنبه احساسی کنار آمدن با بیماریشان کمک می‌گیرند.

ممکن است بشنوید که دکترها درمورد پیش‌بینی بیماری فرد سرطانی صحبت کنند. پیش‌بینی بیماری برآوردی از میزان خوب بودن جریان درمان بیمار و درصد  احتمال برگشت آن است.

پس از جراحی یا درمان با شیمی‌درمانی یا  پرتودرمانی، دکتر آزمایشاتی انجام می‌دهد تا ببیند سرطان هنوز وجود دارد یا خیر. اگر هیچ علائمی از سرطان مشاهده نشد، آنگاه فرد وارد دوره نقاهت  می‌شود. دوره نقاهت هدف بیمار در زمانی است برای درمان به بیمارستان  می‌رود. گاهی‌اوقات، لازم است برای مدتی درمان‌های اضافی مثل شیمی‌درمانی،  برای افرادیکه در دوره نقاهت از بیماری به سر می‌برند انجام شود تا از  برگشت سلول‌های سرطانی جلوگیری شود.

نکات مربوط به پیشگیری از سرطان
·      مرتب ورزش کنید: حداقل 30 دقیقه در روز. ورزش منظم خطر ابتلا به سرطان را حداقل تا 30 درصد کاهش می دهد.
·      رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی کم چربی و پر فیبر که در آن از گوشت قرمز کمتر استفاده شود و خوردن میوه ها و سبزیجات کافی.
·      سیگارتان را ترک کنید یا اصلاً هیچوقت سیگاری نشوید: کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان را تا 30 درصد افزایش می دهد. آیا واقعاً ارزشش را دارد؟
·      مصرف نوشیدنی های الکلی را کاهش دهید: شاید یک نوشیدنی کوچک در روز برخی از خطرات مربوط به سلامتی مثل بیماری های قلبی را کاهش می دهد اما همین یک نوشیدنی در روز احتمال سرطان سینه را تا 30 درصد افزایش می دهد.
·      کشیدن سیگار در کنار مصرف الکل به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های دهان، مری و سایر سرطان ها را افزایش می دهد.
·      برای انجام آزمایشات مربوط به زنان به طور مرتب به پزشک زنان خود مراجعه کنید.
·      آزمایشات ماهانه سینه را هر ماه انجام دهید.
·      از کرم ضدآفتاب استفاده کنید: در طول روز از کرم های ضدآفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده نمایید.

در صورت مواجهه با هر نوع علامت مشکوک به پزشک مراجعه کنید.

·      مثانه و کلیه: مشاهده خون در ادرار، احساس درد یا سوزش، افزایش ادرار.
·      سینه: توده، خارش، قرمز شدن نوک سینه که به دلیل بارداری، شیردهی یا قاعدگی نباشد.
·      رحم: خونریزی در فواصل دوره ماهانه، هر نوع ترشح غیرعادی، قاعدگی دردناک، قاعدگی شدید که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.
·      روده بزرگ: خونریزی روده، مشاهده خون در مدفوع یا تغییر عادات مزاجی مثل اسهال مداوم یا یبوست علائم هشدار دهنده ای هستند که حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارند.
·      حنجره: سرفه منظم، گرفته شدن صدا.
·      لوکمی: رنگ پریدگی، خستگی، کاهش وزن، عفونت های مکرر، خونریزی بینی، درد مفصل یا استخوان، کبود شدن سریع بدن
·      ریه: سرفه های مکرر، بزاق خلط سینه خونی، سنگین شدن سینه و درد سینه.
·      لنفاوی: بزرگ شدن غدد لنفاوی، خارش پوست، عرق کردن در شب، تب بی دلیل و کاهش وزن.
·      دهان و گلو: هر نوع زخم مزمن در دهاف زبان، یا گلو که درمان نشود.
·      تخمدان: متاسفانه این نوع سرطان تا مراحل آخر پیشرفت آن، معمولاً هیچ نوع علائمی ندارد.
·      لوزالمعده: این نوع سرطان نیز تا مراحل آخر پیشرفت آن، معمولاً هیچ نوع علائمی ندارد.
·      پوست: تغییر رنگ، سایز و ظاهر خال ها، ایجاد زخم که شبیه به خال هستند، ایجاد تومر یا توده در زیر پوست که شبیه به زگیل است و درمان نمی شود.
·      معده: استفراغ خونی، هضم مکرر غذا، درد پس از غذاخوردن، کاهش وزن.

15 نشانه سرطان که خانم ها نادیده می گیرند


تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که خانم ها درمقابل چکاپ های منظم و آزمایشات سرطان نسبت به آقایان حساس تر و مراقب تر هستند. آنها معمولاً خیلی بیشتر هم نسبت به نشانه های بیماری نگران می شوند.
اما همیشه هم اینطور نیست. برای مثال خانم های جوانتر، خیلی از علائمی که می تواند نشانه سرطان باشد را نادیده می گیرند.  آنها فکر می کنند که سرطان بیماری است که برای افراد سالخورده اتفاق می افتد و البته بیشتر وقت ها حق با آنهاست اما خیلی از افراد جوان هم به سرطان مبتلا می شوند.
البته خیلی از خانم ها از آقایان هم در انکار بیماری ماهرتر هستند. اینها کسانی هستند که عمداً علائم و نشانه های سرطان را نادیده می گیرند. البته همیشه هم مسئله انکار بیماری نیست. بعضی ها یک باور فرهنگی وجود دارد که تصور می کنند سرطان بیماری لاعلاج است به همین خاطر لزومی نمی بینند که برای درمان مراجعه کنند.
حرف زدن درمورد مسائل نگران کننده نباید باعث واکنش منفی از سوی افراد شود.نباید باین حس به افراد القا شود که باید به دنبال هر نشانه کوچکی باشند.
به همین دلیل کار سایت مردمان تصمیم گرفت که کار شما را ساده تر کند و 15 مورد از متداولترین علائم سرطان که باید حتماً جدی گرفته شوند را برایتان معرفی می کنیم که دیگر هر مشکل کوچکی باعث نگرانیتان نشود.

1: کاهش وزن بی دلیل
خیلی از خانم ها بدشان نمی آید که بدون هیچ سعی و تلاش وزنشان را پایین بیاورند. اما کاهش وزن بی دلیل—مثلا 5 کیلو در ماه بدون بالا بردن فعالیت بدنی یا رژیم غذایی—حتماً باید مورد چکاپ قرار گیرد. کاهش وزن بی دلیل نشانه سرطان است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. همچنین می تواند نشانه مشکل دیگری مثل پرکاری تیروئید باشد. پزشکتان باید آزمایشاتی برای چک کردن وضعیت تیروئیدتان انجام داده و سی تی اسکنی از بقیه اندام های بدن هم تهیه کند. پزشک باید یکی یکی احتمالات را بررسی کند.
2: نفخ کردن
نفخ کردن می تواند یکی دیگر از علائم سرطان باشد که خیلی از خانم ها به آن مبتا هستند. نفخ کردن می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند از: درد شکم یا لگن، احساس سیری زودرس—حتی وقتی هیچ غذایی نخورده اید—و مشکلات ادرار مثل تکرر ادرار.
اگر این نفخ کردن هر روز برای فرد اتفاق بیفتد و برای چند هفته فرد را آزار دهد، حتماً باید با پزشکتان مشورت کنید. پزشکتان باید آزمایش خون، سی تی اسکن و سایر آزمایشات لازم را برای شما انجام دهد.

3: تغییر در سینه
بیشتر خانم ها خیلی خوب سینه های خود را می شناسند، حتی اگر خودشان به طور منظم آنها را آزمایش غده نکنند. اما این تنها نشانه برای سرطان سینه نیست. قرمز و ضخیم شدن پوست سینه که می تواند یک نشانه نادر و شدید سرطان سینه باشد، سرطان سینه التهابی هم باید مورد آزمایش قرار گیرد. اگر جوش یا دانه ای روی پوست سینه تان مشاهده کردید که بیشتر از یک هفته دوام پیدا کرد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظاهر نوک سینه هایتان تغییر کرد یا ترشحاتی غیرعادی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. تغییر در وضعیت ظاهر سینه ها، نشانه بسیار نگران کننده ای است.
پزشکتان باید به دقت سابقه خانوادگی شما را بررسی کرده، سینه ها را به خوبی معاینه کند و آزمایشاتی مثل ماموگرام، MRI، و احتمالاً بیوپسی انجام دهد.
4: خونریزی بین عادت ماهیانه یا هر نوع خونریزی غیرعادی دیگر
خانم هایی که هنوز به یائسگی نرسیده اند خیلی وقت ها به خونریزی های زودتر از زمان عادت ماهیانه بی توجهی می کنند. همچنین خونریزی های از GI را به اشتباه خونریزی عادت ماهیانه تلقی می کنند. اما خونریزی بین زمان عادت ماهیانه، مخصوصاً وقتی عادت ماهیانه تان منظم است، نیاز به آزمایش و بررسی دارد. خونریزی بعد از رسیدن به یائسگی می تواند نشانه سرطان رحم و خونریزی GI می تواند نشانه سرطان روده باشد.
باید ببینید که چه چیز برای شما عادی است و چه چیز غیرعادی. خانمی که هیچوقت بین عادت ماهیانه لکه نمی بیند، و بعد ببیند، برای او غیرعادی است اما ممکن است برای فردی دیگر کاملاً عادی باشد.
پزشکتان به دقت سابقه خانوادگی شما را بررسی خواهد کرد و برحسب زمان خونریزی و سایر علائم آزمایش فراصوت یا بیوپسی برایتان تجویز می کند.

5: تغییرات پوستی
خیلی از ما خال هایمان را به دقت بررسی می کنیم چون می دانیم که یکی از نشانه های سرطان پوست است. اما باید تغییر در رنگدانه پوست را هم جدی بگیریم.
اگر یکدفعه دچار خونریزی یا ورق ورقه شدن پوست شدید، حتماً باید به پزشک متخصص نشان دهید.
6: مشکل در قورت دادن
اگر در قورت دادن مشکل دارید، احتمالاً رژیم غذاییتان را تغییر داده اید پس جویدن چندان برایتان دشوار نیست. احتمالاً بیشتر از سوپ، غذاهای مایع یا محلول های پروتئینی استفاده می کنید. اما این مشکل در قورت دادن می تواند نشانه سرطان GI باشد مثل مری. پزشکتان باید به دقت سابقه خانوادگی شما را بررسی کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی سینه یا تست GI انجام دهد.
7: خون در نقطه غیرعادی
اگر در ادرار یا مدفوعتان خون مشاهده کردید به هیچ وجه تصور نکنید که ممکن است از بواسیرتان باشد. می تواند نشانه سرطان روده باشد. پزشکتان باید سوالاتی از شما بپرسد و آزمایشاتی مثل کلونوسکوپی برایتان انجام دهد.
همچنین بالا آوردن خون موقع سرفه کردن هم باید به دقت بررسی شود. البته اگر این اتفاق یکبار بیفتد ممکن است خطر جدی نباشد اما در صورت تکرار حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

8: درد شکم و افسردگی
خانم هایی که دچار درد در ناحیه شکم و احساس افسردگی به طور همزمان می شوند نیاز به چکاپ دارند. برخی محققان رابطه ای بین افسردگی و سرطان لوزالمعده پیدا کرده اند که هنوز چندان شناخته شده نیست.
9: سوءهاضمه
خانم هایی که قبلاً باردار شده اند صد در صد سوءهاضمه ای که با بالا رفتن وزن برایشان اتفاق افتاده بود را به خاطر دارند. اما بدگواری و سوءهاضمه بدون هیچ دلیل مشخص می تواند چراغ قرمز باشد. می تواند نشانه زودهنگام سرطان مری، معده یا گلو باشد. پزشکتان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کرده و قبل از انتخاب آزمایشات لازم برای شما، سوالای درمورد سوءهاضمه تان بپرسد.
10: تغییر در دهان
مخصوصاً افراد سیگاری باید به دقت مراقب لکه های سفیدی که درون دهان یا روی زبانشان ایجاد می شود باشند. بیشتر این لکه ها می تواند نشانه پیش سرطان باشد که می تواند منجر به سرطان دهان شود. از دندانپزشک یا پزشکتان بخواهید که به دقت وضعیت را بررسی کنند و درمورد درمان آن تصمیم بگیرند.

11: درد
با بالا رفتن سن شکایت افراد از درد بیشتر می شود اما درد می تواند نشانه زودرسی از برخی سرطان ها هم باشد. گرچه بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست.
دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می شوند حتماً باید مورد چکاپ قرار گیرند. پزشکتان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کرده و براساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم تر است.
12: تغییر در گره های لنفاوی
اگر غده یا برآمدگی روی گره های لنفاوی خود در زیربغل یا گردنتان مشاهده کردیدآ، می تواند نشانه ای نگران کننده باشد. اگر یکی از گره های لنفاویتان به تدریج بزرگتر می شوند حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکتان معاینه تان خواهد کرد و دلیل بزرگ شدن غده لنفی را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است برایتان بیوپسی انجام دهد.
13: تب
اگر دچار تب شده اید که دلیل آن آنفولانزا یا سایر بیماری ها نیست می تواند نشانه ای از سرطان باشد. تب معمولاً زمانیکه سرطان از نقطه اصلی خود گسترش پیدا کرده باشد اتفاق می افتد اما می تواند نشانه سرطان خون های تازه مثل لوکمی هم باشد.
سایر نشانه های سرطان عبارتند از زرده یرقان یا تغییر در رنگ مدفوع. پزشکتان باید شما را تحت معاینه دقیق فیزیکی قرار داده و سابقه دارویی شما را به دقت بررسی کند و سپس آزمایشاتی مثل رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI و سایر آزمایشات را برایتان انجام دهد.

14: خستگی
خستگی نیز یکی دیگر از علائم مبهم سرطان است. این مشکل می تواند بعد از پیشرفت سرطان اتفاق بیفتد اما ممکن است در ابتدای سرطان هایی مثل لوکمی یا برخی سرطان های روده هم ایجاد شود.
15: سرفه مداوم
سرفه معمولاً با سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت ها اتفاق می افتد و همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها نیز به حساب آید. اما سرفه های مداوم—سرفه هایی که بیش از سه تا چهار هفته به طول انجامد—به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند.
پزشکتان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کرده، وضعیت گلو و ریه هایتان را معاینه کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی را برایتان انجام دهد.

 سرطان رو میشه از پا انداخت
و مهمترین عامل غلبه بر سرطان داشتن روحیه قوی و امیدوار و رضایت از پزشک می باشد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 767]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن