تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797930365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کارگاههای آموزشی شجریان


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: محمدرضا شجریان در دومین نشست سالانه اهل ادب،اندیشه و هنر که عصر دیروز در مجتمع فرهنگی آسمان برگزار شد گزارش کاملی از چگونگی تشکیل کارگاه آموزش آواز را ارائه داد.به گزارش خبرنگار مهر، درابتدای این مراسم مجید درخشانی نوازنده تار درباره حضوردر کارگاه آموزش آواز محمدرضا شجریان گفت : کارگاه های آموزش آواز از لحاظ چگونگی کاربرد تکنیک های آوازی برای خود من مانند کلاس درس بود چراکه استاد درنهایت صبر و بزرگواری این کارگاه را تشکیل داد و از بین تمامی هنرجویان آواز بهترین ها را انتخاب کرد و من هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده موسیقی این همه بزرگواری را ارج می نهم و یاد گرفتم که برای تعلیم هنرجویان موسیقی مانند استاد باید بردباری و صبوری به خرج داد.
http://www.mehrnews.ir/mehr_media/image/2007/11/316830_orig.jpg
وی در ادامه خاطرنشان کرد : در پایان باید این نکته را نیز متذکر شوم که جامعه موسیقی ایران در دوران معاصر به واسطه صدای ایشان خود را به مخاطب شناسانده است و بسیاری از آهنگسازان مرهون صدای جاودانه این استاد بزرگ موسیقی هستند.
درادامه این نشست محمدرضا شجریان به روند تشکیل کارگاه آموزش آواز اشاره کرد و گفت : طی جلسات متعددی که با آقای حیدریان داشتیم بارها و بارها در خصوص تخصص های میان رشته ای و راهکارهای ارائه یک برنامه منسجم صحبتها و برنامه ریزی های مختلف انجام دادیم چراکه معتقدم باید به این تخصص ها توجه ویژه ای شود و از آنجا که سال های سال در حوزه موسیقی آواز ایران فعالیت کرده ام نیاز به توجه و تشکیل کارگاه آموزش آواز را به عنوان یک تخصص میان رشته ای به شدت احساس کردم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : به همین منظور طی جلسه های متعدد برنامه ریزی منسجم برای تشکیل این کارگاه ها صورت گرفت و طی فراخوانی از همه متقاضیان دعوت کردیم تا برای حضور در این کارگاه ها ثبت نام کنند و از بین تعداد بسیاری از متقاضیان با رای کارشناسانی چون حمیدرضا نوربخش ،مظفرشفیعی و محسن کرامتی 300 نفر به این کارگاه ها راه یافتند.
پس از پایان این کلاس ها تمام فیلم های کارگاه را بازبینی کردم و به این نتیجه رسیدم که بیش از هر مسئله ای باید روی صدا و تکنیکهای آوازی کارکنم و در ادامه سطح دانش هنرجویان را از شماره 1 تا 6 نمره گذاری کردم در نتیجه تعداد محدودی ازهنرجویانی که نمره 4 به بالا را کسب کردند به مرحله نهایی کارگاه آموزش آواز راه یافتند.
شجریان درادامه به رابطه موسیقی با سایرهنرها اشاره کرد و گفت : هرهنرمندی برای تداوم هنرخود بایستی با جامعه ، آداب و رسوم و فرهنگ جغرافیایی خود آشنایی داشته باشد و تا زمانی که این آشنایی میسر نشود هنرمند به موقعیت چشم گیری دست نخواهد یافت چراکه معتقدم هر هنری راز و رمزهای ویژه ای دارد که این رازو رمزها در سایر هنرها به کارخواهد آمد به عنوان مثال من سالهای سال در انجمن خوشنویسان نزد استاد حسین میرخانی تعیلم خط دیدم و در سال 1350 مدرک ممتاز ازاین انجمن را دریافت کردم و پس از آن هم آواز را در پیش گرفتم و به نوعی خط را رها کردم اما در هنرخطاطی نکاتی را آموختم که بعدها در آواز به دردم خورد.
http://www.mehrnews.ir/mehr_media/image/2007/11/316814_orig.jpg
وی افزود : بین خط و موسیقی وجه مشترکی وجود دارد به این معنا که خط نستعلیق یکی ازسخت ترین انوع خط درهنر خوشنویسی است و یکی از نکاتی که من در نستعلیق یاد گرفتم این بود که در یک مصرع بیش از دو کشش خطی زیبا نیست و درآوازهم به همین شکل است هیچگاه در یک مصرع دو آوای کششی در کنار هم قرارنمی گیرند و این شیوه ای است که استاد سید حسین طاهرزاده و بنان نیز به کار گرفتند.
این خواننده در پایان به رابطه موسیقی و شعر معاصر اشاره کرد و گفت : آواز موسیقی ایرانی سالیان سال باغزل همراه بوده است اما شعر معاصر مانند غزل نیست و شرایط آوازخوانی در شعرمعاصر معنا و مفهومی ندارد خودمن هم سال های زیادی روی شعر معاصر و پیوند آن با موسیقی آوازی ایران تحقیق کردم و در تجربیات شخصی به خوبی دریافتم به دلیل اینکه تحریردر شعرنو جایگاهی ندارد عملا نمی توان شعر معاصر را در موسیقی ردیف دستگاهی ایران جاری کرد به همین دلیل در خواندن شعرنو باید آن را با دکلمه همراه کرد و این نکته را در آلبوم "پرکن پیاله را" و "زمستان است" به کار گرفتم.
با تشکر فریبا






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن